Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen

<< < (9/11) > >>

Wim Boens:

--- Citaat van: Herman Mylemans op 11 april 2012, 19:26:04 ---
--- Citaat van: Wim Boens op 11 april 2012, 19:03:12 ---Bart,

als we hier metselzand vragen zou het kunnen dat ze afkomen met zeezand. En dat willen we zeker niet!

Dus, hier moeten we sowieso Rijnzand of Rivierzand vragen! Bij Cathy kan je nu Rijnzand 0/7 kopen en het ziet er heel goed uit.
Voor mij ook geen brekerszand meer....het heeft hier nogal de neiging om dicht te slaan en een harde korst te vormen!

--- Einde van citaat ---
Wim, was je dat rijnzand?

--- Einde van citaat ---

Zoals Luc al zei, ik was dat zand niet!

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Luc Scheldeman op 11 april 2012, 20:14:34 ---Metselzand en betonzand is in Vlaanderen omwille van de prijs alleen al zonder enige twijfel zeezand.
Zeezand kan wel gewassen aangeboden worden maar het zoutgehalte is daarvan nog steeds te hoog.
Voor het mengen in potgrond moet je rivierzand hebben en bij voorkeur van het kaliber 0/7. Het belangrijke bij dit kaliber is niet dat er wat stenen inzitten, maar wel dat de hoeveelheid fijn materiaal (<0,25 mm) veel kleiner is dan bij het gemakkelijker te vinden kaliber 0/5.
Rivierzand hoef je zeker niet meer te wassen.


--- Einde van citaat ---

Als we spreken over rivierzand, is dit dan rijnzand? Dat is wat ik al geruime tijd bij de lokale bouwstoffer ga halen om te gebruiken in mengsels. Tot nog toe heb ik er geen negatieve resultaten mee gehad.

Wim Boens:

--- Citaat van: Frankie Wulleman op 11 april 2012, 21:15:55 ---
--- Citaat van: Luc Scheldeman op 11 april 2012, 20:14:34 ---Metselzand en betonzand is in Vlaanderen omwille van de prijs alleen al zonder enige twijfel zeezand.
Zeezand kan wel gewassen aangeboden worden maar het zoutgehalte is daarvan nog steeds te hoog.
Voor het mengen in potgrond moet je rivierzand hebben en bij voorkeur van het kaliber 0/7. Het belangrijke bij dit kaliber is niet dat er wat stenen inzitten, maar wel dat de hoeveelheid fijn materiaal (<0,25 mm) veel kleiner is dan bij het gemakkelijker te vinden kaliber 0/5.
Rivierzand hoef je zeker niet meer te wassen.


--- Einde van citaat ---

Als we spreken over rivierzand, is dit dan rijnzand? Dat is wat ik al geruime tijd bij de lokale bouwstoffer ga halen om te gebruiken in mengsels. Tot nog toe heb ik er geen negatieve resultaten mee gehad.

--- Einde van citaat ---

Rijnzand en Scheldezand (misschien ook wel Maaszand??) zijn soms te verkrijgen. Dat zal allen rivierzanden!

Herman Mylemans:

--- Citaat van: Wim Boens op 11 april 2012, 21:09:44 ---
--- Citaat van: Herman Mylemans op 11 april 2012, 19:26:04 ---
--- Citaat van: Wim Boens op 11 april 2012, 19:03:12 ---Bart,

als we hier metselzand vragen zou het kunnen dat ze afkomen met zeezand. En dat willen we zeker niet!

Dus, hier moeten we sowieso Rijnzand of Rivierzand vragen! Bij Cathy kan je nu Rijnzand 0/7 kopen en het ziet er heel goed uit.
Voor mij ook geen brekerszand meer....het heeft hier nogal de neiging om dicht te slaan en een harde korst te vormen!

--- Einde van citaat ---
Wim, was je dat rijnzand?

--- Einde van citaat ---

Zoals Luc al zei, ik was dat zand niet!

--- Einde van citaat ---
Nochtans als je een zak in de kruiwagen kapt en je zet de tuinslang erop krijg je wel een vuile brij bovenaan. Zo zuiver is dat volgens mij ook niet! De rivieren zijn ook niet meer van de zuiverste tegenwoordig, daarom was ik in het verleden overgestapt op brekerzand. Ik dacht dat, dat wel zuiverder zou zijn.

Luc Scheldeman:
De kwaliteit van het zand is inderdaad sterk afhankelijk van de plaats van baggeren.
Het zand dat je moet hebben is rijnzand en dit komt per definitie uit de Rijn.
@ Frankie, gebruik zeker geen Scheldezand wat dit is een totaal ander soort zand - veel fijner en vettiger.
@ Herman, als je vaststelt dat je veel vuil wegwast bij het spoelen moet het zijn dat je een minder-
   waardig  zand vasthebt dat onder de naam rijnzand verkocht wordt. Rijnzand ga je volgens mij niet in
   een Doe-het-zelf vinden (door de prijs), daarvoor moet je bij een bouwstofhandelaar zijn. En het is dan
   nog voor een niet-kenner niet evident om vast te stellen wat je precies krijgt !
Ik gebruik al geruime tijd en zonder problemen RZ 0/7 gemengd met Japans split als steenfractie in mijn oppotmengsels en in mijn zaaimengsels. Ik zou zeggen: zelf eens een test doen en vaststellen wat het gebruik geeft.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie