Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Sternbergia

<< < (2/186) > >>

Kris De Raeymaeker:
Ook hier geen dakje en voorlopig nog geen geel loof...

Eduard Troch:

--- Citaat van: Frankie Wulleman op 22 januari 2011, 14:56:15 ---Deze Sternbergbia sicula heb  ik sinds kort in de tuin. Hij staat daarbij op één van de hoogst gelegen plaatsen van de rotstuin, en met een regenscherm. Hij staat dus behoorlijk goed gedraineerd. Vandaag bemerkte ik echter een blad dat wat gelig begint uit te slaan. Is dit normaal, want over de cultuur van Sternbergia weet ik nog niet zoveel af.

--- Einde van citaat ---
Frankie, hoe staat het ondertussen met de bladeren van de Sternbergia ? Zijn de overige ook geel geworden of was het een onverklaarbare uitzondering ?
Hier staan ze alle nog groen maar ik heb me wel volgende bedenking gemaakt. In de literatuur staat dat de bladeren direct voor of tijdens de bloei (okt. - nov.)vershijnen. Zou het dan, op sommige plaatsen, kunnen dat de bol, bij wijze van voorbereiding, alle voedingsstoffen geleidelijk uit het groene loof aan het opnemen is met het gevolg: verkleuring en langzaam bovengronds afsterven ?
Denk jij nog eens aan die 3 varens tegen zaterdag?

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Eduard Troch op  3 februari 2011, 10:18:34 ---
--- Citaat van: Frankie Wulleman op 22 januari 2011, 14:56:15 ---Deze Sternbergbia sicula heb  ik sinds kort in de tuin. Hij staat daarbij op één van de hoogst gelegen plaatsen van de rotstuin, en met een regenscherm. Hij staat dus behoorlijk goed gedraineerd. Vandaag bemerkte ik echter een blad dat wat gelig begint uit te slaan. Is dit normaal, want over de cultuur van Sternbergia weet ik nog niet zoveel af.

--- Einde van citaat ---
Frankie, hoe staat het ondertussen met de bladeren van de Sternbergia ? Zijn de overige ook geel geworden of was het een onverklaarbare uitzondering ?
Hier staan ze alle nog groen maar ik heb me wel volgende bedenking gemaakt. In de literatuur staat dat de bladeren direct voor of tijdens de bloei (okt. - nov.)vershijnen. Zou het dan, op sommige plaatsen, kunnen dat de bol, bij wijze van voorbereiding, alle voedingsstoffen geleidelijk uit het groene loof aan het opnemen is met het gevolg: verkleuring en langzaam bovengronds afsterven ?
Denk jij nog eens aan die 3 varens tegen zaterdag?

--- Einde van citaat ---

Het is bij dat ene blad gebleven, gelukkig. De andere staan er nog frisgroen bij.
De varens staan al klaar, Ward.

Lily-Anne Vereecken:
Hoe zijn de ervaringen met sternbergia lutea ondertussen ?
Ik ben zinnens om ze aan te schaffen en op de hoogste plaats in de rotstuin te zetten zodat ze in de zomer
lekker droog en redelijk warm staan - hopelijk doen ze het op die manier goed
gr Lily-Anne

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 18 januari 2012, 19:16:57 ---Hoe zijn de ervaringen met sternbergia lutea ondertussen ?
Ik ben zinnens om ze aan te schaffen en op de hoogste plaats in de rotstuin te zetten zodat ze in de zomer
lekker droog en redelijk warm staan - hopelijk doen ze het op die manier goed
gr Lily-Anne

--- Einde van citaat ---

Goed Lily-Anne, maar deze zomer heb ik ze wel uitgegraven en droog laten overzomeren. In het najaar heb ik ze terug uitgeplant maar de bloei heeft op zich laten wachten.
Enkele bolletjes heb ik uitgeplant in de tuftuin, tussen twee stenen en niet uitgehaald voor een zomerrust. Ook deze hebben nog niet gebloeid, maar staan er nu ook zeer voortreffelijk bij.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie