Algemeen > Reizen, uitstappen en reisverhalen

Oost-Turkije in september én oktober

(1/8) > >>

Kees Jan van Zwienen:
Hierbij wat beelden van de bollen die in de 2e helft van september in oost-Turkije bloeien  :). Ik hoop deze en andere soorten te laten zien tijdens een NRV lezing in november. Ik moet de presentatie nog maken  :(... Meer foto's zijn te zien op http://keesjan.smugmug.com/Botanical-trips/Asia/Eastern-Turkey-September-2011/19267976_qXHTm8#1515975201_XPDwPQt

In deze gallerij staan vrijwel alle foto's van deze reis aangezien ik de site als back-up gebruik, maar via de zoek functie is makkelijk op geslacht of familie te zoeken.

De foto's zijn van Crocus kotschyanus ssp. suworowianus (1e twee) en van de lokale endeem Crocus karduchorum. Die laatste groeit ten zuiden van het Van meer en daar is het helaas niet zo veilig.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Kees Jan van Zwienen op 16 oktober 2011, 21:24:11 ---Hierbij wat beelden van de bollen die in de 2e helft van september in oost-Turkije bloeien  :). Ik hoop deze en andere soorten te laten zien tijdens een NRV lezing in november. Ik moet de presentatie nog maken  :(... Meer foto's zijn te zien op http://keesjan.smugmug.com/Botanical-trips/Asia/Eastern-Turkey-September-2011/19267976_qXHTm8#1515975201_XPDwPQt
In deze gallerij staan vrijwel alle foto's van deze reis aangezien ik de site als back-up gebruik, maar via de zoek functie is makkelijk op geslacht of familie te zoeken.
De foto's zijn van Crocus kotschyanus ssp. suworowianus (1e twee) en van de lokale endeem Crocus karduchorum. Die laatste groeit ten zuiden van het Van meer en daar is het helaas niet zo veilig.

--- Einde van citaat ---

Het zijn beelden die me wel aanspreken Kees Jan . Ik zal dan ook met interesse de rest van je foto's bekijken . Wat was voor jou de mooiste plant die je gezien hebt tijdens deze trip ? 

Wim Boens:
Prachtig Kees-Jan, die C. kotschyanus subsp. suworowianus is echt wel een mooierd!
Ik zal zeker eens "snuisteren" in je foto's!

Theo Stronks:
Mooie foto,s Kees Jan,zal er nog eens een paar uur voor gaan zitten om alles te bekijken.

Kees Jan van Zwienen:
Kris, de mooiste plant vond ik toch wel Crocus karduchorum. Dat was overigens ook de zeldzaamste. Hoewel we ook de geelbloeiende Crocus scharojanii ssp. lazicus hebben gezien, C. scharojanii is de enige geelbloeiende herfstbloeiende krokus (late zomer, vroege herfst). We hebben zelfs nog enkele kruisingen tussen deze soort en de hier nauw aan verwante C. vallicola gezien .

De enige krokus die we gemist hebben is Crocus kotschyanus ssp. hakkariensis die richting Yusekova zou moeten groeien. Deze uiterste ZO hoek van Turkije (nabij het drielandenpunt Turkije, Iraq, Iran) hebben we laten schieten, want op het politiebureau van Hizan, ten zuiden van het Van meer, werd ons duidelijk gemaakt dat Yusekova 'The worst place to be' in Turkije was. Hizan zelf was ook geen aanrader, de volgende dag weg gaan was het plaatselijke advies, en niet in het donker vertrekken... Jammer dat het in zo'n mooi plantengebied niet helemaal veilig is  :(... We hebben eigenlijk heel veel geluk gehad dat we Crocus karduchorum nog hebben kunnen zien.

De gentianen waren ook de moeite waard. De eerste keer dat ik gentianen in bloei heb gezien tijdens een herfsreis, als je de 2e helft van september herfst mag noemen. Gentiana gelida (wit), Getiana septemfida, Gentiana asclepiadea, Gentianella ciliata en Gentianella caucasica. Voor herfstbloeiende gentianen hoef je dus niet naar de Himalaya of west China, die kun je ook dichterbij zien. Overigens heb ik nog dichterbij, in Zuid-Limburg (NL) in de herfst wel eens Gentianella ciliata en G. campestris in bloei gezien...

Mochten jullie nog onjuiste namen tegenkomen op mijn site, dan hoor ik dat graag. Ook namen van planten die nog niet op naam staan zijn natuurlijk zéér welkom. Deze zijn makkelijk door te geven op m'n site via de 'comment' knop.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie