Auteur Topic: In en om mijn tuin  (gelezen 41122 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:In en om mijn tuin
« Reactie #15 Gepost op: 12 december 2011, 16:07:39 »
Jos, hier een aantal suggesties voor je stapelmuur op het noorden.

Varentjes mogen niet ontbreken. Het steenbreekvarentje, Asplenium en het hele mooi venushaar, Adiantum capillus-veneris zou je zeker moeten plaatsen.
Heel leuk in het voorjaar bosanemoontjes, vooral de witte, daar op die donkere stenen. (Anemone nemerosa)
Veel Primula's kunnen tegen schaduw. Een makkelijke soort, Primula denticulata, de kogelprimula, kun je in het voorjaar voor weinig geld in de tuincentra krijgen. Neem witte.
Ikzelf heb op een stapelmuur het muurleeuwenbekje, Cymbalaria muralis. de witte. De roze is ook mooi, maar dat woekert vreselijk en heeft in een jaar je muur gekoloniseerd. Maar een heel leuk onkruid, bloeit onophoudelijk. Is ook wel weer makkelijk te wieden.
Het soort dat jij noemde, Haberlea rhodopensis is heel geschikt, maar nu kom je in de wat moeilijker planten.
Ramonda myconi is ook zo'n klassieker.

Nogmaals, word lid van de NRV, In mei heb je op de Botanische tuin van Utrecht de grote verkoopdag. Daar kun je voor heel weinig geld alles kopen wat je maar wilt en je kunt ook nog gratis de rotstuin bezoeken en inspiratie opdoen.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2011, 16:13:00 door Gerrit Eijkelenboom »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:In en om mijn tuin
« Reactie #16 Gepost op: 12 december 2011, 21:47:08 »
Je kan er ook nog Saxifraga umbrosa (schildersverdriet) planten, Jos. Ook die houdt van wat schaduw.
Al eens gedacht aan Cyclamen hederifolium en coum. Deze beide soortjes kunnen zeker ook verticaal geplant worden. Ook in mijn eigen stapelmuurtje heb ik al spontane zaailingen gevonden die kunnen uitgroeien tot mooie exemplaren.

Je kan natuurlijk ook lid worden van de VRV. In het tijdschrift worden maar al te vaak schaduwplanten besproken en kan je veel ideeën opdoen en wetenswaardigheden vinden voor het rotstuinieren in het algemeen.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re:In en om mijn tuin
« Reactie #17 Gepost op: 14 december 2011, 14:31:09 »
Alvast bedankt Gerrit en Frankie voor de suggesties zoals die door jullie gedaan zijn!Enkele van de door u genoemde planten heb ik reeds in de muur verwerkt,maar ik zal zeker de planten die jullie aanraden gebruiken.Zelf heb ik gedacht een deel van de muur van turfblokken te voorzien waar ik een weer ander groep van planten kan gebruiken (gelezen in het forum),Pleiones zijn o.a.geschikt zoals ik gelezen heb.In Utrecht ,de Uithof, heb ik ze zien staan .Ik heb er enkele jaren zelf al gekweekt in schalen,zie foto,en wil er een paar proberen in de muur.Ik denk dat het geen kwaad kan om ze een winterbescherming te geven(noordmuur)!,misschien wat vliesdoek ervoor maken?
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:In en om mijn tuin
« Reactie #18 Gepost op: 14 december 2011, 15:30:40 »
Hier staan ook een aantal planten opgesomd die geschikt zijn voor een stapelmuur Jos !

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=545.msg15054#msg15054

En voor zover je het nog zelf niet had gevonden staat hier massa's informatie verzameld over Pleiones.

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=243.0

(Mooi potteke Pl. formosana dat je ons hier laat zien trouwens  ;))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re:In en om mijn tuin
« Reactie #19 Gepost op: 17 december 2011, 14:43:50 »
Bedankt Luc voor je antwoord op mijn vragen omtrent de stapelmuur.Ik had reeds de pleione topic geraadpleegd ,nu ik er nog eens ben gaan lezen;wat een mooie collectie Pleione`s heb je inmiddels bij elkaar gekweekt! ((14 Klopt het als ik zeg dat de man in Engeland (national collection)ooit eens te zien was in het progamma Gardener`s world, met zijn Pleione collectie?? Ik ga er eens een paar bulben Formosana aan wagen in de stapelmuur!Hang er voor de zekerheid toch wat vliesdoek voor?!
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:In en om mijn tuin
« Reactie #20 Gepost op: 17 december 2011, 16:26:18 »
Ja Jos, je hebt het over Ian Butterfield en die was inderdaad ooit eens in Gardeners World te zien, je hebt een goed geheugen !  ((12
Ik heb persoonlijk weinig ervaring met Pleiones in open lucht in de tuin en meestal wordt daarvoor Limprichtii of Bulbocodioides gebruikt, die zijn bekend voor hun vorstbestendigheid.  Formosana is dit minder, maar de jongste jaren zie ik toch meer en meer (ook hybriden) soorten buiten opduiken.  Dat vliesdoek is misschien niet echt nodig, maar baat het niet, dan schaadt het in elk geval niet !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:In en om mijn tuin
« Reactie #21 Gepost op: 17 december 2011, 16:57:46 »
in open lucht in de tuin en meestal wordt daarvoor Limprichtii of Bulbocodioides gebruikt, die zijn bekend voor hun vorstbestendigheid.  (ook hybriden) soorten buiten opduiken. 

P. Bulbocodioides is ook de soort die in de Bot. Tuinen Utrecht in de turfwallen staat aangeplant, daar is onderstaande foto gemaakt. Zag daar ook Pleione X 'Pheasant' in dezelfde wand aangeplant staan, is dat één van die hybriden die je bedoelde Luc ?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:In en om mijn tuin
« Reactie #22 Gepost op: 17 december 2011, 17:44:29 »
Zijn volledige naam is Pleione el pico "Pheasant" Cor en dat is er inderdaad zo ééntje, maar er zijn er wel meer die blijkbaar ook buiten overwinteren - ik heb hier al "Piton" zien voorbij komen die ook bij iemand in de tuin staat.  Wellicht heeft dit te maken met onze minder koude winters in vergelijking met vroeger (alhoewel de twee voorbije exemplaren probeerden het tegendeel te bewijzen.  Overigens wordt er aangenomen dat de Pleiones best wat koude kunnen verdragen, maar het moeilijker krijgen met al te veel vocht tijdens de winter...  ::)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:In en om mijn tuin
« Reactie #23 Gepost op: 17 december 2011, 17:57:32 »
Deze Pleione formosana staat al twee winters buiten in een turfblok zonder afdekking. Nu is deze blok kletsnat en de plant ondervindt er geen hinder van. Verleden jaar is de turfblok langere tijd bevroren geweest en nog had dit geen invloed op de plant. We mogen dus aannemen dat deze zeker ook in aanmerking komt voor 'buitengebruik'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:In en om mijn tuin
« Reactie #24 Gepost op: 17 december 2011, 19:09:47 »
Zijn volledige naam is Pleione el pico "Pheasant" Cor en dat is er inderdaad zo ééntje, maar er zijn er wel meer die blijkbaar ook buiten overwinteren - ik heb hier al "Piton" zien voorbij komen die ook bij iemand in de tuin staat.  Wellicht heeft dit te maken met onze minder koude winters in vergelijking met vroeger (alhoewel de twee voorbije exemplaren probeerden het tegendeel te bewijzen.  Overigens wordt er aangenomen dat de Pleiones best wat koude kunnen verdragen, maar het moeilijker krijgen met al te veel vocht tijdens de winter...  ::)

Ik heb hier al een paar jaar Pleione 'Tolima ' onbeschermd buiten in turfblokken staan . En hij doet het .Nochtans ook een kruising met formosana bloed in de aderen ...
Voor foto's en info zie in de bijgevoegde topic :

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=452.45
« Laatst bewerkt op: 17 december 2011, 19:11:36 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re:In en om mijn tuin
« Reactie #25 Gepost op: 18 december 2011, 10:35:27 »
Dag allemaal,als je pleione ,zomaar zonder toevoegen van een goed substraat (voeding) in een kale turfblok poot ,gaat volgens mij de grootte van de bulb terug,ik geef in de schalen waarin ik pl.formosana kweek een handjevol koemestkorrels,osmocote korrels ,daarnaast regelmatig vloeibare mest tijdens het groeiseizoen.Het mengsel dat ik gebruik bestaat uit het mengsel waar ze in hebben gestaan,dit vul ik aan met goede potgrond,koemest korrels en om het toch wat luchtig te houden wat bark.Dit resulteerd in bulben van wel vijf centimeter doorsnede waaraan zich vaak twee nieuwe scheuten aan ontwikkelen met de nodige kleine bulbjes op de bulb!Het lijkt me daarom goed de bulben tussen de turfblokken (voegen)  te zetten in een rijk mengsel zoals hierboven beschreven.Of overdrijf  ik nu een beetje? Gisteren heb ik de schalen binnen gezet om te laten drogen,als het zover is dat ik ze opnieuw ga oppotten ,begin februari,zal ik een foto plaatsen van de bulben zoals ze zich dit jaar ontwikkeld hebben.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2011, 14:37:33 door Jos Beeren »
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re:In en om mijn tuin
« Reactie #26 Gepost op: 16 oktober 2014, 20:32:18 »
Het afgelopen weekend nog aan de stapelmuur gewerkt ,(goed weer!) ,Ik hoop ik in het voorjaar zover ben dat er de plantjes in kunnen die het hier willen doen, ik heb al eerder vermeld dat de muur op het noorden ligt.Misschien wat suggesties van jullie kant wat hier zoal in kan?
De stapelmuur zoals die er vandaag de dag eruit ziet, er moeten nog een paar lagen aangebracht worden om tot de vereiste hoogte te komen...
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: In en om mijn tuin
« Reactie #27 Gepost op: 16 oktober 2014, 22:41:41 »
Wow! Om jaloers op te zijn Jos!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In en om mijn tuin
« Reactie #28 Gepost op: 17 oktober 2014, 08:27:39 »
Prachtig, Jos!!  ((14 ((14

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: In en om mijn tuin
« Reactie #29 Gepost op: 17 oktober 2014, 09:41:50 »
Dat ziet er geweldig uit, die nis met Pleiones is een vondst zeg.