Auteur Topic: Belgische sneeuwklokjes  (gelezen 158635 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2011, 22:08:36 »
Hier zijn ze dan, enkele van de eigen Belgische selecties:
Galanthus nivalis 'Grakes Yellow' (Grake was de koosnaam van mijn grootvader Gerard Schoefs)
Galanthus elwesii 'Sweet Alice' (genoemd naar mijn moeder, Alice Schoefs)
Galanthus nivalis 'Grakes Green Bells'
Galanthus nivalis 'Valentine's Day' (gevonden door mijn vrouw Melanie Schilperoord op valentijntjesdag 2004)

Schitterende selectie Valentin !  :o :o :o
We mogen fier zijn op onze Belgische selecties en moeten allicht niet onder doen voor de Engelse. We zijn weer eens te bescheiden zeker?
Dank om ons mee te laten genieten en kwijlen... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2011, 22:21:41 »

Mooi serietje Valentin : ik ben zeker geen Galantofiel, maar Grakes yellow draagt hier mijn voorkeur weg.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2011, 23:05:33 »
Nou ja, Valentin na alle voorgaande sprekers kan ik bijna niets meer toevoegen, ik sluit me daar geheel bij aan.
G.nivalis 'Grakes Yellow'is erg mooi evenals 'Valentin's Day', zou willen dat mijn vrouw ook zoiets vond voor mij  :-* :-*

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #18 Gepost op: 7 januari 2011, 07:23:30 »
Cor, toen we 'Valentine's Day' vonden hadden we er gedurende vele uren overheen gekeken en rond gelopen. Het was ongeveer het enige afwijkende in een oude kwekerij van sneeuwklokjes . Er was daarbij wat uitgezaaid in een privé-bos van die mensen, daar stonden vele duizenden nivalissen. Zij waren totaal niet geïnteresseerd in afwijkende Galanthus.

Galanthus nivalis 'Grakes Yellow' is inderdaad wel outstanding in de geeltjes.

Ik zal vanavond nog enkele Belgische vondsten posten.







Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #19 Gepost op: 7 januari 2011, 10:15:43 »
Prachtige klokjes, Valentin.

Ik vind Grakes Yellow de mooiste van de hier getoonde. Is 'Grakes Monster' ook niet één van jou selecties?

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #20 Gepost op: 7 januari 2011, 10:48:26 »
Goh ja, Wim, goed dat je het zegt. Die moet ik ook nog bijvoegen in mijn lijstje van al benoemde Belgische selecties!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #21 Gepost op: 7 januari 2011, 13:43:23 »
En 'Melanie S.'. Ook zo,n schatje!
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #22 Gepost op: 7 januari 2011, 14:07:33 »
Lina, bedoel je het sneeuwklokje of mijn vrouw als je zegt "zo'n schatje".... :) ? G niv 'Melanie S.' staat al in dat lijstje. IK zal er ook een foto van posten één van de komende dagen, OK?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #23 Gepost op: 7 januari 2011, 15:37:25 »
mijn favriet is 'Valentine`s Day',heel heel mooi en daarna de mooie gele 'Grakes Yellow'.Waarin verschilt die van 'Grakes Gold'?

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #24 Gepost op: 7 januari 2011, 17:50:46 »
Met je vrouw heb ik nog geen kennis gemaakt, maar als ik naar het sneeuwklokje kijk, denk ik dat het wel goed zit met haar.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #25 Gepost op: 7 januari 2011, 19:33:46 »
Loes,'Grakes Gold' heeft niet alleen diepgele merktekens en ovaria, maar vooral het blad is vanaf het uitlopen tot en met de zesde week ook knalgeel! Uiteraard is dat te wijten aan een tekort aan chlorofiel. Dat maakt dat dit sneeuwklokje (Grakes Gold') niet zo snel groeit maar wel zeer apart en onmiddellijk herkenbaar is. Vooral naar kruisngen toe opent het perspectieven. AL eens gedacht wat Grakes Gold X Trym zou kunnen geven, evt in tweede generatie?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #26 Gepost op: 7 januari 2011, 22:54:47 »
Nog enkele van mijn eigen Belgische sneeuwklokjes.....Trouwens, opvallend item blijkbaar. Ik kreeg net een mail binnen om een artikel over deze 'Vlaamse sneeuwklokjes' te schrijven voor 'The International Gardener' van het SRGC. Considering...
Maar OK, hier nog enkele van de tot nog toe 12 benaamde vondsten/ selecties die ik al mocht doen.

Galanthus nivalis (flore-pleno) 'Melanie S.': regelmatige, dubbele met buitenste bloembladen die naar binnen 'klauwen', moet minstens twee jaar vaststaan om zijn regelmaat echt te tonen! genoemd naar mijn vrouw, Melanie Schilperoord. (En Lina, is het geen schatje...?)

Galanthus nivalis 'Looking around'. ietwat vreemd, steeds horizontaal kijkend sneeuwklokje waarvan de bloem zich nooit helemaal opent. Beetje spiky karakter, vaak groen op buitenste bloembladen, wezenlijk anders dan 'Blewbury Tart'. Onmiddellijk herkenbaar in elke collectie omwille van dat horizontale bloeiend karakter, vanaf ontluiken tot uitbloeien!

Galanthus nivalis (sandersii-groep) 'Golden Boy' (gevonden met zoontjelief van toen nog maar drie maanden oud op de arm, goeie heldergele binnenste merktekens, mooi geel ovarium en vooral een goeie groeier!)

Als je weet hebt van nog andere 'Belgische' sneeuwklokjes dan deze hierboven vernoemd (bericht 30.12.2010), stuur dan aub een berichtje op valentinwijnen@yahoo.co.uk  
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2011, 23:25:11 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #27 Gepost op: 7 januari 2011, 23:01:55 »
Nog enkele van mijn eigen Belgische sneeuwklokjes.....Trouwens, opvallend item blijkbaar. Ik kreeg net een mail binnen om een artikel over deze 'Vlaamse sneeuwklokjes' te schrijven voor 'The International Gardener' van het SRGC. Considering...

Ja, Maggi volgt ons Forum met argusogen Valentin !  :D :D  En eigenlijk zijn we daar een beetje trots op !  ;)

Overigens weer een prachtige reeks klokjes !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #28 Gepost op: 7 januari 2011, 23:52:08 »
Straks weet Valentin niet meer voor welk clubblaadje hij eerst moet schrijven?  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #29 Gepost op: 8 januari 2011, 09:33:26 »
Nog enkele van mijn eigen Belgische sneeuwklokjes.....Trouwens, opvallend item blijkbaar. Ik kreeg net een mail binnen om een artikel over deze 'Vlaamse sneeuwklokjes' te schrijven voor 'The International Gardener' van het SRGC. Considering...

Verwondert me niet Valentin ! Zoals ik al zei zijn wij Vlamingen vaak te bescheiden ! Wat je ons toont is echt wel top ! En ja ik vind het wel een hele eer dat Maggi ons vanuit Schotland volgt. Je zou alleszins niet misstaan in "The International Gardener" . Zolang je ons forum en onze redacteur Frankie maar niet vergeet ... ;)   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "