Auteur Topic: Colchicum & Merendera 2022  (gelezen 11739 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #120 Gepost op: 16 september 2022, 09:48:43 »
Ik denk dat het gewoon een synoniem is Kris , er worden 4 verschillende namen gebruikt voor 1 plant  ((--11 ))5  .  Colchicum pyrenaica , Merendera montana , Merendera pyrenaica , Colchicum montana . In het vlaams is het gewoon pyreneese tijloos . Komt alleen voor in de pyreneeeën en de picos . Het is een beetje verwarrend omdat er nogal variatie zit binnen deze soort waardoor het lijkt dat het andere planten zijn ........

Dank je Danny . Ja klopt , ondertussen ook wat opgezocht en tot die conclusie gekomen ...Maar doet niks af aan de pracht uiteraard ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #121 Gepost op: 18 september 2022, 20:36:09 »
Colchicum pyrenaica is een van mijn favorieten voor deze periode van het jaar en heb het geluk dat ze het goed doen in de tuin , vermeerderen goed en maken goed zaad aan . Heb ook al een eerste eigen zaailing in de tuin . De bloemen zijn nogal variabel in kleur ( van licht tot fel paars ) en vorm
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #122 Gepost op: 20 september 2022, 17:50:58 »
Colchicum pyrenaica is een van mijn favorieten voor deze periode van het jaar en heb het geluk dat ze het goed doen in de tuin , vermeerderen goed en maken goed zaad aan . Heb ook al een eerste eigen zaailing in de tuin . De bloemen zijn nogal variabel in kleur ( van licht tot fel paars ) en vorm

Prachtig om zien Danny , vooral de donker gekleurde ! Ik durfde ze nog niet buiten in volle grond proberen . Ik vind wel dat de bloemen niet lang goed blijven en redelijk vlug verslensen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #123 Gepost op: 20 september 2022, 18:37:58 »
Colchicum pyrenaica is een van mijn favorieten voor deze periode van het jaar en heb het geluk dat ze het goed doen in de tuin , vermeerderen goed en maken goed zaad aan . Heb ook al een eerste eigen zaailing in de tuin . De bloemen zijn nogal variabel in kleur ( van licht tot fel paars ) en vorm

Prachtig om zien Danny , vooral de donker gekleurde ! Ik durfde ze nog niet buiten in volle grond proberen . Ik vind wel dat de bloemen niet lang goed blijven en redelijk vlug verslensen .

Dank je Kris , ik vind het gemakkelijke planten , hier doen ze het al jaren heel goed in volle grond ( in mijn gewone bollenmengsel ). Ze hebben de extreem natte zomer van vorig jaar goed doorstaan en de extreem droge zomer van dit jaar , super planten toch wel ! De bloemen gaan hier toch een kleine week mee , afhankelijk van de weersomstandigheden . De ene kloon is misschien ook beter dan de andere afhankelijk van de herkomst . Ik zag ze al meerdere keren bloeien op verschillende hoogtes en plaatsen in de Pyreneeën . ze bloeien daar vanaf half juli en ergens eind september , een heel algemene plant daar .......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #124 Gepost op: 20 september 2022, 20:29:07 »
Dank je Kris , ik vind het gemakkelijke planten , hier doen ze het al jaren heel goed in volle grond ( in mijn gewone bollenmengsel ). Ze hebben de extreem natte zomer van vorig jaar goed doorstaan en de extreem droge zomer van dit jaar , super planten toch wel ! De bloemen gaan hier toch een kleine week mee , afhankelijk van de weersomstandigheden . De ene kloon is misschien ook beter dan de andere afhankelijk van de herkomst . Ik zag ze al meerdere keren bloeien op verschillende hoogtes en plaatsen in de Pyreneeën . ze bloeien daar vanaf half juli en ergens eind september , een heel algemene plant daar .......

Bedankt voor je toelichting Danny ....ik weet wat me te doen staat .... -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4867
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #125 Gepost op: 21 september 2022, 17:57:06 »
Hier komt ook het een en ander in bloei ......
Colchicum davisii
Colchicum pyrenaica , een van mijn favorieten , de eerste bloemen .....

Heel mooi Danny ! Ik vraag me af -zonder enig opzoekwerk vooraf - wat de verschillen zijn tussen Colchicum pyrenaica en  Colchicum montana ..... ((--11

Ik denk dat het gewoon een synoniem is Kris , er worden 4 verschillende namen gebruikt voor 1 plant  ((--11 ))5  .  Colchicum pyrenaica , Merendera montana , Merendera pyrenaica , Colchicum montana . In het vlaams is het gewoon pyreneese tijloos . Komt alleen voor in de pyreneeeën en de picos . Het is een beetje verwarrend omdat er nogal variatie zit binnen deze soort waardoor het lijkt dat het andere planten zijn ........
Klopt.  Heb ik trouwens al hoger in dit topic vermeld.
Torhout, West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #126 Gepost op: 1 oktober 2022, 15:16:02 »
Dit is een van de (weinige) bollen die ik ooit tijdens een vakantie verzameld heb.
Ik vermoed dat het om 'Colchicum montanum' gaat maar misschien zou iemand met Colchicum kennis dat kunnen bevestigen?
De vindplaats is: 'Barragem do Alvão (Vila Pouca de Aguiar), Rio Torno, Portugal. Hoogte: 797 m.'
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #127 Gepost op: 1 oktober 2022, 16:11:01 »
Colchicum pyrenaica is een van mijn favorieten voor deze periode van het jaar en heb het geluk dat ze het goed doen in de tuin , vermeerderen goed en maken goed zaad aan . Heb ook al een eerste eigen zaailing in de tuin . De bloemen zijn nogal variabel in kleur ( van licht tot fel paars ) en vorm

Al een mooie populatie Danny !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4867
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #128 Gepost op: 1 oktober 2022, 18:18:44 »
Dit is een van de (weinige) bollen die ik ooit tijdens een vakantie verzameld heb.
Ik vermoed dat het om 'Colchicum montanum' gaat maar misschien zou iemand met Colchicum kennis dat kunnen bevestigen?
De vindplaats is: 'Barragem do Alvão (Vila Pouca de Aguiar), Rio Torno, Portugal. Hoogte: 797 m.'
De naam klopt in elk geval hoewel ik nog steeds Merendera montana gebruik.
Torhout, West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #129 Gepost op: 2 oktober 2022, 09:54:14 »
Dit is een van de (weinige) bollen die ik ooit tijdens een vakantie verzameld heb.
Ik vermoed dat het om 'Colchicum montanum' gaat maar misschien zou iemand met Colchicum kennis dat kunnen bevestigen?
De vindplaats is: 'Barragem do Alvão (Vila Pouca de Aguiar), Rio Torno, Portugal. Hoogte: 797 m.'
De naam klopt in elk geval hoewel ik nog steeds Merendera montana gebruik.
Bedankt voor de bevestiging Luc, weer een 'onzekere' minder op mijn lijst :-)
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4867
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #130 Gepost op: 2 oktober 2022, 12:28:21 »
Colchicum feinbruniae OP213023 is een weinig geziene soort uit het midden oosten (Israel-Syrie).
De bloemblaadjes vertonen een dambordpatroon dat vooral bij het begin van de bloei opvalt.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #131 Gepost op: 2 oktober 2022, 16:01:41 »
Mooie, vrij grote bloemen Luc, goede kleur ook !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4867
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #132 Gepost op: 3 oktober 2022, 20:05:41 »
Drie voorbeelden die de variatie in bloemkleur bij Colchicum cupanii illustreren :
Een goeie donkerroze bloeier uit de Peloponnesos
Een volledige witte uit Santorini
Een lichtroze met lichtere middenstrook die ik ooit als ssp. cousturieri verkregen heb maar die in mijn ogen gewoon cupanii is.
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #133 Gepost op: 4 oktober 2022, 17:49:14 »
Drie voorbeelden die de variatie in bloemkleur bij Colchicum cupanii illustreren :
Een goeie donkerroze bloeier uit de Peloponnesos
Een volledige witte uit Santorini
Een lichtroze met lichtere middenstrook die ik ooit als ssp. cousturieri verkregen heb maar die in mijn ogen gewoon cupanii is.

Heel mooi om te zien Luc !  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #134 Gepost op: 6 oktober 2022, 16:51:17 »
Een eerste Crocus  Colchicum cupanii is hier ook begonnen, een licht roze vorm.

« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2022, 19:55:12 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen