Auteur Topic: Colchicum & Merendera 2022  (gelezen 11542 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #150 Gepost op: 15 november 2022, 18:09:42 »
Deze schoonheid maakte haar opwachting gisteren.  Een vorm van Colchicum cupanii van het Zarakas plateau op de Peloponesos.  Ik ben bijzonder geïntrigeerd door het feit dat deze bloeit voor het blad er is, terwijl een andere vorm (zie foto 4) pas heeft gebloeid wanneer hij reeds volop in blad stond.

Een delicate schoonheid Luc en een zeer interessante observatie ....Ik zie ook verschillen in blad bij sommigen . Waarbij een aantal veel fijne  haartjes op het blad hebben en andere vormen dat veel minder hebben. Iedereen die al het geluk had om wat rond te kunnen toeren in Griekse gebieden in de herfst weet dat cupanii erg variabel kan zijn ...Ook in bloemkleur ....Deze donker bloeiende vorm is van Mount Hymettus.

Ze zijn inderdaad fenomenaal variabel hé Kris : in grootte, in bloemkleur, zelfs de bloemvorm is vaak verschillend in eenzelfde populatie... mooi exemplaar trouwens.

Hier gaat Colchicum parlatoris van Kaap Matapan (Z-Peloponnesos) nog steeds ijverig door met bloeien : ook hier zie je variatie, vooral in bloemkleur, al moet je rekening houden met de ouderdom van de bloem, de omstandigheden (licht/schaduw), enz...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #151 Gepost op: 28 november 2022, 17:37:29 »
Colchicum longiflorum uit Zuid Frankrijk

Niet verkeerd deze soort, Luc, wat is de bladontwikkeling van deze species?
Ik heb je vraag blijkbaar gemist.
Colchicum longiflorum maakt na de bloei een vrij lang blad (gemakkelijk 30cm) zoals de naam al laat vermoeden.
Deze soort groeit in de natuur in natte weiden waar hij vermoedelijk boven het gras wil uitgroeien (mijn verklaring nog voor het lange blad).
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #152 Gepost op: 1 december 2022, 20:58:14 »
Hier voor het eerst een bloem op Colchicum peloponnesiacum uit het noorden van de Peloponnesos - een 7 cm hoog in bloei.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #153 Gepost op: 12 december 2022, 14:50:16 »
Nog een late Colchicum cupanii .....wat bezielt deze herfstbloeier toch om nog tijdens deze eerste koude golf zijn duivels te ontbinden ? (sorry voor de mindere foto , snel genomen met de Iphone ...)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #154 Gepost op: 12 december 2022, 14:55:53 »
Nog een late Colchicum cupanii .....wat bezielt deze herfstbloeier toch om nog tijdens deze eerste koude golf zijn duivels te ontbinden ? (sorry voor de mindere foto , snel genomen met de Iphone ...)

Temeer omdat de winter /lentebloeiers er aankomen ....Zoals deze Colchicum munzurense. Al zal de koudegolf hem wel serieus ontmoedigen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #155 Gepost op: 14 december 2022, 13:30:59 »
Nog een late Colchicum cupanii .....wat bezielt deze herfstbloeier toch om nog tijdens deze eerste koude golf zijn duivels te ontbinden ? (sorry voor de mindere foto , snel genomen met de Iphone ...)
Een jonge plant die het noorden kwijt is  7))?
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #156 Gepost op: 14 december 2022, 14:45:06 »
Een jonge plant die het noorden kwijt is  7))?

In geval van deze cupanii .....het zuiden kwijt dan .... 7))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #157 Gepost op: 26 december 2022, 11:18:57 »
Voor deze Colchi zou ik eigenlijk al de topic 2023 moeten openen want hij hoort eerder te bloeien in het vroege voorjaar ....Maar zoals Luc ook al opmerkte , onze "bollen " laten zich niet dwingen en reageren op de omstandigheden die er zich voordoen ...We kennen meestal wel de Colchicum hungaricum 'Velebit Star ' een geselecteerde vorm die zijn weg al wel heeft gevonden naar collecties .Ook C. hungaricum'Valentine ' behoort tot dit groepje. Maar ik ben vaker nog geïnteresseerd en geïntrigeerd door de oorspronkelijke vormen uit de natuur .Deze vorm werd door een Duitse vriend verzameld in de natuur en ik kreeg hem als Colchicum hungaricum ex Ombla . Ik vermoed dat Ombla ergens in Kroatië ligt ...Mooi ding maar door de vroege bloei die gepaard gaat met een tekort aan licht is het bloemsteeltje toch wat te lang gerokken.... 
   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #158 Gepost op: 26 december 2022, 11:28:58 »
Voor deze Colchi zou ik eigenlijk al de topic 2023 moeten openen want hij hoort eerder te bloeien in het vroege voorjaar ....Maar zoals Luc ook al opmerkte , onze "bollen " laten zich niet dwingen en reageren op de omstandigheden die er zich voordoen ...We kennen meestal wel de Colchicum hungaricum 'Velebit Star ' een geselecteerde vorm die zijn weg al wel heeft gevonden naar collecties .Ook C. hungaricum'Valentine ' behoort tot dit groepje. Maar ik ben vaker nog geïnteresseerd en geïntrigeerd door de oorspronkelijke vormen uit de natuur .Deze vorm werd door een Duitse vriend verzameld in de natuur en ik kreeg hem als Colchicum hungaricum ex Ombla . Ik vermoed dat Ombla ergens in Kroatië ligt ...Mooi ding maar door de vroege bloei die gepaard gaat met een tekort aan licht is het bloemsteeltje toch wat te lang gerokken.... 
 
Mooi Kris,gelukkig kun je de natuur niet dwingen.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #159 Gepost op: 26 december 2022, 11:49:45 »
Mooi Kris,gelukkig kun je de natuur niet dwingen.

Dank je Theo ....gelijk heb je ...trouwens kan deze soort misschien wel in de rotstuin en dan zal hij waarschijnlijk automatisch later bloeien ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #160 Gepost op: 26 december 2022, 11:59:28 »
Wel bekend als een echte winterbloeier die in het land van herkomst (zuiden van Griekenland) bloeit van december tot februari is deze Colchicum asteranthum. Hij heeft nog wat meer last van de slechte lichtintensiteit van dezer dagen.Dus de bloemstengel is nog wat meer lang gerekt . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #161 Gepost op: 26 december 2022, 12:03:26 »
Deze soort ,die ook al bloeit ,heeft minder problemen met de donkere dagen en het daaraan verbonden  licht tekort ..Colchicum munzurense. Deze Turkse soort is ook eigenlijk te vroeg qua bloeiperiode .
De bloemen komen ook heel slecht of nauwelijks open met dit pokkenweer ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #162 Gepost op: 26 december 2022, 12:05:16 »
Deze soort ,die ook al bloeit ,heeft minder problemen met de donkere dagen en het daaraan verbonden  licht tekort ..Colchicum munzurense. Deze Turkse soort is ook eigenlijk te vroeg qua bloeiperiode .
De bloemen komen ook heel slecht of nauwelijks open met dit pokkenweer ...
Ik de verkregen bollen  in een schaal geplant en nu blijkt dat er een vreemde eend in de bijt zit ....Een asteranthum tussen geraakt ???
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #163 Gepost op: 26 december 2022, 12:08:29 »
Een aantal van die vroeg bloeiende Colchicums lijken erg op mekaar mijn inziens . Dit geeft me soms het gevoel dat ik daar toekomstig toch wat moet op beknotten en alleen de beste soorten over houden  )1)
Deze , die ook al ver gevorderd is , is daarbij zeker een blijver en eentje die er boven uitsteekt naar mijn smaak .Colchicum serpentinum. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum & Merendera 2022
« Reactie #164 Gepost op: 26 december 2022, 19:37:21 »
Voor deze Colchi zou ik eigenlijk al de topic 2023 moeten openen want hij hoort eerder te bloeien in het vroege voorjaar ....Maar zoals Luc ook al opmerkte , onze "bollen " laten zich niet dwingen en reageren op de omstandigheden die er zich voordoen ...We kennen meestal wel de Colchicum hungaricum 'Velebit Star ' een geselecteerde vorm die zijn weg al wel heeft gevonden naar collecties .Ook C. hungaricum'Valentine ' behoort tot dit groepje. Maar ik ben vaker nog geïnteresseerd en geïntrigeerd door de oorspronkelijke vormen uit de natuur .Deze vorm werd door een Duitse vriend verzameld in de natuur en ik kreeg hem als Colchicum hungaricum ex Ombla . Ik vermoed dat Ombla ergens in Kroatië ligt ...Mooi ding maar door de vroege bloei die gepaard gaat met een tekort aan licht is het bloemsteeltje toch wat te lang gerokken.... 
 

Deze soort behoort tot mijn favorieten Kris . enkele cv's staan al jaren in de tuin .......
Ieper , West-Vlaanderen