Auteur Topic: Iberis muizenissen  (gelezen 4584 keer)

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #30 Gepost op: 29 december 2022, 10:37:33 »
Gelieve NIET offline te discussiëren. Ik lees met belangstelling. Het is helemaal nuttig voor mij. 😎

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #31 Gepost op: 29 december 2022, 11:39:12 »
Gelieve NIET offline te discussiëren. Ik lees met belangstelling. Het is helemaal nuttig voor mij. 😎

Ik was onze heer moderator maar aan het plagen Thomas  7)) Maar het is wel zo dat deze discussie natuurlijk niet thuishoort in de topic "bloei november - december" en beter elders zou staan ...Daar hebben we in ons enthousiasme natuurlijk geen rekening mee gehouden  11)) 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #32 Gepost op: 29 december 2022, 11:51:15 »
Gelieve NIET offline te discussiëren. Ik lees met belangstelling. Het is helemaal nuttig voor mij. 😎

Ik was onze heer moderator maar aan het plagen Thomas  7)) Maar het is wel zo dat deze discussie natuurlijk niet thuishoort in de topic "bloei november - december" en beter elders zou staan ...Daar hebben we in ons enthousiasme natuurlijk geen rekening mee gehouden  11))

De bedenkingen over diverse Iberis zijn inderdaad wat uit de hand gelopen. Ik had ook niet kunnen denken dat het zo'n vaart zou lopen. En dan te denken dat we slechts met twee mensen aan het overleggen zijn... . Maar ik hou uiteraard niemand tegen om zich te mengen in deze bijzondere materie.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #33 Gepost op: 29 december 2022, 11:56:09 »
En we gaan er nog wat mee door...

Wat detail foto's van het loof:

Iberis saxatilis pygmae. (foto 1) met vrij bleke groene blaadjes. Naaldvormig!
Iberis pruitii (foto 2) met donkergroene blaadjes. Naaldvormig!
Iberis aurosica nana (foto 3) met ongeveer dezelfde donkergroene blaadjes. Naaldvormig!

Van uitgesproken spatelvormig en dikker (vlezig) blad zoals in de meeste beschrijvingen is hier geen sprake van. Ook de planten die ik dus zag in de Verdon en op de Mont Ventoux hadden hetzelfde loof.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #34 Gepost op: 29 december 2022, 14:48:16 »
Bedankt Luc  3)) , om deze uit de hand gelopen bedenkingen in een nieuwe topic onder te brengen .....we durven nu weer verder gaan ....   5)) 10))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #35 Gepost op: 29 december 2022, 14:50:37 »
En toch weer die vermelding van lila kleur van de bloemen....
Hier moet ik toch volgende bemerking over maken Frankie ....en ik citeer nu letterlijk Jim Archibald door zijn bijschriften van zijn zaadlijsten er nog is bij te sleuren ....:
 " though more likely to be white than lilac in cultivation "
Dus het was ook Jim al opgevallen dat ze in cultuur zelden of nooit lila zijn maar altijd wit ! Dit kan met het substraat /ondergrond te maken hebben waarin ze ginder groeien en dat verschilt natuurlijk helemaal met hetgeen wat wij hier gebruiken of hebben .Ook een verschil van lichtintensiteit kan hierop invloed hebben ....
« Laatst bewerkt op: 29 december 2022, 14:55:38 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #36 Gepost op: 29 december 2022, 15:08:20 »
Het loof lijkt heel goed op mijn pruitii, Kris. Maar dus zeker geen spatelvormige blaadjes zoals vaak vermeld bij pruitii.

Als je de beschrijving van de " encyclopedia of the AGS " leest (zie foto die ik gisteren doorstuurde ) kom je ook tot een ander besluit Frankie ....Daar staat voor pruitii en meer bepaald voor de bladeren :
"leaves obovate to oblanceolate - spathulate  "   Dus m.a.w. niet alleen en zeker niet zuiver spatelvormig ...Wel variabel maar zeker niet echt spatelvormig ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #37 Gepost op: 29 december 2022, 15:09:10 »
https://merriam-webster.com/assets/mw/static/art/dict/leaf.gif 
Bladvormen .....pruitii zou ongeveer rond nummertje 7 zitten ..., maar ook 9 kan en ook soms spatelvormig ....
« Laatst bewerkt op: 29 december 2022, 15:10:42 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

AdminLuc

  • Forumbeheerder
  • Nieuweling
  • *****
  • Berichten: 40
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #38 Gepost op: 29 december 2022, 15:09:33 »
Bedankt Luc  3)) , om deze uit de hand gelopen bedenkingen in een nieuwe topic onder te brengen .....we durven nu weer verder gaan ....   5)) 10))

Graag gedaan Kris, als je naar het begin van dit topic terug gaat zul je zien dat ik ook de eerdere discussie van maart dit jaar hier ook ondergebracht heb, dan kunnen jullie zien of je toen iets anders dacht ???  Veel plezier verder!  11))

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #39 Gepost op: 29 december 2022, 15:11:46 »
als je naar het begin van dit topic terug gaat zul je zien dat ik ook de eerdere discussie van maart dit jaar hier ook ondergebracht heb

Je bent een topper  ((14 Luc !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #40 Gepost op: 29 december 2022, 16:48:55 »
als je naar het begin van dit topic terug gaat zul je zien dat ik ook de eerdere discussie van maart dit jaar hier ook ondergebracht heb

Je bent een topper  ((14 Luc !

 7)) 7)) 'Weet ik Kris, Weet ik, da's al heel mijn leven zo' ... zei hij zonder blozen...  --11 --11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #41 Gepost op: 29 december 2022, 17:17:28 »
En toch weer die vermelding van lila kleur van de bloemen....
Hier moet ik toch volgende bemerking over maken Frankie ....en ik citeer nu letterlijk Jim Archibald door zijn bijschriften van zijn zaadlijsten er nog is bij te sleuren ....:
 " though more likely to be white than lilac in cultivation "
Dus het was ook Jim al opgevallen dat ze in cultuur zelden of nooit lila zijn maar altijd wit ! Dit kan met het substraat /ondergrond te maken hebben waarin ze ginder groeien en dat verschilt natuurlijk helemaal met hetgeen wat wij hier gebruiken of hebben .Ook een verschil van lichtintensiteit kan hierop invloed hebben ....

Ja dat kan allemaal wel zijn, Kris, maar de planten die ik op diverse locaties zag in de natuur waren ook allemaal witbloeiend...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #42 Gepost op: 29 december 2022, 17:22:53 »
https://merriam-webster.com/assets/mw/static/art/dict/leaf.gif 
Bladvormen .....pruitii zou ongeveer rond nummertje 7 zitten ..., maar ook 9 kan en ook soms spatelvormig ....

hmm, ik zou eerder opteren voor nr 5 of nr 3.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #43 Gepost op: 29 december 2022, 17:28:35 »
Bedankt Luc  3)) , om deze uit de hand gelopen bedenkingen in een nieuwe topic onder te brengen .....we durven nu weer verder gaan ....   5)) 10))

Graag gedaan Kris, als je naar het begin van dit topic terug gaat zul je zien dat ik ook de eerdere discussie van maart dit jaar hier ook ondergebracht heb, dan kunnen jullie zien of je toen iets anders dacht ???  Veel plezier verder!  11))

Ja, dank aan de moderator. Weet jij trouwens niks meer over deze planten? Je bent inmiddels ook al een paar jaar met rotsplanten aan de gang.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iberis muizenissen
« Reactie #44 Gepost op: 29 december 2022, 17:37:18 »
Om deze discussie nog wat luchtig en plezant te houden, nog wat plaatjes uit de tuin van de onovertroffen Hana Zikova, uit Tsjechië. Zij heeft ook enkele Iberis staan in de rotstuin. Ik weet niet of het goed te zien is, maar er staan een drietal planten bij elkaar en alle drie zijn ze verschillend.

De plant links onder zou een Iberis saxatiles kunnen zijn, en de plant rechtsboven een Iberis pruitii. Dit vermeld ik erbij omdat saxatiles in mijn tuin ook nooit een volledig gesloten bloemdek vormt t.o.v. pruitii.
Lichtervelde, West-Vlaanderen