Dag allemaal,
Er komt meer beweging aan het Sneeuwklokjesfront. In oktober bloeiden enkele Galanthus reginae-olgae, bij mij een onbekende variant en als tweede polletje de zeer bekende Galanthus reginae-olgae subsp. reginae-olgae 'Hyde Lodge'. Altijd een hele mond vol. Dit jaar had ik weinig last van slakkenvraat, slechts één bloem was aangetast.
15 november verscheen de volgende bloem, een Galanthus elwesii var. monostictus 'Else Grollenberg' (foto’s).
Ze bloeien jaarlijks in de tweede helft van november, het is mijn vroegste G. elwesii. Tijdens de vorst heb ik de planten maar even in de koude kas gezet. In het voorjaar van 2021 heb ik door strenge vorst veel verloren. Het jonge blad vertoont mooie kenmerken. Het is bootvormig, de randen zijn scherp naar voren omgeslagen en er zijn enkele opvallende nerven in de lengterichting zichtbaar. Het is in enkele jaren een mooi polletje geworden, over enkele maanden zet ik de helft ervan in de volle grond.
De volgende die in bloei komt is Galanthus 'Faringdon Double' (foto). Het is voldoende warm voor deze soort maar de zon laat het afweten. Binnenkort zullen er wel mooie dubbele bloemen te zijn.
Mooie feestdagen en de beste wensen voor iedereen, geniet van de Sneeuwklokjes!