Auteur Topic: Overige houtige gewassen  (gelezen 182024 keer)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #255 Gepost op: 12 juni 2012, 21:07:49 »
Ik houd "Het Forum" op de hoogte, Lida !  8)
Fijn zo Luc, ik verheug me erop.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #256 Gepost op: 12 juni 2012, 21:13:30 »
Gelukkig Danny. Hele leuke combinaties laat je daar zien. Ik heb lange tijd gedacht dat ik de enige was die zich voornamelijk toelegt op het combineren van bladplanten en kleuren.
Blij dat ik nu hetzelfde ontdek in jouw foto's van jouw tuin.
Heel evenwichtig samengesteld en mooi om te zien. Ik zie uit naar de volgende reeks foto's van jouw tuin.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #257 Gepost op: 12 juni 2012, 22:20:11 »
Gelukkig Danny. Hele leuke combinaties laat je daar zien. Ik heb lange tijd gedacht dat ik de enige was die zich voornamelijk toelegt op het combineren van bladplanten en kleuren.
Blij dat ik nu hetzelfde ontdek in jouw foto's van jouw tuin.
Heel evenwichtig samengesteld en mooi om te zien. Ik zie uit naar de volgende reeks foto's van jouw tuin.
groet Lida

Dank u Lida voor de complimenten. Ik hou me inderdaad veel bezig met combinaties , zowel met bladeren als met kleuren,
en met vormen . Ik zie natuurlijk ook aan jouw foto's dat je je daar op toelegt ! Al heel veel schitterende foto's gezien van
mooie combinaties ! Heel leuk om te zien! In de zomer ga ik veel op tuinbezoek en zo leer je veel bij. Ik doe veel ideeen op
in andere tuinen maar gebruik in mijn tuin wel mijn eigen fantasie .


Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #258 Gepost op: 13 juni 2012, 13:43:46 »
Oeioeioei, mijn Nothofagus antarctica is zwaar ziek. Een beeldbepalende boom aan de rand van een grote vijver. Geplant in 1978. Om de twee jaar besteedde ik een halve dag in de herfst om hem te snoeien, waardoor hij zijn prachtige 'Japanse look' heeft gekregen. En nu...Hij liep na de winter normaal uit maar hij laat blad vallen en het bestaande jongen blad wordt niet meer groter en wordt geel. Een verschijnsel wat je hier overal ziet. Laurierhagen, klimrozen (dak en lei)platanen. Eerst lopen ze uit en dan gaan ze alsnog dood.
Weet u het nog? 10-12 graden in januari, de sapstroom kwam op gang. Binnen 2 weken was het -20. Het sap bevroor, de celwanden sprongen stuk. Feitelijk kwamen veel gewassen zwaargewond uit de winter.

Moeilijk om foto's te nemen tegen de lucht, maar u krijgt hopelijk een indruk.

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #259 Gepost op: 13 juni 2012, 17:23:07 »
Rotsplanten liefhebbers,
Hier een foto van een Ginkgo biloba.......maar dan wel een dwerg form.
Staat hier al jaren in de tuin, maar groeit "voor geen meter" (waarschijnlijk een Groningse uitdrukking.)
groet Lida

Super,
weet  je nog welke vorm?

Ik heb hier dit jaar een dwergvormpje aangeplant maar hij heeft onmiddellijk de geest gegeven!


Hoi Wim, er staan bij mij twee Ginkgo biloba heksenbezems in de tuin die het beide prima doen: 'Mariken' en 'Troll'. Ik moet wel zeggen dat ze in de schrale rotstuingrond weleens een gebrek (geel blad) vertonen, maar dan voer ik wat vloeibare mast en/of koemestkorrel bij.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #260 Gepost op: 13 juni 2012, 19:17:29 »
Rotsplanten liefhebbers,
Hier een foto van een Ginkgo biloba.......maar dan wel een dwerg form.
Staat hier al jaren in de tuin, maar groeit "voor geen meter" (waarschijnlijk een Groningse uitdrukking.)
groet Lida

Super,
weet  je nog welke vorm?

Ik heb hier dit jaar een dwergvormpje aangeplant maar hij heeft onmiddellijk de geest gegeven!


Hoi Wim, er staan bij mij twee Ginkgo biloba heksenbezems in de tuin die het beide prima doen: 'Mariken' en 'Troll'. Ik moet wel zeggen dat ze in de schrale rotstuingrond weleens een gebrek (geel blad) vertonen, maar dan voer ik wat vloeibare mast en/of koemestkorrel bij.

Dank u voor de tip, Gert!

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #261 Gepost op: 13 juni 2012, 20:35:13 »
Oeioeioei, mijn Nothofagus antarctica is zwaar ziek. Een beeldbepalende boom aan de rand van een grote vijver. Geplant in 1978. Om de twee jaar besteedde ik een halve dag in de herfst om hem te snoeien, waardoor hij zijn prachtige 'Japanse look' heeft gekregen. En nu...Hij liep na de winter normaal uit maar hij laat blad vallen en het bestaande jongen blad wordt niet meer groter en wordt geel. Een verschijnsel wat je hier overal ziet. Laurierhagen, klimrozen (dak en lei)platanen. Eerst lopen ze uit en dan gaan ze alsnog dood.
Weet u het nog? 10-12 graden in januari, de sapstroom kwam op gang. Binnen 2 weken was het -20. Het sap bevroor, de celwanden sprongen stuk. Feitelijk kwamen veel gewassen zwaargewond uit de winter.

Moeilijk om foto's te nemen tegen de lucht, maar u krijgt hopelijk een indruk.

Wat jammer Gerrit ! Het was inderdaad een vervelende winter. De planten hebben enorm afgezien en niet alles komt weer
goed. --13. Ik denk dat we steeds meer te maken gaan hebben met extreme weerstoestanden, wat onze hobby nog wat
moeilijker zal maken. Jammer maar we zullen er mee moeten leren leven . Ik heb dit jaar ook al het een en ander moeten
vervangen, zo blijven we bezig .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #262 Gepost op: 13 juni 2012, 22:39:51 »
Oeioeioei, mijn Nothofagus antarctica is zwaar ziek. Een beeldbepalende boom aan de rand van een grote vijver. Geplant in 1978. Om de twee jaar besteedde ik een halve dag in de herfst om hem te snoeien, waardoor hij zijn prachtige 'Japanse look' heeft gekregen. En nu...Hij liep na de winter normaal uit maar hij laat blad vallen en het bestaande jongen blad wordt niet meer groter en wordt geel. Een verschijnsel wat je hier overal ziet. Laurierhagen, klimrozen (dak en lei)platanen. Eerst lopen ze uit en dan gaan ze alsnog dood.
Weet u het nog? 10-12 graden in januari, de sapstroom kwam op gang. Binnen 2 weken was het -20. Het sap bevroor, de celwanden sprongen stuk. Feitelijk kwamen veel gewassen zwaargewond uit de winter.

Moeilijk om foto's te nemen tegen de lucht, maar u krijgt hopelijk een indruk.

Doodjammer natuurlijk, Gerrit. Als het enigszins een troost kan wezen, ik heb door de winter ook wel een paar boompjes die gesneuveld zijn, en niet alleen boompjes... . Het was een horrorwinter die we niet snel zullen vergeten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #263 Gepost op: 18 juni 2012, 17:52:36 »
bestemd voor: zaai fanaten.
=====================
Ergens op het forum heb ik een foto van de bloeiende Mimosa geplaatst en later nog eens een foto van deze struik met de zaadjes eraan.
Vandaag heb ik er een boontje afgeplukt om te kijken hoe deze zich ontwikkelen. Welnu, het zijn zeer kleine boontje ze zijn bruin en eentje kiemde al.
Ik heb haar naast de moeder geplant.
Wie belangstelling heeft, mailt zijn adres maar even en ik zend ze per post.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #264 Gepost op: 24 juni 2012, 19:35:08 »
Door de jaren heen worden labels onleesbaar,of zijn het de vogels die je plagen.
Zoals ook bij deze Rhododendron  ....... laag struikje 25 cm hoog oranje /rood bloeiend.
Misschien is er een kenner die puntjes invult.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #265 Gepost op: 24 juni 2012, 20:00:26 »
Door de jaren heen worden labels onleesbaar,of zijn het de vogels die je plagen.
Zoals ook bij deze Rhododendron  ....... laag struikje 25 cm hoog oranje /rood bloeiend.
Misschien is er een kenner die puntjes invult.

Dag Theo , zou dit niet R. nakaharae kunnen zijn ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #266 Gepost op: 24 juni 2012, 21:39:04 »
Door de jaren heen worden labels onleesbaar,of zijn het de vogels die je plagen.
Zoals ook bij deze Rhododendron  ....... laag struikje 25 cm hoog oranje /rood bloeiend.
Misschien is er een kenner die puntjes invult.

Dag Theo , zou dit niet R. nakaharae kunnen zijn ?
Kris en Theo ik ben nog snel even in de tuin geweest en hier staat R. nakaharae Mariko (vroeger Azalea nakaharae Mariko) ook in bloei met dezelfde bloemen. Mijn plant is afkomstig van Potterton (1999) en blijft inderdaad laag (ongeveer 30cm). Met de naam R. nakaharae zit je zeker safe.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2012, 23:53:32 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #267 Gepost op: 24 juni 2012, 22:51:22 »
Hartelijk dank heren voor de snelle reactie -2(

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #268 Gepost op: 26 juni 2012, 22:09:20 »
Een laagblijvend kamperfoelietje:

Lonicera crassifolia 'Little Honey'

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #269 Gepost op: 26 juni 2012, 22:21:25 »
Een laagblijvend kamperfoelietje:

Lonicera crassifolia 'Little Honey'
Hoe oud is dat plantje Wim?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be