Auteur Topic: Overige houtige gewassen  (gelezen 182098 keer)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #315 Gepost op: 6 november 2012, 20:14:10 »
Nu het vijgenblad is verwerkt komen de vijgen prachtig tot hun recht.
Wie er wijn van kan en wil maken, mag volgend jaar komen oogsten.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #316 Gepost op: 6 november 2012, 21:48:26 »
Nu het vijgenblad is verwerkt komen de vijgen prachtig tot hun recht.
Wie er wijn van kan en wil maken, mag volgend jaar komen oogsten.


Zijn deze vijgen dan eetbaar Lida? Ze zien er nl nogal onrijp en droog uit. Ik denk, dat als ze lekker zijn, juliie 2 ze wel consumeren ipv ze weg te geven voor wijnmakerij.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #317 Gepost op: 7 november 2012, 12:26:55 »
Hoi Gerrit,
Je hebt inderdaad gelijk, ze zijn nog niet rijp, daarom schreef ik ook volgend jaar, want bij vijgen is het als
bij mandarijnen, tijdens de ene zomer ontstaat de vrucht en het tweede seizoen rijpen ze aan de boom en
dan moet je ze oogsten. Ik lust ze erg graag zo van de boom, maar ik vergeet het altijd om te kijken of ze al eetbaar zijn
en dan zijn de vogels me voor of ze liggen al onder de boom. Helaas weet ik ook niet hoe de wijn moet worden gemaakt,
maar ik heb er ook geen tijd voor, evenmin als het rapen van onze walnoten, dat laat ik ook altijd graag aan de liefhebber
over.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #318 Gepost op: 7 november 2012, 18:24:30 »
Oei, dat zal niet gebeuren Lida. De vruchten die bij jou te zien zijn zullen allemaal bevriezen en van de boom vallen. De tijd van bloem naar vrucht is in ons klimaat te kort. Er is een soort, die wel eetbare vruchten geeft in de herfst en die heet 'Brown Turkey'. Althans, dat doen de kwekers ons geloven. Zelf heb ik deze niet, maar heb wel ervaring met de verkeerde soort. Die was erg winterhard, gaf zoals bij jou veel keiharde vijgjes, die nooit rijp werden. Ik heb hem omgezaagd.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #319 Gepost op: 7 november 2012, 19:56:42 »
Oei, dat zal niet gebeuren Lida. De vruchten die bij jou te zien zijn zullen allemaal bevriezen en van de boom vallen. De tijd van bloem naar vrucht is in ons klimaat te kort. Er is een soort, die wel eetbare vruchten geeft in de herfst en die heet 'Brown Turkey'. Althans, dat doen de kwekers ons geloven. Zelf heb ik deze niet, maar heb wel ervaring met de verkeerde soort. Die was erg winterhard, gaf zoals bij jou veel keiharde vijgjes, die nooit rijp werden. Ik heb hem omgezaagd.

Hmmm, vreemd. Hier, bij onze buren heb ik er wel nog gegeten in het tweede jaar...ze overleefden de vorst en rijpten dan idd het tweede jaar! Ik weet wel niet welk ras dat dan was. En misschien rijpten ze hier wel omdat we toch nog dat tikkeltje zuidelijker wonen?

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #320 Gepost op: 7 november 2012, 20:38:10 »
Gerrit,Wim,

Ik heb de vijgen hier ook al eens van deze boom rijp kunnen eten.
Zoals is te zien staat de boom zeer beschut in de hoek van een muur en op het zuiden.
Ik zal eens gaan kijken of de naamkaartje er nog is. De boom is speciaal aangekocht
naar aanleiding van ervaringen van tuinliefhebbers uit deze omgeving.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #321 Gepost op: 7 november 2012, 22:36:42 »
Als de vijgen niet op tijd rijp worden, is het hier vaak onmogelijk om ze over te houden tot het volgende jaar - ze vriezen dan af of blijven als mummie's hangen  . Hier hebben we wel rijpe vijgen als het een goed voorjaar is en er vlug kleine vruchtjes verschijnen, voordat de bladeren er zijn, en als er dan een goede zomer op volgt,  zodat ze veel licht en warmte krijgen , maar hoe vaak komt dat voor?

Wat je wel kan doen met vijgen waar je niets meer van verwacht is ze een voor een schilderen (kinderen of kleinkinderen doen dit heel graag ) en wat later deze maand , kerstlampjes in de struik  hangen . Heel sfeervol om zien ! Mijn zus doet dat met de kleinkinderen . Op de foto hangen de lampjes er nog niet in , maar met een beetje fantasie en eventueel wat sneeuw erbij , is het bijna kerst
Gr. Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 7 november 2012, 23:08:15 door Lily-Anne Vereecken »

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #322 Gepost op: 8 november 2012, 09:00:32 »
Heb vorig jaar ook 2 vijgenboompjes  van het ras 'Brown Turkey' geplant. Ze zijn momenteel zo'n 80cm hoog, heb ze afgelopen winter niet beschermd, vertonen enkele vruchten (groen). Ga ze deze winter toch wat afdekken...
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #323 Gepost op: 8 november 2012, 09:48:53 »
Als de vijgen niet op tijd rijp worden, is het hier vaak onmogelijk om ze over te houden tot het volgende jaar - ze vriezen dan af of blijven als mummie's hangen  . Hier hebben we wel rijpe vijgen als het een goed voorjaar is en er vlug kleine vruchtjes verschijnen, voordat de bladeren er zijn, en als er dan een goede zomer op volgt,  zodat ze veel licht en warmte krijgen , maar hoe vaak komt dat voor?

Wat je wel kan doen met vijgen waar je niets meer van verwacht is ze een voor een schilderen (kinderen of kleinkinderen doen dit heel graag ) en wat later deze maand , kerstlampjes in de struik  hangen . Heel sfeervol om zien ! Mijn zus doet dat met de kleinkinderen . Op de foto hangen de lampjes er nog niet in , maar met een beetje fantasie en eventueel wat sneeuw erbij , is het bijna kerst
Gr. Lily-Anne

Dat is nog eens een leuk gezicht Lily-Anne. Inderdaad heel sfeervol. Weer een mogelijkheid erbij om de donkere dagen voor de Kerst wat op te vrolijken. Dank voor deze gezellige en bruikbare suggestie.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #324 Gepost op: 17 april 2013, 22:06:23 »
Ik heb al jaren deze doordeweekse, gewone, normale, alledaagse, banale, ordinaire Forsythia in de tuin maar ben toch ieder jaar weer gecharmeerd door de uitbundige bloei.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #325 Gepost op: 18 april 2013, 07:14:36 »
Ik heb al jaren deze doordeweekse, gewone, normale, alledaagse, banale, ordinaire Forsythia in de tuin maar ben toch ieder jaar weer gecharmeerd door de uitbundige bloei.
En terecht! ((14

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #326 Gepost op: 18 april 2013, 21:17:43 »
Ik heb al jaren deze doordeweekse, gewone, normale, alledaagse, banale, ordinaire Forsythia in de tuin maar ben toch ieder jaar weer gecharmeerd door de uitbundige bloei.

Een "echte lentefoto" Frankie !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #327 Gepost op: 26 april 2013, 17:20:54 »
Wilgenkatjes, in dit geval van Salix Fruticulosa, een heel leuke kruipende vorm.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #328 Gepost op: 26 april 2013, 17:35:24 »
En een ander Salixje, welk ik al jaren in mijn bezit heb zonder de exacte naam te kennen.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #329 Gepost op: 26 april 2013, 17:40:35 »
En deze hoort eigenlijk niet thuis in een rotstuin, maar hij stond er al toen we het huis kochten. Er stond ook een 40 jarige eik, maar daar hebben we 4 jaar de houtkachel van gestookt.

Krentenboompje/Amelanchier.
Vond het toch wel de moeite waard te posten.