Auteur Topic: Langs de Leie  (gelezen 2310 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Langs de Leie
« Reactie #30 Gepost op: 16 april 2023, 20:55:48 »
Er stonden er ook nog in het bronbosje zelf. In het zuivere, onbezoedelde water, ver weg van door landbouw overbemeste area's.
Ik vind het ver gekomen dat ze bijna enkel nog kunnen voorkomen in beheerde gebiedjes. Vroeger zag je ze vaak her en der staan in het landschap. Dat behoort thans ook al bijna tot het verleden.
Je hebt gelijk, ik had het me niet gerealiseerd, maar als kind stonden ze overal langs de sloten. Ik heb ze gelukkig nog bij de vijver

Een flinke pol is dat reeds, Mark.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Langs de Leie
« Reactie #31 Gepost op: 16 april 2023, 20:57:28 »
Prachtig relaas en super beelden, Frankie !! Je weet ze toch wel te vinden die speciale (mooie) plekjes.  Frit. meleagris kan ik ihier in de tuin ook nooit houden.. ongetwijfeld te droog.

Merci Luc, idd, op droge zandgronden redden ze het niet. Ik zit hier niet op zandgrond, eerder een goede leemgrond, maar zelfs hier hebben ze het niet gemakkelijk. Bij Danny, zijn ze zowat een plaag aan het worden. Misschien kan Danny dit bevestigen middels een foto?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Langs de Leie
« Reactie #32 Gepost op: 16 april 2023, 21:00:16 »
De Frankie heeft me alleszins ook weer geïnspireerd om er eentje te kopen .... -2(

Ja waarom niet, maak het plantgat eventueel wat rijker met vijveraarde of john innes als je die hebt. Een goede rijke, vochthoudende grond hebben ze wel nodig.

Deze witte heb ik eigenlijk ook al vele jaren, zonder dat hij zich uitzaait. Ook de bollen delen niet echt heb ik de indruk. Bloeit elk jaar trouw en staat zeker al meer dan 15 jaar vast in de tuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Langs de Leie
« Reactie #33 Gepost op: 16 april 2023, 22:03:28 »
Er stonden er ook nog in het bronbosje zelf. In het zuivere, onbezoedelde water, ver weg van door landbouw overbemeste area's.
Ik vind het ver gekomen dat ze bijna enkel nog kunnen voorkomen in beheerde gebiedjes. Vroeger zag je ze vaak her en der staan in het landschap. Dat behoort thans ook al bijna tot het verleden.
Je hebt gelijk, ik had het me niet gerealiseerd, maar als kind stonden ze overal langs de sloten. Ik heb ze gelukkig nog bij de vijver

Een flinke pol is dat reeds, Mark.

Deze staat in een vijvermandje, al 18 jaar……….
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Langs de Leie
« Reactie #34 Gepost op: 16 april 2023, 22:29:07 »
Er stonden er ook nog in het bronbosje zelf. In het zuivere, onbezoedelde water, ver weg van door landbouw overbemeste area's.
Ik vind het ver gekomen dat ze bijna enkel nog kunnen voorkomen in beheerde gebiedjes. Vroeger zag je ze vaak her en der staan in het landschap. Dat behoort thans ook al bijna tot het verleden.
Je hebt gelijk, ik had het me niet gerealiseerd, maar als kind stonden ze overal langs de sloten. Ik heb ze gelukkig nog bij de vijver

Een flinke pol is dat reeds, Mark.

Deze staat in een vijvermandje, al 18 jaar……….

Ik had ze vroeger ook in de tuin, Mark. Toen ik een paar jaar geleden de vijver gedempt heb, zijn de dotterbloemen natuurlijk ook verdwenen. Ik wil ze echter opnieuw in de tuin, en zal in de toekomst toch een geschikt hoekje maken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Langs de Leie
« Reactie #35 Gepost op: 17 april 2023, 19:32:26 »
Prachtig relaas en super beelden, Frankie !! Je weet ze toch wel te vinden die speciale (mooie) plekjes.  Frit. meleagris kan ik ihier in de tuin ook nooit houden.. ongetwijfeld te droog.

Merci Luc, idd, op droge zandgronden redden ze het niet. Ik zit hier niet op zandgrond, eerder een goede leemgrond, maar zelfs hier hebben ze het niet gemakkelijk. Bij Danny, zijn ze zowat een plaag aan het worden. Misschien kan Danny dit bevestigen middels een foto?

Hier hebben ze het inderdaad naar hun zin , Frankie . Ik heb blijkbaar de goede bodem voor deze planten . Momenteel zijn de meeste bloemen al uitgebloeid , wegens tijdsgebrek heb ik jammer genoeg geen foto's genomen van de hoofdbloei . Ik kan wel een foto tonen van een zaailing met een mooi ruitjespatroon
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Langs de Leie
« Reactie #36 Gepost op: 17 april 2023, 21:52:57 »
Prachtig relaas en super beelden, Frankie !! Je weet ze toch wel te vinden die speciale (mooie) plekjes.  Frit. meleagris kan ik ihier in de tuin ook nooit houden.. ongetwijfeld te droog.

Merci Luc, idd, op droge zandgronden redden ze het niet. Ik zit hier niet op zandgrond, eerder een goede leemgrond, maar zelfs hier hebben ze het niet gemakkelijk. Bij Danny, zijn ze zowat een plaag aan het worden. Misschien kan Danny dit bevestigen middels een foto?


Hier hebben ze het inderdaad naar hun zin , Frankie . Ik heb blijkbaar de goede bodem voor deze planten . Momenteel zijn de meeste bloemen al uitgebloeid , wegens tijdsgebrek heb ik jammer genoeg geen foto's genomen van de hoofdbloei . Ik kan wel een foto tonen van een zaailing met een mooi ruitjespatroon

Da's een hele mooie, Danny. Hoe meer planten je in de tuin hebt, hoe meer kans op aparte zaailingen natuurlijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen