Auteur Topic: Pleiones  (gelezen 351325 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Pleiones
« Reactie #1485 Gepost op: 2 mei 2023, 18:41:10 »
))2 ))2  Prachtig Kris... ik ben bang dat mijn exemplaren in hun turfblok de winter niet overleefd hebben...  ::)

Oei , dat is spijtig Luc , waaraan wijt je dat ? Niet de juiste soorten ? De mijne krijgen wel een aantal uurtjes zon maar ik denk dat ze dat in de tuin iin Utrecht toch ook niet krijgen ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Pleiones
« Reactie #1486 Gepost op: 2 mei 2023, 18:47:11 »
))2 ))2  Prachtig Kris... ik ben bang dat mijn exemplaren in hun turfblok de winter niet overleefd hebben...  ::)

Oei , dat is spijtig Luc , waaraan wijt je dat ? Niet de juiste soorten ? De mijne krijgen wel een aantal uurtjes zon maar ik denk dat ze dat in de tuin iin Utrecht toch ook niet krijgen ?

Ze hadden al twee winters overleefd, Kris, maar met de hoeveelheid water die ze gekregen hebben afgewisseld met die koude oprispingen...  maar misschien moet ik nog eens goed kijken vooraleer ik conclusies trek.  Ze zitten onder een dikke laag mos... en ze vangen geen zon in dit seizoen...
 hoop doet leven.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Arian de Folter

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Pleiones
« Reactie #1487 Gepost op: 25 november 2023, 14:14:07 »
Heb vandaag heel veel gelezen op dit forum met name Pleione, waren veel bladzijden maar de moeite waard, wat een pracht aan soorten zijn er, heb pas nog een herfstbloeier gekocht.
Maar de soorten die ik hier voorbij zie komen, schitterend
Ik heb zelf een 5 tal soorten nu.
Wat ik me wel afvraag waar vinden jullie die soorten of kruisen jullie die zelf?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Pleiones
« Reactie #1488 Gepost op: 25 november 2023, 17:00:03 »
Heb vandaag heel veel gelezen op dit forum met name Pleione, waren veel bladzijden maar de moeite waard, wat een pracht aan soorten zijn er, heb pas nog een herfstbloeier gekocht.
Maar de soorten die ik hier voorbij zie komen, schitterend
Ik heb zelf een 5 tal soorten nu.
Wat ik me wel afvraag waar vinden jullie die soorten of kruisen jullie die zelf?

Welkom op ons forum Arian.  Luc , onze voorzitter en moderator , is best geschikt om deze vraag te beantwoorden. Degene die ik zelf heb vind je wel een keer aangeboden op de betere plantenmarkt (Utrecht en dergelijke )De meer speciale vormen zoals Luc er verschillende heeft in zijn collectie is minder voor de hand liggend .Aan zulke collectie moet je wel wat langer sparen . Voor de BREXIT was dat ook makkelijker met een goed adres in de UK . In ieder geval zijn de getoonde soorten voor zover ik weet niet zelf gekruisd....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Arian de Folter

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Pleiones
« Reactie #1489 Gepost op: 25 november 2023, 21:58:19 »
Dank je voor je antwoord, ben al een beetje op eBay aan het kijken, en er ondertussen ook al achter gekomen dat vanuit Engeland wel heel lastig is.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Pleiones
« Reactie #1490 Gepost op: 26 november 2023, 11:01:22 »
Dank je voor je antwoord, ben al een beetje op eBay aan het kijken, en er ondertussen ook al achter gekomen dat vanuit Engeland wel heel lastig is.

Dag Arian, eveneens van mijn kant welkom op ons forum.  Pleiones... mooie dingen hé!  Zoals Kris reeds vermeldde ben ik al heel wat jaartjes mee bezig.  Ik heb jarenlang gekocht van dé hybridizer bij uitstek sinds de jaren 80, Ian Butterfield, verantwoordelijk voor heel wat van de kruisingen die je in de verschillende Pleione threads van de voorbije jaren hebt zien voorbij komen. Helaas is Ian twee jaar geleden op gevorderde leeftijd (80+) gestopt met zijn commerciële activiteiten en dat was het eind van het mooie liedje.  Zijn verzameling heeft hij overgedragen aan een gedrocht dat heet de Mathers Foundation, een 'stichting' die zich toelegt op orchideeën.  Zij brengen nu ieder jaar een lijst uit waarbij de prijszn x3 of 4 zijn gegaan t.o.v. Ian Butterfield's tijd.  Bovendien doen ze het duidelijk niet zo goed met het houden/vermeerderen van wat ze hebben, ik hoor van Engelse vrienden die vorig jaar iets gekocht hebben dat de uitlevering alles behalve is.  Eén iemand kreeg 1 (één) soort toegestuurd van de 20 die hij had besteld.  De pseudo bulben die dan toch geleverd worden zijn bovendien klein en alles behalve bloeirijp.  In één woord, een totale mislukking.  Een aantal goede Engelse amateurs verkopen op e-bay, maar zoals je al zelf ondervonden hebt is dit sedert Brexit geen spek voor onze bek meer.
Op het vaste land zijn er een aantal kwekers , in België is daar Albiflora https://www.albiflora.be/index.php van Jan Moors.  In Duitsland is er Schreiner : https://www.gartenwerkstatt-schreiner.de/  die verkoopt ook soms op e-bay en elk jaar produceert zij ook ergens in de late herfst of vroege winter een lijst op de website.
Dan is er nog een fenomeen van de jongste 6 - 8 jaar, toen heeft Camiel de Jong van het grote bedrijf Anthura op grote schaal Pleiones gekruist en opgekweekt.  Massaal.  Helaas is men niet al te nauwkeurig te werk gegaan met de benamingen en bijhouden van gekruiste soorten.  De keuze van de te kruisen soorten was ook niet goed overlegd.  Als je wit met wit kruist krijg je ook wit....   Bij Anthura kan je als privé persoon bovendien niet rechtstreeks kopen, het is dus zoeken naar wat de outlets zijn en dan is het in sommige gevallen een lucky punch van wat je krijgt, de benamingen zijn vaak verkeerd, de kruisingen zijn vaak ook niet officieel geregistreerd.  Eén (groot) voordeel, als je een betrouwbare leverancier vindt dan ontvang je de originele potten van Anthura en daar kunnen tot 5-7 bulben in steken voor een betaalbare prijs.  Slimmerds halen die bulben er uit, herpotten met 1 bulb per pot en verkopen aan dezelfde prijs als ze voor die 5-7 bulben betaald hebben,  lucratieve handel. 
Een betrouwbaar adres waar ik al een paar keer heb besteld en waarbij je de originele potten krijgt voor 16.5 € dit jaar is Tuinorchidee in Nederland van Bert Vermeijden.  website : https://gardenorchid.com/  , het aanbod is vrij beperkt (wat hij krijgt van Anthura) en de levering kan een paar weken duren. (hij gaat blijkbaar persoonlijk afhalen bij Anthura wat hij verkocht heeft, en om de paar weken gaat hij afhalen).  Ik heb er een uitstekend contact mee, als je bestelt (ik bestel niet op zijn webshop, maar per mail) mag je gerust vermelden dat je door mij gestuurd bent.
Zo, ik kan nog wel een tijdje doorgaan, maar hiermee kunt U al aan de slag denk ik.  Veel succes!!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Arian de Folter

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Pleiones
« Reactie #1491 Gepost op: 26 november 2023, 14:44:42 »
Dank je wel voor de uitvoerige uitleg, hier ga ik mee aan de slag en hoop dat er in het voorjaar ook van mij een paar mooie foto,s te vinden zijn op dit forum.
Dank je wel voor het doorgeven van de leveranciers en verkopers.

Arian de Folter

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Pleiones
« Reactie #1492 Gepost op: 27 november 2023, 21:15:05 »
Ondertussen de maculata gekocht, een hele mooie herfstbloeier, nog even op onderzoek hoe je die jaarrond het beste kan verzorgen.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Pleiones
« Reactie #1493 Gepost op: 28 november 2023, 09:08:03 »
Ondertussen de maculata gekocht, een hele mooie herfstbloeier, nog even op onderzoek hoe je die jaarrond het beste kan verzorgen.

Goede aankoop Arian. ! Nog een goede voor deze tijd van het jaar is Pleione praecox die ik jaren heb gehad . Helaas is er tijdens de verhuis van de tuin enige jaren terug wat mis gegaan ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Pleiones
« Reactie #1494 Gepost op: 28 november 2023, 09:50:42 »
Ondertussen de maculata gekocht, een hele mooie herfstbloeier, nog even op onderzoek hoe je die jaarrond het beste kan verzorgen.

Ik moet Kris bijtreden Arian, Pl. maculata is prachtig - zelf heb ik hem nooit geprobeerd omdat ik hem de vereiste omstandigheden niet kan bieden.  Hijvereist immers warmere omstandigheden dan de voorjaarsbloeiers.  Tijdens het hele najaar en winter gaat hij best niet onder de 10°C.

Ik weet niet of je de Pleione page kent van Paul Cumbleton ?  Daar vind je ongeveer alles over Pleiones.  In punt 8 van deel drie over 'cultivation' heeft hij het over de najaarsbloeiers.  http://www.pleione.info/cultivation---1.html 
Je vind er ook alle geregistreerde hybrides, enkele kwekers, en nog veel meer.  Ik weet alleen niet of hij zijn pagina nog volledig up to date houdt. 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Arian de Folter

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Pleiones
« Reactie #1495 Gepost op: 28 november 2023, 17:36:27 »
Ja de temperatuur had ik al gelezen in het najaar winter, dat moet lukken heb nog een raam op zolder over, Die pagina ken ik nog niet, vanavond weer iets te doen, th.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Pleiones
« Reactie #1496 Gepost op: 1 december 2023, 12:58:30 »
Na de ongelooflijk mooie collectie van onze voorzitter dan nu tijd voor de gewone tuin Pleiones ...
Pas als al het blad is afgestorven zien we hoe groot die pol al is geworden met de jaren ...Gestart met 1 bulb......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Pleiones
« Reactie #1497 Gepost op: 4 december 2023, 10:38:42 »
Na de ongelooflijk mooie collectie van onze voorzitter dan nu tijd voor de gewone tuin Pleiones ...
Pas als al het blad is afgestorven zien we hoe groot die pol al is geworden met de jaren ...Gestart met 1 bulb......

Die gaan zichzelf verstikken Kris !!!  :o :o :o -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Pleiones
« Reactie #1498 Gepost op: 4 december 2023, 11:29:41 »
Die gaan zichzelf verstikken Kris !!!  :o :o :o -2(

 -2( -2( -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4101
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Pleiones
« Reactie #1499 Gepost op: 4 december 2023, 12:16:05 »
Na de ongelooflijk mooie collectie van onze voorzitter dan nu tijd voor de gewone tuin Pleiones ...
Pas als al het blad is afgestorven zien we hoe groot die pol al is geworden met de jaren ...Gestart met 1 bulb......
Kris, die moeten dringend uitgedund worden! --11
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be