Auteur Topic: Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen  (gelezen 63779 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Gepost op: 11 november 2010, 16:14:44 »

@ Wim ,welk zand gebruik jij hiervoor ? Ik hoor links en rechts vertellen dat brekerzand te lang nat zou blijven ...   

Ik heb hiervoor eigenlijk gewoon rijnzand gebruikt (wel van de grofste afmetingen...) Brekerszand heb ik daarvoor nog niet geprobeerd maar ik denk niet dat ze te lang nat blijft. De winterharde cactussen die ik bij weer en wind buiten laat uit een ander topic staan trouwens ook in gewoon rijnzand.

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2010, 18:50:45 »
Heel erg bedankt Hendrik ,Wim en Freddy  voor deze hoogstinteressante uiteenzettingen  !
Daar is iedereen die interesse  heeft in deze planten wat mee ! En met wat ik zaterdag in Gent heb vastgesteld en wat ik ook zie op ons forum zijn er in Vlaanderen wel meer mensen (dan we denken) die interesse vertonen in deze Onco's en Juno's.Dus komt deze uitwisseling van ervaringen wel heel erg van pas. Deze pagina's zijn een "boekje " waardig...,denk dat ik dat maar eens ga uitprinten.

Nog volgende toevoeging aan de tekst van Hendrik ...
Alle hoogalpiene planten die met hun wortels in het gras of kruidlaag groeien houden niet van warme aarde aan hun voeten. De bergplanten uit de graszones zijn vaak het moeilijkst te kweken bij ons. En dat heeft -denk ik -  met onze hitte in de zomer te maken waarbij onze lichte aarde/substraten  heel snel heel erg warm worden.... Dat kennen ze ginder waarschijnlijk niet in die altijd vochtige en kleiachtige graslanden. Wij maken onze substraten natuurlijk zo luchtig en doorlatend omdat wij andere winters hebben zonder sneeuwdek. Ginder zal het wel warm worden maar de bodemsamenstelling is gans anders en ook niet te verwaarlozen ,in de bergen waait het altijd behoorlijk.
Misschien dat een aantal van die weidebewoners ook in symbiose leven met deze grassen ed...?
In heel wat gevallen zijn bergplanten die groeien in,op of tussen stenen gemakkelijker te kweken dan degene uit de graslanden. Dat is tenminste mijn ervaring..

@ Wim ,welk zand gebruik jij hiervoor ? Ik hoor links en rechts vertellen dat brekerzand te lang nat zou blijven ...   

Kris,
Brekerszand bevat klei (dixit Luc Scheldeman); dit is de oorzaak dat dit zand heel, heel lang nat blijft.
Hierdoor krijg je wortelrot...
Echt niet geschikt en absoluut te weren!!!
Hendrik

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2010, 19:35:39 »
Kris,
Brekerszand bevat klei (dixit Luc Scheldeman); dit is de oorzaak dat dit zand heel, heel lang nat blijft.
Hierdoor krijg je wortelrot...
Echt niet geschikt en absoluut te weren!!!
Hendrik

Zou het zwarte (basalt)zand dat nu ook verkrijgbaar is dan beter zijn?

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2010, 09:02:27 »
Kris,
Brekerszand bevat klei (dixit Luc Scheldeman); dit is de oorzaak dat dit zand heel, heel lang nat blijft.
Hierdoor krijg je wortelrot...
Echt niet geschikt en absoluut te weren!!!
Hendrik

Zou het zwarte (basalt)zand dat nu ook verkrijgbaar is dan beter zijn?

Wim, dat zand ken ik helaas niet.
Wie verkoopt het?
Vooraleer het vertrouwde rijnzand te verlaten, moet je eerst experimenteren!
Overigens waar vind jij dit grove rijnzand. In mijn streek vind ik amper grof rijnzand.
Hendrik
I

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2010, 09:51:14 »
Zou het zwarte (basalt)zand dat nu ook verkrijgbaar is dan beter zijn?

Wim, dat zand ken ik helaas niet.
Wie verkoopt het?
Vooraleer het vertrouwde rijnzand te verlaten, moet je eerst experimenteren!
Overigens waar vind jij dit grove rijnzand. In mijn streek vind ik amper grof rijnzand.
Hendrik
I

Rik, dat zwarte zand komt van bij Cathy.
Het grove Rijnzand dat ik gebruik is van de tweede categorie (volgens wat ik weet bestaan er drie soorten van grofheid van Rijnzand 0/2, 0/5 en 0/7) en komt van een handelaar in bouwstoffen hier in de buurt. Waarschijnlijk is 0/7 nog beter maar ik zou eens moeten vragen of hij dit ook heeft liggen.
Wim

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2010, 12:36:49 »
Brekerszand is zoals de naam aangeeft gebroken zand. Dit wordt verkregen door het breken (kapot kloppen, trillen) van keien. Deze gebroken keien gaan door zeven (ziften), waardoor ze gesorteerd worden volgens dikte (bijvoorbeeld zie Japans split). Wat door de zeef met de kleinste opening valt (of overblijft) is dus zand. Brekerszand heeft zodus een scherpe (gebroken) structuur. Het zou kunnen dat hierbij klei aanwezig is, maar ik vermoed dat dit dan maar een klein gedeelte kan zijn die aan de buitenzijde van deze keien aanwezig is.
Rijnzand is ook zoals de naam aangeeft afkomstig uit (vroegere) rivierbeddingen. Door het “meerollen” met het water van dit zand (keitjes) is dit zand afgeslepen (afgerond) van structuur. Ik veronderstel dat de heel kleine deeltje vermoedelijk (meestal) klei zal zijn.
Tenminste dit is de uitleg die ik vroeger heb meegekregen. Doordat de oorsprong van zand wisselend is, zal de juiste structuur van zand altijd verschillend zijn (tenzij je altijd van dezelfde zandgroeve afneemt).

Rik, ook hier kun je rijnzand 0/5 kopen, maar je moet dit speciaal vragen want anders krijg je de gewone vorm (bijvoorbeeld bij Celis).

Ik heb jaren Iris iberica ssp. elegantissima in mijn tuin gehad (in pot en in verhoogd bed), maar heeft nooit gebloeid. De plant is uiteindelijk dood gegaan. De laatste paar jaren (en dan vooral het laatste jaar) is mijn collectie gegroeid, maar dit jaar heeft enkel Iris paradoxa paradoxa gebloeid. Hopelijk lukt het volgend jaar met een beetje meer ervaring beter.  ;)
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2010, 15:46:45 »
Brekerszand is zoals de naam aangeeft gebroken zand. Dit wordt verkregen door het breken (kapot kloppen, trillen) van keien. Deze gebroken keien gaan door zeven (ziften), waardoor ze gesorteerd worden volgens dikte (bijvoorbeeld zie Japans split). Wat door de zeef met de kleinste opening valt (of overblijft) is dus zand. Brekerszand heeft zodus een scherpe (gebroken) structuur. Het zou kunnen dat hierbij klei aanwezig is, maar ik vermoed dat dit dan maar een klein gedeelte kan zijn die aan de buitenzijde van deze keien aanwezig is.
Rijnzand is ook zoals de naam aangeeft afkomstig uit (vroegere) rivierbeddingen. Door het “meerollen” met het water van dit zand (keitjes) is dit zand afgeslepen (afgerond) van structuur. Ik veronderstel dat de heel kleine deeltje vermoedelijk (meestal) klei zal zijn.
Tenminste dit is de uitleg die ik vroeger heb meegekregen. Doordat de oorsprong van zand wisselend is, zal de juiste structuur van zand altijd verschillend zijn (tenzij je altijd van dezelfde zandgroeve afneemt).

Rik, ook hier kun je rijnzand 0/5 kopen, maar je moet dit speciaal vragen want anders krijg je de gewone vorm (bijvoorbeeld bij Celis).

Ik heb jaren Iris iberica ssp. elegantissima in mijn tuin gehad (in pot en in verhoogd bed), maar heeft nooit gebloeid. De plant is uiteindelijk dood gegaan. De laatste paar jaren (en dan vooral het laatste jaar) is mijn collectie gegroeid, maar dit jaar heeft enkel Iris paradoxa paradoxa gebloeid. Hopelijk lukt het volgend jaar met een beetje meer ervaring beter.  ;)

Jef,
Dank voor de omstandige zandcursus :).
Ik ben op zoek naar rijnzand 0/7, de grofste fractie; hier in het Leuvense kennen ze dit niet; als je grover vraagt krijg je steevast 0/5 en dat is te fijn voor mij.
Over dat brekerszand: Luc Scheldeman vertelde me dat er klei inzit en dat dat de reden is dat het zo lang klef blijft; ik heb hier een bed met dat zand en inderdaad het blijft echt nat, zo erg nat dat er zelfs levermos opgroeit....Ik heb het ooit gebruikt voor mijn crocussen en het was een echte catastrofe (pythium!).
Misschien dat er betere kwaliteit bestaat, maar zoals je zegt, het hangt af van de groeve.
Bij mij is het zo dat de onco's het eerste jaar na delen niet/nooit bloeien, zelfs grotere stukken bloeien ook niet.
Misschien moeten ze eerst een jaartje ingroeien, vooraleer ze hun pracht tonen; het schijnt wel bijzonder belangrijk te zijn dat ze wortels maken in de herfst (dus xat water in sept/okt is nodig om de wortelgroei te stimuleren!); gebeurt het planten te laat (okt/nov), dan is er weinig (blad)groei voor de winter en het jaar daarop moet je zeker geen bloemen verwachten.
Ik kweek in principe mijn onco's in (diepe) pot en in vorstvrije serre; dit jaar heb ik wat "overschot" uitgeplant in mijn nieuwe bloembollenbak (zie foto): sari, sari ssp. manissadjiani, paradoxa (Sevan en atrata), paradoxa choshab en iberica ssp. elegantissima.
Deze soorten staan bekend als goed winterhard. Ze zijn mooi uitgelopen en doen het tot nu zeer goed. Als ze bloeien (?) krijg je fotootjes!

Hendrik
 


Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2010, 16:21:18 »
Brekerszand is zoals de naam aangeeft gebroken zand. Dit wordt verkregen door het breken (kapot kloppen, trillen) van keien. Deze gebroken keien gaan door zeven (ziften), waardoor ze gesorteerd worden volgens dikte (bijvoorbeeld zie Japans split). Wat door de zeef met de kleinste opening valt (of overblijft) is dus zand. Brekerszand heeft zodus een scherpe (gebroken) structuur. Het zou kunnen dat hierbij klei aanwezig is, maar ik vermoed dat dit dan maar een klein gedeelte kan zijn die aan de buitenzijde van deze keien aanwezig is.
Rijnzand is ook zoals de naam aangeeft afkomstig uit (vroegere) rivierbeddingen. Door het “meerollen” met het water van dit zand (keitjes) is dit zand afgeslepen (afgerond) van structuur. Ik veronderstel dat de heel kleine deeltje vermoedelijk (meestal) klei zal zijn.
Tenminste dit is de uitleg die ik vroeger heb meegekregen. Doordat de oorsprong van zand wisselend is, zal de juiste structuur van zand altijd verschillend zijn (tenzij je altijd van dezelfde zandgroeve afneemt).

Rik, ook hier kun je rijnzand 0/5 kopen, maar je moet dit speciaal vragen want anders krijg je de gewone vorm (bijvoorbeeld bij Celis).

Ik heb jaren Iris iberica ssp. elegantissima in mijn tuin gehad (in pot en in verhoogd bed), maar heeft nooit gebloeid. De plant is uiteindelijk dood gegaan. De laatste paar jaren (en dan vooral het laatste jaar) is mijn collectie gegroeid, maar dit jaar heeft enkel Iris paradoxa paradoxa gebloeid. Hopelijk lukt het volgend jaar met een beetje meer ervaring beter.  ;)


Jef,

bedankt voor je uitleg. Heel interessant, ik had geen idee van waar de naam brekerszand afkomstig is. Afhankelijk van de korrelgrootte wordt er bij erosieproducten van gesteenten gesproken van Grind, Zand, Leem en klei (van grof naar fijn). Bij ons vragen ze altijd welke soort Rijnzand ik moet hebben. 0/2 en 0/5 hebben ze in zakken en in bulk. Als ik er binnenkort passeer vraag ik eens of ze ook 0/7 hebben.

In welk substraat groeide je I. iberica ssp. elegantissima buiten?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2010, 16:26:25 »
Jef,
Dank voor de omstandige zandcursus :).
Ik ben op zoek naar rijnzand 0/7, de grofste fractie; hier in het Leuvense kennen ze dit niet; als je grover vraagt krijg je steevast 0/5 en dat is te fijn voor mij.
Over dat brekerszand: Luc Scheldeman vertelde me dat er klei inzit en dat dat de reden is dat het zo lang klef blijft; ik heb hier een bed met dat zand en inderdaad het blijft echt nat, zo erg nat dat er zelfs levermos opgroeit....Ik heb het ooit gebruikt voor mijn crocussen en het was een echte catastrofe (pythium!).
Misschien dat er betere kwaliteit bestaat, maar zoals je zegt, het hangt af van de groeve.
Bij mij is het zo dat de onco's het eerste jaar na delen niet/nooit bloeien, zelfs grotere stukken bloeien ook niet.
Misschien moeten ze eerst een jaartje ingroeien, vooraleer ze hun pracht tonen; het schijnt wel bijzonder belangrijk te zijn dat ze wortels maken in de herfst (dus xat water in sept/okt is nodig om de wortelgroei te stimuleren!); gebeurt het planten te laat (okt/nov), dan is er weinig (blad)groei voor de winter en het jaar daarop moet je zeker geen bloemen verwachten.
Ik kweek in principe mijn onco's in (diepe) pot en in vorstvrije serre; dit jaar heb ik wat "overschot" uitgeplant in mijn nieuwe bloembollenbak (zie foto): sari, sari ssp. manissadjiani, paradoxa (Sevan en atrata), paradoxa choshab en iberica ssp. elegantissima.
Deze soorten staan bekend als goed winterhard. Ze zijn mooi uitgelopen en doen het tot nu zeer goed. Als ze bloeien (?) krijg je fotootjes!

Hendrik

Rik,

Vind je 0/5 nog te fijn? Misschien had ik dan toch beter ook 0/7 gebruikt? Als ik het goed begrijp dan zou 2/7 misschien nog beter zijn of zelf 5/7 Ik vraag me af of dat bestaat, ik ga eens op zoek... (gevonden: Er bestaat iets als kift 2/5 (wat misschien geen fijne deeltjes genoeg heeft?) en iets als gekalibreerd zand in verschillende grofheid gaande van 0,20/0,50 tot 5/8 voor in filterinstallaties (waarschijnlijk heel duur))

Leuk om je nieuwe bollenbak nu eens gevuld te zien! Toen ik hem zag had je hem net aangelegd maar nog niet gevuld. We wachten vol ongeduld op fotootjes van de schatten die er in uitgeplant zijn  ;)
« Laatst bewerkt op: 12 november 2010, 17:11:45 door Wim Boens »

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2010, 17:22:37 »
Jef,
Dank voor de omstandige zandcursus :).
Ik ben op zoek naar rijnzand 0/7, de grofste fractie; hier in het Leuvense kennen ze dit niet; als je grover vraagt krijg je steevast 0/5 en dat is te fijn voor mij.
Over dat brekerszand: Luc Scheldeman vertelde me dat er klei inzit en dat dat de reden is dat het zo lang klef blijft; ik heb hier een bed met dat zand en inderdaad het blijft echt nat, zo erg nat dat er zelfs levermos opgroeit....Ik heb het ooit gebruikt voor mijn crocussen en het was een echte catastrofe (pythium!).
Misschien dat er betere kwaliteit bestaat, maar zoals je zegt, het hangt af van de groeve.
Bij mij is het zo dat de onco's het eerste jaar na delen niet/nooit bloeien, zelfs grotere stukken bloeien ook niet.
Misschien moeten ze eerst een jaartje ingroeien, vooraleer ze hun pracht tonen; het schijnt wel bijzonder belangrijk te zijn dat ze wortels maken in de herfst (dus xat water in sept/okt is nodig om de wortelgroei te stimuleren!); gebeurt het planten te laat (okt/nov), dan is er weinig (blad)groei voor de winter en het jaar daarop moet je zeker geen bloemen verwachten.
Ik kweek in principe mijn onco's in (diepe) pot en in vorstvrije serre; dit jaar heb ik wat "overschot" uitgeplant in mijn nieuwe bloembollenbak (zie foto): sari, sari ssp. manissadjiani, paradoxa (Sevan en atrata), paradoxa choshab en iberica ssp. elegantissima.
Deze soorten staan bekend als goed winterhard. Ze zijn mooi uitgelopen en doen het tot nu zeer goed. Als ze bloeien (?) krijg je fotootjes!

Hendrik

Rik,

Vind je 0/5 nog te fijn? Misschien had ik dan toch beter ook 0/7 gebruikt? Als ik het goed begrijp dan zou 2/7 misschien nog beter zijn of zelf 5/7 Ik vraag me af of dat bestaat, ik ga eens op zoek... (gevonden: Er bestaat iets als kift 2/5 (wat misschien geen fijne deeltjes genoeg heeft?) en iets als gekalibreerd zand in verschillende grofheid gaande van 0,20/0,50 tot 5/8 voor in filterinstallaties (waarschijnlijk heel duur))

Leuk om je nieuwe bollenbak nu eens gevuld te zien! Toen ik hem zag had je hem net aangelegd maar nog niet gevuld. We wachten vol ongeduld op fotootjes van de schatten die er in uitgeplant zijn  ;)

Bloembollenbak staat boemvol met vnl. irissen, corydalis (steppesoorten), sternbergia, galanthus (fosteri, peshmenii,trojanus), colchicum, wat fritten en ook botanische pioenen (coriacea, rhodia, cambessedesii, mascula (Cyprus)....maar geen crocus. Zal veel werk hebben met fotootjes te schieten

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2010, 17:34:25 »
We willen altijd komen helpen Hendrik !  :D ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2010, 17:59:05 »
We willen altijd komen helpen Hendrik !  :D ;)

Da's een aanbod om te overwegen!
 ;)
 

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2010, 18:38:23 »
Bloembollenbak staat boemvol met vnl. irissen, corydalis (steppesoorten), sternbergia, galanthus (fosteri, peshmenii,trojanus), colchicum, wat fritten en ook botanische pioenen (coriacea, rhodia, cambessedesii, mascula (Cyprus)....maar geen crocus. Zal veel werk hebben met fotootjes te schieten

Een interessante bloemvolle  ::) bak, Rik.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2010, 19:13:51 »
Brekerszand is zoals de naam aangeeft gebroken zand. Dit wordt verkregen door het breken (kapot kloppen, trillen) van keien. Deze gebroken keien gaan door zeven (ziften), waardoor ze gesorteerd worden volgens dikte (bijvoorbeeld zie Japans split). Wat door de zeef met de kleinste opening valt (of overblijft) is dus zand. Brekerszand heeft zodus een scherpe (gebroken) structuur. Het zou kunnen dat hierbij klei aanwezig is, maar ik vermoed dat dit dan maar een klein gedeelte kan zijn die aan de buitenzijde van deze keien aanwezig is.
Even een aanvulling op het Brekerzand verhaal;
In NL (maar dat zal in B niet veel anders zijn 8)) wordt als brekerzand (ook?) zand verkocht dat bij het breken van metsel- en betonpuin vandaan komt. Een afvalproduct dus :o. Afhankelijk van de herkomst van het puin (schoon of licht vervuild) kunnen er flinke verschillen optreden in kwaliteit (zuiverheid) van het brekerzand. Er zullen meestal ook fijne cement deeltjes doorheen zitten. Brekerzand is op de markt gezet om primaire bouwstoffen (vergelijkbaar zand van een groeve) te besparen. Het wordt veel gebruikt als 'inveegzand' bij bestratingswerken (daar kan een lichte vervuiling en cement geen kwaad).

Ik heb 25 jr milieuhandhaving gedaan en weet dus wel een beetje waar "Abraham de mosterd haalt" ;D ;D.
Zou er voor gevoelige planten mee oppassen en bovenstaande verhalen over de problemen met dit soort zand lezende, denk ik dat mijn vermoeden juist is. 

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2010, 20:41:46 »
(gevonden: Er bestaat iets als kift 2/5 (wat misschien geen fijne deeltjes genoeg heeft?) en iets als gekalibreerd zand in verschillende grofheid gaande van 0,20/0,50 tot 5/8 voor in filterinstallaties (waarschijnlijk heel duur))

Wim , ik heb zelf slechte ervaringen met kift als toeslagmateriaal in potten ....Kift bestaat uit allemaal ronde steentjes (er zitten geen scherpe tussen zoals bij japans split)
Tenminste toch de kift die wij hier kunnen kopen bij de bouwhandel.
Mijn ervaring is dat -wanneer het gebruikt wordt als toeslag in grondmengsels van potten -het grondmengsel toeslaat. In plaats van extra drainage te geven in het substraat doet het de grond dichtslaan wat ik wijt aan de ronde vormen van de keitjes?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "