Auteur Topic: Galanthus 2022-2023  (gelezen 24282 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Galanthus 2022-2023
« Gepost op: 21 oktober 2022, 19:05:24 »
De herfstbloeiers zijn ook begonnen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2022, 22:43:12 »
De herfstbloeiers zijn ook begonnen ...

Toch apart, die herfstbloeiende sneeuwklokjes, Kris.
Hier komt Galanthus monostictus in bloei.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 428
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2022, 11:35:06 »
De G. monostictus is er toch wel heel vroeg bij Frankie . Mooi groepje  ((14
Ook hier een uitzonderlijke vroege bloei van G. peter Gateshouse . Bloeide voeger half december ,de laatste jaren eind november en nu eind oktober .
Zoals te zien op de foto's zijn de slakken nog zeer aktief .
De echte herfstbloeiers zoals G. Phesmeni laat  zich hier nog niet zien. G. Regina Olgae ben ik kwijtgespeeld  --13

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2022, 20:19:27 »
Hier ook de eerste sneeuwklokjes in bloei .....

Een vijvermandje met Galanthus reginae-olgae . In de tuin gaat het moeilijk met deze soort , in een vijvermandje lukt het alvast beter ......

Galanthus elwesii 'Peter Gatehouse' doet het al jaren goed in de tuin , staat in groepjes op 5 verschillende plaatsen . Op foto  2 groepjes , de vroege bloei vind ik wel een meerwaarde .......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2022, 17:09:26 »
Galanthus plicatus "Three Ships "  :o --6 -2( -2( is gewoonlijk hier de eerste van de lentebloeiers maar dat is relatief want meestal bloeit hij rond kerstmis. Daar is hij ook vooral voor bekend om rond die periode al te bloeien .Maar als ik het nu zo zie ....zal hij misschien met sinterklaas al van de partij zijn .... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4103
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2022, 17:29:20 »
Galanthus plicatus "Three Ships "  :o --6 -2( -2( is gewoonlijk hier de eerste van de lentebloeiers maar dat is relatief want meestal bloeit hij rond kerstmis. Daar is hij ook vooral voor bekend om rond die periode al te bloeien .Maar als ik het nu zo zie ....zal hij misschien met sinterklaas al van de partij zijn ....
Ja Kris, die denkt waarschijnlijk omdat er veel mensen hun kerstboom al staan hebben dat hij ook moet gaan bloeien!  -2(
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2022, 00:57:31 »
Dag allemaal,
Er komt meer beweging aan het Sneeuwklokjesfront. In oktober bloeiden enkele Galanthus reginae-olgae, bij mij een onbekende variant en als tweede polletje de zeer bekende Galanthus reginae-olgae subsp. reginae-olgae 'Hyde Lodge'. Altijd een hele mond vol. Dit jaar had ik weinig last van slakkenvraat, slechts één bloem was aangetast.
15 november verscheen de volgende bloem, een Galanthus elwesii var. monostictus 'Else Grollenberg' (foto’s).
Ze bloeien jaarlijks in de tweede helft van november, het is mijn vroegste G. elwesii. Tijdens de vorst heb ik de planten maar even in de koude kas gezet. In het voorjaar van 2021 heb ik door strenge vorst veel verloren. Het jonge blad vertoont mooie kenmerken. Het is bootvormig, de randen zijn scherp naar voren omgeslagen en er zijn enkele opvallende nerven in de lengterichting zichtbaar. Het is in enkele jaren een mooi polletje geworden, over enkele maanden zet ik de helft ervan in de volle grond.
De volgende die in bloei komt is Galanthus 'Faringdon Double' (foto). Het is voldoende warm voor deze soort maar de zon laat het afweten. Binnenkort zullen er wel mooie dubbele bloemen te zijn.
Mooie feestdagen en de beste wensen voor iedereen, geniet van de Sneeuwklokjes!  2)) 3))  )2)
« Laatst bewerkt op: 22 december 2022, 01:01:21 door Stef Keulen »
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2022, 01:03:11 »
En hier is Galanthus 'Faringdon Double'
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4103
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2022, 11:49:01 »
Mooie sneeuwklokjes Stef! 👍
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2022, 13:34:02 »
Dag allemaal,
Er komt meer beweging aan het Sneeuwklokjesfront. In oktober bloeiden enkele Galanthus reginae-olgae, bij mij een onbekende variant en als tweede polletje de zeer bekende Galanthus reginae-olgae subsp. reginae-olgae 'Hyde Lodge'. Altijd een hele mond vol. Dit jaar had ik weinig last van slakkenvraat, slechts één bloem was aangetast.
15 november verscheen de volgende bloem, een Galanthus elwesii var. monostictus 'Else Grollenberg' (foto’s).
Ze bloeien jaarlijks in de tweede helft van november, het is mijn vroegste G. elwesii. Tijdens de vorst heb ik de planten maar even in de koude kas gezet. In het voorjaar van 2021 heb ik door strenge vorst veel verloren. Het jonge blad vertoont mooie kenmerken. Het is bootvormig, de randen zijn scherp naar voren omgeslagen en er zijn enkele opvallende nerven in de lengterichting zichtbaar. Het is in enkele jaren een mooi polletje geworden, over enkele maanden zet ik de helft ervan in de volle grond.
De volgende die in bloei komt is Galanthus 'Faringdon Double' (foto). Het is voldoende warm voor deze soort maar de zon laat het afweten. Binnenkort zullen er wel mooie dubbele bloemen te zijn.
Mooie feestdagen en de beste wensen voor iedereen, geniet van de Sneeuwklokjes!  2)) 3))  )2)

Hier ook zo goed als geen slakken Stef , een positief gevolg van de extreem droge zomer . Het ziet er naar uit dat het een mooi Galanthus seizoen wordt .....
Alvast mooie beelden ....

Prettige feestdagen !

Ieper , West-Vlaanderen

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 428
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2022, 18:02:39 »
Ook  hier in Oostakker maakt G. Faringdon  double zich klaar voor 2023 Stef.
G. E. Else Grollenberg is een mooie en bloeit vroeg is een meerwaarde, moet ik ook eens aanschaffen .
Verder vreugdevolle feestdagen en veel tuinplezier

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 428
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2022, 15:50:49 »
Foto van G. Faringdon double vandaag genomen , wel een beetje verregend , wachtend op de zon ;)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2022, 16:16:53 »
Foto van G. Faringdon double vandaag genomen , wel een beetje verregend , wachtend op de zon ;)

Hier nog geen enkele echt open Marc ...je hebt dus de regen getrotseerd .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 428
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #13 Gepost op: 23 december 2022, 17:19:40 »
Ja Kris , ook  G. Colossus  staat klaar voor 2023
Foto 2 zou kunnen G. Castlegar ?? zijn, is ook een vroege . Maar heeft zich verplaatst volgens het label

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4103
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #14 Gepost op: 23 december 2022, 17:55:28 »
Ja Kris , ook  G. Colossus  staat klaar voor 2023
Foto 2 zou kunnen G. Castlegar ?? zijn, is ook een vroege . Maar heeft zich verplaatst volgens het label
Marc, toch wat wit met Kerstmis  11))
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be