Auteur Topic: Langs de Leie  (gelezen 2326 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Langs de Leie
« Reactie #15 Gepost op: 11 april 2023, 19:58:18 »
Enorm prachtig Frankie ! Dit is genieten , en vooral ..... dit zijn  gebiedjes om te koesteren ...Bedankt om te delen met ons . ((3 ((14

Ik had het wel kunnen denken dat je hier een boontje voor zou hebben. Onze eigen flora kan u ook nog altijd boeien, niet?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Langs de Leie
« Reactie #16 Gepost op: 11 april 2023, 20:05:15 »
Ik had het wel kunnen denken dat je hier een boontje voor zou hebben. Onze eigen flora kan u ook nog altijd boeien, niet?

Zeer zeker Frankie ! Kortbij is er ook van alles mooi te beleven al worden de mooie plekjes spijtig genoeg schaars ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Langs de Leie
« Reactie #17 Gepost op: 11 april 2023, 20:12:40 »
In Vlaanderen is deze soort in feite officieel uitgestorven. Er bevinden zich geen natuurlijke populaties meer. Wat er wel nog terug te vinden is, zijn uitgezette of 'ontsnapte' planten uit tuinen of door liefhebbers.
Spijtig, want het is een heel aparte en fotogenieke plant.

Het is duidelijk dat deze planten vroeger inheems waren hier in de streek . Heb vele jaren geleden eens wat bollen gekocht , de planten hebben het hier heel erg naar hun zin en zaaien vlot uit . Ondertussen staat hier ook een mooie verzameling in de tuin .......

Het is een plant die vele jaren geleden overal te zien was, Danny, ook hier in Vlaanderen. Maar de plant is nogal gevoelig voor verstoring van de watertafel. En niet alleen dat, ze kunnen ook enkel voorkomen daar waar ze beginnen te maaien wanneer het loof van de fritten verdwenen is. Dit zijn dan ook meteen de twee voornaamste oorzaken dat ze overal verdwijnen. En al zeker in een landje als bij ons, waar het allemaal gelekt en gekamt moet liggen. Vlaanderen is veel te netjes voor zulke wilde planten.

Trouwens... een andere plant die hier vroeger ook heel algemeen was, is thans ook stilaan een zeldzame verschijning geworden zonder dat we het zelf beseffen. Ik heb het over onze simpele dotterbloem, Caltha palustris. Toen ik nog heel wat jonger was, zag je de planten vaak staan bij een slootje, een poel en heel vaak in laag gelegen vochtige weides. Het biotoop is niet helemaal dezelfde als van de fritten, maar toch, ze zouden bij elkaar kunnen groeien.

Toevallig heb ik ze dezelfde dag gezien, maar op een andere locatie natuurlijk. Het betreft een biotoop dat beheerd wordt door natuurpunt: een natte hooiweide, gevoed door een bron. Opvallend is dat de planten enkel te zien waren in het stukje dat onder beheer staat. Elders buiten het reservaatje, waren er ook nog genoeg stroompjes en poelen te zien, maar helemaal geen dotterbloemen.

Intensieve landbouw en drooglegging van natte weides is de doodsteek voor deze moerasplant in onze contreien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Langs de Leie
« Reactie #18 Gepost op: 11 april 2023, 20:16:08 »
Er stonden er ook nog in het bronbosje zelf. In het zuivere, onbezoedelde water, ver weg van door landbouw overbemeste area's.
Ik vind het ver gekomen dat ze bijna enkel nog kunnen voorkomen in beheerde gebiedjes. Vroeger zag je ze vaak her en der staan in het landschap. Dat behoort thans ook al bijna tot het verleden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Langs de Leie
« Reactie #19 Gepost op: 11 april 2023, 20:17:39 »
Goudveil staat uiteraard ook in het reine bronbosjes, een indicator van zuivere, onbezoedelde bodems.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Langs de Leie
« Reactie #20 Gepost op: 11 april 2023, 20:19:27 »
Nog een bewoner van het bronbosje, Primula elatior, een plant die je telkens blij maakt. In de Ardennen een vrij algemene verschijning in uitgestrekte bossen. In Vlaanderen toch ook steeds schaarser aan het worden, heb ik de indruk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Langs de Leie
« Reactie #21 Gepost op: 11 april 2023, 20:23:13 »
Ik had het wel kunnen denken dat je hier een boontje voor zou hebben. Onze eigen flora kan u ook nog altijd boeien, niet?

Zeer zeker Frankie ! Kortbij is er ook van alles mooi te beleven al worden de mooie plekjes spijtig genoeg schaars ...

Dat is zo, Kris, het is een spijtige vaststelling. Er is een inhaalbeweging bezig, maar Vlaanderen is al zo dicht bevolkt, bebouwd, gecultiveerd en gebetonneerd. Ten koste van al die mooie dingetjes, waar bijna niemand nog bij stil staat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Langs de Leie
« Reactie #22 Gepost op: 11 april 2023, 20:33:17 »
Trouwens... een andere plant die hier vroeger ook heel algemeen was, is thans ook stilaan een zeldzame verschijning geworden zonder dat we het zelf beseffen. Ik heb het over onze simpele dotterbloem, Caltha palustris. Toen ik nog heel wat jonger was, zag je de planten vaak staan bij een slootje, een poel en heel vaak in laag gelegen vochtige weides. Het biotoop is niet helemaal dezelfde als van de fritten, maar toch, ze zouden bij elkaar kunnen groeien.

Dit blijft voor mij ook altijd een betoverende plant om tegen te komen in het wild Frankie ! Hier in de streek staat hij nog op een paar plekjes langs de oevers van de Rupel ....Ik weet ook nog een paar biotoopjes in enkele natuurreservaten hier in de buurt .  Zelfs in de minder bezoedelde Ardennen kom je hem al een pak minder tegen als vroeger ... Zonde natuurlijk ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Langs de Leie
« Reactie #23 Gepost op: 11 april 2023, 20:34:23 »
Nog iets wat je hier niet veel ziet bij ons: steenmannetjes. In de alpen bulkt het er van, maar hier...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Langs de Leie
« Reactie #24 Gepost op: 12 april 2023, 18:06:15 »
Trouwens... een andere plant die hier vroeger ook heel algemeen was, is thans ook stilaan een zeldzame verschijning geworden zonder dat we het zelf beseffen. Ik heb het over onze simpele dotterbloem, Caltha palustris. Toen ik nog heel wat jonger was, zag je de planten vaak staan bij een slootje, een poel en heel vaak in laag gelegen vochtige weides. Het biotoop is niet helemaal dezelfde als van de fritten, maar toch, ze zouden bij elkaar kunnen groeien.

Dit blijft voor mij ook altijd een betoverende plant om tegen te komen in het wild Frankie ! Hier in de streek staat hij nog op een paar plekjes langs de oevers van de Rupel ....Ik weet ook nog een paar biotoopjes in enkele natuurreservaten hier in de buurt .  Zelfs in de minder bezoedelde Ardennen kom je hem al een pak minder tegen als vroeger ... Zonde natuurlijk ...

In heuvelland en in de Palingbeek en de Gasthuisbossen heb je nog ongerepte natuur , Frankie . Caltha palustris vind je wel op meerdere plaatsen hier in de streek . Ook vind je in deze bossen zelfs orchideeën nl. Epipactis
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Langs de Leie
« Reactie #25 Gepost op: 12 april 2023, 18:09:34 »
Nog iets wat je hier niet veel ziet bij ons: steenmannetjes. In de alpen bulkt het er van, maar hier...?

Even genieten en dromen dat je in de Alpen aan het wandelen bent ..... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Langs de Leie
« Reactie #26 Gepost op: 12 april 2023, 18:15:52 »
Prachtig relaas en super beelden, Frankie !! Je weet ze toch wel te vinden die speciale (mooie) plekjes.  Frit. meleagris kan ik ihier in de tuin ook nooit houden.. ongetwijfeld te droog.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Langs de Leie
« Reactie #27 Gepost op: 13 april 2023, 09:26:17 »
Prachtig relaas en super beelden, Frankie !! Je weet ze toch wel te vinden die speciale (mooie) plekjes.  Frit. meleagris kan ik ihier in de tuin ook nooit houden.. ongetwijfeld te droog.

Hier blijft hij ook nooit lang leven Luc ....ook te droog waarschijnlijk ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Langs de Leie
« Reactie #28 Gepost op: 16 april 2023, 16:57:43 »
De Frankie heeft me alleszins ook weer geïnspireerd om er eentje te kopen .... -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Langs de Leie
« Reactie #29 Gepost op: 16 april 2023, 20:28:10 »
Er stonden er ook nog in het bronbosje zelf. In het zuivere, onbezoedelde water, ver weg van door landbouw overbemeste area's.
Ik vind het ver gekomen dat ze bijna enkel nog kunnen voorkomen in beheerde gebiedjes. Vroeger zag je ze vaak her en der staan in het landschap. Dat behoort thans ook al bijna tot het verleden.
Je hebt gelijk, ik had het me niet gerealiseerd, maar als kind stonden ze overal langs de sloten. Ik heb ze gelukkig nog bij de vijver
Met vriendelijke groet