Auteur Topic: Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!  (gelezen 5013 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2012, 13:56:46 »
Als dat kind dan 30 of 50 jaar oud is, in de hele wereld bekend onder zijn tot dan aangenomen naam, moét dan zijn naam gewijzigd worden zodat het dreigt zijn identiteit te verliezen Wim ?  --19

Nee, maar al ga je dan op je hoofd staan, de aangenomen naam is en blijft verkeerd. Het is niet omdat iets al 30 of 50 jaar aangenomen wordt (en aangenomen is hier het sleutelwoord) dat het juist is natuurlijk!

Ten slotte is naamgeving een hulpmiddel om planten te identificeren en dit maakt het alleen maar moeilijker.   -4(

Dat de wetenschappelijke naam een hulpmiddel is bij identificatie is waar, maar als ik nu zou horen Primula meadia of Dodecatheon meadia, als ik de plant ken, dan ken ik de plant, om het even welke naam!
Voorbeeld: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=605.msg30219#msg30219; die plant was in 1805 beschreven als Belamcanda chinensis en werd in 2005 op basis van DNA-onderzoek bij de Irissen gevoegd (wat ook al een immens geslacht is). En dit terwijl de plant goed ingeburgerd was onder zijn oude naam (en deze nog steeds vaak gebruikt wordt). Morfologisch zou ik hem nochtans niet onmiddellijk indelen bij de Irissen, maar het is er wel één!

Maar goed, dit is een discussie waarbij we uiteindelijk bij "lumpers" en "splitters" terecht komen ... niet die van conservatieven en progressieven...  ;D ;)

Dat is een feit en dat geeft altijd heel leuke discussies ::) waar ik met mijn pollen van af blijf! Taxonomie is nog steeds geen exacte wetenschap: om een vriend van mij te citeren "de huidige taxonomie is nog steeds gebaseerd op hoe een wetenschapper een set fysieke kenmerken van een plant interpreteert in relatie tot de oorspronkelijke beschrijving en het type vel. En dat proces is per definitie subjectief/persoonsafhankelijk"

DNA-onderzoek vermindert de subjectiviteit echter en de kans om wat "gelumpt" wordt terug te "splitten"...
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2012, 13:58:51 door Wim Boens »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2012, 16:00:56 »

DNA-onderzoek vermindert de subjectiviteit echter en de kans om wat "gelumpt" wordt terug te "splitten"...

Het geval dat ons bezig houdt is wel omgekeerd hé Wim.  Er wordt hier "gelumpt" (m.a.w. samengegooid) niet ter vereenvoudiging maar ter verdere "veronduidelijking" daar waar het in mijn ogen en in die van veel praktisch denkende tuiniers geen enkele toegevoegde waarde heeft... wel integendeel.
Ik sluit hierbij mijn pleidooi - ik wil hier immers niet persé mijn grote gelijk halen, alleen vertellen wat ik er van vind.  That's all !  ))5

Nee, maar al ga je dan op je hoofd staan,

 -2( --3  Dat laatste genoegen zal ik je besparen Wim...  -2( --3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2012, 16:55:00 »
.........ik wil hier immers niet persé mijn grote gelijk halen, alleen vertellen wat ik er van vind.  That's all !  ))5

Idem dito  _07

Nee, maar al ga je dan op je hoofd staan,

 -2( --3  Dat laatste genoegen zal ik je besparen Wim...  -2( --3

Echt niet? :'( --13 Anders kunnen we zo'n fotootje wel gebruiken bij "de foto van de dag"  ;)  :P

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2012, 17:15:19 »

Nee, maar al ga je dan op je hoofd staan,

 -2( --3  Dat laatste genoegen zal ik je besparen Wim...  -2( --3

Echt niet? :'( --13 Anders kunnen we zo'n fotootje wel gebruiken bij "de foto van de dag"  ;)  :P

 --14 --2 -2( -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #19 Gepost op: 21 augustus 2012, 21:15:03 »
Ik denk dat ik de plant gewoon -twaalfgodenkruid- blijf noemen.  8)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4867
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #20 Gepost op: 21 augustus 2012, 22:12:36 »
De discussie gaat hier niet om "splitten" of "lumpen".
Als een oudere visie met daaraan gekoppeld een bepaalde naamvoering verkeerd blijkt te zijn, moet men kunnen aanvaarden dat er een nieuwe naam wordt voorgesteld. Of wij daar al of niet gelukkig mee zijn staat los van de wetenschappelijke onderbouwing.
Onnodig te zeggen dat de juiste naam voor mij de enige naam is die kan gebruikt worden.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #21 Gepost op: 22 augustus 2012, 08:24:00 »
Ik denk dat ik de plant gewoon -twaalfgodenkruid- blijf noemen.  8)

 _02 -7(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #22 Gepost op: 22 augustus 2012, 10:05:16 »
Ik zat gisteren te kijken op de site van een kweker en zag daar een langen rij met het geslacht Actea.
Actea is de nieuwe naam voor Cimicifuga (zilverkaars). Zo'n 10 jaar geleden (of is het al langer) ingevoerd. In het begin wilde niemand daar iets van weten en werd er zelfs boos geageerd. Ik heb daar bij gestaan. En nu is dat geslacht voor mij nog steeds Cimicifuga, maar als de kwekers de nieuwe naam gaan gebruiken en op hun etiketten schrijven, kan het snel gaan. In ieder geval raakt de nieuwe naam bekend. Of de mensen de nieuwe naam gaan gebruiken doet er niet toe. Naamsbekendheid is het belangrijkste.En in die overgangsfase doet ieder wat hem/haar het beste lijkt.