Auteur Topic: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez  (gelezen 52074 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Gepost op: 5 september 2012, 18:22:59 »
Nu de drukste tuinperiode achter de rug is en met de herfst in aantocht ben ik volop bezig plannen te maken voor de toekomst . Verschillende grote pollen van hoge vaste planten en vooral grassen , Miscanthus en Pennisetum , moeten plaats maken voor rotstuintjes .
Ik heb dit jaar heel wat bijgeleerd en ondervonden dat rotstuinieren super leuk is en onderhoudsvriendelijk is ! Zo zullen er in de komende
jaren nog stukken borders , rotstuinen worden. Ik wil me in de toekomst meer toeleggen op rotsplanten en vooral bollen ! Dit najaar komt
er een derde rotstuintje bij , alhoewel ik nog moet werken aan de andere twee, en ook een verhoogd bed voor bollen , maar daar kom ik
nog later op terug. Niet dat ik opeens geen borders meer graag zie maar sommige planten worden op den duur te groot en zijn
arbeidsintensief ! Ik hou daar in de toekomst meer rekening mee. Wordt vervolgd ........
Foto 1 : enkele pollen Pennisetum klaar om naar containerpark te brengen.
Foto 2 , 3 : hier komt een derde rotstuintje. De plaats is ongeveer 2 meter op 1 meter groot .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2012, 18:27:34 »
Ik heb hier nog heel wat stenen liggen ! Met een beetje fantasie moet het lukken om daarmee iets te doen  ;D
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #2 Gepost op: 5 september 2012, 19:40:48 »
Ik heb hier nog heel wat stenen liggen ! Met een beetje fantasie moet het lukken om daarmee iets te doen  ;D

Mag ik je fantasie een beetje helpen? Met die platte stenen op z'n kant kun je daar tegen het hek een prachtige crevice-garden maken. Ik speur al tijden Marktplaats af om zo een partijtje te bekomen, maar helaas.

O, en dat was ik nog vergeten. Ik zet de planten die ik overheb aan de straat en sebiet, ze zijn weg. Dat is toch veel leuker dan een stortplaats.
« Laatst bewerkt op: 5 september 2012, 19:43:23 door Gerrit Eijkelenboom »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #3 Gepost op: 5 september 2012, 19:56:32 »
Mooie vooruitzichten Danny !  Het is altijd een plezier om creatief met iets nieuws bezig te kunnen zijn niet ?...  -((1
En dat geval van verdwijnende stukken border of gazon... tja... dat is een fenomeen dat ons allen rotstuinliefhebbers heel goed bekend is...  -2(
Overigens wil ik Gerrit graag bijtreden voor wat betreft het nuttig gebruik van die mooie, platte stenen... daar zijn we als crevice fanaten allemaal stikjaloers op ! Ik kijk al uit naar het vervolg van dit verhaal !  8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2012, 20:34:52 »
Ik heb hier nog heel wat stenen liggen ! Met een beetje fantasie moet het lukken om daarmee iets te doen  ;D

Mag ik je fantasie een beetje helpen? Met die platte stenen op z'n kant kun je daar tegen het hek een prachtige crevice-garden maken. Ik speur al tijden Marktplaats af om zo een partijtje te bekomen, maar helaas.

O, en dat was ik nog vergeten. Ik zet de planten die ik overheb aan de straat en sebiet, ze zijn weg. Dat is toch veel leuker dan een stortplaats.

Alle goede raad is welkom Gerrit ! Deze stenen zijn overschot van mijn nieuw aangelegde terras. Als je wil kan ik naam en adres geven
waar ik ze gekocht heb .
ik woon in een doodlopende straat Gerrit , ik maak er liever geen stort van ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #5 Gepost op: 5 september 2012, 20:46:26 »
Mooie vooruitzichten Danny !  Het is altijd een plezier om creatief met iets nieuws bezig te kunnen zijn niet ?...  -((1
En dat geval van verdwijnende stukken border of gazon... tja... dat is een fenomeen dat ons allen rotstuinliefhebbers heel goed bekend is...  -2(
Overigens wil ik Gerrit graag bijtreden voor wat betreft het nuttig gebruik van die mooie, platte stenen... daar zijn we als crevice fanaten allemaal stikjaloers op ! Ik kijk al uit naar het vervolg van dit verhaal !  8)

Jazeker Luc , ik kijk er ook al naar uit om dit aan te leggen ! Ik kan me helemaal uitleven daarin en hoop op een goeie dosis fantasie !
Ik kan er inderdaad een crevice van maken  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #6 Gepost op: 5 september 2012, 20:48:00 »
Deze stenen zijn overschot van mijn nieuw aangelegde terras. Als je wil kan ik naam en adres geven
waar ik ze gekocht heb .



Bewust een beetje teveel van die platte stenen aangekocht Danny... of was het een eerlijke vergissing...  -1(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #7 Gepost op: 5 september 2012, 20:58:13 »
Deze stenen zijn overschot van mijn nieuw aangelegde terras. Als je wil kan ik naam en adres geven
waar ik ze gekocht heb .



Bewust een beetje teveel van die platte stenen aangekocht Danny... of was het een eerlijke vergissing...  -1(

Ik heb ze rechtstreeks aan de fabrikant aangekocht Luc en ze wilden alleen maar volle paletten leveren  )--1
Zo had ik er meer of genoeg , maar heb er helemaal geen spijt van .  ;D
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #8 Gepost op: 5 september 2012, 21:24:03 »
Daar zul je inderdaad een prachtige rotstuin mee kunnen aanleggen, Danny. Eén tip: wees niet bang om de stenen extra dicht bij elkaar te plaatsen als je een crevicegarden aanlegt. Het resultaat toont veel natuurlijker wanneer de stenen dicht op elkaar zitten. Voegen van 20 cm zijn aartslelijk, terwijl voegen van 1 à 2 cm veel attractiever zullen tonen. Japans split ter afstrooiing zal denk ik goed bij de kleur van de stenen passen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #9 Gepost op: 5 september 2012, 22:45:34 »
Het zal een puzzel worden, maar sommige mensen puzzelen nu eenmaal graag en hierbij horen zeker rotsplantenadepten. ;)

Veel plezier daarmee, Danny.
Ik zou trouwens helemaal geen Japans split gebruiken, maar aangezien je toch platte stenen genoeg hebt : sla er een paar kapot met een zware hamer, liefst met oogbescherming tegen eventuele rondvliegende steensplinters, en je hebt prima, natuurlijk ogend materiaal om de spleten van een spletenrotstuin mee op te vullen.

Rotstuintjes aanleggen is trouwens een van de liefste dingen die ik doe. ;D
al moet ik soms daarvoor de hulp inroepen van een rupskraantje .... --6 --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #10 Gepost op: 6 september 2012, 13:12:19 »
Goed bezig Danny. ;) 8)

Als er woekerende vaste planten op gestaan hebben. Zou ik toch een antiworteldoek leggen. ;)




Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #11 Gepost op: 6 september 2012, 19:46:12 »
Een evolutie en beslissing die we alleen maar kunnen toejuichen Danny ! Het is ontzettend goed nieuws dat er nog jonge mensen rotstuinen gaan bouwen ....
We zien de verdere ontwikkelingen met veel nieuwsgierigheid tegemoet maar hebben er alle vertrouwen in.
Het kost tijd en moeite  die aanleg maar het geeft heel veel terug.
Mijn persoonlijke tip , gaat ook richting crevice ....Geeft zoveel mogelijkheden deze manier van rotstuinieren. En dan zou ik aanraden om de bovenste 30 cm (tussen de smalle voegen) te vullen met een zeer doorlatend en arm mengsel . Planten groeien dan traag maar compact en gaan op zoek naar water in de onderste lagen .     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #12 Gepost op: 6 september 2012, 20:59:54 »
Bedankt heren voor de leuke reactie's en de talrijke tips ! Voor het aanleggen van zo'n crevicegarden komt de goede raad van enkele
ervaren rotstuinfanaten goed van pas ! Ik zal ook nog eens grondig het topic crevicegardening bekijken . Een goede voorbereiding is zeker
wel belangrijk ! Ik heb vandaag de toekomstige crevicegarden eens goed omgespit en alle achtergebleven wortels van voormalige
tuinplanten verwijderd . Heb daarna een gedeelde van de tuinaarde weggenomen , die ik later terug kan gebruiken om mijn mengsel te
maken voor tussen de stenen . Daarna heb ik de ondergrond heel luchtig gemaakt met dolomietzand 0-5 mm en split 5-8 mm .
Ik heb ook eens bekeken welk afstrooimateriaal daarbij past. Japans split past er zeker goed bij en fijngebroken stenen is zeker ook een goede tip! Zie foto's : heb wat japans split op een steen gelegd , ernaast liggen wat fijngebroken stenen. Foto 2 is een mengeling. Ik denk
een mengeling te gebruiken. Ik zal ook rekening houden ,de smalle voegen op te vullen met arm en zeer doorlatend mengsel !
Nogmaals bedankt voor alle goede raad! In de loop van volgende week zal ik puzzelen met de stenen ((12
Ik hou jullie op de hoogte !
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #13 Gepost op: 6 september 2012, 21:37:47 »
Danny ik denk dat ik je blijf volgen zo hier op het forum.Zoals je misschien al heb gemerkt ben ik ook bezig mijn tuin aan het veranderen.
Die mengeling van de steentjes doe je prima ((12
Ik ga er nog even over na denken wat ik doe .
misschien ook zo iets :-\ :-\
even een vraagje die wand op foto 2en 3 van je eerste berichtje laat je die zo of ga je die ook met iets bekleden.
Kunt hem misschien op ruwen dat je een mooi ruw gedeelte krijgt. ))4

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #14 Gepost op: 6 september 2012, 22:10:49 »
Danny ik denk dat ik je blijf volgen zo hier op het forum.Zoals je misschien al heb gemerkt ben ik ook bezig mijn tuin aan het veranderen.
Die mengeling van de steentjes doe je prima ((12
Ik ga er nog even over na denken wat ik doe .
misschien ook zo iets :-\ :-\
even een vraagje die wand op foto 2en 3 van je eerste berichtje laat je die zo of ga je die ook met iets bekleden.
Kunt hem misschien op ruwen dat je een mooi ruw gedeelte krijgt. ))4

Bedankt Bert voor je reactie ! Leuk hé een nieuwe rotstuin aanleggen, maar de kunst is eigenlijk om deze zo natuurlijk mogelijk aan te
leggen . )--1 Niet zo simpel .Eerst goed nadenken , goede raad van de ervaren leden, veel foto's bekijken, over de juiste stenen beschikken,
op tuinbezoek gaan ,en je eigen fantasie laten werken en het moet zeker lukken !
Het is de bedoeling om de stenen zo wat op te bouwen tot tegen de wand zodat je er bijna niets meer van ziet .
Ik ben ook wel benieuwd hoe het eruit zal zien ?
Veel succes ook met de heraanleg van je rotstuin en veel plezier !

 
Ieper , West-Vlaanderen