Auteur Topic: Crocussen in de herfst 2021  (gelezen 16864 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #105 Gepost op: 11 november 2021, 20:13:58 »
Crocus pumilus en cartwrightianus ( vorm uit Kreta )
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #106 Gepost op: 11 november 2021, 20:45:33 »
Bedankt voor deze uitgebreide voorstelling Steven ! Alvast leuk om een nieuw lid erbij te hebben ……. We hebben allemaal dezelfde hobby en door onze ervaringen te delen gaan we er allen op vooruit , of je nu 5 jaar bezig bent of 40 jaar , een mens leert elke dag bij ….. Iedereen heeft zo zijn eigen manier van werken en wat andere interesses of specialiteiten , onze hobby is ook erg uiteenlopend . Hier op het forum staat een schat van info van allerhande ervaringen , je zal er zeker wel iets kunnen van opsteken . Hopelijk kan je soms wat tijd vinden om eens wat te posten en enkele topics hier op het forum verder op te volgen …….



« Laatst bewerkt op: 11 november 2021, 22:53:11 door Luc Gilgemyn »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #107 Gepost op: 11 november 2021, 20:55:14 »
Crocus pumilus en cartwrightianus ( vorm uit Kreta )

Twee topperjes uit Kreta Kris , het valt me op dat er heel veel variatie is binnen deze soorten . Cartwrightianus vooral in kleuren en lijnen van de binnenste bloemblaadjes , pumilus vooral de buitenkant van de bloemblaadjes en de vorm van de stijl . Het moet plezant zijn om al die variatie in de natuur live te kunnen ontdekken en bewonderen ……… Ik ben nog nooit in Kreta geweest maar ooit wil ik er wel eens naartoe …….
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #108 Gepost op: 11 november 2021, 23:06:28 »
Indrukwekkende introductie is dat Steven !
Je hebt de zaken duidelijk heel georganiseerd aangepakt.  We verheugen ons nu al op nog meer ervaringen en foto's van een 'beginner'...(sic)  Dat laatste is wel niet erg op z'n plaats heb ik de indruk.  --3 --3

Intussen wil ik hier een bijzondere Crocus laten zien die wij twee weken geleden in de Peloponnesos hebben gezien. 
De foto is niet van mezelf, maar van een reisgenoot.  We hebben de soort gedetermineerd als Cr. mazziaricus, jammer genoeg is er geen foto van het hart van de bloem.  We vinden hem in elk geval prachtig en met geen enkele van zijn soortgenoten (die ik al gezien heb) te vergelijken is.

De tweede foto is van mezelf van ook al een C. mazziaricus (tenminste, daar gaan we van uit) die ietwat dezelfde kleurschakeringen heeft. 

« Laatst bewerkt op: 12 november 2021, 12:37:33 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #109 Gepost op: 12 november 2021, 08:44:20 »


Intussen wil ik hier een bijzondere Crocus laten zien die wij twee weken geleden in de Peloponnesos gezien. 
De foto is niet van mezelf, maar van een reisgenoot.  We hebben de soort gedetermineerd als Cr. mazziaricus, jammer genoeg is er geen foto van het hart van de bloem.  We vinden hem in elk geval prachtig en met geen enkele van zijn soortgenoten (die ik al gezien heb) te vergelijken is.

De tweede foto is van mezelf van ook al een C. mazziaricus (tenminste, daar gaan we van uit) die ietwat dezelfde kleurschakeringen heeft.

Dat is zonder meer een pracht exemplaar Luc   :o :o :o
Van de Crocus mazziaricus die we in Attica vonden viel het op dat ze doorgaans vrij uniform waren . Maar toch vonden we ook enkele buitenbeentjes. Ook eentje met dit min of meer gevederd patroon in de bloem maar niet zo uitgesproken als degene die jullie zagen. Ook enkele met enorm grote en vrij donkere bloemen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #110 Gepost op: 12 november 2021, 16:59:02 »
Kan mss nog niet wedijveren met het exemplaar van mazziaricus dat  Luc ons toonde maar toch ook een mazziaricus die eruit stak in Attica  ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #111 Gepost op: 12 november 2021, 20:20:57 »

Intussen wil ik hier een bijzondere Crocus laten zien die wij twee weken geleden in de Peloponnesos hebben gezien. 
De foto is niet van mezelf, maar van een reisgenoot.  We hebben de soort gedetermineerd als Cr. mazziaricus, jammer genoeg is er geen foto van het hart van de bloem.  We vinden hem in elk geval prachtig en met geen enkele van zijn soortgenoten (die ik al gezien heb) te vergelijken is.

De tweede foto is van mezelf van ook al een C. mazziaricus (tenminste, daar gaan we van uit) die ietwat dezelfde kleurschakeringen heeft.

Bijzondere vondst Luc , zo'n herfstkrokus heb ik nog nooit gezien !  ((3 ((14 Dit vind ik juist het plezantste aan een natuuruitstap ……….
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #112 Gepost op: 12 november 2021, 20:25:03 »
Kan mss nog niet wedijveren met het exemplaar van mazziaricus dat  Luc ons toonde maar toch ook een mazziaricus die eruit stak in Attica  ....

Mag er best wel zijn Kris  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #113 Gepost op: 13 november 2021, 08:13:31 »
Bedankt Steven ! Heel interessante uiteenzetting! Wat versta je onder woestijnsoorten ? Ik ken eigenlijk maar 1 echte woestijnsoort zijnde moabiticus . Maar misschien  reken je er nog enkele Iraanse , Israelische soorten ofzo bij die ook in een soort semi woestijn groeien .. Kweek je in stenen of plastic potten ? En wat is je substraat? Ik hoop dat je de tijd vind om ook later wat foto’s te posten .

Kris, daar raak je een gelijk al een gevoelig punt over de woestijnsoorten want voor sommige soorten ligt het inderdaad op de grens, ik ben op dat vlak ook nog niet klaar met experimenteren en sommige soorten kweek ik dan ook onder beide omstandigheden om er zo achter te komen onder welke omstandigheid de soort het best gedijt. Zo ben ik reeds tweemaal C. dispathaceus door (ik vermoed) teveel water in het substraat na het groeiseizoen verloren en kweek ik deze alleen nog onder 'woestijnomstandigheden'.  Voor de zekerheid keer ik de hele pot met substraat en al om op een bord zodra het loof geel wordt. Ik laat de grond dan eerst snel en volledig uitdrogen alvorens ik alles weer terug in de pot doe voor de zomerrust.  Ik kweek al mijn crocussen in 20 cm hoge plastic 'palmpotten' van 9x9 of 12x12 cm. Dat werkt heel fijn alleen is een 'nadeel' in dit geval dat het substraat zeer lang vochtig blijft onderin de pot als de knollen in rust gaan.

Ik heb het even nagekeken en de volgende soorten kweek ik momenteel onder 'woestijnomstandigheden':
C. dispathaceus, graveolens, hakkariensis, haussknechtii, hermoneus, hyemalis (twijfelgeval), leichtlinii, moabiticus, veneris

C. hyemalis zal het ongetwijfeld ook best goed doen in een onverwarmde kweekbak alleen ben ik een groot deel van deze soort verloren afgelopen winter door de vrieskou. En de woestijnbak is daartegen beschermd dus vandaar dat ik hem nu (weer) hier kweek. Mochten jullie hierover nog tips of advies hebben dan natuurlijk graag.

Qua substraat gebruik ik als standaard mengsel 2 delen brekerzand (rivierzand), 1 deel split en 1 deel turfstrooisel. Echter omdat turf echt niet meer kan vanwege het klimaat wil ik graag een ander medium gaan gebruiken (bijv. cocopeat) en daar ga ik binnenkort mee experimenteren.
Voor de vochtminnende soorten voeg ik daar uiteraard extra humusrijke grond aan toe en voor de woestijnsoorten juist meer lavagruis om de afwatering en de hoeveelheid zuurstof in het mengsel te verhogen.

En dan is er ook nog bemesting. Ik gebruik dezelfde grond elk jaar opnieuw bij gezonde planten (tenzij ik uiteraard een schimmel vermoed). Elk jaar voeg ik daar bij het verpotten per liter grond 1 theelepel beendermeel en 1 theelepel lavameel aan toe. Hierop doen ze het wonderwel en bijmesten doe ik eigenlijk nooit. alleen als een pot heel veel loof heeft geef ik wat vloeibare zeewiemest bij.
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #114 Gepost op: 13 november 2021, 17:05:44 »
Enkele zaailingen van Crocus goulimiy.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #115 Gepost op: 13 november 2021, 17:07:46 »
Crocus tournefortii x Crocus boryi.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #116 Gepost op: 13 november 2021, 17:10:06 »
Crocus laevigatus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #117 Gepost op: 13 november 2021, 17:12:08 »
Crocus salzmannii.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #118 Gepost op: 13 november 2021, 17:14:07 »
Crocus pallasii.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #119 Gepost op: 13 november 2021, 17:17:56 »
Crocus boryi (foto 1 en 2) en Crocus mathewii. (foto 3 en 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen