Auteur Topic: Crocussen in de herfst 2021  (gelezen 16851 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #120 Gepost op: 13 november 2021, 17:19:54 »
Een compacte vorm van Crocus goulimiy.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2021, 19:25:05 door AdminLuc »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #121 Gepost op: 13 november 2021, 17:22:20 »
Crocus cartwrightianus
« Laatst bewerkt op: 13 november 2021, 19:31:27 door AdminLuc »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #122 Gepost op: 13 november 2021, 17:25:01 »
Enige tijd terug stond Crocus speciosus 'Artabir' in de tuin te bloeien met Dianthus anatolicus op de achtergrond: The beauty and the beast.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #123 Gepost op: 13 november 2021, 17:29:26 »
Nog wat Crocus speciosus met Cyclamen hederifolium. (foto 1)
De enige bloem van Crocus speciosus 'Oxonian' die niet door slakken werd opgevreten. (foto 2)
« Laatst bewerkt op: 13 november 2021, 19:26:09 door AdminLuc »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #124 Gepost op: 14 november 2021, 12:05:30 »
Mooie reeks Frankie... stilaan wordt je ook een Croconut !  -2( -2(

Een discussie die al vaker hier aanbod is gekomen... de verschillen/gelijkenissen tussen C. laevigatus en C. boryi.

Onderstaand exemplaar is na menig overleg en ondanks de (typische laevigatus eigen) lila strepen op de buitenste bloembladen als Crocus boryi gedetermineerd.

Crocus boryi van het Zarakas plateau nabij Lakonia in de Peloponnesos.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #125 Gepost op: 14 november 2021, 12:49:30 »
Ter vergelijking Crocus laevigatus uit zaad opgekweekt uit de tuin van South Hayes (UK)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #126 Gepost op: 14 november 2021, 21:32:45 »
Ter vergelijking Crocus laevigatus uit zaad opgekweekt uit de tuin van South Hayes (UK)

Luc , is het mogelijk dat foto 2 C.boryi is van hierboven ?

Ik kan me voorstellen dat er twijfelgevallen zijn , het zijn niet allemaal standaard planten hé .

Een mogelijke determinatie puntje is dat C.laevigatus  normaal geurend is en C.boryi niet maar ook dat klopt niet altijd , de bloemsteel van laevigatus is normaal ook korter dan van boryi , boryi is ook meer komvormig , terwijl laevigatus meer stervormig is maar ook niet altijd ………. ))4 De natuur duw je niet zomaar in vakjes hé ……...
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #127 Gepost op: 14 november 2021, 21:49:30 »
Bedankt Steven ! Heel interessante uiteenzetting! Wat versta je onder woestijnsoorten ? Ik ken eigenlijk maar 1 echte woestijnsoort zijnde moabiticus . Maar misschien  reken je er nog enkele Iraanse , Israelische soorten ofzo bij die ook in een soort semi woestijn groeien .. Kweek je in stenen of plastic potten ? En wat is je substraat? Ik hoop dat je de tijd vind om ook later wat foto’s te posten .

Kris, daar raak je een gelijk al een gevoelig punt over de woestijnsoorten want voor sommige soorten ligt het inderdaad op de grens, ik ben op dat vlak ook nog niet klaar met experimenteren en sommige soorten kweek ik dan ook onder beide omstandigheden om er zo achter te komen onder welke omstandigheid de soort het best gedijt. Zo ben ik reeds tweemaal C. dispathaceus door (ik vermoed) teveel water in het substraat na het groeiseizoen verloren en kweek ik deze alleen nog onder 'woestijnomstandigheden'.  Voor de zekerheid keer ik de hele pot met substraat en al om op een bord zodra het loof geel wordt. Ik laat de grond dan eerst snel en volledig uitdrogen alvorens ik alles weer terug in de pot doe voor de zomerrust.  Ik kweek al mijn crocussen in 20 cm hoge plastic 'palmpotten' van 9x9 of 12x12 cm. Dat werkt heel fijn alleen is een 'nadeel' in dit geval dat het substraat zeer lang vochtig blijft onderin de pot als de knollen in rust gaan.

Ik heb het even nagekeken en de volgende soorten kweek ik momenteel onder 'woestijnomstandigheden':
C. dispathaceus, graveolens, hakkariensis, haussknechtii, hermoneus, hyemalis (twijfelgeval), leichtlinii, moabiticus, veneris

C. hyemalis zal het ongetwijfeld ook best goed doen in een onverwarmde kweekbak alleen ben ik een groot deel van deze soort verloren afgelopen winter door de vrieskou. En de woestijnbak is daartegen beschermd dus vandaar dat ik hem nu (weer) hier kweek. Mochten jullie hierover nog tips of advies hebben dan natuurlijk graag.

Qua substraat gebruik ik als standaard mengsel 2 delen brekerzand (rivierzand), 1 deel split en 1 deel turfstrooisel. Echter omdat turf echt niet meer kan vanwege het klimaat wil ik graag een ander medium gaan gebruiken (bijv. cocopeat) en daar ga ik binnenkort mee experimenteren.
Voor de vochtminnende soorten voeg ik daar uiteraard extra humusrijke grond aan toe en voor de woestijnsoorten juist meer lavagruis om de afwatering en de hoeveelheid zuurstof in het mengsel te verhogen.

En dan is er ook nog bemesting. Ik gebruik dezelfde grond elk jaar opnieuw bij gezonde planten (tenzij ik uiteraard een schimmel vermoed). Elk jaar voeg ik daar bij het verpotten per liter grond 1 theelepel beendermeel en 1 theelepel lavameel aan toe. Hierop doen ze het wonderwel en bijmesten doe ik eigenlijk nooit. alleen als een pot heel veel loof heeft geef ik wat vloeibare zeewiemest bij.

Heel interessante uiteenzetting Steven ! 

Ik kweek bewust niet die 'woestijnsoorten ' , ik heb geen serre of goede plaats om deze soorten te huisvesten , ik kan je daar niet bij helpen ……….
98% van mijn verzameling staat in de volle grond , meestal in bollenbedjes die in gans de tuin verspreid staan in aangepast mengsel volgens de soort
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #128 Gepost op: 15 november 2021, 08:52:52 »
Ter vergelijking Crocus laevigatus uit zaad opgekweekt uit de tuin van South Hayes (UK)

Luc , is het mogelijk dat foto 2 C.boryi is van hierboven ?

Ik kan me voorstellen dat er twijfelgevallen zijn , het zijn niet allemaal standaard planten hé .

Een mogelijke determinatie puntje is dat C.laevigatus  normaal geurend is en C.boryi niet maar ook dat klopt niet altijd , de bloemsteel van laevigatus is normaal ook korter dan van boryi , boryi is ook meer komvormig , terwijl laevigatus meer stervormig is maar ook niet altijd ………. ))4 De natuur duw je niet zomaar in vakjes hé ……...

De 4 foto's zijn van dezelfde bloem Danny, wel degelijk laevigatus.  De geur in de veranda is momenteel hemels door enkele laevigatussen die staan te bloeien.  In vakjes crocussen onder brengen is tussen bepaalde soorten zo goed als onmogelijk.  Op de locatie waar de hogere C. boryi vandaan komt groeiden ze door elkaar  ((--11 ((--11 ((--11  (met daarbij ook nog mazziaricus om het helemaal gemakkelijk te maken  -2( -2(
Weet je, indertijd kocht ik in Engeland een C. boryi met enkele heel bescheiden grijsachtig streepjes op de buitenste bloembladen, daarvan werd me verteld (toen) dat dit heel uitzonderlijk was... noppes dus!!! In de natuur vind je ze bij de duizenden met strepen allerhande, ook paarse strepen dus (zoals mijn voorbeeld) wat ze nog meer op laevigatus laat lijken.  Het was echt met de determinatie sleutel bij de hand dat ik hem uiteindelijk als boryi heb gedetermineerd.  Het blijft wel boeiend natuurlijk.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #129 Gepost op: 15 november 2021, 18:05:21 »
Ter vergelijking Crocus laevigatus uit zaad opgekweekt uit de tuin van South Hayes (UK)

Luc , is het mogelijk dat foto 2 C.boryi is van hierboven ?

Ik kan me voorstellen dat er twijfelgevallen zijn , het zijn niet allemaal standaard planten hé .

Een mogelijke determinatie puntje is dat C.laevigatus  normaal geurend is en C.boryi niet maar ook dat klopt niet altijd , de bloemsteel van laevigatus is normaal ook korter dan van boryi , boryi is ook meer komvormig , terwijl laevigatus meer stervormig is maar ook niet altijd ………. ))4 De natuur duw je niet zomaar in vakjes hé ……...

De 4 foto's zijn van dezelfde bloem Danny, wel degelijk laevigatus.  De geur in de veranda is momenteel hemels door enkele laevigatussen die staan te bloeien.  In vakjes crocussen onder brengen is tussen bepaalde soorten zo goed als onmogelijk.  Op de locatie waar de hogere C. boryi vandaan komt groeiden ze door elkaar  ((--11 ((--11 ((--11  (met daarbij ook nog mazziaricus om het helemaal gemakkelijk te maken  -2( -2(
Weet je, indertijd kocht ik in Engeland een C. boryi met enkele heel bescheiden grijsachtig streepjes op de buitenste bloembladen, daarvan werd me verteld (toen) dat dit heel uitzonderlijk was... noppes dus!!! In de natuur vind je ze bij de duizenden met strepen allerhande, ook paarse strepen dus (zoals mijn voorbeeld) wat ze nog meer op laevigatus laat lijken.  Het was echt met de determinatie sleutel bij de hand dat ik hem uiteindelijk als boryi heb gedetermineerd.  Het blijft wel boeiend natuurlijk.

Allemaal heel boeiend Luc ! Die hogere locatie lijkt me inderdaad heel interessant ……….. ((12

Ik kan me voorstellen dat de geur in de veranda hemels is ……. :D
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #130 Gepost op: 16 november 2021, 15:10:18 »
Een andere Crocus laevigatus, uit zaad opgekweekt van de Crocus group, een nakomeling van de cv 'Goldback'... deze moet het wel zonder golden back doen.  ((--11  In het hart van de bloem zit een misvormd extra bloemblad  ((--11

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #131 Gepost op: 16 november 2021, 15:25:42 »
Mooie reeks Frankie... stilaan wordt je ook een Croconut !  -2( -2(

Een discussie die al vaker hier aanbod is gekomen... de verschillen/gelijkenissen tussen C. laevigatus en C. boryi.

Onderstaand exemplaar is na menig overleg en ondanks de (typische laevigatus eigen) lila strepen op de buitenste bloembladen als Crocus boryi gedetermineerd.

Crocus boryi van het Zarakas plateau nabij Lakonia in de Peloponnesos.

Nog een paar extra beelden van dezelfde Crocus boryi van het Zarakas plateau op de Peloponnesos, een keer met gesloten en een keer met meer geopende bloemen.
 
« Laatst bewerkt op: 16 november 2021, 15:27:14 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #132 Gepost op: 16 november 2021, 17:43:55 »
Mooie reeks Frankie... stilaan wordt je ook een Croconut !  -2( -2(

Een discussie die al vaker hier aanbod is gekomen... de verschillen/gelijkenissen tussen C. laevigatus en C. boryi.

Onderstaand exemplaar is na menig overleg en ondanks de (typische laevigatus eigen) lila strepen op de buitenste bloembladen als Crocus boryi gedetermineerd.

Crocus boryi van het Zarakas plateau nabij Lakonia in de Peloponnesos.

Nog een paar extra beelden van dezelfde Crocus boryi van het Zarakas plateau op de Peloponnesos, een keer met gesloten en een keer met meer geopende bloemen.


Heel mooie vorm Luc ! zeker de moeite ! Kan het zijn dat die boryi vorm een langere bloemsteel heeft dan de doorsnee laevigatus ? Aangezien dat boryi en laevigatus op deze plaats beiden voorkomen , zouden deze vormen geen kruisingen kunnen zijn ?
« Laatst bewerkt op: 16 november 2021, 19:15:15 door Luc Gilgemyn »
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #133 Gepost op: 16 november 2021, 19:26:26 »
In die langere steel kan ik wel inkomen Danny, meestal toch.

Hybriden ?  Dat weet ik niet, ik weet niet in hoeverre ze genetisch voldoende dicht bij elkaar liggen om te kunnen hybridiseren.  Ik sluit het echter zeker niet uit.
Het gebeurt bij het determineren al te vaak dat de eigenschappen die ze uit elkaar zouden moeten halen precies door elkaar gehaald zijn bij bepaalde planten.
Ik heb die gestreepte boryi's dit jaar wel opnieuw gezien op een andere locaties.
zie foto's 1 en 2 - het trio op foto 3 heb ik dan weer laevigatus genoemd...  -2(  Jouw mening en die van anderen wordt sterk op prijs gesteld!

« Laatst bewerkt op: 17 november 2021, 08:54:29 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #134 Gepost op: 16 november 2021, 20:58:10 »
Ik heb ter vergelijk onlangs op 16 October voor het eerst C. boryi 'striped' in bloei gehad van Janis Ruksans.
Maar of we daar nu heel veel wijzer van worden?
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"