Auteur Topic: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's  (gelezen 88435 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #45 Gepost op: 20 januari 2013, 19:06:17 »
Mag ik hier voorzichtig mijn (tuf) steentje bijdragen. Ik heb het al eens in het verleden gezegd, hier in deze kolommen. Ik probeer Dionysia's te kweken op tufsteen. En dat in de kas. Dat is een zelfgebouwd ding - hoe je hem noemen moet weet ik niet, alpiene kas, overwinteringskas, overkapping - maar de wind heeft vrij spel.
De jonkies, alle van 2011, hebben het moeilijk, zover is duidelijk. Maar er is bloei.
Het is veel te vroeg om te spreken van succes of van mislukking. Een voorlopige conclusie is, dat de groei op tufsteen uiterst traag gaat, dat de planten soms wel en soms niet een compacte groei hebben. Een doodenkele keer heb ik in het groeiseizoen een minieme hoeveelheid Miracle grow op halve sterkte toegevoegd.
Op het moment zijn de plantjes stijf bevroren en dat is geen aangenaam gezicht, maar ik maak me geen zorgen; na de vorstperiode hervatten ze hun bloei hopelijk. Een experiment kan mislukken
Bijgevoegd Dionysia tapetodes 'John Dixon'. Staat in de tufsteen en de foto is van vlak voor de vorstperiode.

Niet te voorzichtig en te bescheiden zijn Gerrit .Plantje ziet er heel natuurlijk uit en je project heeft zeker mijn interesse ...... 
Hoe doe je het met watergeven ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #46 Gepost op: 20 januari 2013, 19:13:04 »
We hebben nu naar verwachting genoeg gedebatteerd over wind, wind en nog eens wind.Zou het niet fijn zijn om te beginnen over bodemgesteldheid? Oef, nu heb ik al te veel gezegd!!!!

 Ja Ger , hier valt ook weer veel over te zeggen al denk ik dat er meerdere goede oplossingen bestaan .Als het maar super doorlatend is en geen humus bevat zou ik een beetje makkelijk zeggen....maar ik ben nog maar een beginner met Dionysia ...
Ik blijf ook denken dat een goede voeding nodig is om planten te kweken zoals ze op de shows in de UK worden binnen gebracht ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #47 Gepost op: 20 januari 2013, 19:46:12 »

Niet te voorzichtig en te bescheiden zijn Gerrit .Plantje ziet er heel natuurlijk uit en je project heeft zeker mijn interesse ......  
Hoe doe je het met watergeven ?  


De stenen staan voor een klein deel in het zand van de kas. Tussen de stenen is een smalle spleet, waar ik water geef als de stenen uitdrogen en er lichtgeel uitzien.
In deze winter was de luchtvochtigheid tot de vorstperiode die op 11 jan begon 95%. De stenen behoefden geen water en voelden vochtig aan.

Tijdens deze vorstperiode was het moeilijk om te beoordelen of er water nodig was. Het was uitdrogend weer, met een schrale harde noord-oosten wind. Een lage luchtvochtigheid. Ik heb het bevroren zand water gegeven. Maar ik denk dat het niet nodig was. Planten in tufsteen kunnen tegen een stootje. Maar je weet nooit of de wortels van de nog jonge planten tot in het hart van de steen zijn geraakt.

Ik heb nog geen ervaring met zomerweer in de kas. Hij is gebouwd in september. Maar ik denk dat de stenen zullen verhuizen naar een schaduwrijke overkapping. Een mobiele rotstuin dus.

De planten zelf krijgen nooit water. De stenen moeten van onder water opnemen. Het belangrijkste bij Dionysia's is, dat je moet voorkomen dat de wortelhalzen nat worden. Schimmel ontstaat tussen het medium waar ze in staan en de onderste blaadjes. Er moet een luchtstroom kunnen zijn onder de plant door. Ik heb dat uit ervaring geleerd. In eerste instantie legde ik platte stenen onder de planten, maar die sloten de bodem van de plant geheel af, waardoor rotting ontstond. Nu heb ik er niets onder en heb zelfs zoveel mogelijk medium (hier tufsteenpoeder )weggeschraapt.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2013, 22:07:25 door Gerrit Eijkelenboom »

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #48 Gepost op: 20 januari 2013, 20:12:12 »

Niet te voorzichtig en te bescheiden zijn Gerrit .Plantje ziet er heel natuurlijk uit en je project heeft zeker mijn interesse ......  
Hoe doe je het met watergeven ?  


De stenen staan voor een klein deel in het zand van de kas. Tussen de stenen is een smalle spleet, waar ik water geef als de stenen uitdrogen en er lichtgeel uitzien.
In deze winter was de luchtvochtigheid tot de vorstperiode die op 11 jan begon 95%. De stenen behoefden geen water en voelden vochtig aan.

Tijdens deze vorstperiode was het moeilijk om te beoordelen of er water nodig was. Het was uitdrogend weer, met een schrale harde noord-oosten wind. Een lage luchtvochtigheid. Ik heb het bevroren zand water gegeven. Maar ik denk dat het niet nodig was. Planten in tufsteen kunnen tegen een stootje. Maar je weet nooit of de wortels van de nog jonge planten tot in het hart van de steen zijn geraakt.

Ik heb nog geen ervaring met zomerweer in de kas. Hij is gebouwd in september. Maar ik denk dat de stenen zullen verhuizen naar een schaduwrijke overkapping. Een mobiele rotstuin dus.

De planten zelf krijgen nooit water. De stenen moeten van onder water opnemen. Het belangrijkste bij Dionysia's is, dat je moet voorkomen dat de wortelhalzen nat worden. Schimmel ontstaat tussen het medium waar ze in staan en de onderste blaadjes. Er moet een luchtstroom kunnen zijn onder de plant door. Ik heb dat uit ervaring geleerd. In eerste instantie legde ik platte stenen onder de planten, maar die sloten de bodem van de plant geheel af, waardoor rotting ontstond. Nu heb ik er niets onder en heb zelfs zoveel mogelijk medium (hier tufsteenpoeder weggeschraapt)
De methode die je aangeeft, ziet er veelbetekenend uit Gerrit. Echter als het gaat over Dionysia's op tufsteen haak ik af. Mijn methode, en dat weet je, is alleen cultuur in potten.
Om met de potten te beginnen heb ik altijd de raad gevolgd van een ouwe rot in het vak. Hij vertelde me,,,,,, ik was toen zelf nog een groentje,,,,, de planten moeten de rand van de pot ruiken. Dit is natuurlijk een uitspraak in de ruimste zin van het woord, doch hij bedoelde daar natuurlijk mee dat de grootte van de pot altijd afhankelijk is van de grootte van de plant. En het is een waarheid als een koe,,,,, een kleine plant doet het beter in een kleine pot dan in een grote pot. Dit is uiteraard een advies voor alle soorten planten gekweekt in potten. Ik heb het natuurlijk steeds over stenen potten.
Even zien of hier reakties op komen. Grond-samenstelling komt dan wel later.

 

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #49 Gepost op: 20 januari 2013, 20:17:29 »

Niet te voorzichtig en te bescheiden zijn Gerrit .Plantje ziet er heel natuurlijk uit en je project heeft zeker mijn interesse ......  
Hoe doe je het met watergeven ?  


De stenen staan voor een klein deel in het zand van de kas. Tussen de stenen is een smalle spleet, waar ik water geef als de stenen uitdrogen en er lichtgeel uitzien.
In deze winter was de luchtvochtigheid tot de vorstperiode die op 11 jan begon 95%. De stenen behoefden geen water en voelden vochtig aan.

Tijdens deze vorstperiode was het moeilijk om te beoordelen of er water nodig was. Het was uitdrogend weer, met een schrale harde noord-oosten wind. Een lage luchtvochtigheid. Ik heb het bevroren zand water gegeven. Maar ik denk dat het niet nodig was. Planten in tufsteen kunnen tegen een stootje. Maar je weet nooit of de wortels van de nog jonge planten tot in het hart van de steen zijn geraakt.

Ik heb nog geen ervaring met zomerweer in de kas. Hij is gebouwd in september. Maar ik denk dat de stenen zullen verhuizen naar een schaduwrijke overkapping. Een mobiele rotstuin dus.

De planten zelf krijgen nooit water. De stenen moeten van onder water opnemen. Het belangrijkste bij Dionysia's is, dat je moet voorkomen dat de wortelhalzen nat worden. Schimmel ontstaat tussen het medium waar ze in staan en de onderste blaadjes. Er moet een luchtstroom kunnen zijn onder de plant door. Ik heb dat uit ervaring geleerd. In eerste instantie legde ik platte stenen onder de planten, maar die sloten de bodem van de plant geheel af, waardoor rotting ontstond. Nu heb ik er niets onder en heb zelfs zoveel mogelijk medium (hier tufsteenpoeder weggeschraapt)

Heel juist Gerrit!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #50 Gepost op: 20 januari 2013, 20:18:42 »
Klopt helemaal Ger!....dit leerde we vroeger al!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #51 Gepost op: 21 januari 2013, 09:20:50 »
Dit is het medium hetgeen ik gebruik voor mijn Dionysia's:
1 deel pummice
1 deel seramis
1 deel perlite
1/2 deel potgrond
1/2 deel tufsteen gruis (niet te fijn), als dit niet voorhande is, een ander soort kalkrijk steensplit gebruiken

Je ziet het, er komt nauwelijks humus aan te pas,,, hoeft ook niet voor dit soort planten.
Wel even chequen hoe het met de p.h. gesteld is. Rond de 7 zit je goed.
Is de zuurgraad onder de 7, voeg dan wat kalk toe tot het gewenste niveau bereikt is.
De hoeveelheid kalk hoef je, als je altijd het zelfde mengsel en dezelfde hoeveelheden gebruikt, maar een keer uit te proberen.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #52 Gepost op: 22 januari 2013, 09:14:56 »
Blijkbaar is dit voor iedereen duidelijk, want er komen geen reakties.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #53 Gepost op: 22 januari 2013, 10:24:51 »
Blijkbaar is dit voor iedereen duidelijk, want er komen geen reakties.

Dionysia's kweken/houden is voor mij hogere wiskunde -1( Ger, dus ik lees met aandacht jullie betogen maar onthou me, wijslijk, van vragen/comentaar ((3 -((1 --3.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #54 Gepost op: 22 januari 2013, 16:43:03 »
Blijkbaar is dit voor iedereen duidelijk, want er komen geen reakties.

Dionysia's kweken/houden is voor mij hogere wiskunde -1( Ger, dus ik lees met aandacht jullie betogen maar onthou me, wijslijk, van vragen/comentaar ((3 -((1 --3.

Hogere wiskunde zal niet nodig zijn, in mijn schooltijd deden we alleen maar aan rekenen en dat lukte me redelijk.
In het begin had ik een paar verliezen waarover ik nu kan zeggen 'eigen schuld dikke bult'
Maar het gaat nu beter en nog steeds een beginner!!
Basis principes aanhouden en met de wat makkelijke soorten beginnen (zijn er die?) is belangrijk denk ik.
Ik heb een half dozijn Dionysia's staan, kleine plantjes nog, waarvan 3 die de tweede winter op hun dak krijgen.
Vorig voorjaar kunnen genieten van de eerste bloemen en van één plant 'n stekje kunnen nemen dat mooi is aangegroeid!

Over dat stekken zou ik wel wat meer willen weten b.v. welk tijdstip en welk stekmedium (mijn stekje had ik pas half juli gesneden).
Verpotten? Ik ga er van uit dat dit alleen nodig is als ze te groot worden voor de pot.
Ger, als je het over een p.h. hebt van 7 dan is het gewoon neutraal toch, niet zuur en niet basisch?

« Laatst bewerkt op: 22 januari 2013, 16:49:23 door Gerrit Roest »
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #55 Gepost op: 22 januari 2013, 18:21:39 »
correct Gerrit, PH7 is neutraal. Daar houdt ik het altijd op. Kalk bijvoegen is toch nodig omdat alle grondstoffen die ik aangegeven heb een lagere PH waarde hebben.
Daarom ook al de toevoeging van kalkhoudende split. Maar je zult zien dat de zuurgraad ondanks deze bijvoeging nog vrijwel altijd onder de 7 waarde blijft. Daarom de extra bijvoeging van kalk totdat niveau bereikt is.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #56 Gepost op: 22 januari 2013, 18:27:42 »
En wat gebruik ik voor Dionysia ?
Bij mij steekt dat niet zo nauw, het kan zijn dat ik later nog andere mengsels gebruik, zo lang ze maar goed waterdoorlatend zijn.

Dit is dus mijn huidige mengsel : perlite, grof, gewassen zand (ik was het zelf), Japans split, wat speciaal zand uit een zandgroeve, Yellow Sun split en totaal niks van potgrond.
Zoals altijd ruik ik aan het mengsel, als het voor mij goed ruikt, is het OK. --6 :o

 ;)  Ik was nooit erg goed in heel hoge wiskunde, de iets lagere vond ik al moeilijk genoeg. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #57 Gepost op: 22 januari 2013, 18:46:40 »
En wat als je verkouden bent Jan?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #58 Gepost op: 22 januari 2013, 19:15:56 »
En wat als je verkouden bent Jan?

Dat ruikt naar een probleem dan Ger ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #59 Gepost op: 22 januari 2013, 19:20:28 »
Hoezo Kris, als je verkouden bent heb je toch een probleem met je reukvermogen?