Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 151585 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #540 Gepost op: 11 september 2017, 22:09:53 »
Mijn Sternbergia lutea heb ik (te) laat herplant, Op een paar bollen stonden de bloemknoppen al zo'n 6 cm hoog toen ze de grond in gingen maar ze hebben zich goed herpakt.
De volwassen planten staan met bloemen, op de tweede foto rechts het resultaat van gechipte bollen uit 2015
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #541 Gepost op: 11 september 2017, 22:49:06 »
Mijn Sternbergia lutea heb ik (te) laat herplant, Op een paar bollen stonden de bloemknoppen al zo'n 6 cm hoog toen ze de grond in gingen maar ze hebben zich goed herpakt.
De volwassen planten staan met bloemen, op de tweede foto rechts het resultaat van gechipte bollen uit 2015

Dat is ook al een grote groep , Gerrit !  ((3 volgend jaar zal de groep nog veel groter zijn zo te zien ...... ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #542 Gepost op: 12 september 2017, 08:51:17 »
Dat gebrek aan voeding zal de reden zijn dat de Sternbergia greuteriana alleen maar blad laat zien en geen bloemen.Heeft droog gestaan in de zomer,bollen staan al enkele jaren op dezelfde plaats.Zou het verstandig zijn om ze een keer te verplanten?

Deze begrijp ik niet Theo .... ))8

Ik ook niet Theo , in elk geval worden mijn sternie's zoals je allicht al gelezen hebt, elk jaar herplant en gevoed en dat bevalt uitstekend.  Proberen zou ik zeggen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #543 Gepost op: 12 september 2017, 17:45:27 »
Dat gebrek aan voeding zal de reden zijn dat de Sternbergia greuteriana alleen maar blad laat zien en geen bloemen.Heeft droog gestaan in de zomer,bollen staan al enkele jaren op dezelfde plaats.Zou het verstandig zijn om ze een keer te verplanten?
Deze begrijp ik niet Theo .... ))8

Ik ook niet Theo , in elk geval worden mijn sternie's zoals je allicht al gelezen hebt, elk jaar herplant en gevoed en dat bevalt uitstekend.  Proberen zou ik zeggen.

Zal ik zeker doen heren,bedankt voor de info ((4
« Laatst bewerkt op: 12 september 2017, 18:52:52 door Luc Gilgemyn »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #544 Gepost op: 13 september 2017, 12:59:49 »
Deze plant (dus ex Selia Kloof - Kreta ) wordt blijkbaar door een aantal experts aanzien voor Sternbergia greuteriana  ....ipv sicula ...
Uiteraard moet je dan in het oude evangelie geloven en niet de nieuwe indeling volgen want dan is alles lutea . In ieder geval sluiten de bloemen zich niet in de avonduren wat door sommigen ook aanzien werd/wordt als een kenmerk van greuteriana ....
 Los van dat alles vond ik het nog maar een keer de moeite om hem te fotograferen ....Op deze foto staan de bloemen weer wat verder als op de vorige ...
« Laatst bewerkt op: 13 september 2017, 15:25:09 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #545 Gepost op: 13 september 2017, 16:02:49 »
Sternbergia sicula (MELJ 961- North of Sparta )
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #546 Gepost op: 13 september 2017, 16:21:47 »
Deze heb ik onder de naam Sternbergia graeca van R&B Wallis 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #547 Gepost op: 13 september 2017, 18:28:49 »
Sternbergia sicula (MELJ 961- North of Sparta )
Er is al veel geschreven en gediscussieerd over wat nu sternbergia sicula moet noemen.
Wat ik hier heb onder de naam S. sicula bloeit steeds vooraleer dat er bladeren gevormd worden en het blad dat volgt is altijd  smal en meestal liggend.
In tegenstelling hiermee bloeit S. lutea var. angustifolia met bladeren die ook smal zijn maar ze staan meer rechtop georienteerd.
Wat zeg jij Kris ?
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #548 Gepost op: 13 september 2017, 18:31:54 »
Deze heb ik onder de naam Sternbergia graeca van R&B Wallis
Om het helemaal moeilijk te maken wordt S. graeca gezien als een var. van S. sicula......
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #549 Gepost op: 13 september 2017, 18:33:32 »
Deze plant (dus ex Selia Kloof - Kreta ) wordt blijkbaar door een aantal experts aanzien voor Sternbergia greuteriana  ....ipv sicula ...
Heb je een verklarende uitleg van die mensen om dit geen S. sicula te noemen ?
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #550 Gepost op: 13 september 2017, 18:49:26 »
Heb je een verklarende uitleg van die mensen om dit geen S. sicula te noemen ?

Dat heb ik gevraagd Luc  (en nog niet gekregen  ) ....maar ik heb vroeger van mensen als Ian Young begrepen dat het niet sluiten van de bloemen in de avond (nacht) een kenmerk is ? De expert in kwestie was vooral Tony Willis .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #551 Gepost op: 13 september 2017, 18:59:58 »
Sternbergia sicula (MELJ 961- North of Sparta )
Er is al veel geschreven en gediscussieerd over wat nu sternbergia sicula moet noemen.
Wat ik hier heb onder de naam S. sicula bloeit steeds vooraleer dat er bladeren gevormd worden en het blad dat volgt is altijd  smal en meestal liggend.
In tegenstelling hiermee bloeit S. lutea var. angustifolia met bladeren die ook smal zijn maar ze staan meer rechtop georienteerd.
Wat zeg jij Kris ?

Ha de Luc ...Zelf vind ik dit er meer uitzien als een dwergvorm van lutea....Zo op het eerste zicht en vooral de bloemen dan ...Beantwoord misschien  wel aan wat je daar schrijft over ssp. angustifolia ...maar de bladeren zijn wel liggend .... (niet liggend genoeg voor sicula?)  Maar wel  smal en sicula-achtig van uitzicht .
Hij is afkomstig van Melvyn Jope en werd verzameld ten noorden van Sparta (Pelops ) Ik heb hem dus onder die naam laten staan ....Maar ik ben maar een leek ....  Ik weet ook niet of die subspecie van lutea voorkomt daar ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #552 Gepost op: 13 september 2017, 19:01:11 »
Om het helemaal moeilijk te maken wordt S. graeca gezien als een var. van S. sicula......

Doet inderdaad erg sicula-achtig aan van looks ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #553 Gepost op: 13 september 2017, 22:22:42 »
Deze plant (dus ex Selia Kloof - Kreta ) wordt blijkbaar door een aantal experts aanzien voor Sternbergia greuteriana  ....ipv sicula ...
Uiteraard moet je dan in het oude evangelie geloven en niet de nieuwe indeling volgen want dan is alles lutea . In ieder geval sluiten de bloemen zich niet in de avonduren wat door sommigen ook aanzien werd/wordt als een kenmerk van greuteriana ....
 Los van dat alles vond ik het nog maar een keer de moeite om hem te fotograferen ....Op deze foto staan de bloemen weer wat verder als op de vorige ...

Heel mooie vorm , zo laag bij de grond Kris !  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #554 Gepost op: 14 september 2017, 20:09:26 »
Deze plant (dus ex Selia Kloof - Kreta ) wordt blijkbaar door een aantal experts aanzien voor Sternbergia greuteriana  ....ipv sicula ...
Uiteraard moet je dan in het oude evangelie geloven en niet de nieuwe indeling volgen want dan is alles lutea . In ieder geval sluiten de bloemen zich niet in de avonduren wat door sommigen ook aanzien werd/wordt als een kenmerk van greuteriana
Ik wil nog eens terugkeren met een foto die ik vandaag kon nemen van wat volgens mij typische sternbergia greuteriana is.
De manier waarop de bloemen van S. greuteriana verschijnen en vooral de stand waarin ze staan is opvallend anders dan bij sicula e.a.
Torhout, West-Vlaanderen