Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 151553 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #255 Gepost op: 2 september 2014, 22:44:28 »
Veranda dacht ik zo, geen vorst, genoeg licht. Why?

Omdat ik weet dat jij ook nogal eens wat zaken buiten (uit)probeert en je ook geen serre hebt . Denk ik toch niet tenminste ....En onze greuteriana is -vermoed  ik -niet zo winterhard.
Dus gewoon interessant om te volgen hoe jij daar mee omgaat...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #256 Gepost op: 2 september 2014, 22:47:43 »
Omdat ik weet dat jij ook nogal eens wat zaken buiten (uit)probeert en je ook geen serre hebt . Denk ik toch niet tenminste ....En onze greuteriana is -vermoed  ik -niet zo winterhard.
Dus gewoon interessant om te volgen hoe jij daar mee omgaat...   

Sternbergia's al zo vaak buiten geprobeerd en nooit gelukt, in het beste geval veel blad en nooit bloem en in het slechtste geval plant foetsjie...dus nu in pot en boven 0°C. Heb wel een kleine serre maar deze wordt niet verwarmd. Trouwens; enkele van de potten die ik droge rust gaf in de serre deze zomer willen niet bloeien, dus volgend jaar droge rust maar zonder de warmte van een serre!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #257 Gepost op: 2 september 2014, 22:52:01 »
Sternbergia's al zo vaak buiten geprobeerd en nooit gelukt, in het beste geval veel blad en nooit bloem en in het slechtste geval plant foetsjie...

Zat 'Arcadian Sun ' ook tussen die pogingen Wim ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #258 Gepost op: 2 september 2014, 22:57:05 »
Zat 'Arcadian Sun ' ook tussen die pogingen Wim ?

Nee, maar ondertussen heb ik deze in pot....die probeer ik nog wel eens buiten!

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #259 Gepost op: 3 september 2014, 05:50:07 »
Dat is natuurlijk het gegeven van een foto ....daar kun je eigenlijk vaak niet op determineren . Ik dacht een heel smal blad te zien maar dat is misschien een veel te snelle conclusie. Ik vond hem ook iets puntig van bloem maar dat is niet gemakkelijk. Verder zijn de sicula's hier altijd eerst aan de bloei en komt lutea altijd later. Maar ook dat is natuurlijk niet helemaal bepalend.
Jij kent natuurlijk je eigen planten en ik heb me laten leiden door een detail op de foto.......
Dus vergeet de bemerking maar ........
Een detail van een sternbergia lutea (ssp lutea) bloem
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #260 Gepost op: 3 september 2014, 14:27:53 »
Vanwege André De Jonghe ontvingen wij volgend bericht:

'In verband met de discussie over de problematiek om de diverse Sternbergia soorten op naam te brengen verwijs ik naar het volgende artikel: "A morphometric studie of species delimitation in Sternbergia lutea, sicula and greuteriana" door Ewan Gage en Paul Wilkin. Botanical journal of the Linnean Society, 2008, 158, 460-469. Door bovenstaande in Google in te tikken vindt men het volledige artikel. De conclusie is dat deze soorten een grote variabiliteit vertonen en niet van elkaar te onderscheiden zijn.'




Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #261 Gepost op: 3 september 2014, 19:30:06 »
Een detail van een sternbergia lutea (ssp lutea) bloem

Zo herken ik hem wel gelijk Luc.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #262 Gepost op: 3 september 2014, 19:34:55 »
Vanwege André De Jonghe ontvingen wij volgend bericht:
'In verband met de discussie over de problematiek om de diverse Sternbergia soorten op naam te brengen verwijs ik naar het volgende artikel: "A morphometric studie of species delimitation in Sternbergia lutea, sicula and greuteriana" door Ewan Gage en Paul Wilkin. Botanical journal of the Linnean Society, 2008, 158, 460-469. Door bovenstaande in Google in te tikken vindt men het volledige artikel. De conclusie is dat deze soorten een grote variabiliteit vertonen en niet van elkaar te onderscheiden zijn.'

Dat ontzettend boeiend epos  ;D heb ik hier ook digitaal bewaard. Die conclusie zal waarschijnlijk wel juist zijn. Maar zo dikwijls als het bevestigd wordt , ook zoveel keer wordt het weer ontkend door anderen. Zo gaat dat in de wereld van de planten en determinatie.... Er zijn nog altijd mensen die achter de verschillen van greuteriana staan. Ik ga hier geen oordeel in vellen.
Voor ons is lutea natuurlijk het meest makkelijke. Ik zou dan voorstander zijn van ze allen lutea te noemen en dan bijv. met een herkomst of habitatsbenaming.
Ach het houd ons wel van de straat hé  ;D     
« Laatst bewerkt op: 3 september 2014, 21:18:39 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #263 Gepost op: 3 september 2014, 19:55:47 »
Hmmm, wel hier dan een foto van een andere Sternbergia lutea (deze heb ik als Sternbergia angustifolia).  ))4

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #264 Gepost op: 3 september 2014, 21:18:18 »
Hmmm, wel hier dan een foto van een andere Sternbergia lutea (deze heb ik als Sternbergia angustifolia).  ))4

Haha Wim ...nog wat olie op het vuur ...... ;) Groot gelijk .... ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Sternbergia
« Reactie #265 Gepost op: 3 september 2014, 21:19:45 »
Goh... ik heb geen enkele sternbergia groeien maar als ik zo de naamgeving bekijk.. het is niet eenvoudig  :o (gelukkig zijn ze allemaal mooi).

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #266 Gepost op: 3 september 2014, 21:32:31 »
Dat ontzettend boeiend epos  ;D heb ik hier ook digitaal bewaard. Die conclusie zal waarschijnlijk wel juist zijn. Maar zo dikwijls als het bevestigd wordt , ook zoveel keer wordt het weer ontkend door anderen. Zo gaat dat in de wereld van de planten en determinatie.... Er zijn nog altijd mensen die achter de verschillen van greuteriana staan. Ik ga hier geen oordeel in vellen.
Voor ons is lutea natuurlijk het meest makkelijke. Ik zou dan voorstander zijn van ze allen lutea te noemen en dan bijv. met een herkomst of habitatsbenaming.
Ach het houd ons wel van de straat hé  ;D   

Ik wil hier nog één en ander aan toevoegen ......
Ik heb het geluk gehad om diverse Sternbergia's te mogen zien op hun natuurlijke standplaatsen in Kreta en de Pelops. Zowel zogenaamde greuteriana's als sicula's en lutea's. En in de natuur gaat het één duidelijk over in het ander en weet je echt niet meer wat je ziet. De verschillen zijn dan nog kleiner op den duur. Je staat in de natuur met nog meer vraagtekens omdat je daar alle mogelijke variaties te zien krijgt en alle mogelijke tussenvormen opduiken. Je weet het echt niet meer als je dat ziet .......
Wat je wel ziet is dat er vaak een constante is in bepaalde populaties in een bepaald herkomstgebied. Dus de planten van bijv. de Omalos vlakte hebben bepaalde gelijke kenmerken die net iets afwijken van een populatie in het oosten van Kreta.Om maar een voorbeeld te noemen.  Vaak hebben bepaalde populaties die voorkomen in "gorges" of "kloven" echt afwijkende kenmerken maar het is dan de discussie of we die dan echt greuteriana moeten  noemen....
Ik hecht  als simpele amateur -met hetgeen ik al heb gezien in de natuur- redelijk belang aan de herkomstgebieden en zou die er altijd willen bij hebben. Bijv. lutea forma en dan een mogelijke herkomstbenaming.
Dit neemt niet weg dat elke populatie uitschieters kan bevatten. Die vallen meestal op en zien we verschijnen in fotorapportages , lezingen etc. Dit zijn ook altijd de planten die plantenverzamelaars gaan verzamelen en gaan kweken. En dat zorgt natuurlijk ook voor misvattingen .         
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #267 Gepost op: 3 september 2014, 21:35:11 »
Goh... ik heb geen enkele sternbergia groeien maar als ik zo de naamgeving bekijk.. het is niet eenvoudig  :o (gelukkig zijn ze allemaal mooi).

Dat is nie goe hé Ruben.... We zullen dat trachten te onthouden  ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #268 Gepost op: 6 september 2014, 21:41:41 »
Een eerst Sternbergia lutea in bloei voor dit seizoen.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #269 Gepost op: 14 september 2014, 14:36:12 »
Deze Sternbergia lutea "autumn gold"is eerder in bloei dan andere jaren.