Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 151563 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #435 Gepost op: 14 oktober 2016, 11:18:49 »
Ik heb John Fielding and Nicolas Turland: Flowers of Crete er bij gepakt. En dit is wat ze schrijven.

Sternbergia lutea is wijdverspreid in het Middellandse Zee gebied, van Spanje tot Turkije en het is niet meer na te gaan of deze soort is genaturaliseerd (ontsnapt vanuit Tuinen bij kloosters of zeer oude gebouwen of ruïnes) of daar van nature voorkomt. Ik zag onlangs nog in Toscane werkelijk overal S. lutea in de tuinen, boomgaarden, kortom in de buurt van mensen in bloei. Over de determinatie ervan hoeven we niet te twijfelen. De planten zijn forser en de tepals hebben een ronder apex (uiteinde)

Blijft dus over Sternbergia sicula en S. greuteriana. De laatste is endemisch op Kreta. De greuteriana is vooral heel klein en de uiteinde van de tepals zijn rond. Ze groeien op klei of kalkrijke gronden.
Sternbergia sicula heeft een spitse apex. Maar schrijven de auteurs erbij: Deze soort is erg variabel in vorm en omvang. En daar hebben we volgens mij de moeilijkheid.

Het was overigens nog moeilijk om foto's te vinden waar de boven genoemde eigenschappen duidelijk uitkwamen. Bij het merendeel der planten was het zeer moeilijk te zeggen wat het nou was: S. sicula of S. greuteriana.
Ik denk dat de auteurs van het bovengenoemde boek dat ook vonden, want er staat slechts 1 foto van S. greuteriana en dan nog in cultuur ook.
Het is ook mijn observatie dat de tepalen bij sternbergia lutea een rondere top hebben.  Dat de planten forser zijn in de typische vorm klopt ook, maar is er hier geen variatie ?
Sternbergia sicula in zijn typische vorm zoals wij die kennen heeft inderdaad spitse tepalen.  Tot daar nog geen probleem.
Maar hoever gaat de variatie binnen deze soort ?

Een bijkomend probleem stelt zich wanneer je planten zonder herkomst krijgt.  Heel regelmatig is het niet duidelijk of deze tot lutea of sicula behoren wat doet vermoeden dat er mogelijk planten uit gemixte populaties (hybriden ??) rondcirculeren. 

Er zit niets anders op dan de wilde populaties te gaan observeren vrees ik.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #436 Gepost op: 14 oktober 2016, 11:21:43 »
Vanmorgen vroeg heb ik bij kunstlicht nog iets opgemerkt.  Sternbergia sicula had gesloten bloemen terwijl de bloemen bij sternbergia grueteriana volledig opengeplooid waren.  Ik vraag mij af of dit een constant fenomeen is.
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Sternbergia
« Reactie #437 Gepost op: 14 oktober 2016, 12:48:02 »
Van dezelfde reis heb ik hier een foto van een vrij grote populatie Sternbergia's. Wat zien wij hier? Kun je met zekerheid zeggen dat dit 1 soort is? Of staan hier alle drie soorten bij elkaar. Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk.

Links boven zou zelfs S. lutea kunnen zijn. Onder mogelijk S. greuteriana (teruggeplooide tepalen) en verder zie je spitspuntige S. sicula. Is dit zo? Ik weet het niet.

En het wordt al helemaal moeilijk als je S. kweekt. Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Ongetwijfeld is het materiaal na eindeloos lange (lichte) hybridisering veranderd.

142099-0


En voor de grap een anomalie. S. sicula in dubbele uitvoering. Wel jammer dat ik die niet uitgegraven heb.

142101-1





Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #438 Gepost op: 14 oktober 2016, 13:42:47 »
Van dezelfde reis heb ik hier een foto van een vrij grote populatie Sternbergia's. Wat zien wij hier? Kun je met zekerheid zeggen dat dit 1 soort is? Of staan hier alle drie soorten bij elkaar. Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk.
Ik zou ze allemaal sicula noemen.  De petalen van S. lutea zoals ik die ken hebben een rondere top.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2016, 13:44:41 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #439 Gepost op: 30 oktober 2016, 14:28:02 »
Sternbergia graeca
Sternbergia greuteriana ex Kreta
Sternbergia greuteriana MK0187

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #440 Gepost op: 11 november 2016, 11:13:17 »
Sternbergia graeca
Sternbergia greuteriana ex Kreta
Sternbergia greuteriana MK0187

Mooie specimen, Wim - allemaal in pot ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #441 Gepost op: 11 november 2016, 13:36:05 »
Sternbergia graeca
Sternbergia greuteriana ex Kreta
Sternbergia greuteriana MK0187

Mooie specimen, Wim - allemaal in pot ?

Ja, allemaal in pot! In de tuin krijg ik nog steeds alleen maar blad.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Sternbergia
« Reactie #442 Gepost op: 11 november 2016, 17:42:05 »
Sternbergia graeca
Sternbergia greuteriana ex Kreta
Sternbergia greuteriana MK0187

Mooie specimen, Wim - allemaal in pot ?

Ja, allemaal in pot! In de tuin krijg ik nog steeds alleen maar blad.

En dan droog overzomeren?
Voeding?
Waar plaats je ze in de winter en voorjaar?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #443 Gepost op: 12 november 2016, 11:46:36 »
En dan droog overzomeren?
Voeding?
Waar plaats je ze in de winter en voorjaar?

Droog, maar niet bakkend overzomeren. Als voeding geef ik iedere maand (tijdens de groeiperiode) tomatenmest en soms een kleien snuifje kaliumsulfaat.
In de winter en het voorjaar in een onverwarmde serre.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Sternbergia
« Reactie #444 Gepost op: 28 november 2016, 18:56:56 »
Sternbergia lutea, meegenomen uit Kreta, dan toch nog in bloei.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2016, 18:59:44 door Gerrit Eijkelenboom »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #445 Gepost op: 28 november 2016, 19:02:31 »
Sternbergia lutea, meegenomen uit Kreta, dan toch nog in bloei.
En mooi bovendien !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #446 Gepost op: 10 augustus 2017, 23:55:17 »
Sternbergia sicula 'Dodona Gold'
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #447 Gepost op: 14 augustus 2017, 17:37:21 »
Sternbergia sicula 'Dodona Gold'

Vandaag net uitgeplant hier, nog even geduld dus voor een foto van hieruit...  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #448 Gepost op: 17 augustus 2017, 11:40:30 »

Ik heb John Fielding and Nicolas Turland: Flowers of Crete er bij gepakt. En dit is wat ze schrijven.

Sternbergia lutea is wijdverspreid in het Middellandse Zee gebied, van Spanje tot Turkije en het is niet meer na te gaan of deze soort is genaturaliseerd (ontsnapt vanuit Tuinen bij kloosters of zeer oude gebouwen of ruïnes) of daar van nature voorkomt. Ik zag onlangs nog in Toscane werkelijk overal S. lutea in de tuinen, boomgaarden, kortom in de buurt van mensen in bloei. Over de determinatie ervan hoeven we niet te twijfelen. De planten zijn forser en de tepals hebben een ronder apex (uiteinde)

Blijft dus over Sternbergia sicula en S. greuteriana. De laatste is endemisch op Kreta. De greuteriana is vooral heel klein en de uiteinde van de tepals zijn rond. Ze groeien op klei of kalkrijke gronden.
Sternbergia sicula heeft een spitse apex. Maar schrijven de auteurs erbij: Deze soort is erg variabel in vorm en omvang. En daar hebben we volgens mij de moeilijkheid.

Het was overigens nog moeilijk om foto's te vinden waar de boven genoemde eigenschappen duidelijk uitkwamen. Bij het merendeel der planten was het zeer moeilijk te zeggen wat het nou was: S. sicula of S. greuteriana.
Ik denk dat de auteurs van het bovengenoemde boek dat ook vonden, want er staat slechts 1 foto van S. greuteriana en dan nog in cultuur ook.
Het is ook mijn observatie dat de tepalen bij sternbergia lutea een rondere top hebben.  Dat de planten forser zijn in de typische vorm klopt ook, maar is er hier geen variatie ?
Sternbergia sicula in zijn typische vorm zoals wij die kennen heeft inderdaad spitse tepalen.  Tot daar nog geen probleem.
Maar hoever gaat de variatie binnen deze soort ?
Een bijkomend probleem stelt zich wanneer je planten zonder herkomst krijgt.  Heel regelmatig is het niet duidelijk of deze tot lutea of sicula behoren wat doet vermoeden dat er mogelijk planten uit gemixte populaties (hybriden ??) rondcirculeren. 
Er zit niets anders op dan de wilde populaties te gaan observeren vrees ik.

Ik zie deze discussie nu pas  ))2
Interessante waarnemingen van zowel Gerrit als Luc . Ik heb ze ook op vele plaatsen gezien op Kreta en inderdaad ..... daar geraak je niet wijs meer uit ....Mijn voorkeur gaat dan om ze allemaal sicula te noemen en indien mogelijk de herkomst te melden .....vb sicula (ex Selia Gorge) om maar wat te noemen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #449 Gepost op: 17 augustus 2017, 11:41:24 »
Ja, allemaal in pot! In de tuin krijg ik nog steeds alleen maar blad.

Arcadian Sun al in de tuin geprobeerd Wim ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "