Auteur Topic: Saxifraga 2018  (gelezen 43252 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #240 Gepost op: 7 oktober 2018, 22:41:16 »
Saxifraga columnaris is heel moeilijk te stekken. Deze lente een stuk of tien rozetjes gestekt en geen enkel is aangeslagen. Dan was het ook veel te warm, nu is slechts 40% van mijn Saxen stekken geworteld, meestal haal ik meer dan 70%, in normalere tijden. Ik heb een stekbak waar in de linkerhelft haast enkel labels te zien zijn en hier en daar een enkel stekje dat er doorgekomen is, terwijl de stekjes rechts, die een paar weken later gestekt zijn, nu bijna allemaal geworteld zijn. Die rechts hadden allicht minder te maken met te hoge temperaturen en dito droge lucht. Columnaris zat rechts ... Met andere woorden, het succes op stekken hangt duidelijk af van de weersomstandigheden...Ik zou aanraden, S. columnaris nu te stekken. Al mijn pogingen in het voorjaar waren vruchteloos de voorbije drie jaar. Ik heb steeds enkel nog de moederplant. Ik ga terug proberen met een vijftal rozetjes. Saxifraga's stimuleren bladgroei in het voorjaar en leggen de nadruk op wortelvorming in het najaar. Ik wens jullie ook veel succes, het zal nodig zijn.

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #241 Gepost op: 8 oktober 2018, 22:08:48 »
Het was moeilijk om gelijk welke rotsplant te stekken dit seizoen, Leio. Ook hier is veel mislukt.
Bedankt voor de tips i.v.m. S. columnaris. Misschien moet ik het nu maar eens proberen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #242 Gepost op: 22 oktober 2018, 20:29:28 »
Een paar Saxifraga oppositifolia hebben hier ook het loodje gelegd gedurende de aanhoudende hitte . Ze stonden allen in een trog ....Maar af en toe gebeuren er ook leuke dingen ...Ze hadden dit voorjaar eerst nog zaden gemaakt (die ik niet heb geoogst ) . En kijk , een spontane zaailing in die trog een 20cm van de originele moederplant vandaan ....
Uiteraard is de zaailing het klein prutske onderaan op de foto ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2018
« Reactie #243 Gepost op: 22 oktober 2018, 21:21:38 »
Een paar Saxifraga oppositifolia hebben hier ook het loodje gelegd gedurende de aanhoudende hitte . Ze stonden allen in een trog ....Maar af en toe gebeuren er ook leuke dingen ...Ze hadden dit voorjaar eerst nog zaden gemaakt (die ik niet heb geoogst ) . En kijk , een spontane zaailing in die trog een 20cm van de originele moederplant vandaan ....
Uiteraard is de zaailing het klein prutske onderaan op de foto ...

Er zullen wellicht wel meer mensen zijn die Saxifraga' s hebben verloren deze zomer, Kris. Water geven en plekje in de schaduw waren geen overbodige luxe voor deze kleinoden.
De zaailing kan inmiddels groeien...
Lichtervelde, West-Vlaanderen