Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 33588 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #315 Gepost op: 5 februari 2023, 19:54:43 »
Deze Crocus alexandri ex Falakro is hier ook nieuw in de tuin ,  deze vorm heeft dan wel een mooi bijna zwart jasje aan ....


Crocus atrospermus stond al heel wat jaren in mijn bollenbed maar ging de laatste jaren er op achteruit , staat nu in pot
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #316 Gepost op: 5 februari 2023, 20:42:27 »
Eentje die ik ook koester en hoop niet kwijt te spelen ......Crocus ziyaretensis.

Ondertussen kwamen er nog 2 bloemen bij ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #317 Gepost op: 5 februari 2023, 20:43:25 »
Deze Crocus alexandri ex Falakro is hier ook nieuw in de tuin ,  deze vorm heeft dan wel een mooi bijna zwart jasje aan ....

Dat zwarte jasje mag er absoluut zijn Danny !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #318 Gepost op: 5 februari 2023, 22:55:10 »
Deze Crocus caricus is dit jaar in goede doen ...De eerste bloemen openden zich op nieuwjaarsdag en nu meer dan een maand verder bloeit hij nog steeds ....
Een prachtding, Kris, lijkt me een van de betere soorten met zwarte meeldraden? Wat ik echter hoor, niet een van de gemakkelijkste om te behagen?
Jawel Frankie , zeer tevreden over de performance..Ik durf niet te zeggen dat ik het allemaal weet en dat ik hem nooit meer kwijt zal raken maar ik heb deze nu toch al een jaar of 4 in de collectie .Voor vele van die soorten heb ik mijn kweekwijze herzien .Het substraat aangepast naar meer mineralig met een minimum aan humus/zwarte grond .Ik wacht nu veel langer met water te geven in de herfst .Meestal maar een eerste keer in oktober .Daarna heel lang niks meer tot pas na nieuwjaar en dan nog heel goed de temperaturen en weersomstandigheden in de gaten houden alsook  de evolutie van de eerste tekenen van leven . In de zomer staan ze kurkdroog (afgedekt) , warm maar uit de zon ergens . Ik zal mijn hart vasthouden zoals ze bij ons zeggen maar voorlopig gaat het beter met een aantal van die soorten op deze manier .

We leren nog elke dag bij en toch begrijpen we onze geliefde Crocussen nog niet altijd hé Kris.  En dat ze niet allemaal dezelfde behandeling verwachten maakt het er niet gemakkelijker op... meestal leren we dat helaas met jammerlijke verliezen, maar als het dan uiteindelijk toch goed komt dan maakt dat uiteraard dubbel gelukkig.  De caricus heb je zo te zien doorgrond !

Hier bloeit intussen Crocus fleischeri, de vorm uit Chios met zijn onvergelijkbare stamper !!  Met dank aan de G.S. (gulle schenker), al is dat intussen al een paar jaartjes geleden.  8)

Bijzonder, moet ik ook eens op zoek naar gaan. Naar die G.S. bedoel ik. Een prachtig kleinood, Luc.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #319 Gepost op: 5 februari 2023, 22:55:54 »
Heel veel vormen van crocus gembosii werden hier al getoond , deze heeft geen zwarte meeldraden of stijl  maar toont een mooi gestippeld jasje .....


Crocus stridii lijkt een goede tuinkrokus te zijn

Bijzonder mooie vorm van gembosii, Danny.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #320 Gepost op: 5 februari 2023, 22:57:34 »
Deze Crocus alexandri ex Falakro is hier ook nieuw in de tuin ,  deze vorm heeft dan wel een mooi bijna zwart jasje aan ....


Crocus atrospermus stond al heel wat jaren in mijn bollenbed maar ging de laatste jaren er op achteruit , staat nu in pot

C. biflorus atrosespermus is een apart dingetje met zijn kleine bloempjes in sprekende kleuren. Hier doet hij het goed in het bollenbed.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #321 Gepost op: 5 februari 2023, 23:00:06 »
Crocus biflorus adamii. (foto 1)
Crocus corsicus 'Spring Beauty' (foto 2)
Een crocus, ooit aangeschaft als C. 'Miss Vain' staat elk jaar garant voor een bosje bloemen (foto 2)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #322 Gepost op: 5 februari 2023, 23:02:45 »
Crocus heuffelianus 'Snow Princes' was ooit een zeer goede bloeier in de tuin. Dat is de laatste jaren wel eventjes anders. Geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
In combinatie met de enorme bloemen van Galanthus 'Bill Bisschop' lijk het sneeuwprinsesje nog kleiner.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #323 Gepost op: 6 februari 2023, 09:04:54 »
Crocus heuffelianus 'Snow Princes' was ooit een zeer goede bloeier in de tuin. Dat is de laatste jaren wel eventjes anders. Geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
In combinatie met de enorme bloemen van Galanthus 'Bill Bisschop' lijk het sneeuwprinsesje nog kleiner.

Ik weet het niet zeker Frankie maar ik vermoed dat deze soort toch ook eerder een koude winter nodig heeft ....het zijn niet voor niks 'snowmelting ' soorten ...Hier komen ze ook boven ondertussen , ik heb ze in het peatbed .Bloei zal hier wat later zijn . Ik hou je op de hoogte wat betreft de bloei hier ....In ieder geval is 'Snow Princess' veel sterker dan 'Carpathian Wonder ' ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #324 Gepost op: 6 februari 2023, 09:23:25 »
Crocus stridii lijkt een goede tuinkrokus te zijn

Persoonlijk vind ik van wel Danny ...hij staat hier nu 7 jaar in de open rotstuin . Ik zeg "open"  omdat hij nooit een dakje krijgt , niet in de winter en niet tijdens de zomerrust ...Hij overleefde natte , droge zomers en winters . Hij bloeit hier ook nu . Slechts 1 randbemerking , hij groeit onder deze omstandigheden amper aan . Ik ben met 1 bolletje gestart en heb er nu 4 denk ik ...
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2023, 09:27:11 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #325 Gepost op: 6 februari 2023, 09:55:48 »
Als je een plant mooi vind overdrijf je soms wel eens met foto's ....Crocus baytopiorum nog een keer ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #326 Gepost op: 6 februari 2023, 10:52:43 »
Crocus x paulinae. ( Crocus abantensis x ancyrensis een natuurlijke hybride )
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #327 Gepost op: 6 februari 2023, 17:39:24 »
Deze Crocus alexandri ex Falakro is hier ook nieuw in de tuin ,  deze vorm heeft dan wel een mooi bijna zwart jasje aan ....

De variatie is blijkbaar ook heel groot bij die jongens.  Ik heb ook nog een alexandri op komst, benieuwd wat dat wordt.
Die van jou ziet er alleszins prachtig uit.  Laat ons nog maar eens piepen wanneer hij open staat !

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #328 Gepost op: 6 februari 2023, 17:41:32 »
Crocus heuffelianus 'Snow Princes' was ooit een zeer goede bloeier in de tuin. Dat is de laatste jaren wel eventjes anders. Geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
In combinatie met de enorme bloemen van Galanthus 'Bill Bisschop' lijk het sneeuwprinsesje nog kleiner.

Ik weet het niet zeker Frankie maar ik vermoed dat deze soort toch ook eerder een koude winter nodig heeft ....het zijn niet voor niks 'snowmelting ' soorten ...Hier komen ze ook boven ondertussen , ik heb ze in het peatbed .Bloei zal hier wat later zijn . Ik hou je op de hoogte wat betreft de bloei hier ....In ieder geval is 'Snow Princess' veel sterker dan 'Carpathian Wonder ' ....

Misschien kan Danny B. ook nog eens zijn ervaringen delen, maar volgens mij houden de heuffelianussen sowieso niet van een té droge 'overzomering' en stellen ze extra humus op prijs.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #329 Gepost op: 6 februari 2023, 17:44:27 »
Crocus x paulinae. ( Crocus abantensis x ancyrensis een natuurlijke hybride )

Een topcrocus is dat Kris !!  Superkleur!
Nu ook nog eens een exemplaar op de kop tikken voor mijn collectie...  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen