Auteur Topic: Vermeerdering van dwergconiferen  (gelezen 10901 keer)

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Vermeerdering van dwergconiferen
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2013, 09:09:10 »
Dat is een goed idee lily-anne daar zie ik ook wel iets in  ((12 ((14

Gyi

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermeerdering van dwergconiferen
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2013, 10:43:18 »
Ik weet niet of het eigenlijk wel mag om linken van YouTube filmpjes hier te plaatsen en indient dit niet mag, doe het gerust weg.
Hier kan je zie hoe je op 20 sec. Een conifeer kan enten:
 http://www.youtube.com/watch?v=Zj5fQQxPY2k
Zo snel hoeft het voor mij niet, maar zo heb je je handen wel vrij om alles goed op zijn plaats te houden bij het vastmaken van de elastiek, want dat is ook niet zo simpel  ;)
Gr. Lily-Anne

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re:Vermeerdering van dwergconiferen
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2013, 16:50:35 »
Hoi Kris,
Het ligt zeker binnen het bereik van amateurs, want anders zou ik het ook niet voor elkaar krijgen. Ik hoop dat je een beetje een beeld kunt vormen bij het antwoord op de vraag van Gerard.

Ongeveer wel Jos , maar het zal idd beter zijn als je het kan zien en ook nog eens in de praktijk kan oefenen. Toch bedankt .
Voor vele zeldzame vormen is het natuurlijk zowat de enige manier om ze te vermeerderen ...Dus ....

Misschien is het een idee Kris om tijdens de clubreis op 18 mei Wiel Linssen een korte workshop te laten verzorgen over het enten van coniferen. Kan iedereen die meegaat kan het in de praktijk bekijken. Wiel kan het als geen ander uitleggen en voordoen. Overigens is de tuin voor de liefhebbers van miniconiferen een 'paradijs'. Echt geweldig.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Vermeerdering van dwergconiferen
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2013, 18:56:51 »
Misschien is het een idee Kris om tijdens de clubreis op 18 mei Wiel Linssen een korte workshop te laten verzorgen over het enten van coniferen. Kan iedereen die meegaat kan het in de praktijk bekijken. Wiel kan het als geen ander uitleggen en voordoen. Overigens is de tuin voor de liefhebbers van miniconiferen een 'paradijs'. Echt geweldig.

Zeker een goeie tip Jos . Of er ook genoeg tijd voor is die dag dat is iets wat we moeten onderzoeken.
Ik was er zelf nog nooit maar hij stond al een tijdje op de verlanglijst  8) 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Vermeerdering van dwergconiferen
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2013, 19:43:57 »
Hoi Kris,
Het ligt zeker binnen het bereik van amateurs, want anders zou ik het ook niet voor elkaar krijgen. Ik hoop dat je een beetje een beeld kunt vormen bij het antwoord op de vraag van Gerard.

Ongeveer wel Jos , maar het zal idd beter zijn als je het kan zien en ook nog eens in de praktijk kan oefenen. Toch bedankt .
Voor vele zeldzame vormen is het natuurlijk zowat de enige manier om ze te vermeerderen ...Dus ....

Misschien is het een idee Kris om tijdens de clubreis op 18 mei Wiel Linssen een korte workshop te laten verzorgen over het enten van coniferen. Kan iedereen die meegaat kan het in de praktijk bekijken. Wiel kan het als geen ander uitleggen en voordoen. Overigens is de tuin voor de liefhebbers van miniconiferen een 'paradijs'. Echt geweldig.

Jos ik ben er bijna zeker van dat Wiel hier wel tekst en uitleg over zou willen geven, echter naar verwachting loopt de tijd van ons weg op zo'n dag. Ik ken Wiel als geen ander en weet dat hij heel interessant kan praten over zijn liefhebberij. Dat is no.1. Bij ons zelf zullen de mensen ook graag een hele tijd willen vertoeven en zeker is het dat je bij mijn vrienden Reinhold en Gerda Muller behoorlijk lang oponthoud hebt.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Vermeerdering van dwergconiferen
« Reactie #20 Gepost op: 21 januari 2013, 12:37:37 »
Ik weet niet of het eigenlijk wel mag om linken van YouTube filmpjes hier te plaatsen en indient dit niet mag, doe het gerust weg.
Hier kan je zie hoe je op 20 sec. Een conifeer kan enten:
 http://www.youtube.com/watch?v=Zj5fQQxPY2k
Zo snel hoeft het voor mij niet, maar zo heb je je handen wel vrij om alles goed op zijn plaats te houden bij het vastmaken van de elastiek, want dat is ook niet zo simpel  ;)
Gr. Lily-Anne
Lily-Anne, misschien helpt het als je bijv een wasknijper gebruikt om het geheel eerst provisorisch vast te zetten. Heel geschikt voor dit doel zijn ook de knijpertjes van een kledinghanger, speciaal voor broeken/pantalons. Deze kun je er eenvoudig afhalen en als knijper gebruiken. Op die manier heb je twee handen vrij en dat zonder een pottenbakkersdraaischijf.................... ((12 (dit is een mooi scrabble-woord)

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re:Vermeerdering van dwergconiferen
« Reactie #21 Gepost op: 21 januari 2013, 19:27:40 »
Hoi Kris,
Het ligt zeker binnen het bereik van amateurs, want anders zou ik het ook niet voor elkaar krijgen. Ik hoop dat je een beetje een beeld kunt vormen bij het antwoord op de vraag van Gerard.

Ongeveer wel Jos , maar het zal idd beter zijn als je het kan zien en ook nog eens in de praktijk kan oefenen. Toch bedankt .
Voor vele zeldzame vormen is het natuurlijk zowat de enige manier om ze te vermeerderen ...Dus ....

Misschien is het een idee Kris om tijdens de clubreis op 18 mei Wiel Linssen een korte workshop te laten verzorgen over het enten van coniferen. Kan iedereen die meegaat kan het in de praktijk bekijken. Wiel kan het als geen ander uitleggen en voordoen. Overigens is de tuin voor de liefhebbers van miniconiferen een 'paradijs'. Echt geweldig.

Jos ik ben er bijna zeker van dat Wiel hier wel tekst en uitleg over zou willen geven, echter naar verwachting loopt de tijd van ons weg op zo'n dag. Ik ken Wiel als geen ander en weet dat hij heel interessant kan praten over zijn liefhebberij. Dat is no.1. Bij ons zelf zullen de mensen ook graag een hele tijd willen vertoeven en zeker is het dat je bij mijn vrienden Reinhold en Gerda Muller behoorlijk lang oponthoud hebt.

Ger en Kris,

Het klopt dat je op zo'n dag altijd meer wil zien dan er tijd voor is. Maar met een goede regisseur die kien is op het tijdschema, is er wellicht een kwartier te vinden voor een korte impressie van het enten. Maar de beslissing hierin ligt uiteraard bij de organisatie.

Jos