Auteur Topic: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....  (gelezen 10413 keer)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #15 Gepost op: 24 september 2013, 21:27:18 »
Ik zou zeggen kom een keer verzamelen, ik ben ze liever kwijt dan rijk.
Nou ik wil wel een keer komen wieden bij je Ger, dat doe ik liever dan brandnetels wieden. --3 --11 -1( -3)(.
Die staan er natuurlijk al genoeg in jouw tuin....... ((12

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #16 Gepost op: 27 oktober 2013, 11:47:42 »
Nou ben gisteren bij Ger gaan helpen met Ramonda's wieden en als een goed hovenier betaamt ))4, heb ik alle onkruiden natuurlijk netjes meegenomen --11 --3 -1(. Drie bakjes van de 'Take away' vol Ramonda's waren het resultaat van een half uurtje wieden.

Frankie, de zaailingen bij Ger zitten o.a. echt gewoon op gladde Mergelsteen, niet eens alleen in de tuf. Van de tufsteen zijn ze n.l. niet zo gemakkelijk af te halen.

Nou alles nog oppotten -1(.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2013, 16:22:20 door Cor van Kapel »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2013, 12:31:08 »
Nou ben gisteren bij Ger gaan helpen met Ramonda's wieden en als een goed hovenier betaamt ))4, heb ik alle onkruiden natuurlijk netjes meegenomen --11 --3 -1(. Drie bakjes van de 'Take away' vol Ramonda's waren het resultaat van een half uurtje wieden.

Frankie, de zaailingen bij Ger zitten o.a. echt gewoon op gladde Mergelsteen, niet niet eens alleen in de tuf. Van de tufsteen zijn ze n.l. niet zo gemakkelijk af te halen.

Nou alles nog oppotten -1(.
cor, kan ik al inschrijven? --3

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2013, 12:43:09 »
Nou ben gisteren bij Ger gaan helpen met Ramonda's wieden en als een goed hovenier betaamt ))4, heb ik alle onkruiden natuurlijk netjes meegenomen --11 --3 -1(. Drie bakjes van de 'Take away' vol Ramonda's waren het resultaat van een half uurtje wieden.

Frankie, de zaailingen bij Ger zitten o.a. echt gewoon op gladde Mergelsteen, niet niet eens alleen in de tuf. Van de tufsteen zijn ze n.l. niet zo gemakkelijk af te halen.

Nou alles nog oppotten -1(.

Je bent inderdaad een voorbeeldig "hovenier", Cor !  Felicitaties !  ((14 ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #19 Gepost op: 27 oktober 2013, 14:57:47 »
Nou ben gisteren bij Ger gaan helpen met Ramonda's wieden en als een goed hovenier betaamt ))4, heb ik alle onkruiden natuurlijk netjes meegenomen --11 --3 -1(. Drie bakjes van de 'Take away' vol Ramonda's waren het resultaat van een half uurtje wieden.

Frankie, de zaailingen bij Ger zitten o.a. echt gewoon op gladde Mergelsteen, niet niet eens alleen in de tuf. Van de tufsteen zijn ze n.l. niet zo gemakkelijk af te halen.

Nou alles nog oppotten -1(.

Ramonda's wieden, hoe bestaat het?  ???
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #20 Gepost op: 27 oktober 2013, 16:40:14 »
Ramonda's wieden ? Om jaloers van te zijn!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #21 Gepost op: 27 oktober 2013, 20:36:57 »
Ramonda's wieden ? Om jaloers van te zijn!

Da's zeker, Lily-Anne, het is een luxeprobleem dat voor mij echter nog niet weggelegd is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #22 Gepost op: 27 oktober 2013, 20:55:55 »
Ramonda's wieden ? Om jaloers van te zijn!

Da's zeker, Lily-Anne, het is een luxeprobleem dat voor mij echter nog niet weggelegd is.
Nou mijn mond zakte ook open ((2 toen ik het eenmaal met eigen ogen zag Frankie, heb samen met Ger maar twee plaatsen (2 m²) onder handen genomen en daar hebben we misschien 60% v.d. zaailingen weggenomen. De zaailingen op de tufstenen hebben we gelaten voor wat ze zijn, die krijg je bij niet onbeschadigd eraf gehaald. Ger schatte dat er zo'n honderd (100) in die drie doosjes zitten, zal morgen voor de gein eens tellen.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #23 Gepost op: 27 oktober 2013, 23:52:30 »
in 2009 Ramonda myconii gezaaid, gewoon in een potje       en         dat           gaat            langzaaaaaaaaaam.
maar uiteindelijk toch een 10tal planten in de rotstuin, vorig jaar voor het eerst enkele bloemen en een beetje zaad.
Het zaad heb ik uitgestrooid in de omgeving van de moederplanten want er mocht nog wel wat bij betrefende het aantal planten
Van dit zaad zijn toch zeker een tiental zaailingen verschenen, allemaal niet zo bijzonder alleen die zaailingen groeien wel 3 keer zo snel dan de zaailingen in een potje. Dus het lijkt mij dat rechtstreeks uitzaaien in de rotstuin op een geschikte plaats (schaduw en vocht) beter werkt dan in een zaai potje. Dit jaar had ik veel meer bloemen in de Ramonda's en vooral zaden, naar schatting ergens tussen de 1000 en de 10000 stuks (onmogelijk te tellen).
deze zaadbessen heb ik gelukkig tijdig afgeknipt, verpakt in een zakje en naar de N.R.V. gestuurd. Anders had ik over 2 jaar ook moeten wieden!!!  :P

P.S. een beetje zaad betekend bij Ramonda's al snel een paar honderd zaden.
       
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #24 Gepost op: 28 oktober 2013, 08:15:11 »
Het zaad heb ik uitgestrooid in de omgeving van de moederplanten want er mocht nog wel wat bij betrefende het aantal planten
Van dit zaad zijn toch zeker een tiental zaailingen verschenen, allemaal niet zo bijzonder alleen die zaailingen groeien wel 3 keer zo snel dan de zaailingen in een potje. Dus het lijkt mij dat rechtstreeks uitzaaien in de rotstuin op een geschikte plaats (schaduw en vocht) beter werkt dan in een zaai potje.     
Kijk dat is intressante info. Komt overeen met de waarnemingen van Ger, die adviseerd ook om t.p. in tuf of ander kalk-gesteente te zaaien.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #25 Gepost op: 28 oktober 2013, 08:46:36 »
Als je nu zaaipotjes vult met tufsteengruis of brokjes en daarop ramonda myconi zaaien , zou dat dat geen goede resultaten geven? Die zaadjes zullen toch niet weten of het een hele tufsteen is of brokjes ?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #26 Gepost op: 28 oktober 2013, 08:48:37 »
Ramonda's wieden ? Om jaloers van te zijn!

Da's zeker, Lily-Anne, het is een luxeprobleem dat voor mij echter nog niet weggelegd is.
Nou mijn mond zakte ook open ((2 toen ik het eenmaal met eigen ogen zag Frankie, heb samen met Ger maar twee plaatsen (2 m²) onder handen genomen en daar hebben we misschien 60% v.d. zaailingen weggenomen. De zaailingen op de tufstenen hebben we gelaten voor wat ze zijn, die krijg je bij niet onbeschadigd eraf gehaald. Ger schatte dat er zo'n honderd (100) in die drie doosjes zitten, zal morgen voor de gein eens tellen.

Kondigt er zich een nieuwe verkoper aan voor de verkoopdag in Utrecht komend voorjaar Cor ??  -1( -7( -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #27 Gepost op: 28 oktober 2013, 11:43:04 »
Ramonda's wieden ? Om jaloers van te zijn!

Da's zeker, Lily-Anne, het is een luxeprobleem dat voor mij echter nog niet weggelegd is.
Nou mijn mond zakte ook open ((2 toen ik het eenmaal met eigen ogen zag Frankie, heb samen met Ger maar twee plaatsen (2 m²) onder handen genomen en daar hebben we misschien 60% v.d. zaailingen weggenomen. De zaailingen op de tufstenen hebben we gelaten voor wat ze zijn, die krijg je bij niet onbeschadigd eraf gehaald. Ger schatte dat er zo'n honderd (100) in die drie doosjes zitten, zal morgen voor de gein eens tellen.

Kondigt er zich een nieuwe verkoper aan voor de verkoopdag in Utrecht komend voorjaar Cor ??  -1( -7( -2(
Goed idee van Luc. Cor, misschien kunnen we een compagnonschap aangaan, Verweij en co.  ;D

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #28 Gepost op: 28 oktober 2013, 12:10:51 »
Goed idee van Luc. Cor, misschien kunnen we een compagnonschap aangaan, Verweij en co.  ;D

Verweij & Co(r)....  8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Zaailingen Ramonda, hoe nu verder .....
« Reactie #29 Gepost op: 28 oktober 2013, 17:19:20 »
Als je nu zaaipotjes vult met tufsteengruis of brokjes en daarop ramonda myconi zaaien , zou dat dat geen goede resultaten geven? Die zaadjes zullen toch niet weten of het een hele tufsteen is of brokjes ?
Denk niet dat dat gaat werken Lily-Anne, die zaadjes zullen het verschil in formaat (steen of brokjes) niet merken. Denk dat er wel veel verschil in de vochtigheid zal zijn en dat kon wel eens crusiaal zijn.