Auteur Topic: Nieuw  (gelezen 5959 keer)

Ruud Wouterson

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 11
Nieuw
« Gepost op: 3 oktober 2011, 21:11:23 »
Hallo,
ik ben nieuw hier.
Mijn naam is Ruud, woon in midden Nederland en ben nu zo'n beetje 12 jaar bezig met de buitenteelt van cactussen, ik kwam deze site tegen en dacht ik kan hier vast nog wel wat oppikken.
Ik heb zo langzamerhand heel wat (Cylindr)Opuntia's, Yucca's , Echinocereussen en andere soorten bij elkaar gescharreld en is m'n halve achtertuin zo langzamerhand in een rotswoestijn veranderd.



Helaas ben ik genoodzaakt om hier de boel af te dekken in de winter, anders gaat het zelf met de hardste soorten al snel mis, ben wel bezig om elders op een meer zonnige plek een rotstuin te maken die niet afgedekt hoeft te worden.

Gr
Ruud

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Nieuw
« Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2011, 21:55:41 »
Welkom op ons forum Ruud !!
Inderdaad, we verwelkomen hier tussen onze rotsplanten maar al te graag wat "stekelige" jongens !! Je hebt ze overigens heel realistisch tussen de rotsen uitgeplant !
Heel mooi is dat !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Nieuw
« Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2011, 22:17:56 »
Ook van mij een warm welkom Ruud  !

Als rechtgeaard cactus en succulentenliefhebber sinds 1983 kan ik dit alleen maar heel mooi vinden . Goed gedaan !!!

Trouwens zijn de Echinocereussen één van de favoriete cactusgeslachten !     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruud Wouterson

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 11
Re:Nieuw
« Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2011, 22:37:08 »
Bedankt! Echino's zijn bij mij toch ook wel zwaar favoriet, met name omdat de planten over het algemeen wat groter worden dan de standaard bolcactusjes en omdat de bloemen ook lang mooi blijven.
Ik probeer idd het geheel een beetje een  "natuurlijke"  look te geven.
Gr
Ruud

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Nieuw
« Reactie #4 Gepost op: 4 oktober 2011, 10:05:13 »
Hallo Ruud,

ook van mij een hartelijke welkom. Je "rotswoestijn" ziet er heel indrukwekkend en realistisch uit.
Dat is een vorm van rotstuinieren die hier nog niet veel te zien is geweest. Ik kijk al uit naar meer!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Nieuw
« Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2011, 21:25:56 »
Dag Ruud, eveneens van mij een hartelijk welkom op dit forum.
Als cactusleek moet ook ik uw natuurlijkogende creatie bewonderen. Uitgeplant in een biotoopje toont het allemaal zoveel mooier.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruud Wouterson

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 11
Re:Nieuw
« Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2011, 15:09:40 »
Bedankt! heeft me al heel wat zweetdruppeltjes en denkwerk (met een koud biertje in het zonnetje) ;)
gekost, het wordt ieder jaar beter vind ik zelf.
Ik ben nu bezig een stukje volle grondaanplant aan te leggen in de onverwarmde tunnelkas en zoals gezegd volgend jaar onbeschermd buiten de tunnelkas. Ik zit alleen nog een beetje met de grondaanpassing, is nu zware klei, ik wil dit eigenlijk alleen met een hoop zand wat armer maken, ik hoop alleen dat dit voldoende is.

Echinocerus coccineus


C. imbricata
Gr
Ruud

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Nieuw
« Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2011, 19:56:56 »
Dag Ruud , ik weet niet of het mogelijk is maar het interesseert me wel om eens een overzichtsfoto te zien van het geheel .
Ik ben zelf ook wel liefhebber van die planten maar heb het altijd lastig gevonden om ze zo maar te integreren in onze bestaande tuin...
Daarmee bedoel ik dat deze exoten en stekelige planten toch een andere sfeer uitademen dan de doorsneeplanten die wij in onze tuinen kweken....   
Ofwel schat ik het verkeerd in , maar het lijkt me dat er ook "palmen" aan te pas komen ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruud Wouterson

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 11
Re:Nieuw
« Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2011, 20:37:41 »
Ja. dat heb je goed gezien, dat rotding stond er al een poos en was eigenlijk al te groot om even uit te graven, toen ben ik er maar omheen gegaan, verder staan er ook nog wat grote Yucca thompsoniana omheen.
De tweede geeft al wel een aardig overzicht aan (het is maar een klein tuintje) .
Mijn huis is zuidwestwaarts gericht en ik heb een soort helling over de volle lengte gemaakt die aan de noorwestzijde hoog is en dan afloopt naar het zuid, zuidoosten. Zodat de planten zoveel mogelijk zon pakken en aan de noordzijde iets beschutting hebben.

Ik zal even kijken voor een andere foto

Gr
Ruud