Auteur Topic: De smeltwatertrog  (gelezen 34372 keer)

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #75 Gepost op: 21 december 2014, 22:39:15 »
Heel de topic nog eens doorgelezen. Uiteindelijk kun je toch zeggen dat het experiment is geslaagd. Dat sommige planten het niet goed of helemaal niet doen is geen reden om zoiets leuks af te breken.  De trog ziet er prachtig uit. Ook in de natuur overleven planten soms niet ook al staan ze in het goede milieu.  Als jij op een moment in de bergen loopt weet jij ook niet hoeveel plantjes het niet hebben overleeft. Je weet de natuur is heel kwistig met zaad, om de kans zo groot mogelijk te laten zijn voor nageslacht.
Je zou eens een kunnen proberen om op een kleine plek in de trog wat zaad te strooien en dan te kijken hoeveel kiemplantjes overleven. Maar die overleven zullen aangepast zijn aan jou omstandigheden. ( Gerrit Eijkelenboom in, Folium Alpinum nr 116 van november, schrijft ook soortgelijk over kiemplanten)

Frankie dit laatste zijn zomaar wat hersenspinsels, misschien moet je er niet teveel aandacht aan besteden.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2014, 22:56:24 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #76 Gepost op: 22 december 2014, 09:19:49 »
Heel de topic nog eens doorgelezen. Uiteindelijk kun je toch zeggen dat het experiment is geslaagd. Dat sommige planten het niet goed of helemaal niet doen is geen reden om zoiets leuks af te breken.  De trog ziet er prachtig uit. Ook in de natuur overleven planten soms niet ook al staan ze in het goede milieu.  Als jij op een moment in de bergen loopt weet jij ook niet hoeveel plantjes het niet hebben overleeft. Je weet de natuur is heel kwistig met zaad, om de kans zo groot mogelijk te laten zijn voor nageslacht.
Je zou eens een kunnen proberen om op een kleine plek in de trog wat zaad te strooien en dan te kijken hoeveel kiemplantjes overleven. Maar die overleven zullen aangepast zijn aan jou omstandigheden. ( Gerrit Eijkelenboom in, Folium Alpinum nr 116 van november, schrijft ook soortgelijk over kiemplanten)

Frankie dit laatste zijn zomaar wat hersenspinsels, misschien moet je er niet teveel aandacht aan besteden.

Bedankt voor de reactie, Jan, elke tip of bedenking kan waardevol zijn. Het laatste over dit concept is nog lang niet gezegd.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #77 Gepost op: 10 januari 2015, 16:36:52 »
Ondertussen in de smeltwatertrog lijkt de winter verder af dan ooit. Dat merken ook een aantal planten, vooral primula's.

Primula frondosa (foto 1)ziet er veelbelovend uit. Ik had deze vroeger ook in een schaduwrijk deel van de tuin, maar kan me niet meer herinneren of ik ooit zo'n vet exemplaar had.
Primula warshenewkiana (foto 2 en 3) is zich eveneens aan het voorbereiden op iets moois. Van deze bijzonder mooie primula heb ik torenhoge verwachtingen of hij het echt zal maken in deze trog.
Primula hirsuta (foto 4) is ook al goed aangegroeid. Om deze maak ik me geen zorgen meer, deze is geboren voor de smeltwatertrog!

Het begint er op te lijken dat deze trog vooral voor bepaalde primula's een prima thuishaven zal zijn. Als deze tendens zich doorzet, zal ik vast en zeker nog soortjes op deze manier proberen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #78 Gepost op: 10 januari 2015, 16:41:08 »
Soldanella minima (foto 1) staat te boek als 'niet zo gemakkelijk te behagen'. Hij staat er nog altijd voortreffelijk bij, hopelijk mag ik dit voorjaar de eerste bloemen verwachten.
Soldanella alpina 'alba' (foto 2) staat er nog niet zo lang in, benieuwd wat die gaat doen?
Salix reticulata ziet er ook zonder blad interessant uit met de mooie glimmende, liggende takjes en de zwellende knoppen. (foto 3 en 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #79 Gepost op: 10 januari 2015, 16:42:24 »
Ranunculus bilobus doet het zeker niet slecht en blijft de hele winter wintergroen. Vorig jaar was de bloei zeer spaarzaam. Wat zal het dit jaar worden???
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #80 Gepost op: 10 januari 2015, 17:00:54 »
Spannend allemaal Frankie !
Vooral ook veelbelovend als ik die Primula knoppen bekijk !  Die lijken inderdaad voor dit procedé geboren !
Ik kijk al uit naar de foto's van de bloei !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #81 Gepost op: 10 januari 2015, 18:05:05 »
Salix reticulata heb ik dit najaar gekocht bij Cathy Portier, in de crevice gezet ben benieuw naar die van jou en mij. Maar salix soortjes zijn niet zo moeilijk denk ik, ze kunnen vrij nat maar een beetje aan de droge kant kan ook, dacht ik.

Ben ook benieuwd naar je primula's.
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #82 Gepost op: 10 januari 2015, 22:03:20 »
Spannend allemaal Frankie !
Vooral ook veelbelovend als ik die Primula knoppen bekijk !  Die lijken inderdaad voor dit procedé geboren !
Ik kijk al uit naar de foto's van de bloei !

Ik kon het nauwelijks zelf geloven, Luc, dat die primels in het begin van januari al zo ver staan. We staan weer aan het begin van een mooie periode...als het niet meer zal vriezen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #83 Gepost op: 10 januari 2015, 22:07:02 »
Salix reticulata heb ik dit najaar gekocht bij Cathy Portier, in de crevice gezet ben benieuw naar die van jou en mij. Maar salix soortjes zijn niet zo moeilijk denk ik, ze kunnen vrij nat maar een beetje aan de droge kant kan ook, dacht ik.

Ben ook benieuwd naar je primula's.

Ik heb niet zo heel veel ervaring met salixjes, Jan, maar die S. reticulata zie je toch niet zo heel veel. Ik heb hem in deze trog geplaatst omdat ik vind dat er minstens altijd één heestertje in een trog moet staan. Ik denk wel dat hij deze omstandigheden op prijs kan stellen, hij is dan ook al behoorlijk goed aangegroeid t.o.v. vorig jaar. Het is de bedoeling dat hij over de rand van de trog naar beneden zal groeien. Hij volgt alleszins mooi de contouren van de bodem en de stenen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #84 Gepost op: 10 januari 2015, 23:28:01 »
Hier een salix serpyllifolia, in een schaal van 120 cm dia. staat er twee jaar, ook een laagblijvend salixje dat mooi de contouren v van de ondergrond volgt.
salix mindleana, ook twee op deze plek in de recycle tuin, maar 3 uurtjes zon per dag redelijk rijke grond.
salix reticulata, dit najaar geplant in de nieuwe recycle tuin, afwachten.
salix boydii  12 jaar oud op het moment van de foto, in een trog in mijn vorige tuin.
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #85 Gepost op: 11 januari 2015, 10:32:31 »
Hier een salix serpyllifolia, in een schaal van 120 cm dia. staat er twee jaar, ook een laagblijvend salixje dat mooi de contouren v van de ondergrond volgt.
salix mindleana, ook twee op deze plek in de recycle tuin, maar 3 uurtjes zon per dag redelijk rijke grond.
salix reticulata, dit najaar geplant in de nieuwe recycle tuin, afwachten.
salix boydii  12 jaar oud op het moment van de foto, in een trog in mijn vorige tuin.

Er bestaan heel veel salixjes, Jan, die boydii heb ik ook al vele jaren.
Sommige schijnen minder makkelijk te zijn, maar het merendeel van die gewasjes zijn zonder al te veel problemen te cultiveren in de tuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #86 Gepost op: 12 januari 2015, 21:17:57 »
Ondertussen in de smeltwatertrog lijkt de winter verder af dan ooit. Dat merken ook een aantal planten, vooral primula's.

Primula frondosa (foto 1)ziet er veelbelovend uit. Ik had deze vroeger ook in een schaduwrijk deel van de tuin, maar kan me niet meer herinneren of ik ooit zo'n vet exemplaar had.
Primula warshenewkiana (foto 2 en 3) is zich eveneens aan het voorbereiden op iets moois. Van deze bijzonder mooie primula heb ik torenhoge verwachtingen of hij het echt zal maken in deze trog.
Primula hirsuta (foto 4) is ook al goed aangegroeid. Om deze maak ik me geen zorgen meer, deze is geboren voor de smeltwatertrog!

Het begint er op te lijken dat deze trog vooral voor bepaalde primula's een prima thuishaven zal zijn. Als deze tendens zich doorzet, zal ik vast en zeker nog soortjes op deze manier proberen.

Ziet er veelbelovend uit Frankie !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #87 Gepost op: 12 januari 2015, 21:36:10 »
Bedankt voor je update Frankie. Ik volg nog steeds met interesse je project. De "primeltjes" doen het uitmuntend zo te zien.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #88 Gepost op: 12 januari 2015, 22:07:16 »
Ja Kris en Danny, er zit één en ander aan te komen in dat trogje. Momenteel ligt de afdekplaat er nog altijd over. Als zich nog meer groei gaat voordoen, zal ik terug beginnen water geven. De bodem is echter nooit volledig uitgedroogd, maar altijd licht vochtig gebleven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #89 Gepost op: 9 maart 2015, 20:20:05 »
Primula 'Tantallon' ben ik vorig jaar verloren in de schaduwtuin. Ik zal het nog eens proberen in de smeltwatertrog. Eens zien of hij zich daar wat beter zal thuisvoelen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen