Auteur Topic: De smeltwatertrog  (gelezen 34368 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #105 Gepost op: 24 april 2015, 19:29:17 »
Primula frondosa doet het bijzonder goed in de trog. (foto 1 en 2)
En R. bilobus begint zowaar nog wat bloemen te produceren (foto 3).

Heel mooi om te zien Frankie , prima resultaten !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #106 Gepost op: 24 april 2015, 21:47:50 »
Merci Luc, Lily-Anne, Danny. Zonder deze trog zou ik niet onmiddellijk een ideaal plaatsje weten in de tuin om deze dingetjes te huisvesten. Het opzet van de trog mag dan voor een deel zijn doelstelling hebben gemist, een hele reeks andere planten doet het er goed, waar ik alleen maar blij mee kan zijn. En er zullen ongetwijfeld nog wel wat planten getest worden in de trog.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #107 Gepost op: 6 mei 2015, 21:30:05 »
Ondertussen heeft Salix reticulata zich al goed ontwikkeld. Het is een echte blikvanger in de trog met zijn grote, mooie blaadjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #108 Gepost op: 6 mei 2015, 21:36:56 »
Ranunculus parnassifolius ben ik verloren in de trog.

Met een nieuw exemplaar ben ik vorig jaar een ander experimentje begonnen. Deze plant heb ik niet in de trog gezet, maar in een pot met een zeer luchtig mengsel, bestaande uit bijna puur vulcakorrel. Vanaf dat ik het eerste loof zag, enkele weken geleden, ben ik hem elke dag flink beginnen te bewateren. Nu mag ik een eerste bloem bewonderen, en er komen er nog een paar af.
Gert Hoek vertelde me al dat de planten die hij zag in de Nuriavallei in een zeer zware, vettige aarde stonden, een beetje te vergelijken dus met de grond in mijn trog, waar hij het vreemd genoeg liet afweten. Met dit vulcakorrelexperiment ben ik dus een heel andere weg ingeslagen, nl. een heel zuurstofrijk grondmengsel. Het was door verschillende mensen al eerder opgemerkt, dat bepaalde planten misschien niet genoeg zuurstof bij de wortels zouden hebben... ?
Ook een nieuw exemplaar van R. alpestris heb ik een dergelijk mengsel gezet. Afwachten maar!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #109 Gepost op: 7 mei 2015, 17:02:05 »
Hoi Frankie,

Zet eens een foto van de gehele trog, aub.
Andere vraag: waar staat deze trog t.o.z. van de zon.
Nog een vraag: hoe is het grond mengsel.

Misschien heb je dit allemaal al gedaan/geschreven, maar graag nog eens dan.   ((4
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #110 Gepost op: 7 mei 2015, 22:19:50 »
Hoi Frankie,

Zet eens een foto van de gehele trog, aub.
Andere vraag: waar staat deze trog t.o.z. van de zon.
Nog een vraag: hoe is het grond mengsel.

Misschien heb je dit allemaal al gedaan/geschreven, maar graag nog eens dan.   ((4

Er staan al wat foto's van de hele trog in dit topic, Jan, anders zal ik er eerstdaags nog eens ééntje 'trekken' voor u.

Het mengsel is behoorlijk humusrijk en zwaar, Jan. Misschien wel iets van het goede te veel. Ik heb mij gebaseerd op wat ik vaak heb gezien in de natuur. De bodem is dan ook behoorlijk vochtvasthoudend. Lees anders nog eens de eerste pagina's van dit topic.
De trog krijgt de volle zon tot rond de middag (13 h. 30)en staat daarna in de schaduw. De trog staat dus tijdens de warmste periode eerder in de schaduw.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #111 Gepost op: 21 mei 2015, 18:42:42 »
Ondertussen doet R. parnassifolius bescheiden verder. (foto 1)
Ook R. alpestris gaat er nog wat bloemen tegen aan gooien. (foto 2)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #112 Gepost op: 2 juni 2015, 12:12:57 »
Frankie: erg interessant project, deze smeltwatertrog. het beplanten van troggen is een nieuw hoofdstuk voor mij, ik wil dit ook toe gaan passen in mijn tuin. Van dit soort onderwerpen kan ik veel leren! :D

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #113 Gepost op: 17 augustus 2015, 21:13:14 »
Een kleine plant die ik dit voorjaar van Gert Hoek kreeg. Het is een ranonkeltje, maar meer wist Gert er ook niet van. De twee eerste bloemetjes zijn pas nu verschenen. Benieuwd wat deze nog zal uitrichten in de toekomst. Hij lijkt de vochtige smeltwatertrog alvast te appreciëren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #114 Gepost op: 22 november 2015, 14:42:37 »
ziet er goed uit! blijf het volgen.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #115 Gepost op: 13 mei 2018, 22:01:10 »
was eigenlijk benieuwd hoe het hier verder mee gaat.
heb je nog vorderingen gemaakt.
of nieuwe dingen ontdekt?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #116 Gepost op: 14 mei 2018, 22:12:42 »
Het zit zo, Bert.

Aanvankelijk leek ik wel wat succesjes te behalen in de smeltwatertrog, maar op termijn is het met de meeste soortjes op niks uitgedraaid.
Ik heb moeten aanvaarden dat het met Soldanella helemaal niet draait. Primula hirsuta deed het wel goed en ook de meeste ranonkeltjes deden het helemaal niet. Ik heb in de voorbije jaren nieuwe planten aangeschaft en geef ze nu een totaal andere grondmengsel dat voor een groot gedeelte bestaat uit vulcakorrel, een zeer luchtig mengsel dus, en dit lijkt goed te gaan werken. Met nieuwe, goede klonen van Ranunculus parnassifolius, Ranunculus alpestris en Ranunculus bilobus ben ik op de goede weg.

Alle planten zijn dus uit de trog verwijderd en ook de bodem van folie zijn verwijderd. De planten die het overleefden zoals Salix reticulata, Primula hirsuta en de Soldanella's staan nu in de volle grond van de crevicegarden waar ze het goed doen. De Soldanella's heb ik echter nooit meer in bloei gekregen.

De trog zelf heeft een nieuwe bestemming gekregen. Ik heb hem ingericht als een kleine crevicegarden en ik teel er nu planten in die wat meer aandacht vergen en niet of moeilijk in de open rotstuin kunnen gedijen. Het gaat voornamelijk over Primula allionii en cultivars, minder gemakkelijke saxifraga's zoals S. columnaris en S. dinnikii, en heel wat Androsace. Er staat zelfs een Dionysia in. Tot nu gaat het goed, maar er is nog een lange weg af te leggen. Nu nog deze vrolijke bende door de hete zomer krijgen....

Over beide experimenten zal ik nog wel eens iets schrijven als de ervaringen compleet zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #117 Gepost op: 15 mei 2018, 19:06:44 »
Een mens leert altijd bij hé Frankie , met vallen en opstaan ....... maar uiteindelijk heb je nu veel moeilijke
planten een thuis kunnen geven ......knap werk  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #118 Gepost op: 15 mei 2018, 21:44:19 »
Daar ben ik het mee eens ((14
bedankt voor de uitleg

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #119 Gepost op: 16 mei 2018, 20:28:38 »
Het blijft een interessant experiment Frankie - echt "niet stilstaand" "smelt" water is in de tuin natuurlijk uiterst moeilijk te immiteren. 
Bedankt voor de toelichtingen !
Harelbeke-West-Vlaanderen