Auteur Topic: Cyclamen 2010  (gelezen 74300 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #165 Gepost op: 10 oktober 2010, 17:56:48 »
Beste rotsplant fanaten

Gisteren liep ik even door de tuin en zag dit mooi blad van de cyclaam coum.
Hij is groter dan vorige jaar.
Dus ik heb goeie hoop op volgend jaar met bloemen.
Maar ben nu ook al blij met deze bladeren.

mvg uit Bladel

Bert Stegeman

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #166 Gepost op: 10 oktober 2010, 19:25:36 »
Beste rotsplant fanaten

Gisteren liep ik even door de tuin en zag dit mooi blad van de cyclaam coum.
Hij is groter dan vorige jaar.
Dus ik heb goeie hoop op volgend jaar met bloemen.
Maar ben nu ook al blij met deze bladeren.

mvg uit Bladel

Bert Stegeman

Ik heb zo mijn twijfels of het een C. coum is, Bert. Ik zou eerder denken een C. hederifolium. C. coum heeft meer rond blad.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #167 Gepost op: 10 oktober 2010, 19:29:09 »
Ik zou haast zeggen, dit moet mister Cyclamineus zijn. Mooie planten, Danny.

Hummm ,die titel was al verpast Frankie...Nee ,niet voor mij ! (wat dacht je nu ,ruzie in het huishouden , neen toch niet)Ik gun het mijn broer overigens wel hoor...
Maar juist is juist en we hebben namelijk onder onze leden iemand die vroeger zijn artikels schreef onder het pseudoniem "Cyclamineus".
Je moet maar eens neuzen in onze tijdschriftjes.
Nu goed we zijn beiden -ik en mijn broer -nogal redelijk besmet met het Cyclamenvirus.Je kan wel raden wat dat geeft als we mekaar zien en zelfs op familiefeestjes moeten we soms de gedragscode "vandaag even niet " inroepen.En ja hoor er is wat gezonde competitiegeest , om ter mooist en ter best .Let wel ik schrijf "gezonde" competitiegeest.


Ja dat weet ik nog Kris. Is het trouwens iemand die onbekend wenst te blijven, die Cyclamineus? Dat artikel in nr 2 over Cyclamen vindt ik trouwens een prachtartikel. Het heeft me veel bijgebracht toen ik startte met Cyclamen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #168 Gepost op: 10 oktober 2010, 19:53:47 »
hoi Frankie
heb even gekeken naar het blad ook op internet .
Je hebt gelijk.
Bedankt voor de juiste naam.
Sorry  :-[ Foutje kan gebeuren :(
Ga het van de week meteen veranderen
mvg Bert

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #169 Gepost op: 10 oktober 2010, 20:31:10 »

Ja dat weet ik nog Kris. Is het trouwens iemand die onbekend wenst te blijven, die Cyclamineus? Dat artikel in nr 2 over Cyclamen vindt ik trouwens een prachtartikel. Het heeft me veel bijgebracht toen ik startte met Cyclamen.
[/quote]

Kris of Frankie,
Is er van dat artikel een afschrift te verkrijgen, of hebben jullie misschien nog een onverkocht exemplaar van dat nr. 2 liggen?
De leergierigheid is bijna niet te temmen aan deze zijde en zo te lezen was het bijzonder informatief.


Mvrgr

CorvK

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #170 Gepost op: 10 oktober 2010, 20:36:28 »
We zullen eens kijken wat mogelijk is  Cor .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #171 Gepost op: 10 oktober 2010, 20:40:34 »
Cyclamenvirus, ja heel besmettelijk, nog erger als een griepvirus.
Ik was al redelijk bevattelijk voor dat virus maar nadat ik gisteren uw voorzitter tegen het lijf ben gelopen  ::) en al die prachtige bijdragen hier zie, ben ik ook redelijk besmet geraakt ;D ;D.
Mvrbrabantsegr
CorvK

Oei weeral iemand besmet ...Trouwens leuk om mekaar ontmoet te hebben.Want een forum is modern en best leuk maar een goed gesprek blijft natuurlijk onverbetelijk.Wel gevaarlijk om virussen door te geven ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #172 Gepost op: 10 oktober 2010, 21:43:56 »
Ondertussen toont nu ook C. hederifolium 'Nettleton silver' zijn mooi gebladerte en bloeit daarbij nog volop.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #173 Gepost op: 10 oktober 2010, 21:53:06 »
Mooi exemplaar Frankie en hij/zij heeft ook voor flink wat nakomelingen gezorgd zo te zien.

Mvrgr

CorvK

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #174 Gepost op: 10 oktober 2010, 23:46:16 »
hoi Frankie
heb even gekeken naar het blad ook op internet .
Je hebt gelijk.
Bedankt voor de juiste naam.
Sorry  :-[ Foutje kan gebeuren :(
Ga het van de week meteen veranderen
mvg Bert

Dag Bert,

Ik had het ook reeds opgemerkt dat het om een Hederifolium ging en niet om een Coum.
Maar blijkbaar heeft Frankie de correctie al gedaan.
Door veel met planten bezig te zijn, kan je alleen maar leren ... dus doe zo verder zou ik zeggen !
Alvast nog heel plezier met je cyclamen.

Danny
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #175 Gepost op: 11 oktober 2010, 00:05:28 »
Ik zou haast zeggen, dit moet mister Cyclamineus zijn. Mooie planten, Danny.

Hummm ,die titel was al verpast Frankie...Nee ,niet voor mij ! (wat dacht je nu ,ruzie in het huishouden , neen toch niet)Ik gun het mijn broer overigens wel hoor...
Maar juist is juist en we hebben namelijk onder onze leden iemand die vroeger zijn artikels schreef onder het pseudoniem "Cyclamineus".
Je moet maar eens neuzen in onze tijdschriftjes.
Nu goed we zijn beiden -ik en mijn broer -nogal redelijk besmet met het Cyclamenvirus.Je kan wel raden wat dat geeft als we mekaar zien en zelfs op familiefeestjes moeten we soms


Ja dat weet ik nog Kris. Is het trouwens iemand die onbekend wenst te blijven, die Cyclamineus? Dat artikel in nr 2 over Cyclamen vindt ik trouwens een prachtartikel. Het heeft me veel bijgebracht toen ik startte met Cyclamen.

Frankie,

We zijn inderdaad allebei heel actief bezig met cyclamen.
Doch vind ik het best plezierig om m'n betere exemplaren even op dit forum te plaatsen.
Het is, zoals m'n broer het al gezegd heeft, alleszins een gezonde competitie.
Bovendien ruilen we zaden en planten met elkaar.
Maar als één van beide iets speciaal staan heeft, geeft dit net die extra uitnodiging om eens te gaan zien bij elkaar.
Ook bestond de titel "Cyclamineus"al, toch ben ik zeer vereerd met die woorden van jou.

Danny
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #176 Gepost op: 20 oktober 2010, 21:59:32 »
Cyclamen cyprium is misschien wel wat ondergewaardeerd ...Nochtans alleen al voor de geur van de bloemen zou hij er altijd moeten bijhoren.
Toch is er ook variatie in de bladtekeningen...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #177 Gepost op: 21 oktober 2010, 18:00:44 »
Cyclamen cyprium is misschien wel wat ondergewaardeerd ...Nochtans alleen al voor de geur van de bloemen zou hij er altijd moeten bijhoren.
Toch is er ook variatie in de bladtekeningen...

Mooi blad ook. Vertel eens wat meer over deze soort, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #178 Gepost op: 21 oktober 2010, 21:54:49 »
Cyclamen cyprium is misschien wel wat ondergewaardeerd ...Nochtans alleen al voor de geur van de bloemen zou hij er altijd moeten bijhoren.
Toch is er ook variatie in de bladtekeningen...
Mooi blad ook. Vertel eens wat meer over deze soort, Kris.

Zoals de naam laat vermoeden komt hij alleen maar voor op Cyprus (endeem) .Hij groeit daar vooral in het Westelijk deel van het eiland.Vorig jaar heb ik de kans gehad om ze gaan te bekijken ter plaatse. Ze bloeien ginder in de maand november (hier in cultuur beginnen ze al eerder te bloeien).Ze groeien meestal in de schaduw en de mooiste exemplaren vonden we in "Cedar Valley" op hoogtes tot circa 1200m .De bloemen zijn wat kleiner dan bij andere Cyclamen maar ze geuren bijzonder aangenaam. Ze zijn niet voldoende winterhard bij ons al lijkt het de moeite om zaden te verzamelen in de hoogste groeigebieden....Misschien zijn er uit dat materiaal wel winterharde of meer winterharde planten te kweken op termijn. (in Troodos -Cyprus wordt er immers aan ski gedaan in de winter)
Ik las trouwens op het Schots forum al  een geslaagd experiment ivm winterhardheid van cyprium.
De mooiste bladvorm is Cyclamen cyprium 'ES' met zilver vlekken in het blad.Een erg gezochte vorm en meer dan de moeite waard! Van deze vorm  bijgevoegde foto 's. 'ES' staat voor Elizabeth Strangman .
Je kan cyprium altijd herkennen aan het M-motiefje in de bloem. 
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2010, 22:00:01 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #179 Gepost op: 21 oktober 2010, 21:58:43 »
Cyclamen cyprium is misschien wel wat ondergewaardeerd ...Nochtans alleen al voor de geur van de bloemen zou hij er altijd moeten bijhoren.
Toch is er ook variatie in de bladtekeningen...
Mooi blad ook. Vertel eens wat meer over deze soort, Kris.

Zoals de naam laat vermoeden komt hij alleen maar voor op Cyprus (endeem) .Hij groeit daar vooral in het Westelijk deel van het eiland.Vorig jaar heb ik de kans gehad om ze gaan te bekijken ter plaatse. Ze bloeien ginder in de maand november (hier in cultuur beginnen ze al eerder te bloeien).Ze groeien meestal in de schaduw en de mooiste exemplaren vonden we in "Cedar Valley" op hoogtes tot circa 1200m .De bloemen zijn wat kleiner dan bij andere Cyclamen maar ze geuren bijzonder aangenaam. Ze zijn niet voldoende winterhard bij ons al lijkt het de moeite om zaden te verzamelen in de hoogste groeigebieden....Misschien zijn er uit dat materiaal wel winterharde of meer winterharde planten te kweken op termijn. (in Troodos -Cyprus wordt er immers aan ski gedaan in de winter)
Ik las trouwens op het Schots forum al  een geslaagd experiment ivm winterhardheid van cyprium.
De mooiste bladvorm is Cyclamen cyprium 'ES' met zilver vlekken in het blad.Een erg gezochte vorm en meer dan de moeite waard! Van deze vorm  bijgevoegde foto 's.  

Inderdaad, meer dan de moeite waard. En als ze kunnen overleven in skigebieden zal het hier ook wel lukken zeker?
Lichtervelde, West-Vlaanderen