Auteur Topic: Cyclamen 2010  (gelezen 74232 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #210 Gepost op: 7 november 2010, 14:15:51 »
Hoi allemaal

Gisteren heb ik bij de plantebingo een mooi cylaam mirabile gewonnen.
Ben vandaag gaan zoeken naar info.
Zag dat deze op de site van http://www.pcnijssen.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=1020
Aangaf dat deze tot -18 buiten kunnen staan.
Is dit correct laat me even weten eventueel meer info.

alvast bedankt.

bert

Ik dacht dat hij zeker winterhard is maar niet echt houdt van onze vochtige winters. Dus ik heb deze nog nooit geprobeerd, enkel hederifolium en coum. Maar Kris kan hier zeker een beter antwoord op geven.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15614
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #211 Gepost op: 7 november 2010, 19:36:22 »
Hoi allemaal
Gisteren heb ik bij de plantebingo een mooi cylaam mirabile gewonnen.
Ben vandaag gaan zoeken naar info.
Zag dat deze op de site van http://www.pcnijssen.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=1020
Aangaf dat deze tot -18 buiten kunnen staan.
Is dit correct laat me even weten eventueel meer info.
alvast bedankt.
bert
Ik dacht dat hij zeker winterhard is maar niet echt houdt van onze vochtige winters. Dus ik heb deze nog nooit geprobeerd, enkel hederifolium en coum. Maar Kris kan hier zeker een beter antwoord op geven.

Hallo Bert ,
Paul Hendrikx geeft in zijn boek over Cyclamen aan dat hij tot minus 16 kan verdragen. Dit is evenveel als bijvoorbeeld Cyclamen cilicium die ik hier wel buiten in de tuin en rotstuin kan kweken.Maar Wim haalt daar zeker het heikele punt aan,n.l. het teveel aan vocht op de verkeerde momenten!
Als we daar een oplossing kunnen voor vinden kan het misschien wel.In de AGS-garden in Pershore (in England)hebben ze mirabile met succes buiten in de rotstuin geprobeerd. Zowel op steenpuinhellingen (screes) als beschut onder coniferen.De coniferen zullen allicht zorgen voor een goede waterhuishouding want ze nemen het teveel aan vocht weg. Op de screes vloeit het teveel aan vocht dan weer makkelijk weg naar lagere bodemlagen.Nu Belgie en Nederland is nog niet Engeland want daar zijn de meeste winters toch minder streng. Zelf heb ik ze ook nog niet uitgeprobeerd in de tuin maar nu ik ondertussen meer materiaal heb om te proberen is dat wel de bedoeling. Ik zal dan opteren voor een beschutte plek waar de koudste Noorder- en Oostwinden niet goed bij kunnen. Op verhoogde stukken in de rotstuin en op doorlatende grond.  Ook onder struikjes en heestertjes wil ik wel een poging wagen. Ik denk dat we ze dan ook wat dieper moeten planten. Hendrikx spreekt over 4 tot 5 cm. Maar ik zou best nog iets lager durven gaan. Altijd beter tegen de vorst. Laat ons zeggen dat het een uitdaging is Bert. Maar als je gaat voor veilig ,dan hou je hem best in de pot en plaatst hem in de winter vorstvrij /onder glas.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15614
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #212 Gepost op: 7 november 2010, 19:51:29 »
Cyclamen cyprium is misschien wel wat ondergewaardeerd .
Mooi blad ook. Vertel eens wat meer over deze soort, Kris.
Zoals de naam laat vermoeden komt hij alleen maar voor op Cyprus (endeem) . Ze zijn niet voldoende winterhard bij ons al lijkt het de moeite om zaden te verzamelen in de hoogste groeigebieden....Misschien zijn er uit dat materiaal wel winterharde of meer winterharde planten te kweken op termijn. (in Troodos -Cyprus wordt er immers aan ski gedaan in de winter)
Ik las trouwens op het Schots forum al  een geslaagd experiment ivm winterhardheid van cyprium.
Toen we gisteren in Gent waren voor de lezingdag toonde Jean-Marie mij -tot mijn grote verbazing- Cyclamen cyprium in de tuin die daar al jaren buiten overwintert. Ze staan daar in de Botanische tuin van Gent onder een heel grote laurierstruik (eerder boom)in de schaduw. Nu de Botanische tuin is een stadstuin en die zijn altijd warmer dan een tuin ergens in de polder,vlakte of wat dan ook. Tevens zal de grote laurier het teveel aan nat wel wegnemen. Tussen de wortels van deze struik is het blijkbaar goed vertoeven. Een heel interessant gegeven en iets wat me weer aanzet tot uitproberen...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #213 Gepost op: 7 november 2010, 20:56:59 »
Hoi Kris

Bedankt voor de goede tips
Ik ga er zeker wat mee doen.
als het me slaagd ze goed te houden laat ik de foto's zien.
Groetjes Bert

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #214 Gepost op: 7 november 2010, 21:14:45 »
Tot -18°C lijkt mij wel heel erg optimistisch Bert !
Naar verluidt kan hij wel wat vorst hebben (-5°C of zo), maar hij krijgt het met zekerheid héél erg moeilijk in een typische koude/natte winter zoals wij die hier wel meer hebben in de Lage landen.

Die "natte" wordt wel degelijk bestreden door de methodiek die Kris hierboven net beschreef.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #215 Gepost op: 7 november 2010, 21:23:45 »
Hoi luc

Toen ik het inderdaad las op die pagina leek het mij ook wat te optimistisch.
Maar ik denk dat ik er een in de tuin probeer en in de pot.
dan is het toch 50% hoop ik op kans.
bedankt voor de info
groetjes bert

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #216 Gepost op: 9 november 2010, 21:27:30 »
Hier nog eens wat Cyclamen hederifolium bladeren in de aanbieding. Enkel de eerste is een aangekochte plant. De drie overige zijn allen spontane zaailingen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #217 Gepost op: 11 november 2010, 20:05:08 »
Beste cyclamen freaks

Toen ik gisteren op de site van hans mol aan het kijken was (ook een bekende rotsplantfanaat)
Kwam ik deze site tegen voor mij nieuw. misschien kennen jullie deze site al wel maar voor was hij nieuw
http://www.cyclamen.org/indexCS.html Ik vond het erg interresant.
 de site van hans mol is http://www.rotstuinenenalpieneplanten.nl/index.html.

veel kijk plezier groetjes bert

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #218 Gepost op: 11 november 2010, 21:07:06 »
Da's de site van de Cyclamen Society in Engeland Bert - onze vriend Arthur Nicholls doet daar de leden administratie van !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #219 Gepost op: 20 november 2010, 17:39:03 »
Ik heb onlangs nog een cyclaampje aangeschaft. Deze kwam ik tegen in een lokaal tuincentrum. Om welke soort het gaat is me een raadsel. Volgens de uitbaatster is hij winterhard. Het was vooral de donkere roodroze kleur die me opviel. Ook het blad mag er wezen. Of hij echt winterhard is heb ik wat mijn twijfels. In ieder geval: hij zit al in de volle grond momenteel, laat het nu maar vriezen, dan zien we wel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #220 Gepost op: 20 november 2010, 21:47:01 »
Hoi Frankie

Mooie cyclamen en als ik de achtergrond een beetje zie heb je ook een mooie rotstuin.
Ik zag dat het hier in NL vanaf volgende week donderdag toch wel een beetje ging vriezen ongeveer -4.
In Belgie is het misschien iets anders.
Maar wel een leuke test voor de cyclamen.
Veel plezier iedereen in de komende wintertuin.
Groetjes Bert

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #221 Gepost op: 21 november 2010, 09:38:19 »
Ik heb onlangs nog een cyclaampje aangeschaft. Deze kwam ik tegen in een lokaal tuincentrum. Om welke soort het gaat is me een raadsel. Volgens de uitbaatster is hij winterhard. Het was vooral de donkere roodroze kleur die me opviel. Ook het blad mag er wezen. Of hij echt winterhard is heb ik wat mijn twijfels. In ieder geval: hij zit al in de volle grond momenteel, laat het nu maar vriezen, dan zien we wel.

Frankie, diat cyclaampje ziet me er wel mooi uit, maar is het geen mini-persicum?
Rik

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #222 Gepost op: 21 november 2010, 11:35:08 »
Ik heb onlangs nog een cyclaampje aangeschaft. Deze kwam ik tegen in een lokaal tuincentrum. Om welke soort het gaat is me een raadsel. Volgens de uitbaatster is hij winterhard. Het was vooral de donkere roodroze kleur die me opviel. Ook het blad mag er wezen. Of hij echt winterhard is heb ik wat mijn twijfels. In ieder geval: hij zit al in de volle grond momenteel, laat het nu maar vriezen, dan zien we wel.

Frankie, diat cyclaampje ziet me er wel mooi uit, maar is het geen mini-persicum?
Rik


Ik zou het echt niet weten, Hendrik, misschien kan iemand anders uitsluitsel geven. Wat je ook nog kunt opmerken is het feit dat er geen oortjes aanwezig zijn, waarover we enkele weken geleden bezig waren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15614
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #223 Gepost op: 21 november 2010, 11:48:35 »
Frankie, diat cyclaampje ziet me er wel mooi uit, maar is het geen mini-persicum?
Rik

Klopt Hendrik , is idd een persicum Frankie en dus normaal "not hardy". Maar misschien zorg jij wel voor een stunt of primeur ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #224 Gepost op: 21 november 2010, 11:54:19 »
Men kondigt nachtvorst aan Frankie - het zal snel duidelijk worden...   ::) ::)
Dan kun je de uitbaatster gaan "inlichten"....  >:(

Ik heb er ook zo'n paar staan in de veranda - ik vind het prachtige dingetjes... ze kosten twee keer niks en bloeien uitbundig van oktober tot maart. Ik heb er een tweetal die ik al een drietal jaar over gehouden heb, maar dan wel vorstvrij.

 
Harelbeke-West-Vlaanderen