Auteur Topic: Cyclamen 2010  (gelezen 73905 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #225 Gepost op: 21 november 2010, 13:55:32 »
Ook al niet erg winterhard is Cyclamen creticum. Ze komen nu in blad en maken ook al knopjes aan maar  bloeien pas in het voorjaar...
Dit is een zaailing met fraai getekend blad. Ik heb er enkele jaren terug  flink wat gezaaid en die beginnen nu mooi te worden. Nu komt het erop aan om te selecteren.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #226 Gepost op: 21 november 2010, 14:04:20 »
Buiten zijn de eerste coums aan het bloemen gegaan ...Dan komt de winter gewoonlijk heel dichtbij  :(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #227 Gepost op: 21 november 2010, 14:36:08 »
Buiten zijn de eerste coums aan het bloemen gegaan ...Dan komt de winter gewoonlijk heel dichtbij  :(

Ongelooflijk dat die coums nu al bloeien. Bij mij zijn de bloemknoppen bij allen al aanwezig, maar het zal zeker nog duren tot in januari eer ze echt zullen bloeien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #228 Gepost op: 21 november 2010, 17:51:32 »
Buiten zijn de eerste coums aan het bloemen gegaan ...Dan komt de winter gewoonlijk heel dichtbij  :(

Kris, is dat een variegata vorm van C. coum of hebben de bladeren ergens onder gezeten?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #229 Gepost op: 21 november 2010, 17:54:40 »
Ik heb onlangs nog een cyclaampje aangeschaft. Deze kwam ik tegen in een lokaal tuincentrum. Om welke soort het gaat is me een raadsel. Volgens de uitbaatster is hij winterhard. Het was vooral de donkere roodroze kleur die me opviel. Ook het blad mag er wezen. Of hij echt winterhard is heb ik wat mijn twijfels. In ieder geval: hij zit al in de volle grond momenteel, laat het nu maar vriezen, dan zien we wel.

Frankie,

ik duim voor het overleven van die mooie rode Cyclamen.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #230 Gepost op: 21 november 2010, 19:26:42 »
Kris, is dat een variegata vorm van C. coum of hebben de bladeren ergens onder gezeten?

Dat is inderdaad een variegate vorm Wim! Nog nooit ergens gezien, het is een spontane zaailing.

Ongelooflijk dat die coums nu al bloeien. Bij mij zijn de bloemknoppen bij allen al aanwezig, maar het zal zeker nog duren tot in januari eer ze echt zullen bloeien.


Deze staan nogal warm en zuidelijk Frankie. Degene die hier in diepere schaduw staan (en ook koeler )bloemen ook nog niet. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #231 Gepost op: 25 november 2010, 19:59:53 »
Een persicum met zilver (of toch wat meer  "pewter" ?)blad die ik dit voorjaar nog meegebracht heb van Peter Moore staat nu ook volledig in blad.
De knopjes beginnen zich ook al te ontwikkelen bij de meeste persicums...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #232 Gepost op: 10 december 2010, 13:13:03 »
Bloemen heb ik er nog niet van gezien en toch staat hij al enkele jaren op deze plaats. Gisteren, toen ik op mijn buik  8) naar mijn G. elwesii lag te kijken, zag ik ook het eerste blaadje  :o van C. cilicium boven de grond komen. Ik hoop dat hij nog wat meer blad en hopelijk enige bloeivorm zal geven dit jaar. Hoewel volgens het boek van Paul Hendrikx zou de bloei net voor of gelijktijdig met het blad moeten komen, 'keep my fingers crost'  ;D!!
« Laatst bewerkt op: 10 december 2010, 13:17:41 door Cor van Kapel »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #233 Gepost op: 11 december 2010, 20:57:21 »
Bloemen heb ik er nog niet van gezien en toch staat hij al enkele jaren op deze plaats. Gisteren, toen ik op mijn buik  8) naar mijn G. elwesii lag te kijken, zag ik ook het eerste blaadje  :o van C. cilicium boven de grond komen. Ik hoop dat hij nog wat meer blad en hopelijk enige bloeivorm zal geven dit jaar. Hoewel volgens het boek van Paul Hendrikx zou de bloei net voor of gelijktijdig met het blad moeten komen, 'keep my fingers crost'  ;D!!

In principe is cilicium al "fin de saison" Cor. De bloei is hier zo goed als achter de rug ,alleen nog een uitzonderlijk nakomertje her en der.
Ze bloeien bij ons net na de hederifoliums wat neerkomt op de maand september.Inderdaad het blad komt gelijktijdig mee naar boven.
Volgens mij houden ze van de rotstuin want tussen de stenen doen ze het beter als elders in onze tuin.Ik denk dat ze houden van een iets drogere situatie dan bijv hederifolium. Hopelijk halen ze hun achterstand nog op Cor maar dan zal het toch niet te koud mogen worden want dan staan ze opnieuw stil!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #234 Gepost op: 11 december 2010, 22:41:24 »
Te nat staan ze vrijwel zeker niet. Ze staan onder een grote Abies tricolor (zie dennennaalden tapijt), die houdt enerzijds veel regen tegen en neemt ook veel vocht uit de grond op. Helaas ook weinig (zon-)licht daar onder die den ???. Voorlopig heb ik nog geen betere plaats voor ze dus als ze het daar nog even willen volhouden, dan kan ik aan een betere standplaats werken. :'(
« Laatst bewerkt op: 17 december 2010, 17:01:12 door Cor van Kapel »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #235 Gepost op: 17 december 2010, 16:51:32 »
Voor deze Cyclamen cilicium maak ik dus wel een uitzondering en hij krijgt wel een glasplaatje boven zijn hoofd. Hij overleeft ook zonder in mijn rotstuin maar omdat ik dit zo'n mooie bladvorm vind krijgt hij extra aandacht. Zonder dat dakje zien de bladeren er een stukje minder mooi uit in onze winters ... Deze foto is vandaag genomen ,even glasplaatje wegnemen en klik...
« Laatst bewerkt op: 17 december 2010, 16:55:15 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #236 Gepost op: 17 december 2010, 20:22:38 »
De C. cilicium staat daar mooi geprangd tussen de stenen. Net een plant op locatie in het wild. Deze moet ik zeker ook nog eens proberen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #237 Gepost op: 29 december 2010, 18:22:08 »
Wie herinnert  het zich nog dat ik een tijdje geleden kwam  aandraven met een winterharde C. persicum. Welnu, na het smelten van sneeuw en ijs, ziet hij er helemaal zo hardy niet uit, integendeel. Het ware mooi geweest.
Voorlopig is het nu uitkijken naar de coums die straks zullen bloeien, die gelukkig wel hardy zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2010
« Reactie #238 Gepost op: 29 december 2010, 22:10:22 »
Wie herinnert  het zich nog dat ik een tijdje geleden kwam  aandraven met een winterharde C. persicum. Welnu, na het smelten van sneeuw en ijs, ziet hij er helemaal zo hardy niet uit, integendeel. Het ware mooi geweest.
Voorlopig is het nu uitkijken naar de coums die straks zullen bloeien, die gelukkig wel hardy zijn.
Het is wat ik dacht Frankie ,van persicum bestaan er nog geen echt winterharde planten. Maar let op , misschien is de knol nog niet helemaal geraakt en is hij nog niet helemaal dood ...Nu dat is dan toch maar uitstel van executie ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "