Auteur Topic: Vleesetende planten  (gelezen 83990 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #15 Gepost op: 22 juli 2010, 14:19:40 »
Idd,

die kunnen allemaal buiten in de turf en vochtig,

ze zijn wel prijzig en ik heb er maar enkele van die ik ook pas dit jaar geruild heb met mensen van het Schotse (SRGC) forum. Je kunt sommige er van ook wel kopen bij de volgende kwekerijen:

http://www.lanesidehardyorchids.com/index.htm
http://www.judithprinstuinorchidee.nl/index.php
www.rareplants.co.uk

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #16 Gepost op: 24 april 2011, 20:19:28 »
Al getoond door Luc,

maar hier nu ook buiten in bloei:

Pinguicula grandiflora

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Vleesetende planten
« Reactie #17 Gepost op: 24 april 2011, 21:57:55 »
In de Schotse Hooglanden komt 'Bitterwort' miljoenvoudig voor. Het staat in hoogveen/turf. Een mooi gezicht, ook als het bloeit.
Ze hebben het daar wel goed hoor, water genoeg, vooral van boven af en genoeg te eten. De wolken van midgets, de piepkleine irritante mugjes.
Wim, is de wilde vorm de soort, die jij ons toonde?

Op de volgende 2 foto's ook al zo'n carnivoor, zonnedauw, die wel hetzelfde menu zal hebben. Zo veel, dat je er wel op moet trappen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #18 Gepost op: 24 april 2011, 22:39:51 »
In de Schotse Hooglanden komt 'Bitterwort' miljoenvoudig voor. Het staat in hoogveen/turf. Een mooi gezicht, ook als het bloeit.
Ze hebben het daar wel goed hoor, water genoeg, vooral van boven af en genoeg te eten. De wolken van midgets, de piepkleine irritante mugjes.
Wim, is de wilde vorm de soort, die jij ons toonde?

Op de volgende 2 foto's ook al zo'n carnivoor, zonnedauw, die wel hetzelfde menu zal hebben. Zo veel, dat je er wel op moet trappen.

Het vetblad of "Butterwort" dat voorkomt op de Schotse Hooglanden is Pinguicula vulgaris. Deze heb ik hier ook maar ze bloeit met kleinere bloemen en bloeit minder gemakkelijk dan Pinguicula grandiflora. P. grandiflora komt meer voor in het Franse Juragebergte, maar ook in Spanje bvb.
De zonnedauw die je daar op de foto hebt is Drosera intermedia, één van de drie winterharde soorten.
« Laatst bewerkt op: 2 mei 2011, 12:57:25 door Wim Boens »

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #19 Gepost op: 25 april 2011, 15:49:12 »
Pinguicula mundii

Die heeft veel weg van de P. vulgaris, alleen houdt P. vulgaris meer van veenachtige grond dan van kalk. Onderstaande foto is van mijn reis naar Dovrefjell Noorwegen 2010 waar deze soort massaal voorkomt.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #20 Gepost op: 27 april 2011, 08:46:03 »
Pinguicula mundii

Die heeft veel weg van de P. vulgaris, alleen houdt P. vulgaris meer van veenachtige grond dan van kalk. Onderstaande foto is van mijn reis naar Dovrefjell Noorwegen 2010 waar deze soort massaal voorkomt.

Cor,

ik vind dat de meeste Pings die uit de gematigde klimaatzones komen wel op elkaar lijken  ;). Zoals je zegt is P. mundii wel wat meer gelijkend aan P. vulgaris, de kelk is ook minder diep gedeeld dan bij P. grandiflora. P. mundii komt in het wild echter enkel in één Spaanse provincie voor en heeft langere bladeren dan P. vulgaris; P. mundii zou een tussenvorm zijn van P. longifolia en P. vallisneriifolia.

Hier nog enkele fotootjes van vandaag:

Pinguicula corsica
Een Sarracenia (Hybride van S. flava)
en de bloemknoppen van Sarracenia flava 'Heavily veined form' x oreophila

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #21 Gepost op: 2 mei 2011, 12:56:48 »
Vandaag staat de "Sarracenia flava ‘Heavily veined form’ x oreophila" volledig in bloei.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #22 Gepost op: 7 mei 2011, 14:06:05 »
Hier eens Pinguicula vulgaris en Pinguicula grandiflora bijéén om te vergelijken:

P. grandiflora heeft veel grotere bloemen die veel dieper zijn ingesneden en bladeren met rondere toppen dan P. vulgaris.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Vleesetende planten
« Reactie #23 Gepost op: 7 mei 2011, 16:49:20 »
Mooi, bedankt Wim voor het tonen. Prachtige planten. Ik heb 1 plantje P.vulgaris, gaat een bloemetje krijgen.
Ik zie bij jou veel rozetten op de achtergrond. Vermeerdert hij zichzelf, of doe jij dat.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #24 Gepost op: 7 mei 2011, 19:25:16 »
Mooi, bedankt Wim voor het tonen. Prachtige planten. Ik heb 1 plantje P.vulgaris, gaat een bloemetje krijgen.
Ik zie bij jou veel rozetten op de achtergrond. Vermeerdert hij zichzelf, of doe jij dat.

Dank je, Gerrit.

Zowel P. vulgaris als P. grandiflora vermeerderen zich heel gewillig. Ofwel via zaden, ofwel via gemmae. Als de plant 's winters in rust gaat vormt ze een hibernaculum (rustknop) met er rond een heleboel gemmae (broedknolletjes). Deze gemmae laten los en vormen nieuwe plantjes.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #25 Gepost op: 9 mei 2011, 13:53:27 »
Hier nog een Pinguicula in bloei:

Pinguicula grandiflora var. rosea

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #26 Gepost op: 10 mei 2011, 09:38:24 »
Hier beginnen de pinguiculla's ook te bloeien - ze staan in een tufsteen die continu nat is omdat hij diep in de turf staan in mijn moerasje - ze beginnen zich ook al goed te vermeerderen .Ik heb wel alleen de pinguiculla grandiflora en zou ook wel wat andere kleuren van wintervaste soorten willen bekomen via zaad of gemmae - dus, wie wat zaad of gemmae te veel heeft zou me daar een groot plezier mee kunnen doen .
De drossaera's zijn allebei goed door de winter gekomen zonder bescherming en beginnen hun eerste vallen te openen - een eerste bloem van sarracaenia is ook al volledig open (  foto 1 ).
Ik heb ook voor het eerst zaailingen van sarracaenia en is heel schattig om zien ( foto 2 ) Wel plezant om dat eens mee te maken
groetjes
Lily-Anne

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Vleesetende planten
« Reactie #27 Gepost op: 16 mei 2011, 10:19:01 »
Wim, ik ga steeds meer te weten komen over Pinguicola. Ik was dit weekend bij Johan van den Akker, die veel in de Dolomieten komt en hij toonde mij P.vulgaris met 3 duidelijke witte vlekken op de onderlip. Ook toonde hij foto's van flinke kolonies witte P.

Gerrit.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #28 Gepost op: 16 mei 2011, 12:09:26 »
Hier beginnen de pinguiculla's ook te bloeien - ze staan in een tufsteen die continu nat is omdat hij diep in de turf staan in mijn moerasje - ze beginnen zich ook al goed te vermeerderen .Ik heb wel alleen de pinguiculla grandiflora en zou ook wel wat andere kleuren van wintervaste soorten willen bekomen via zaad of gemmae - dus, wie wat zaad of gemmae te veel heeft zou me daar een groot plezier mee kunnen doen .
De drossaera's zijn allebei goed door de winter gekomen zonder bescherming en beginnen hun eerste vallen te openen - een eerste bloem van sarracaenia is ook al volledig open (  foto 1 ).
Ik heb ook voor het eerst zaailingen van sarracaenia en is heel schattig om zien ( foto 2 ) Wel plezant om dat eens mee te maken
groetjes
Lily-Anne

Lily-Anne,

de andere soorten en kleuren (buiten Pinguicula vulgaris) zijn niet zo gemakkelijk aan te komen. Eén van de beste kwekers in Europa (en hij doet mail-order) is Best Carnivorous Plants: http://www.bestcarnivorousplants.net/. Hij levert altijd heel goede en gezonde planten. Ik heb er alleen maar goede ervaringen mee. Van Pinguicula heb ik de volgende soorten buiten staan: Pinguicula corsica, Pinguicula dertosensis, Pinguicula grandiflora, Pinguicula grandiflora var. rosea, Pinguicula mundii en Pinguicula vulgaris. Ik weet wel niet of ik dit jaar zaad of gemmae zal kunnen missen maar ik laat je zeker iets weten.
Een Sarracenia bloem is altijd prachtig, niet?
Je Sarracenia zaailingen zien er uit alsof ze zich echt wel goed voelen. Heel goed gedaan  :)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #29 Gepost op: 16 mei 2011, 12:14:13 »
Wim, ik ga steeds meer te weten komen over Pinguicola. Ik was dit weekend bij Johan van den Akker, die veel in de Dolomieten komt en hij toonde mij P.vulgaris met 3 duidelijke witte vlekken op de onderlip. Ook toonde hij foto's van flinke kolonies witte P.

Gerrit.

Gerrit,

er zit heel veel variatie binnen de verschillende soorten. Een heel informatieve site over deze planten kan je hier vinden: http://www.pinguicula.org/