Auteur Topic: Vleesetende planten  (gelezen 83938 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Vleesetende planten
« Reactie #45 Gepost op: 10 juni 2011, 22:03:09 »
Leuke foto's, Lily-Anne. Als je diep inzoomt zie je wat je er allemaal hebt staan. Indrukwekkend hoor.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #46 Gepost op: 11 juni 2011, 07:57:56 »
Lily-Anne,

heb jij daar een Venus-vliegenvanger buiten staan, of zie ik dat verkeerd? En heeft hij de winter overleefd?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vleesetende planten
« Reactie #47 Gepost op: 11 juni 2011, 19:21:14 »
Cor , ik weet nog altijd niet welke soort ik nu eigenlijk heb - ze zijn ook zo moeilijk van elkaar te onderscheiden
gr L.A.

Ik denk niet dat het om maculata gaat, deze staan graag wat droger.
Een hele mooie moerasbeplanting is dat! Wat voor bodem gebruik je Lily-Anne? Zijn het turven of een ander medium?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #48 Gepost op: 11 juni 2011, 20:32:38 »
Lily-Anne,

heb jij daar een Venus-vliegenvanger buiten staan, of zie ik dat verkeerd? En heeft hij de winter overleefd?
Ja Wim, dat is een Venus  vliegenvanger - er staan er 2 in , maar beginnen nu pas  volop te groeien . Ze hebben hun eerste winter buiten
goed doorstaan zonder bescherming - ze zijn wel bovengronds helemaal afgestorven maar blijkbaar is dat geen probleem voor die
plantjes - ze beginnen zelfs een bloemstengel aan te maken - bij de ene plant heb ik die eruit gesneden ( zou naar het schijnt te veel energie
van de plant vragen ) - de andere plant ga ik laten bloeien en wie weet is het zaad kiemkrachtig .
groetjes
L.A.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #49 Gepost op: 12 juni 2011, 08:01:52 »
Lily-Anne,

heb jij daar een Venus-vliegenvanger buiten staan, of zie ik dat verkeerd? En heeft hij de winter overleefd?
Ja Wim, dat is een Venus  vliegenvanger - er staan er 2 in , maar beginnen nu pas  volop te groeien . Ze hebben hun eerste winter buiten
goed doorstaan zonder bescherming - ze zijn wel bovengronds helemaal afgestorven maar blijkbaar is dat geen probleem voor die
plantjes - ze beginnen zelfs een bloemstengel aan te maken - bij de ene plant heb ik die eruit gesneden ( zou naar het schijnt te veel energie
van de plant vragen ) - de andere plant ga ik laten bloeien en wie weet is het zaad kiemkrachtig .
groetjes
L.A.

Heel interessant om te zien, zal ik zeker ook proberen.

Dat de bloei bij deze planten te veel energie zou vragen is een fabeltje, hoor. Bij mij in huis bloeien ze elk jaar zonder af te sterven. En soms zetten ze wel wat zaad.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #50 Gepost op: 21 juni 2011, 16:27:18 »
Hier enkele Drosera's die buiten groeien. Nog niet in bloei maar wel al een mooi rood blad. Hier kan je ook duidelijk het verschil zien tussen de drie inheemse soorten.

Drosera anglica met lange bladeren.
Drosera intermedia, de kleinste van de drie
en Drosera rotundifolia met grote ronde bladeren.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Vleesetende planten
« Reactie #51 Gepost op: 4 juli 2011, 19:11:21 »
In bloei staat de vleesetende tropische waterplant Thalia dealbata.
Hij heeft een ingenieuze manier om insecten te vangen. In elke bloem zit een soort valluik. Dat sluit zich om de kop of lijf van een binnengedrongen insekt. Je kunt het mechanisme zelf activeren door er een bv. grashalm in te steken.

De vierde foto is van het internet gehaald en is dus niet van mij.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #52 Gepost op: 4 juli 2011, 20:47:22 »
In bloei staat de vleesetende tropische waterplant Thalia dealbata.
Hij heeft een ingenieuze manier om insecten te vangen. In elke bloem zit een soort valluik. Dat sluit zich om de kop of lijf van een binnengedrongen insekt. Je kunt het mechanisme zelf activeren door er een bv. grashalm in te steken.

De vierde foto is van het internet gehaald en is dus niet van mij.

Gerrit,

het is een prachtige plant maar de "vleesetende" kant er van betwijfel ik ten sterkste.
Ten eerste, het is zo dat de bloemen niet elk jaar insecten vangen.
Ten tweede, het vangen van je eigen bevruchters is heel vreemd, als je dit altijd doet dan roei je de eigen soort uit. Geen enkele soort vleesetende plant vangt zijn eigen bevruchters (door er voor te zorgen dat ze op een ander tijdstip bloeien dan dat hun vallen actief zijn of door veel hoger te bloeien dan de vallen).
Ten derde is er ook geen manier waarop de bloem voeding opneemt uit de gevangen insecten.

Ik kan er echter helemaal naast zitten  ;) want er is bij mijn weten nog maar één artikel over geschreven (http://www.dipteristsforum.org.uk/sgb_dipterists_digest.php?id=35) waarbij de voorlopige conclusie was dat de nectar in sommige jaren "superglue" eigenschappen zou hebben (afhankelijk van de weersomstandigheden) maar dan zonder het nut daarvan te beschrijven ???

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Vleesetende planten
« Reactie #53 Gepost op: 5 juli 2011, 22:23:53 »
Ja Wim, ik onderstreep je conclusies. Ik heb ook gegoogled en kwam, op dat ene artikel na, vrijwel geen verwijzing naar insekten eten tegen. Maar..
Waarvoor dient het mechaniek in de bloem? Het wordt bij binnendringen geactiveerd. Misschien alleen voor bestuivingsdoeleinden, zoals er sommige planten insekten vangen om ze de volgende dag weer vrij te laten.
Ik weet al jaren van dit fenomeen en trok de waarschijnlijk voorbarige conclusie, dat het hier om een vleesetende plant gaat. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een insektenrest aangetroffen.
Kun jij er nog wat over filosoferen?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #54 Gepost op: 6 juli 2011, 08:19:44 »
A) Het zal wel een genetische "afwijking" zijn die ofwel zijn nut heeft ofwel geen nadeel heeft.

- Het nut er van zie ik niet direct in. Er zijn idd soorten die hun bestuiver een tijdje in de bloem gevangen houden en zo is er een betere bevruchting mogelijk. Maar als ze al hun bestuivers op de manier van de Thalia zouden vangen dan zou de soort uitsterven. Dit wordt genadeloos afgestraft door de evolutie.

- De enige mogelijkheid van voordeel die ik zie (maar ik vind deze nogal vergezocht) is dat er bij bepaalde klimatologische omstandigheden in het oorspronkelijke biotoop een voedselgebrek optreedt voor de plant...in zo'n omstandigheden is het misschien beter om je niet in grote aantallen voort te planten maar de nood van het individu te laten voorgaan. Dan zou je kunnen zeggen dat de plant twee vliegen in één klap vangt. Ze verhindert de uitputting van het zaad zetten en als de bloemstengel afsterft komt deze met de gevangen insecten op de grond terecht en zorgt zo voor meer voeding in de grond. Dit is echter gedeeltelijk in strijd met de evolutionaire wet die zegt dat het voortbestaan van de soort altijd primeert op het voortbestaan van het individu, maar toch mogelijk.
Dit zou de plant semi-vleesetend maken.

- Als het vangen van insecten in de bloem maar heel onregelmatig gebeurt dan heeft het maar een klein evolutionair nadeel en zal dit ook niet noodzakelijk uit de soort evolueren.

B) Als er enkel een nadeel is dan kan men zoeken naar de genetische oorzaak er van (maar zonder DNA onderzoek is dat op zijn best gissen):

- Het is mogelijk dat de genen, die coderen voor het vasthouden van de insecten, in het DNA van de plant dicht bij genen liggen die wel een voordeel opleveren en dan worden deze mee gekopieerd.

- Of, de genen die coderen voor deze "superglue"-nectar, zouden ook nog voor iets anders kunnen coderen en deze "superglue" zou dan ook gewoon een toevallige bijkomstigheid kunnen zijn.

En dan zijn er waarschijnlijk nog een heleboel mogelijkheden die ik over het hoofd zie.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Vleesetende planten
« Reactie #55 Gepost op: 18 juli 2011, 15:50:01 »
Een paar maanden geleden in een tuincentrum deze Pinguicola gekocht. Natuurlijk was daar geen naam bij.
Het was een grote plant, dus thuis heb ik hem gedeeld in vieren en tussen de turven van de beekloop gezet.
Nu gaat hij bloeien en ik denk dat het Pinguicola grandiflorum is. Wim, Lily-Anne??

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #56 Gepost op: 18 juli 2011, 20:35:43 »
Ik ken er nog niet zoveel van , maar denk wel dat het pinguiculla grandiflora is - Wim zal het wel met heel grote zekerheid kunnen benoemen .
Het zien er wel super gezonde planten uit
groetjes
Lily-Anne

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #57 Gepost op: 18 juli 2011, 21:39:22 »
Een paar maanden geleden in een tuincentrum deze Pinguicola gekocht. Natuurlijk was daar geen naam bij.
Het was een grote plant, dus thuis heb ik hem gedeeld in vieren en tussen de turven van de beekloop gezet.
Nu gaat hij bloeien en ik denk dat het Pinguicola grandiflorum is. Wim, Lily-Anne??

Het lijkt alleszins wel op P. grandiflora. Dat is de soort die meestal in een tuincentrum verkocht wordt omdat deze zich zo gemakkelijk vermeerdert. Het zou ook een hybride kunnen zijn maar dan is het mogelijk dat ze de winter niet overleeft. Het zijn wel mooie planten.

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #58 Gepost op: 11 november 2011, 19:08:43 »
Omdat de Sarracenia leucophylla bevallen is hier nog eentje die er in deze tijd van het jaar nog mooi bijstaat. Maar nu dus in het juiste topic.
Sarracenia 'Dana's Delight'
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Vleesetende planten
« Reactie #59 Gepost op: 11 november 2011, 22:05:38 »
Omdat de Sarracenia leucophylla bevallen is hier nog eentje die er in deze tijd van het jaar nog mooi bijstaat. Maar nu dus in het juiste topic.
Sarracenia 'Dana's Delight'

Zie je wel dat je nog andere "schatten" bezit !
Dit is een schitterende Sarracenia ! Nog niet eerder zo'n mooi gekleurd exemplaar gezien Johan, superplant . :o :o :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "