Auteur Topic: Vleesetende planten  (gelezen 84468 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #60 Gepost op: 12 november 2011, 08:48:19 »
Omdat de Sarracenia leucophylla bevallen is hier nog eentje die er in deze tijd van het jaar nog mooi bijstaat. Maar nu dus in het juiste topic.
Sarracenia 'Dana's Delight'

Prachtig Johan, is een S. leucophylla x S. willisii hybride als ik me niet vergis. En S. willisii is zo'n lekker ingewikkelde kruising, niet? Heb ik eventjes moeten opzoeken en S. willisii is (psittacina x purpurea) x (purpurea x (flava x purpurea)).

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #61 Gepost op: 12 november 2011, 10:45:02 »
Omdat de Sarracenia leucophylla bevallen is hier nog eentje die er in deze tijd van het jaar nog mooi bijstaat. Maar nu dus in het juiste topic.
Sarracenia 'Dana's Delight'

Ook in foto van de dag stond die blikvanger op zijn plaats hoor Johan ! 
En zo'n mooie dingen als deze "Dana's Delight" kunnen eigenlijk overal terecht !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #62 Gepost op: 15 november 2011, 21:16:50 »
Ook bij de vleesetende planten zijn er die hun bloemen tonen.
Pinguicula 'Tina' is zo een plant. Voor alle zekerheid zeg ik er maar bij dat deze niet winterhard is.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vleesetende planten
« Reactie #63 Gepost op: 15 november 2011, 21:26:30 »
Ook bij de vleesetende planten zijn er die hun bloemen tonen.
Pinguicula 'Tina' is zo een plant. Voor alle zekerheid zeg ik er maar bij dat deze niet winterhard is.


Een vleeseter die nu nog actief is? Van nu af zal die wellicht niet veel meer kunnen eten, want insecten worden nu wel schaars. Tenzij je hem zal bijvoederen, Johan?  :D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15567
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Vleesetende planten
« Reactie #64 Gepost op: 15 november 2011, 22:34:27 »
Ook bij de vleesetende planten zijn er die hun bloemen tonen.
Pinguicula 'Tina' is zo een plant. Voor alle zekerheid zeg ik er maar bij dat deze niet winterhard is.

Die Pinguicula's hebben best attraktieve bloemen vind ik . Tina mag er wezen Johan .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #65 Gepost op: 16 november 2011, 08:50:21 »
Ook bij de vleesetende planten zijn er die hun bloemen tonen.
Pinguicula 'Tina' is zo een plant. Voor alle zekerheid zeg ik er maar bij dat deze niet winterhard is.


Een vleeseter die nu nog actief is? Van nu af zal die wellicht niet veel meer kunnen eten, want insecten worden nu wel schaars. Tenzij je hem zal bijvoederen, Johan?  :D

Heel leuke Ping, Johan!

'Tina' is een kruising tussen twee Mexicaanse Ping's (P. agnata x P. zecheri (= P. moranensis?))....dit zijn soorten die normaal ook in rust gaan tijdens de winter...maar hij zal zich ook vergist hebben van seizoen. Of blijft hij het ganse jaar in groei bij jou, Johan?

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #66 Gepost op: 16 november 2011, 23:01:11 »
Er zijn nog veel meer vleesetende planten die nu actief zijn, of zelfs nu pas goed tot ontwikkeling komen. Drosera's uit Australiƫ bijvoorbeeld, deze zijn ook wel niet winterhard.

Pinguicula x Tina geeft bij mij altijd rond deze tijd van het jaar bloemen. Is nu verplaatst naar de succulentenserre om te overwinteren. (De serre met vleesetende planten verwarm ik niet.) En binnen een maand of twee gaat hij dan in rust, en vormt dan zijn winterrozet. Zelfs nu hij nog actief is, moet hij toch zijn plan maar trekken. Hem (of moet ik haar zeggen) "bijvoederen" doe ik niet.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #67 Gepost op: 20 december 2011, 20:42:23 »
In deze sombere regenachtige dagen nog een aantal opnames die ik op een van die heerlijke zonnige herfstdagen eind september heb genomen, waarbij diverse vleeseters de najaarszon koesterden.
Het hoeft niet altijd de bloem te zijn die een plant mooi maakt. De prachtige najaarskleuren en beaderde bekers leveren toch ook warme plaatjes op. Drosera rotundifolia die zijn prooi niet meer loslaat. Darlingtonia californica die mooie ondergrondse uitlopers maakt en weer nieuwe planten oplevert het volgende voorjaar. De Zephyranthes candida die zijn mooie crocusachtige bloem toont. Kortom plaatjes (voor mij en hopelijk ook voor jullie) om van te genieten.

 

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #68 Gepost op: 20 december 2011, 20:43:52 »
Vervolg vleeseters.

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #69 Gepost op: 20 december 2011, 20:44:46 »
Vervolg vleeseters.

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #70 Gepost op: 20 december 2011, 20:46:00 »
Vervolg vleeseters.

Jos van Bergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #71 Gepost op: 20 december 2011, 20:47:05 »
Vervolg vleeseters.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #72 Gepost op: 20 december 2011, 21:03:58 »
Ik houd echt van die Sarracenia's. Heel mooie kleurschakeringen, Jos. Vooral die brons-rode vorm is prachtig.

Voor mij blijft Darlingtonia californica toch wel mijn favoriet. En als je deze soort in de tuin hebt, heb je onmiddellijk een volledig plantengeslacht verzameld  :D daar het een monotypisch geslacht is.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Vleesetende planten
« Reactie #73 Gepost op: 21 december 2011, 10:47:33 »


Pinguicula x Tina geeft bij mij altijd rond deze tijd van het jaar bloemen. Is nu verplaatst naar de succulentenserre om te overwinteren. (De serre met vleesetende planten verwarm ik niet.) En binnen een maand of twee gaat hij dan in rust, en vormt dan zijn winterrozet. Zelfs nu hij nog actief is, moet hij toch zijn plan maar trekken. Hem (of moet ik haar zeggen) "bijvoederen" doe ik niet.


Ik zie de berichten van Johan nu pas. Hij schrijft over zijn Pinguicula x 'Tina'. Dit is dezelfde plant als mijn bijdrage, antwoord 55
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=71.45#top. Wim, weet je nog, daar hebben we het over gehad.
Bij mij zijn de planten de hele zomer en herfst uiterst actief geweest. Voortdurende bloei. Maar op het laatst kregen ze het te koud en heb ik ze naar een onverwarmde kamer gebracht. (heb geen kas)

Een hele mooie serie Jos. Spectaculaire kleuren en ja, die zonnedauwtjes hebben mijn voorkeur.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #74 Gepost op: 21 december 2011, 12:14:49 »
Ik zie de berichten van Johan nu pas. Hij schrijft over zijn Pinguicula x 'Tina'. Dit is dezelfde plant als mijn bijdrage, antwoord 55
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=71.45#top. Wim, weet je nog, daar hebben we het over gehad.

Idd, Gerrit. Ik was dit helemaal vergeten....dan toch een hybride...is wel een goede vorm!