Auteur Topic: Vleesetende planten  (gelezen 84568 keer)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #135 Gepost op: 13 januari 2013, 19:40:11 »
Heb even moeten wachten tot de bloemknop zich opende, maar vandaag toont Utricularia nelumbifolia eindelijk zijn bloem.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #136 Gepost op: 13 januari 2013, 20:01:58 »
Nog nooit gezien Johan, wel iets speciaals ! Ik heb even wat afbeeldingen opgezocht -moet de bloem nog verder open komen? Op welke manier is die vleeseter? Heeft het kleefbolletjes?
Gr. Lily- Anne

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Vleesetende planten
« Reactie #137 Gepost op: 13 januari 2013, 20:19:49 »
Heb even moeten wachten tot de bloemknop zich opende, maar vandaag toont Utricularia nelumbifolia eindelijk zijn bloem.

Wat een vreemde snuiter Johan ! Groeit Utricularia niet soms in het water als een soort zuurstofplant ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #138 Gepost op: 13 januari 2013, 22:19:47 »
De bloem staat volledig open Lily-Anne. De onderste bloemblaadjes zijn wel wat opgerold.
Heb de foto schuin moeten nemen tov de bloem.
De valletjes zitten in de grond. Aan de plant zelf is niet te zien dat het een vleeseter is.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #139 Gepost op: 13 januari 2013, 22:29:59 »
Heb even moeten wachten tot de bloemknop zich opende, maar vandaag toont Utricularia nelumbifolia eindelijk zijn bloem.

Wat een vreemde snuiter Johan ! Groeit Utricularia niet soms in het water als een soort zuurstofplant ?
Vreemde snuiter? Ik, of de plant?

Sommige Utricularia's groeien inderdaad in het water. En je bedoeld dan het gekende blaasjeskruid, dat ook inheems bij ons is.
Maar er zijn meer dan 300 soorten Utricularia's. Waaronder er aquatische, terrestische en epifytische zijn.
Voor elk wat wils. Misschien nog een idee om een collectie aan te leggen met enkel Utricularia's
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re: Vleesetende planten
« Reactie #140 Gepost op: 13 januari 2013, 22:31:56 »
Johan,
Inderdaad een misschien rare maar toch ook wel een leuke bloem.
Ik zou absoluut niet gedacht hebben dat het hier om een vleeseter gaat.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Vleesetende planten
« Reactie #141 Gepost op: 14 januari 2013, 11:21:23 »
Hallo Gerrit .
Met pinguicula Tina heb ik het nog niet geprobeerd om bladstekken te maken maar wel al met p.esseriana en dat lukt prima
Hier is meer info
http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=5930
Groetjes en laat een horen of het gelukt is hè
Lily-Anne

Dank je Lily-Anne. Erg interessante links. En als ik het goed heb is dat vermeerderen middels bladstek van de tropische soorten een 'piece of cake'. Meteen doen in het voorjaar.
Het zal met de gematigde soorten toch ook wel zo kunnen lijkt me. Al zeggen ze daar niets over.

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #142 Gepost op: 14 januari 2013, 21:24:23 »
Gerrit, de winterharde soorten (Pinguicula grandiflora, P. vulgaris, enz) worden vermeerderd via broedknopjes.
Die soorten gaan in winterrust en maken daarvoor een winterrustknop, en dus ook broedknopjes.
Deze soorten kunnen dus ook alleen verplant worden als ze in rust zijn.
Zou men dit doen in de zomer beschadigd men de weinige wortels. En die Pinguicula's kunnen daar helemaal niet tegen.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Vleesetende planten
« Reactie #143 Gepost op: 14 januari 2013, 23:01:37 »
Aha, ik zie 2 van die winterknopjes/rozetjes zitten van P. grandiflora, diep verscholen in het medium, een genereuze gift van Lily-Anne. Die zou ik nu dus moeten scheiden om straks 2 planten te hebben.

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #144 Gepost op: 14 januari 2013, 23:08:49 »
Zo is dat inderdaad Gerrit. Nog makkelijker dan bladstekken nemen.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #145 Gepost op: 14 januari 2013, 23:15:07 »
Gerrit, de winterharde soorten (Pinguicula grandiflora, P. vulgaris, enz) worden vermeerderd via broedknopjes.
Die soorten gaan in winterrust en maken daarvoor een winterrustknop, en dus ook broedknopjes.
Deze soorten kunnen dus ook alleen verplant worden als ze in rust zijn.
Zou men dit doen in de zomer beschadigd men de weinige wortels. En die Pinguicula's kunnen daar helemaal niet tegen.


Nog vergeten te zeggen. Winterharde Pinguicula's kan men ook zaaien natuurlijk.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #146 Gepost op: 30 januari 2013, 23:49:56 »
Aha, ik zie 2 van die winterknopjes/rozetjes zitten van P. grandiflora, diep verscholen in het medium, een genereuze gift van Lily-Anne. Die zou ik nu dus moeten scheiden om straks 2 planten te hebben.

Of meedoen met de tombola,op de vergadering van de V.R.V. volgende zaterdag, want daar zit een lavasteen bij, waarin enkele pinguiculla grandiflora winter knoppen groeien

Zie je maar 2 broedknopjes? Dat kunnen er vaak veel meer zijn .Als je ze eraf haalt , kan je ze in pure natte turf steken ( oppervlakkig) en dan potje met wat plastiekfolie afdekken en binnen zetten zodat ze niet uitdrogen . Zo heb ik het onlangs gedaan . Eens ze beginnen groeien en de vorst voorbij is zet ik ze buiten met nog niet teveel zon en zonder folie .

Groetjes
Lily-Anne

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #147 Gepost op: 24 februari 2013, 16:00:43 »
De kleine Pinguicula esseriana begint ook te bloeien
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #148 Gepost op: 4 maart 2013, 20:31:24 »
Pinguicula tina bladstekken
vorige week heb ik  bladstekken van Pinguicula tina genomen . De plant heeft nu haar winterroset gemaakt met wat vlezigere en kleinere blaadjes .
Medium:turf met wat perliet -vooraf het medium goed regenwater laten opzuigen en in potjes met gaatjes onderin gedaan.
Om een aantal blaadjes los te maken , de grond wat wegschrapen zodat je goed bij de basis van plant kan en zeker de aanhechtplaats van het blaadje bebt ( hier zal het nieuwe plantje zich vormen ) De blaadjes heel voorzichtig losmaken met eventueel een zachte draaibeweging en bovenop de turf leggen, zodat ze raken .Het geheel vochtig houden met folie of doorzichtig deksel erover en licht wegzetten ( geen volle zon in dit stadium)
Foto volgt
Gr. Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2013, 23:00:44 door Lily-Anne Vereecken »

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #149 Gepost op: 13 april 2013, 22:07:41 »
De eerst winterharde Pinguicula in bloei.
Pinguicula longifolia ssp causensis
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)