Auteur Topic: Vleesetende planten  (gelezen 84612 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #150 Gepost op: 13 april 2013, 22:21:28 »
Staat hij effectief buiten heel de winter? In een turf moeras in pot?


Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #151 Gepost op: 14 april 2013, 10:46:42 »
Pinguicula tina bladstekken

Gr. Lily-Anne
Hoe staat het met de bladstekken van 'tina' Lily-Anne??? Ben n.l. zeer benieuwd.

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re: Vleesetende planten
« Reactie #152 Gepost op: 14 april 2013, 17:47:48 »
Heb dit weekend mijn vijver van 4m op 1m dicht gegooit en een moerasje van gemaakt met als boven laag een 25 cm turf gemend met grof rivier zand  Welke vlees etende en moeras orchi's kan ik als beginneling het beste  planten.Wie kan mij raad geven a.u.b  dank U

Gyi 

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #153 Gepost op: 15 april 2013, 09:21:54 »
Pinguicula tina bladstekken

Gr. Lily-Anne
Hoe staat het met de bladstekken van 'tina' Lily-Anne??? Ben n.l. zeer benieuwd.

Cor, het gaat eigenlijk prima met de bladstekken van Pinguicula Tina. Ik ben wel opnieuw begonnen, omdat het vermoedelijk nog wat te vroeg was en sommige bladeren te groot en te dun. Ze werden eerst onderaan bruin en gingen dan helemaal kapot. Van de nieuwe bladstekken zijn er al 5 waar ik nieuwe groei zie ! Ik heb de indruk dat het heel belangrijk is,dat de onderkan( aanhechtingspunt) waar het nieuwe plantje moet groeien, zo onbeschadigd mogelijk is om te lukken en daarom denk ik dat het handiger zou zijn, om dit tijdens het verpotten weg te breken,  zodat je het blad heel gemakkelijk kan verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2013, 12:05:03 door Lily-Anne Vereecken »

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #154 Gepost op: 15 april 2013, 23:05:10 »
Staat hij effectief buiten heel de winter? In een turf moeras in pot?



Staat in een onverwarmde serre. Tijdens vrieskou is het hele substraat één ijsklomp. --8
Vogels vinden het heel prettig om Pinguicula's, die buiten staan, uit het substraat te pikken.  -3(
Vooral dan die zwarte vogels. Met die zwarte garde hebben wel meer mensen last.  ; -1(
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #155 Gepost op: 15 april 2013, 23:10:53 »
Heb dit weekend mijn vijver van 4m op 1m dicht gegooit en een moerasje van gemaakt met als boven laag een 25 cm turf gemend met grof rivier zand  Welke vlees etende en moeras orchi's kan ik als beginneling het beste  planten.Wie kan mij raad geven a.u.b  dank U

Gyi 
Hangt ervan af wat er onder die 25 cm turf/zand zit natuurlijk.
Maar wat normaal gezien zeker zou moeten lukken van vleesetende planten zijn Drosera rotundifolia, Drosera intermedia, Drosera filiformis,Dionaea en Sarracenia's.
Neem van de Sarracenia's dan vooral Sarracenia purpurea. Die heeft lage bekers. De Sarracenia's met hoge bekers hebben vaak last van de wind. Bekers breken dan af.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re: Vleesetende planten
« Reactie #156 Gepost op: 16 april 2013, 18:28:12 »
Dank U Johan onder die turf zit een laag van 25cm beuken en eiken bladeren die vergaan zijn brekers en rein zand
Er onder.
nogmaals bedankt  Johan  ))2 -2( ((11

Gyi

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #157 Gepost op: 16 april 2013, 20:17:04 »
Heb dit weekend mijn vijver van 4m op 1m dicht gegooit en een moerasje van gemaakt met als boven laag een 25 cm turf gemend met grof rivier zand  Welke vlees etende en moeras orchi's kan ik als beginneling het beste  planten.Wie kan mij raad geven a.u.b  dank U

Gyi 
Hangt ervan af wat er onder die 25 cm turf/zand zit natuurlijk.
Maar wat normaal gezien zeker zou moeten lukken van vleesetende planten zijn Drosera rotundifolia, Drosera intermedia, Drosera filiformis,Dionaea en Sarracenia's.
Neem van de Sarracenia's dan vooral Sarracenia purpurea. Die heeft lage bekers. De Sarracenia's met hoge bekers hebben vaak last van de wind. Bekers breken dan af.

Ook Pinguicula grandiflora is zeker een gemakkelijk beginnersplant. Zie hier: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?action=dlattach;topic=71.0;attach=16981;image

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #158 Gepost op: 16 april 2013, 20:27:23 »
En vergeet ook niet om enkele van de gemakkelijke moerasorchideeën te proberen:

zoals Epipactis palustris http://www.vrvforum.be/forum/index.php?action=dlattach;topic=343.0;attach=43494;image
en Pogonia ophioglossoides: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?action=dlattach;topic=343.0;attach=19128;image

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #159 Gepost op: 16 april 2013, 22:34:27 »
Guy, als je interesse hebt, dan  kan  ik  je  wel  aan enkele vleesetertjes helpen : sarracaenia,                pinguicula grandiflora, Pogonia
 Dactylorhiza sp.heb ik ook die in je moeras kan . ( wel vóór 5 mei , want dan sta ik op een plantenbeursje )
Kom gerust eens langs

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re: Vleesetende planten
« Reactie #160 Gepost op: 19 april 2013, 12:39:05 »
Lily-Anne bedankt voor je aanbod maar sint-niklaas is nogal al ver van uit Lommel in  de limburg --13 maar als ik aan die kanten ben verwittig ik je wel even en spring ik even binnen.Ken je misschien adressen hier in de omtrek die vleesetende en moeras orchide'en  te koop aanbieden !!  ((15 ((4

Nogmaals dank Lily-Anne

Gyi ((14 ((14

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #161 Gepost op: 19 april 2013, 16:30:07 »
Hallo Gyi
Ik ken geen adressen in jouw buurt die vleesetertjes en dergelijke verkopen in jouw buurt, maar als het je mocht uitkomen: vermoedelijk ga ik volgende week vrijdag naar Genk naar het Genker plantencenter en naar Diepenbeek .
Of mocht je zondag naar Utrecht komen, dan zouden we ook kunnen proberen afspreken .
Hopelijk is er een mogelijkheid bij die je past.
Groetjes
Lily-Anne

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re: Vleesetende planten
« Reactie #162 Gepost op: 3 mei 2013, 20:41:35 »
Hier dan een paar foto's van mijn moeras tuintje mede mogelijk gemaakt door plantjes van  Lily-anne _07 ((11 die me zeer goed heeft geholpen en dat waardeer ik ))2 ((12.Nu nog wat groeien en een paar plantjes en orchis er bij om een mooi geheel te vormen -2( _07

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Vleesetende planten
« Reactie #163 Gepost op: 4 mei 2013, 18:48:45 »
Speciaal voor Lily Anne,

Herkent u uw kinderen? Pinguicula grandiflora.
En daarnaast uw kleinkinderen.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vleesetende planten
« Reactie #164 Gepost op: 4 mei 2013, 22:13:28 »
Hier dan een paar foto's van mijn moeras tuintje mede mogelijk gemaakt door plantjes van  Lily-anne _07 ((11 die me zeer goed heeft geholpen en dat waardeer ik ))2 ((12.Nu nog wat groeien en een paar plantjes en orchis er bij om een mooi geheel te vormen -2( _07

Fraai biotoopje is dat, Gyi, staat het in verbinding met een vijver of wordt het op een andere manier vochtig gehouden?
Lichtervelde, West-Vlaanderen