Auteur Topic: bloei Mei Juni 2017  (gelezen 30799 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #75 Gepost op: 20 mei 2017, 12:22:12 »
Er zijn dubbele vormen van Meconopsis cambrica in de handel. Deze is wel leuk, de enkelvormige kun je beter niet in de tuin hebben. Ikzelf kom er nooit meer vanaf.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #76 Gepost op: 20 mei 2017, 12:24:52 »
Silene hookeri subsp bolanderi

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #77 Gepost op: 20 mei 2017, 12:33:41 »
Silene hookeri subsp bolanderi

Moet ik dringend ook nog eens weten te vinden om nog een poging te wagen !  Schitterende bloem en foto's Gerrit !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #78 Gepost op: 20 mei 2017, 12:45:06 »
Silene hookeri subsp bolanderi

Moet ik dringend ook nog eens weten te vinden om nog een poging te wagen !  Schitterende bloem en foto's Gerrit !

Ik meen dat ik hem ooit bij u heb gezien in 2010 in de beginjaren van het forum. Luc, ik heb er ook heel veel jaren naar uitgekeken, toen zag ik hem staan bij Floralpin. Als hij zich zo gedraagt als de nominaatvorm, moeten er veel zaden komen, dan kunnen er wat naar u toe komen. Maar je weet het niet, want deze plant is bijna niet verkrijgbaar., terwijl hij wonderbaarlijk mooi is.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #79 Gepost op: 20 mei 2017, 16:26:21 »
Silene hookeri subsp bolanderi

Moet ik dringend ook nog eens weten te vinden om nog een poging te wagen !  Schitterende bloem en foto's Gerrit !

Ik meen dat ik hem ooit bij u heb gezien in 2010 in de beginjaren van het forum. Luc, ik heb er ook heel veel jaren naar uitgekeken, toen zag ik hem staan bij Floralpin. Als hij zich zo gedraagt als de nominaatvorm, moeten er veel zaden komen, dan kunnen er wat naar u toe komen. Maar je weet het niet, want deze plant is bijna niet verkrijgbaar., terwijl hij wonderbaarlijk mooi is.

Dat klopt helemaal, Gerrit - ik heb hem ooit in het tufsteengebergte  -2( geprobeerd (tussen de stenen), maar die is ook na de winter niet meer teruggekeerd.  Hou je hem zoals de ingrammii ook helemaal droog in de zomer ?  Zo ja, dan weet ik meteen waarom hij het toen niet heeft gehaald.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #80 Gepost op: 20 mei 2017, 17:04:59 »
O, zou je de soort (ik meen dat ingrammii geen correcte naam is, op het Schotse forum is daar een discussie over geweest) in de zomer droog moeten houden? Dat is dan nieuw voor mij. Ze (het zijn er wel 15) staan in een trog. Samen met twee Draba-bollen. Dus daar wordt het hele jaar door water gegeven. Sommige komen in het tweede jaar terug, de meeste niet. Aangezien er zoveel zaad wordt geproduceerd, wat snel kiemt en waar de zaailingen zo snel groeien, dat er soms al in het eerste jaar bloei is, denk ik dat deze plant kortlevend, dan wel eenjarig is.
Of dat ook voor de bolanderi geldt weet ik niet. Die ga ik gewoon in zijn potje proberen in leven te houden (voor de zekerheid is het een dubbelwandige pot)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #81 Gepost op: 20 mei 2017, 18:29:41 »
O, zou je de soort (ik meen dat ingrammii geen correcte naam is, op het Schotse forum is daar een discussie over geweest) in de zomer droog moeten houden? Dat is dan nieuw voor mij. Ze (het zijn er wel 15) staan in een trog. Samen met twee Draba-bollen. Dus daar wordt het hele jaar door water gegeven. Sommige komen in het tweede jaar terug, de meeste niet. Aangezien er zoveel zaad wordt geproduceerd, wat snel kiemt en waar de zaailingen zo snel groeien, dat er soms al in het eerste jaar bloei is, denk ik dat deze plant kortlevend, dan wel eenjarig is.
Of dat ook voor de bolanderi geldt weet ik niet. Die ga ik gewoon in zijn potje proberen in leven te houden (voor de zekerheid is het een dubbelwandige pot)

Dat ze zomerdroogte verlangen wist ik al langer, Gerrit.  Kijk maar wat een dame schrijft uit Oregon (West USA)

'Silene hookeri is native on my property. Here It grows in somewhat rocky red clay with leaf mulch from oaks and madrone, and pine needles from Ponderosa pine. No summer rain after May. It grows best here on north west facing slopes that do not get too hot in summer, and drain well during our wet, cold winters.'
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #82 Gepost op: 20 mei 2017, 19:06:31 »
Nou, dat werpt een ander licht op de zaak. In feite laat de plant dat al zien. Na de bloei sterft het blad langzaam. We moeten hem dus die zomerrust gunnen.
Maar ik begrijp, dat je dat al deed, maar niettemin kwam de plant niet terug na de winter. In ons klimaat kan hij dus niet buiten. Wij hebben vaak natte zomers en herfst, over de winter maar te zwijgen. Wij gaan hem geen dakje geven voor zomer en winter he.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #83 Gepost op: 20 mei 2017, 20:39:56 »
Nou, dat werpt een ander licht op de zaak. In feite laat de plant dat al zien. Na de bloei sterft het blad langzaam. We moeten hem dus die zomerrust gunnen.
Maar ik begrijp, dat je dat al deed, maar niettemin kwam de plant niet terug na de winter. In ons klimaat kan hij dus niet buiten. Wij hebben vaak natte zomers en herfst, over de winter maar te zwijgen. Wij gaan hem geen dakje geven voor zomer en winter he.

Neen Gerrit, dat wordt van het goede teveel...  -2(
Ik heb hem daarom nu zowat het droogste plaatsje in mijn tuin gegeven - bovenaan een helling op het Oosten tegen de Oostenmuur van het huis aan - daar komt echt héééél weinig regen en wat er komt wordt heel snel weggedraineerd door de steile helling.  Er staat zelfs een Dionysia aretioïdes vlak in de buurt die er nu al 3 seizoenen stand houdt (zie thread Dionysia's).  Als hij het daar niet doet, dan moet i inderdaad besluiten dat hij buiten niet kan.  ))8
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #84 Gepost op: 21 mei 2017, 00:26:50 »
Schitterend Luc en Gerrit, die aparte Silenes, die moet ik absoluut ook eens proberen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #85 Gepost op: 21 mei 2017, 13:53:16 »
Deze heel aardige plant zag ik al meermaals in de Alpen en Pyreneeën , na lang zoeken vorig jaar in Essen gevonden en dit jaar voor het eerst in bloei hier in de tuin .....Asphodelus albus
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #86 Gepost op: 21 mei 2017, 21:37:56 »
prachtig Danny.
het was weer om in de tuin te werken. het was nodig.
Al even niks aan gedaan :-[ maar nu is hij weer toonbaar. ;D
zo staat mijn tuin nu in bloei https://www.youtube.com/channel/UCz7UWSq8E0dvqz4rPt2enBQ
word stiekem ook een beetje kleine hobby filmpjes maken van mijn tuin.
het is niet professional maar als we er maar plezier in hebben.
 

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #87 Gepost op: 21 mei 2017, 21:43:09 »
 oeps zie net dat een naam verkeerd had gezet. :-X :-X :-X :-X
primula= campanula -2(( -2(( -2(( --1 --1 --1 gelekaart -3)( -3( )-12 2-)( zal er volgende keer op letten

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #88 Gepost op: 21 mei 2017, 22:45:54 »
Wat Geraniumbloemen.

Geranium 'Azure Rush'

Geranium 'Ballerina'

Geranium cinereum 'Jolly Jewel Night'

Geranium 'Katharine Adele'
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #89 Gepost op: 21 mei 2017, 22:48:27 »
Geranium 'Penny Lane'

Geranium 'Rozanne'

Geranium 'Stephanie'
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)