Auteur Topic: Mosbestrijding door Mogeton  (gelezen 55139 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #15 Gepost op: 14 augustus 2011, 22:45:25 »
Ik heb, Lily-Anne al vele jaren Geranium maderense. Het is een veeleisende plant. 's Winters moet hij naar binnen, want niet winterhard. Potcultuur gaat niet zo goed. Uitgeplant in de volle grond is het beste. Maar hij heeft het liefst warme schaduw, maar vind maar eens zo'n plek. Maar de bloemen......

Ik heb een stukje van mijn tufsteen (crevice)tuin bespoten met Mogeton. Foto 1 is het resultaat na 1 week: Mosvrij. Foto 2: zo ziet de overkant van het paadje er nu uit en heb vandaag bespoten.

Nog geen schade aan de planten bemerkt.
Gerrit,
Ik heb geen problemen met de potcultuur van geranium maderense - staan bij mij in de volle zon , maar hebben wel graag een grotere pot - veel water en veel voedsel
uiteraard zal je in de volle grond minder kans hebben dat hij eens te droog komt .
het mogeton verhaal volg ik zeker nog verder- Het zou wel leuk zijn ,als je het ook eens zou kunnen testen bij vleesetende planten ? :) en tussen dactylorhiza 's :) :), maar ik weet niet of je die toevallig ook hebt .Op die plaats  zou ik het levermos liever niet hebben, zodat zaailingen beter kunnen boven komen
gr
Lily-Anne

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #16 Gepost op: 15 augustus 2011, 10:50:14 »
Lily-Anne, G.maderense heb ik vaak in potten gehouden, omdat ze daar in de winter al in stonden, maar op onverklaarbare wijze gingen bloeibare planten ineens dood in het voorjaar. Anderszijds, overleefden grote planten die nog niet gebloeid hadden de overgang van volle grond naar hun winterpot niet. Ze hebben grillige vlezige wortels, waar de aarde zomaar vanaf valt.

Ik zal geen experimenten doen met Mogeton en orchideeen. Ze staan aan de waterkant en ik wil geen resten van het spuitmiddel in de vijver vanwege de vissen. Verder denk ik dat orchideeen en vleesetende planten veel kwetsbaarder zijn. Wim en Sven zouden hier wellicht wat meer over kunnen zeggen.

Wat betreft zaailingen in het voorjaar: Ik heb gemerkt door lange observatie, dat zaailingen van Dactylorhiza juist een goede kiembodem hebben in mos, als het maar geen levermos is. Vooral niet weghalen dat (veen)mos. Ook uitkijken met het handmatig verwijderen van (lever)mos, want ongemerkt wied je de jongen bijna onzichtbare zaailingen. Je kunt m.i. het best mos verwijderen als de planten bloeien, in juni.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #17 Gepost op: 10 september 2011, 17:08:25 »
Ik wil vandaag mijn onderzoekje naar de effecten van Mogeton afronden.

Allereerst vergelijk ik de situatie van 13 aug en van vandaag 10 sept.
Op de eerste foto ziet u dat er hoegenaamd geen mos meer aanwezig is op de tufstenen. De bespuiting een paar dagen eerder heeft succes gehad. Op de tweede foto van vandaag ziet u een behoorlijke hergroei van het (veen)mos.
Foto 3 is van 13 aug en foto 4 van vandaag, met hetzelfde resultaat. Sorry voor het gaas, dat is om de eksters en vlaamse gaaien (jawel, dit is geen grap, zo heten ze bij ons. In Vlaanderen zullen deze mooi gekleurde vogels wel anders heten) weg te houden. Zij halen de planten uit de gaten en verstoppen er hun noten.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #18 Gepost op: 10 september 2011, 17:13:36 »
Ook heb ik een turf bespoten, zij het met de dosis, door de fabrikant aangegeven.

Ook hier 2 foto's, een van een maand geleden en een van vandaag.

Nou het resultaat is niet geweldig. Om het gewenste resultaat te boeken, moet de dosis worden verdubbeld.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #19 Gepost op: 10 september 2011, 17:18:13 »
De leverancier was vooral lovend over de bestrijding van levermos. Daar zou het middel "superieur" voor zijn.
Hier de foto's. Nogmaals: Foto 1 vlak na de bespuiting en foto 2 waar u ziet dat het levermos weer aan de groei gaat.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #20 Gepost op: 10 september 2011, 17:39:50 »
Een samenvatting:

Mogeton werkt. Dat is een feit. Er is een verpakking verkrijgbaar voor de consument, lang niet zo geconcentreerd als vroeger. Dat is beter voor het milieu zullen we maar zeggen. We moeten het er mee doen.

De leverancier schrijft op de verpakking lange verhalen, dat zal wel moeten denk ik, maar wij hebben er niet zoveel aan. Omdat ze daar denken, dat je Mogeton vooral in gazons gaat gebruiken kun je volstaan met de opgegeven dosis. Wij willen het middel gebruiken op tufsteen en op turf en dan moet je toch echt verdubbelen.

Je kunt Mogeton maar enkele maanden gebruiken. Alleen als de temperatuur een langere tijd boven de 20 graden ligt. Het mos moet groeien, omdat het middel de fotosynthese verhindert.
Preventief spuiten in zaaipotten in de winter is zinloos.

Het gebruik van M. is duur. Ik maakte 6 liter in een keer aan en het was zomaar op. Tufsteen zuigt op.

Je kunt het middel generiek gebruiken. Ik bedoel daarmee, dat je rustig over de andere planten kunt spuiten. Orchideeen heb ik niet geprobeerd, dat zou ik maar niet wagen. Wel meteen met schoon water naspuiten, anders geeft het lelijke oranje vlekken, die later verbranden in de zon.

Na de behandeling zien de stenen er mooi uit. Maar een tegenvaller is, dat er al gauw hergroei ontstaat. Nu hebben we wel een ultranatte zomer, maar ja, dat hebben we bijna ieder jaar.

Ik ga dit middel niet te pas en te onpas gebruiken. Het is dan duur en het geeft toch veel werk.
Ik kan me voorstellen, als uw rotstuin er mooi moet uitzien, als er bv bezoek komt dat u Mogeton gebruikt.
Ergens een klein stukje kan ook. Maar ik ga maar weer gewoon mos wegkrabben met zo'n handig verfkrabbertje.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #21 Gepost op: 10 september 2011, 22:41:59 »
Bedankt voor de test Gerrit,
Ik heb wel iets ondervonden met levermos : ik heb in  verschillende bloempotjes  nogal wat levermos en bij het bemesten met herfstbemesting voor gazon van DCM ( 8-4-15 ), had ik ook wat aan zo'n plantje gegeven - een tijdje later zag ik dat alle levermos in dat potje helemaal zwart zag , dus kapot aan het gaan was !!! Ik veronderstel dat ze niet tegen kalium kunnen , want dat zit er veel in .Hoe lang het weg zal blijven weet ik nog niet , maar ik zal het in het oog houden
groetjes
Lily-Anne

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #22 Gepost op: 11 september 2011, 14:12:13 »
Na vijf/zes maanden beginnen de eerste levermossen hier ook terug te komen. Hier dus niet op tuf gebruikt, maar op heidegrondmengsel waar ik mijn eerste Shortia's in had uitgeplant. Ik ben eigenlijk wel tevreden over de werking.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #23 Gepost op: 14 september 2011, 22:42:00 »
Bedankt voor je uitgebreid verslag Gerrit ! Een thema waar we allemaal al eens mee te maken krijgen dus je ervaringen en testen waren heel nuttig ! Ik krijg er inmiddels ook vooral last van op de turfblokken ,dus moet toekomstig ook wel knopen gaan doorhakken ... :-\
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #24 Gepost op: 2 oktober 2011, 22:56:41 »
Vandaag toch een gedeelte van de turfblokken behandeld en ik was natuurlijk -dankzij de raad van Gerrit - al een beetje ingewijd in de materie . Eens  benieuwd wat het resultaat gaat worden.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #25 Gepost op: 3 oktober 2011, 20:38:26 »
Mijn ervaring met het bestrijden van levermos op turfblokken is als volgt.
Met warm weer de blokken bespoten met natuurazijn,wel oppassen met de planten.
Moet zeggen dat je het w.s. ieder jaar moet herhalen,maar dat zal met Mogeton ook zo zijn.
Ik was er in ieder geval tevreden over.
Op de tufsteen gebruik ik het niet,gewoonweg omdat er weinig tot geen levermos op groeit.
Laat ieder er z,n voordeel mee doen.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #26 Gepost op: 3 oktober 2011, 21:10:20 »
Bedankt voor het delen van jouw ervaring Theo !  Elke bijdrage kan ons alleen maar wijzer maken !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #27 Gepost op: 4 oktober 2011, 10:01:36 »
Theo,

gebruik je deze natuurazijn dan in zijn zuivere vorm of verdund met water?

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #28 Gepost op: 4 oktober 2011, 20:31:03 »
Ik gebruik de zuivere vorm Wim,merkte dat het levermos al na een paar dagen verkleurd en daarna verschrompeld.
Op plekken waar je moeilijk bij kunt komen,heb ik het met een kwastje gedaan i.p.v.spuiten.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Mosbestrijding door Mogeton
« Reactie #29 Gepost op: 1 november 2011, 23:41:19 »
De late behandeling met Mogeton op de turfblokken heeft gewerkt , het mos begint bruin te kleuren...Uiteraard heb ik de dosis - dankzij Gerrits ervaringen-opgedreven.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "