Auteur Topic: Cypripedium  (gelezen 186927 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Cypripedium
« Reactie #105 Gepost op: 24 mei 2011, 09:39:15 »
Houd je dit substraat algemeen aan Sven of is dit speciaal voor deze kentuckiense of bepaalde groepen ?

Hallo Kris, op dit moment staat alleen kentuckiense in dit substraat. Ik las op een forum dat hiermee goede resultaten werden behaald. Het is een behoorlijk zware mix, ook in kilo's. Mijn andere Cypen (op de tweebladigen na) staan in een minder zware mix van 80% anorganisch (gelijke delen kwartszand, seramis, perliet en hydrokorrels) en 20% organisch (gelijke delen bladaarde en bark). De tweebladigen hebben wat meer organisch materiaal in hun substraat.       
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Cypripedium
« Reactie #106 Gepost op: 24 mei 2011, 19:53:45 »
Om het af te leren, nog een laatste fotootje van Cypripedium kentuckiense. Het laat mooi de voor de genus Cypripedium bijzondere vorm van de schoen zien.  
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cypripedium
« Reactie #107 Gepost op: 24 mei 2011, 22:48:44 »
Om het af te leren, nog een laatste fotootje van Cypripedium kentuckiense. Het laat mooi de voor de genus Cypripedium bijzondere vorm van de schoen zien.  

"Wie het schoentje past trekke het aan  " is hier een gezegde...Wel mij zullen ze alleszins niet vervelen Sven!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Cypripedium
« Reactie #108 Gepost op: 25 mei 2011, 19:53:59 »
(Waarschijnlijk) de laatste Cypripedium die dit jaar in mijn tuin zal bloeien: Cypripedium "princess". Een kruising van Cypripedium reginae uit de Verenigde Staten en Cypripedium lichiangense uit China. Wat deze kruising zo apart maakt is dat reginae genetisch gezien duidelijk de sterkste van de twee is. De meeste zaailingen zien er uiteindelijk dan ook uit als een reginae. Slechts enkelen hebben echte "princess" eigenschappen: gespikkeld, oranje behaard blad en de twee naar binnen gerichte bloembladen. Verder staat deze kruising er bekend om dat ze slecht tot bloei komt, maar dat kan ik niet beamen: ze staat nog maar voor het tweede jaar in tuin. 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Cypripedium
« Reactie #109 Gepost op: 25 mei 2011, 20:04:44 »
Prachtig exemplaar Sven !  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Cypripedium
« Reactie #110 Gepost op: 25 mei 2011, 20:51:36 »
Ik kan dat alleen maar beamen, een prachtige plant, Sven. En een kruising die ik nog nooit gezien had...dank je om deze hier te tonen!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cypripedium
« Reactie #111 Gepost op: 25 mei 2011, 22:19:12 »
Ik kan dat alleen maar beamen, een prachtige plant, Sven. En een kruising die ik nog nooit gezien had...dank je om deze hier te tonen!

"Om duimen en vingers af te likken" zeggen ze hier in ons plaatselijk taaltje ! :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Cypripedium
« Reactie #112 Gepost op: 25 mei 2011, 22:31:49 »
Zoiets kan ik best ook wel smaken. Bovendien krijg ik de indruk dat Cypripedium helemaal niet zo moeilijk is t.o.v. vele andere orchideeën. Maar ik ben dan ook nog niet zo lang bezig met deze planten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Cypripedium
« Reactie #113 Gepost op: 26 mei 2011, 09:12:49 »
Bovendien krijg ik de indruk dat Cypripedium helemaal niet zo moeilijk is t.o.v. vele andere orchideeën.

Op zich geldt dit voor het grootste gedeelte van de beschikbare Cypripediums, Frankie, maar je moet er wel wat voor doen. Zo maar in de tuin zetten en niet meer naar om kijken, gaat niet werken. Je dient wel de juiste omstandigheden te scheppen (veel schaduw, goed doorlatend substraat, genoeg vocht tijdens de groei en niet te veel vocht in de winter).   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Cypripedium
« Reactie #114 Gepost op: 26 mei 2011, 12:42:11 »
Nu we het hebben over de groeiomstandigheden. Omdat ik ook nog niet zo lang bezig ben met C, net als Frankie, wil ik hier meteen maar even vragen, of de planten na de bloei extra voeding nodig hebben. Ik weet, je moet heel voorzichtig zijn daarmee met orchideeen, want de plant moet weer herstellen na de grote inspanning van de bloei en ik denk dat het wortelstelsel niet erg groot is.
Meteen nog een vraag. Ik vind mijn C. niet zo goed staan, heb een betere plaats. Kan ik de planten in de herfst straffeloos opgraven en verplaatsen?. En bijbollen, kun je die dan meteen ergens anders zetten?

Gerrit

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Cypripedium
« Reactie #115 Gepost op: 26 mei 2011, 13:46:45 »
Omdat ik ook nog niet zo lang bezig ben met C, net als Frankie, wil ik hier meteen maar even vragen, of de planten na de bloei extra voeding nodig hebben.

Ik bemest al mijn Cypen. Vanaf het moment dat de plant gaat groeien, strooi ik wat (1/4 van de normale voorgeschreven dosering) osmocote mestkorrels rond de plant. Alleen robuuste hybriden (zoals "gisela") geef ik de voorgeschreven dosering.

Ik vind mijn C. niet zo goed staan, heb een betere plaats. Kan ik de planten in de herfst straffeloos opgraven en verplaatsen?

Juist dit is de reden dat ik bijna al mijn Cypen in (ingegraven) potten heb groeien. Cypen houden niet van verplanten, maar de beste periode hiervoor is inderdaad vanaf het moment in de herfst dat ze bovengronds zijn afgestorven totdat de groei weer begint in het vroege voorjaar. En natuurlijk als het niet vriest.

En bijbollen, kun je die dan meteen ergens anders zetten?

Cypen hebben geen (bij)bollen, maar rizomen. Het splitsen van het rizoom, is een vak apart en is pas aan te raden als je grotere pollen hebt van bijv. meer dan 10 groeipunten. Een goede beschrijving hoe dit in zijn werk gaat, is te vinden op de website www.cypripedium.de. Klikken op "forum" en dan op "culture". Zie de eerste posting. Er staat ook een filmpje onder "videos" in de linker kolom.    
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Cypripedium
« Reactie #116 Gepost op: 27 mei 2011, 18:06:22 »
Bedankt Sven voor je informatie. Leerzame filmpjes op de site.

Echter: worden Cypripediums vaak ik potten gehouden? De rizomen moeten net als bij Epimediums spreiden. Zo niet dan gaat een E. verpieteren. Die kun je eigenlijk niet in een pot houden. Ja, een hele grote. Geldt dat dan niet voor Cypen? Ik geef toe, het ware handig geweest om een ingegraven pot te verplaatsen.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Cypripedium
« Reactie #117 Gepost op: 27 mei 2011, 21:15:57 »
Bedankt Sven voor je informatie. Leerzame filmpjes op de site.

Echter: worden Cypripediums vaak ik potten gehouden? De rizomen moeten net als bij Epimediums spreiden. Zo niet dan gaat een E. verpieteren. Die kun je eigenlijk niet in een pot houden. Ja, een hele grote. Geldt dat dan niet voor Cypen? Ik geef toe, het ware handig geweest om een ingegraven pot te verplaatsen.

Hallo Gerrit, de meeste Cypripediums vormen polletjes: de groeipunten ontwikkelen zich dicht bij elkaar. Dat zie je ook in de filmpjes.
Er zijn inderdaad ook een paar soortjes die gaan "lopen" door middel van hun rizomen en die zich dus minder lenen voor het houden in potten. Tenzij je natuurlijk heel ruime potten pakt of ze vaker deelt. Voorbeelden hiervan: japonicum en bardolphianum.   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Cypripedium
« Reactie #118 Gepost op: 27 mei 2011, 22:27:00 »
Dank je Sven

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Cypripedium
« Reactie #119 Gepost op: 7 juni 2011, 19:04:32 »
Cypripedium reginae kennen we nu allemaal van ons boekske. Vandaag mocht ik ook nog eens een bloem aanschouwen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen