Auteur Topic: NRV Fotowedstrijd 2012  (gelezen 20585 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: NRV Fotowedstrijd 2012
« Reactie #45 Gepost op: 4 november 2013, 14:20:03 »
Maar Cor, op het gevaar af dat ik het mis heb -en ik heb het vaak mis als het om techniek gaat- ziet een verkleinde foto van 195 kb er net zo uit als een niet verkleinde foto van pak weg 5 mb? Gaat er niet veel verloren tijdens dat verkleinen?
Ik dacht het wel. Als ik mijn originele foto bekijk en hoe hij er uitziet op het forum, dan is dat niet hetzelfde.
Dat een verkleinde foto van 195 kb er net zo uit ziet als een niet verkleinde foto van pak weg 5 mb, komt omdat de techniek achter jouw monitor het 5 Mb exemplaar 'resise't' naar passend voor het browser venster. Als je een 5 Mb afbeelding op volformaat op je monitor zou afbeelden, zou je deze niet meer helemaal in beeld krijgen en heen en weer moeten scrollen. Wellicht zal er wel iets aan kwaliteit ingeboet worden, maar vergeet niet dat de jury de foto's ook vanaf monitor beoordelen (ook een monniken werk hoor 150 á 200 foto's vanaf monitor beoordelen!!!). Als je die 195 kB en 5 Mb foto's op b.v. A1 formaat (841x594 mm) gaat afdrukken, dan zul je het verschil wellicht wel zien ja.
« Laatst bewerkt op: 4 november 2013, 14:22:49 door Cor van Kapel »

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: NRV Fotowedstrijd 2012
« Reactie #46 Gepost op: 4 november 2013, 14:31:07 »
Maar ehhh, iets veel beters (Bert mag alleen maar kijken als ie zelf emmer en dweil belooft te hanteren, anders krijg ik straks op m'n fl..... van zijn vriendin )-12) alle foto's van 2012 staan op de NRV-website, zie hier http://www.rotsplantenvereniging.net/overige_foto.html.

Mocht u ergens een 'link' tegen komen die naar een verkeerde pagina verwijst, stuur me dan even een PB'tje.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: NRV Fotowedstrijd 2012
« Reactie #47 Gepost op: 4 november 2013, 15:13:12 »
Zucht... wat een foto's.

Volgens mij klopt het niet helemaal met de links. De ene keer kom je bij 'foto's 2011' en dan staat er boven een categorie 'foto's 2013' terwijl het toch echt gaat om het jaar 2012.

Het valt me op dat er idd zoveel foto's in de verkeerde categorie staan. Naast elkaar foto's uit de Alpen en foto's uit de tuin. De omschrijving mbt de categorieën is eigenlijk ook wel voor tweeërlei uitleg vatbaar. Veel mensen vinden 'planten in hun natuurlijke omgeving' ook hun eigen tuin.
« Laatst bewerkt op: 4 november 2013, 18:52:59 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: NRV Fotowedstrijd 2012
« Reactie #48 Gepost op: 4 november 2013, 15:33:54 »
Maar Cor, op het gevaar af dat ik het mis heb -en ik heb het vaak mis als het om techniek gaat- ziet een verkleinde foto van 195 kb er net zo uit als een niet verkleinde foto van pak weg 5 mb? Gaat er niet veel verloren tijdens dat verkleinen?
Ik dacht het wel. Als ik mijn originele foto bekijk en hoe hij er uitziet op het forum, dan is dat niet hetzelfde.
Ligt dat niet aan de fotograaf ?...... ))4...... :P :P
« Laatst bewerkt op: 4 november 2013, 15:35:29 door Gerard Verweij »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: NRV Fotowedstrijd 2012
« Reactie #49 Gepost op: 4 november 2013, 16:54:45 »

 ziet een verkleinde foto van 195 kb er net zo uit als een niet verkleinde foto van pak weg 5 mb?


Cor, ik heb een type-fout gemaakt het woordje 'net' moet zijn 'niet'.

Samengevat: verkleinde foto's zijn van veel mindere kwaliteit dan niet verkleinde. Ik ga dus geen foto insturen van 195 kb, terwijl hij 5 mb was.

@Gerard. Ik kan je even niet volgen hoor.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: NRV Fotowedstrijd 2012
« Reactie #50 Gepost op: 4 november 2013, 18:11:56 »
Cor, ik heb een type-fout gemaakt het woordje 'net' moet zijn 'niet'.

Samengevat: verkleinde foto's zijn van veel mindere kwaliteit dan niet verkleinde. Ik ga dus geen foto insturen van 195 kb, terwijl hij 5 mb was.
Zoals ik hiervoor al heb aangegeven Gerrit, in voorgaande jaren was de ook toen al bestaande limiet van 3.5 Mb voor je geen probleem, begrijp nog steeds niet waarom die dat nu wel zou zijn. Bovendien, de regels gelden voor iedereen, dus een ieder dezelfde kansen zou ik zeggen.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: NRV Fotowedstrijd 2012
« Reactie #51 Gepost op: 4 november 2013, 18:52:08 »
Ze zullen wel coulant geweest zijn, want ik heb nooit gelet op de grens van die 3.5mb. Maar goed, we (Ger en ik) zullen wel nooit vernemen waarom er een grens moet zijn aan de resolutie.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: NRV Fotowedstrijd 2012
« Reactie #52 Gepost op: 4 november 2013, 22:03:34 »
Ik weet niet of er wegens tijdgebrek aan toe kom om foto's te gaan selecteren voor de wedstrijd, maar ik heb wel bij de eigenschappen van verschillende opnamen gezien dat ze de 5.5 Mb overschrijden. Zou dit te veel zijn, moeten ze deze limiet maar snel opschroeven met het oog op de huidige fotografie. Het hoeven niet per definitie RAW bestanden te zijn om de limiet te overschrijden. Als dit de werkelijke grens is voor de toekomst zullen ze naar mijn mening niet veel aanbod meer krijgen voor de wedstrijd. Tegenwoordig zijn JPEG bestanden van 7.5 Mb geen uitzondering meer.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: NRV Fotowedstrijd 2012
« Reactie #53 Gepost op: 4 november 2013, 22:05:21 »
Dat is beloofd Cor.
Dan maar zelf dweilen