Crocus 2024

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2024, 00:43:09

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Door in je foto archief te snuisteren kan je goed zien of bepaalde soorten nu echt sneller in gang  schieten en of alles nu werkelijk sneller is dan het vorige jaar .Neem nu mijn Crocus biflorus Parkinsonii ....Eerste foto is van 12 december 2023 en de tweede van 24/11/2024 .
Zeer veel verschil is er waarschijnlijk niet en toch is er vaak de perceptie dat het weer sneller gaat ... ))4 
Je ziet ook heel duidelijk dat de groep niet echt uitbreid !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2024, 09:28:01
Door in je foto archief te snuisteren kan je goed zien of bepaalde soorten nu echt sneller in gang  schieten en of alles nu werkelijk sneller is dan het vorige jaar .Neem nu mijn Crocus biflorus Parkinsonii ....Eerste foto is van 12 december 2023 en de tweede van 24/11/2024 .
Zeer veel verschil is er waarschijnlijk niet en toch is er vaak de perceptie dat het weer sneller gaat ... ))4 

Mee eens Kris , het heeft steeds de indruk wat is het vroeg dit jaar maar inderdaad 10 jaar geleden was dit ook zo .....

De parkinsonii vorm groeit inderdaad maar traag , om de 3 jaar eens herplanten zou ik wel aanbevelen . Ik vind wel dat de ene standplaats soms wel beter is dan de andere , jammer dat krokussen niet zelf kunnen zeggen waar ze het liefst staan , de meest geschikte plaats vinden in de tuin is niet altijd simpel . Soms is je vermoeden goed maar soms sla je de bal helemaal mis
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Heb vandaag terug een spontane zaailing gevonden van Crocus laevigatus in de tuin . Opvallend is de standplaats , deze is een beschaduwde plaats ver weg van de moederplanten . Leuk te zien maar heel verrassend zeker in dit nat jaar waarin laevigatus het hier hard te verduren kreeg ( voor de planten die niet afgedekt geweest zijn )
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Vandaag ook een beetje lente gevoel bij het zien van de eerste lentebloeier ! Deze uitstekende vorm van Crocus suaveolens uit de stal van D. Schnabel staat hier al sinds 2018 in mijn bollenbed . Komt ieder jaar in bloei rond  20 december en is dit jaar de eerste !
Ieper , West-Vlaanderen

Marc Coolens

Frankie de crocus Leavignatus staan in gewone tuingrond en krijgen geen zomerrust en ook geen bescherming tegen regen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 19 december 2024, 15:13:50
Heb vandaag terug een spontane zaailing gevonden van Crocus laevigatus in de tuin . Opvallend is de standplaats , deze is een beschaduwde plaats ver weg van de moederplanten . Leuk te zien maar heel verrassend zeker in dit nat jaar waarin laevigatus het hier hard te verduren kreeg ( voor de planten die niet afgedekt geweest zijn )

Laevigatus kan dus zeker onbeschut in de tuin, ook te zien bij Marc, maar als je op zeker wilt spelen is cultivatie in een bollenbed (met bijhorende droge zomerrust) geen overbodige luxe?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 19 december 2024, 15:20:59
Vandaag ook een beetje lente gevoel bij het zien van de eerste lentebloeier ! Deze uitstekende vorm van Crocus suaveolens uit de stal van D. Schnabel staat hier al sinds 2018 in mijn bollenbed . Komt ieder jaar in bloei rond  20 december en is dit jaar de eerste !

Eén crocus maakt de lente nog niet, Danny, maar als je dit ziet is het toch ook allemaal niet meer zo veraf!

Bert Stegeman

hier in de voortuin komen de crocussen puntjes al boven )2)

Luc Gilgemyn

Zal ik voor een primeur zorgen....  8)) 8))

Crocus laevigatus - dark form..  5)) )1) --1 --1

....  7))  hij blijft maar produceren!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

En dan is er nog C. laevigatus ex Goldback - zonder goldback - die bij een zeldzame zonnestraal toch opende.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 21 december 2024, 18:34:56

Laevigatus kan dus zeker onbeschut in de tuin, ook te zien bij Marc, maar als je op zeker wilt spelen is cultivatie in een bollenbed (met bijhorende droge zomerrust) geen overbodige luxe?

Toch nog bedenken dat bij Marc, de Crocus onder en tussen andere planten staat die in de zomer overtollig vocht opnemen wat de bollen wel enigszins beschermt tegen rot.   Al wil ik niet zeggen dat het in een ander geval niet kan lukken... het zal toch helpen.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2024, 09:28:01

Hier is hij dan weer nog niet te zien en sterk uitbreiden doet hij bij mij ook heeeeel traagjes !

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 december 2024, 17:03:17
Citaat van: Frankie Wulleman op 21 december 2024, 18:34:56

Toch nog bedenken dat bij Marc, de Crocus onder en tussen andere planten staat die in de zomer overtollig vocht opnemen wat de bollen wel enigszins beschermt tegen rot.   Al wil ik niet zeggen dat het in een ander geval niet kan lukken... het zal toch helpen.

Omringende planten zullen zeker een hulp zijn, Luc.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 december 2024, 16:55:57
Zal ik voor een primeur zorgen....  8)) 8))

Crocus laevigatus - dark form..  5)) )1) --1 --1

....  7))  hij blijft maar produceren!

Prachtig, ze blijven maar gaan. Ik zag er hier ook eentje deze namiddag.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 december 2024, 17:03:17

Zonder meer Luc ! Zo had ik vroeger in de vorige tuin ook succes met Crocus korolkowii ( buiten ) die kort bij een kleinblijvende heester stonden . Die heester trok het overtollige vocht in de grond naar zicht toe . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "