Auteur Topic: Bloei Maart -April 2024  (gelezen 3238 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4867
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #135 Gepost op: 16 april 2024, 17:35:03 »
Een van de beste Erysimum die ik in jaren heb gezien is deze Erysimum pumilum, met bijna ongesteelde bloemen en compact groeiend. Hopelijk kan dit een blijver zijn in de tuin. Met dank overigens aan de ijverige kweker.
Hey Frankie , is die ijverige kweker Luc S. ? Ik heb namelijk van Luc ook deze plant ...Zie foto in bijlage ... Inderdaad een heel goeie ! 
Maar er  werd door Luc ook  op het kaartje 'ex Taygetos -KR '  bijgeschreven als extra informatie  .Waar staat KR voor ? Ik denk dan aan Kreta maar de Taygetos liggen  in de  Peloponnesos ...Als je gaat google-en dan vind je geen pumilum voor dit gebied maar wel een pusillum voor Taygetos .... (https://www.greekflora.gr/el/flowers/2494/Erysimum-pusillum)
Erysimum pumilum is volgens ik vind een  synoniem voor Erysimum jugicola en lijkt af te stammen uit de Pyreneeën  en de Alpen .
Dus vraag aan Luc :  zou het kunnen dat hier een verschrijving heeft plaats gevonden ?
Ik heb deze planten opgekweekt uit Holubec zaad.
Op zijn lijst staat als herkomst "ex Taygetos GR"
Bij de Tjechen cirkuleert die naam blijkbaar, maar op het web vind ik weinig bruikbare info. Wel blijkt dat de naam E. pumilum niet officieel gepubliceerd werd.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #136 Gepost op: 16 april 2024, 17:38:54 »
Ik heb deze planten opgekweekt uit Holubec zaad.
Op zijn lijst staat als herkomst "ex Taygetos GR"
Bij de Tjechen cirkuleert die naam blijkbaar, maar op het web vind ik weinig bruikbare info. Wel blijkt dat de naam E. pumilum niet officieel gepubliceerd werd.
Ok bedankt Luc !!! Wordt misschien een keer vervolgd ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #137 Gepost op: 16 april 2024, 17:39:39 »
Dianthus microlepis vorm/cv (van zaden uit cultuur/tuinen ) ex Philippe Van Hilst 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #138 Gepost op: 16 april 2024, 21:58:47 »
Dianthus microlepis vorm/cv (van zaden uit cultuur/tuinen ) ex Philippe Van Hilst

Kloeke microlepis is dit, Kris!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #139 Gepost op: 16 april 2024, 22:13:14 »
Dianthus 'Conwy Star ' is ook weer aan het feest ...Ik had die vorig jaar gestekt en er ook enkele uitgedeeld . Weet niet meer precies aan wie allemaal . Maar als je die van mij hebt gekregen staat er waarschijnlijk een verkeerd label bij  -6) Ik dacht namelijk altijd dat het 'Conwy Silver ' was die ik nog had ...Nu met het wieden in de rotstuin het originele label van ABC terug gevonden ...

En  dan hier een nakomeling ...vorig jaar in maart gestekt en nu al volop in bloei ...

Mocht je daar eens eentje van over hebben, ik hou me altijd aanbevolen, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #140 Gepost op: 16 april 2024, 22:13:49 »
Draba cappadocica.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 420
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #141 Gepost op: 17 april 2024, 11:59:43 »
De Townsendia met de grootste bloem en gelukkig relatief korte steel...T. parryi.

Prachtig Thomas ! Ik zou moeten kijken of ik die nog heb inmiddels ...Hier is Townsendia exscapa één van de eerste bloemende Townsendia's .Uit zaden opgekweekt van Olda Flowers ...
De naam 'ex scapa ' beduid : ex is zonder en scapa is bloemstengel dus haast zonder bloemstengel . Maar dat hebben natuurlijk wel meer Townsendia soorten  ))4 ))4

Prachtig, deze Townsendia excarpa. Ik had hem een paar jaar geleden ook. De mijne zag er echter iets anders uit. Zoals je in de bijlage kunt zien, was de bloem ook helemaal wit in het midden. Ik heb nog nooit zo'n pure kleur gezien.

Helaas is het in dit geslacht Townsendia een grote chaos om de exacte soort te bepalen. Verkeerd geïdentificeerde zaden bestaan al heel lang... omdat sommige soorten heel moeilijk te onderscheiden zijn. Ter verduidelijking een tweede foto van Townsendia scabigera.... dat is tenminste de naam waaronder ik hem destijds heb gekregen. Ik kan niet zweren of het waar was of niet.

Conclusie... We zijn het erover eens dat ze allemaal mooi zijn zonder precies te weten welke het zijn.

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 420
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #142 Gepost op: 17 april 2024, 12:17:01 »
We blijven in dezelfde kleuren ..Claytonia megarhiza , dewelke Ger me recent heeft mee gegeven .Dus voorlopig geen credits aan mezelf .


Met je prachtige Claytonia megarhiza heb je precies mijn smaak te pakken. Ik had ooit een klein exemplaar, maar die ging na twee jaar weer dood. Gelukkig heb ik verschillende zaaipotjes waar je al wat zaailingen kunt zien.

Een kleine tip voor verdere kweek van een Canadese vriend. Deze soort reageert gevoelig op overmatige warmte in het wortelgebied.

Toevallig kreeg ik een paar dagen geleden een foto van een groot exemplaar van een
Claytonia megarhiza v. nivalis, die ik jullie niet wil onthouden...

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #143 Gepost op: Gisteren om 08:40:58 »
Met je prachtige Claytonia megarhiza heb je precies mijn smaak te pakken. Ik had ooit een klein exemplaar, maar die ging na twee jaar weer dood. Gelukkig heb ik verschillende zaaipotjes waar je al wat zaailingen kunt zien.
Een kleine tip voor verdere kweek van een Canadese vriend. Deze soort reageert gevoelig op overmatige warmte in het wortelgebied.
Toevallig kreeg ik een paar dagen geleden een foto van een groot exemplaar van een
Claytonia megarhiza v. nivalis, die ik jullie niet wil onthouden...

Dacht ik al Thomas .... -2( -2( Ja het zijn allemaal prachtige planten maar eveneens uitdagingen ...Ik zag ook ergens een zaailing boven komen in de zaaipotten . Bedankt voor de tip , je zou denken dat hij net de warmte wil hebben maar we leren elke dag bij .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #144 Gepost op: Gisteren om 08:41:41 »
Prachtig, deze Townsendia excarpa. Ik had hem een paar jaar geleden ook. De mijne zag er echter iets anders uit. Zoals je in de bijlage kunt zien, was de bloem ook helemaal wit in het midden. Ik heb nog nooit zo'n pure kleur gezien.
Helaas is het in dit geslacht Townsendia een grote chaos om de exacte soort te bepalen. Verkeerd geïdentificeerde zaden bestaan al heel lang... omdat sommige soorten heel moeilijk te onderscheiden zijn. Ter verduidelijking een tweede foto van Townsendia scabigera.... dat is tenminste de naam waaronder ik hem destijds heb gekregen. Ik kan niet zweren of het waar was of niet.
Conclusie... We zijn het erover eens dat ze allemaal mooi zijn zonder precies te weten welke het zijn.

Het is zeer zeker een beetje chaos bij de identificatie /determinatie van Townsendia ....Je hebt helemaal gelijk Thomas ! Best mogelijk dat de mijne helemaal niet de echte is ...Zaden zijn afkomstig van planten uit een tuin .En als daar meerdere soorten Townsendia staan en bloeien zullen die waarschijnlijk kruisen .Beter zou het zijn om aan zaden van wildplanten te geraken ...En dan nog , want er is inderdaad heel weinig verschil tussen bepaalde soorten onderling zoals je terecht opmerkt .Daar is dan ook nog eens discussie over . Maar mooi blijven ze allemaal ...
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 08:46:05 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #145 Gepost op: Gisteren om 09:01:23 »
Dianthus microlepis vorm/cv (van zaden uit cultuur/tuinen ) ex Philippe Van Hilst
Kloeke microlepis is dit, Kris!

Is zonder meer  een kruising met een andere soort Frankie .Ik weet van Philip dat de zaden afkomstig waren  van planten uit tuinen ...Ik heb die zaaisels bij hem op de kwekerij gezien destijds en daar zat wel wat variatie in ...Ik heb deze toen speciaal meegenomen vanwege de net iets andere groei en ook andere bloemkleur . De kleur vind ik echt goed en ook het loof is eens wat anders dan de echte microlepis.
Zoals je misschien weet zijn ook zowel  Dianthus 'Conwy Star ' als ' Conwy Silver ' ontstaan uit zaailingen afkomstig van Dianthus microlepis 'Leuchtkugel' . Dus ook allemaal microlepis bloed ! En terwijl de zuivere microlepis  vormen alsook 'Leuchtkugel' (die heb ik hier ook )de laatste jaren niet zo goed tot soms slecht bloeien zijn beiden Aberconwy resultaten echt nog steeds een feest ...'Conwy Silver ' ontbreekt hier en staat weer op mijn zoeklijstje ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 420
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #146 Gepost op: Gisteren om 12:13:01 »
Prachtig, deze Townsendia excarpa. Ik had hem een paar jaar geleden ook. De mijne zag er echter iets anders uit. Zoals je in de bijlage kunt zien, was de bloem ook helemaal wit in het midden. Ik heb nog nooit zo'n pure kleur gezien.
Helaas is het in dit geslacht Townsendia een grote chaos om de exacte soort te bepalen. Verkeerd geïdentificeerde zaden bestaan al heel lang... omdat sommige soorten heel moeilijk te onderscheiden zijn. Ter verduidelijking een tweede foto van Townsendia scabigera.... dat is tenminste de naam waaronder ik hem destijds heb gekregen. Ik kan niet zweren of het waar was of niet.
Conclusie... We zijn het erover eens dat ze allemaal mooi zijn zonder precies te weten welke het zijn.

Het is zeer zeker een beetje chaos bij de identificatie /determinatie van Townsendia ....Je hebt helemaal gelijk Thomas ! Best mogelijk dat de mijne helemaal niet de echte is ...Zaden zijn afkomstig van planten uit een tuin .En als daar meerdere soorten Townsendia staan en bloeien zullen die waarschijnlijk kruisen .Beter zou het zijn om aan zaden van wildplanten te geraken ...En dan nog , want er is inderdaad heel weinig verschil tussen bepaalde soorten onderling zoals je terecht opmerkt .Daar is dan ook nog eens discussie over . Maar mooi blijven ze allemaal ...

Dat klopt Kris... er zijn nauwelijks verschillen voor ons leken met drie of vier soorten.

Hier is een voorbeeld... Ik ontdekte onlangs een spontane zaailing in een zaaipotje die daar eigenlijk niet thuishoorde. Nu begint het te bloeien maar ik weet niet wat het is. Het lijkt een beetje op jouw Townsendia.

Op de tweede foto zie je de zaaistatus van Townsendia alpigena var. caelinensis, die ik nog niet kende en waar ik nauwelijks informatie over kan vinden...🤔

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4867
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #147 Gepost op: Vandaag om 14:18:45 »
De witte bloeivorm van Ramonda nathaliae
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4867
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #148 Gepost op: Vandaag om 14:22:29 »
Een daphne die tot nu vrij compact blijft - Daphne calcicola "Gang Go Ba"
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #149 Gepost op: Vandaag om 15:32:37 »
De witte bloeivorm van Ramonda nathaliae

Knap Luc ,heel bloemrijk !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "