Auteur Topic: AGS - Spring show - KENT 16.03.2013  (gelezen 19129 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #30 Gepost op: 19 maart 2013, 21:18:34 »
enkele sfeerbeelden van de zaal.

Nu ga ik misschien op wat teentjes trappen, maar ik vind die Engelse shows echt verschrikkelijk om te zien. Van die klinische, lange tafels met potten planten erop. Enige "sfeer" heb ik niet kunnen ontdekken. Begrijp me niet verkeerd, er staan echt wel mooie planten tussen, maar mij zal je er niet snel vinden. Geef mij maar een mooie tuin waarin planten te zien zijn in een (nagebootste) natuurlijke omgeving. Dan zijn ze maar iets minder gemakkelijk te bekijken en te fotograferen... 

??????  :o --6 ???

In een tuin kun je een groot deel van de planten die op een AGS show worden getoond nooit zo perfect opkweken als onder de gecontroleerde omstandigheden zoals de Engelsen dat doen. Altijd is er wel een beestje die van een plant snoept, of een zuchtje wind die een bloemstengel knakt, enz... .
Wanneer je zo'n zaaltje betreedt druipt de magie en de sfeer er van af, mijn beste Sven. Sensatie verzekerd. Ik zie de planten ook graag in een tuin en nog liever op hun natuurlijke habitat, maar in zo'n Engels zaaltje zie je de plant gewoonweg op zijn best. Geen twijfel mogelijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #31 Gepost op: 19 maart 2013, 21:22:12 »
Ok... ok... nu snel wat kussens :  ;D

1) Dionysia oreodoxa
2) Dionysia bryoides
3) Dionysia aretioides "Bevere"
4) Dionysia "Solaris" (hybride van Michael Kammerlander... zoals zovele )

Laat u niet van de wijs brengen, Luc, de Dio's zijn subliem, in een rotstuin en zelfs op hun natuurlijke locatie in de halfwoestijn ga je die zeker nooit zo mooi kunnen aanschouwen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #32 Gepost op: 19 maart 2013, 22:16:03 »
Als je nog nooit op zo'n Engelse show geweest bent, kan je je dat niet in de verste verten inbeelden met welke perfectie sommige planten daar getoond worden. Natuurlijk is een natuurlijke habitat veel mooier en 'natuurlijker', de combinatie tussen steen en plant en bloem, maar daar zal je heel zelden zulke exemplaren tegenkomen. Al komen sommige planten toch beter tot hun recht als ze op een natuurlijk ogende wijze in beeld gebracht worden. ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #33 Gepost op: 20 maart 2013, 08:46:27 »
In een tuin kun je een groot deel van de planten die op een AGS show worden getoond nooit zo perfect opkweken als onder de gecontroleerde omstandigheden zoals de Engelsen dat doen. Altijd is er wel een beestje die van een plant snoept, of een zuchtje wind die een bloemstengel knakt, enz... .
Wanneer je zo'n zaaltje betreedt druipt de magie en de sfeer er van af, mijn beste Sven. Sensatie verzekerd. Ik zie de planten ook graag in een tuin en nog liever op hun natuurlijke habitat, maar in zo'n Engels zaaltje zie je de plant gewoonweg op zijn best. Geen twijfel mogelijk.

Als ik foto's van zo'n show zie, moet ik altijd meteen denken aan van die Amerikaanse "Little Miss"-verkiezingen. Ken je die? Dat ze van die kleine meisjes perfect opgemaakt en in van die potsierlijke jurken de catwalk opsturen om de "mooiste" te kiezen.
Dan denk ik: laat ze lekker buiten spelen. Dat is veel leuker om te zien. En dan nemen we die geschaafde knie en wat modder op de jurk wel op de koop toe... 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #34 Gepost op: 20 maart 2013, 09:01:15 »
Als je er geen plek voor hebt, hoor ik het wel........ ;D
Ik wist wel dat ik op jou zou kunnen rekenen....  _07 ... wat zit dit forum toch boordevol vriendelijke, hulpvaardige mensen...  -1(

Nu ga ik misschien op wat teentjes trappen, maar ik vind die Engelse shows echt verschrikkelijk om te zien. Van die klinische, lange tafels met potten planten erop. Enige "sfeer" heb ik niet kunnen ontdekken. Begrijp me niet verkeerd, er staan echt wel mooie planten tussen, maar mij zal je er niet snel vinden. Geef mij maar een mooie tuin waarin planten te zien zijn in een (nagebootste) natuurlijke omgeving. Dan zijn ze maar iets minder gemakkelijk te bekijken en te fotograferen...  

 -2( -2( Tja.... de Sven houdt wel van een knuppel in het hoenderhok te zijner tijd....  -7(  Of heb je een trauma overgehouden aan je schooltijd Sven, want dit gaat door in een schoolzaal.. ?  -2(( ((11 -1(

De "sfeer", wat sowieso al een subjectief gegeven is, zit 'em in het geheel, Sven.  Praatje maken, vrienden ontmoeten, plantje kopen.... en dan uiteindelijk de tentoongestelde planten bewonderen en bespreken met de vrienden of zelfs de kweker die dan uitlegt hoe hij het dan wel doet om die perfectie te bereiken... of gewoon die moeilijke dingen in leven te houden...   
Een aantal planten die er te zien zijn, kun je in een tuin in onze streken trouwens niet groot brengen.  Dat is trouwens ook één van de redenen waarom in Engeland zoveel in pot wordt gekweekt : het natte klimaat daar laat nu eenmaal niets anders toe... en niet iederéén kan de bergen in om ze ter plaatse te gaan bekijken  ))8
De shows werden origineel ook in het leven geroepen door de AGS om méér mensen met dit soort planten te laten kennis maken en zodoende ook leden te werven voor de vereniging.  De manier waarop ze worden tentoongesteld is nu eenmaal wat ze is : gericht op de praktijk om ze gemakkelijk, voor iedereen bereikbaar van dichtbij te kunnen bekijken.
Ik zie echt geen vergelijking met een "Little Miss" verkiezing Sven ....?  ((15 - de gemiddelde leeftijd van de bezoekers ligt trouwens ook veel hoger...  -1( -7(  
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #35 Gepost op: 20 maart 2013, 09:12:00 »
Tijd voor nog wat moois  !  8) (denk ik toch)

De Primula's waren ook goed vertegenwoordigd... een staaltje :

1) een kruising van allionii met alleen een nummer
2) P. allionii "Rosemary"
3) Roze en lila zijn de dominerende kleuren
4) P. allionii "Emily Jane"

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #36 Gepost op: 20 maart 2013, 09:22:27 »
1) P. "Fritz Kummert" - sorry voor de onscherpe foto, maar deze was zo intens donker van kleur dat ik hem toch wil laten zien.


Misschien kunnen we Sven vermurwen met een selectie Irissen...  :P

2) Iris wilmottiana uit Kazakstan
3) Iris kuschackewiczii
4) Iris nusariensis
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #37 Gepost op: 20 maart 2013, 09:23:17 »
Tijd voor nog wat moois  !  8) (denk ik toch)

De Primula's waren ook goed vertegenwoordigd... een staaltje :
Vind ik ook.
Ik zie echt geen vergelijking met een "Little Miss" verkiezing Sven ....?
Sluit me geheel bij de vorige spreker aan.


Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #38 Gepost op: 20 maart 2013, 09:31:11 »
...verder...

1) Iris nusariensis - een uiterst zeldzame witte vorm

Tja... en we hebben de Saxifragaten nu lang genoeg op hun honger gelaten...  ;D

2) Sax. x "Sissi" was hier al meer te zien, maar dit in ietwat bescheidener afmetingen
3) Een aardig triootje...
3) Sax. jenkinsiae ... wie een blaadje ontdekt mag het laten weten  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2013, 19:47:10 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #39 Gepost op: 20 maart 2013, 09:38:37 »
....neen... het is nog niet voorbij...


1) Sax. "Allendale Charm"

en hiervoor gaat de Frankie (en enkele anderen) wellicht uit de bol....
2) Sax Cecilia x grisebachii
3) Sax Cecilia x Frederici Augusti

4) Sax. "Tenerife"
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #40 Gepost op: 20 maart 2013, 09:53:48 »
En als uitsmijter bij de steenbrekers :

1) Sax. poluniana poluniniana


2) Narcissus alpestris
3) Corydalis "Beth Evans"
4) Een tulpje waarvan de naam mij ontsnapt is..
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2013, 22:19:06 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #41 Gepost op: 20 maart 2013, 10:17:36 »
Knappe plaatjes weer Luc -6(.
1) Sax. "Allendale Charm"
Ziet er 'iets' beter uit dan mijn 'Allandale Charm', die ik hier http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=984.msg40043#msg40043(antwoord 385) postte. Nou ja, kwestie van een beetje Pokon voeren ::).

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #42 Gepost op: 20 maart 2013, 19:35:45 »
-2( -2( Tja.... de Sven houdt wel van een knuppel in het hoenderhok te zijner tijd....  -7(

 -1( 8)

Ik zie echt geen vergelijking met een "Little Miss" verkiezing Sven ....?

Ik geef toe dat de vergelijking ietwat vergezocht was. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het best kan zijn dat de individuele planten er perfect uitzien, maar dat dat nog niet maakt dat het geheel aangenaam is om naar te kijken. Een plant in een natuurlijk ogende omgeving (mag ook best in een kas zijn), is voor mij als tuin- en plantenliefhebber veel "sfeervoller" dan een rij potten op lange tafels. Een beschadiging van de plant door een insect of de elementen, neem ik dan graag op de koop toe.   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #43 Gepost op: 20 maart 2013, 20:24:54 »
En als uitsmijter bij de steenbrekers :

1) Sax. poluniana
2) Narcissus alpestris
3) Corydalis "Beth Evans"
4) Een tulpje waarvan de naam mij ontsnapt is..


Ik weet het is moeilijk Luc, maar de juiste naam is eigenlijk Saxifraga poluniniana. Ze maken het ons niet makkelijk. En zeker die Tsjechische namen .... ))4

In ieder geval een prachtige plant, zijn we ondertussen al gewend van de broeders van Mr. Bean.
Ik denk dat ik ook Saxen in reuze potten ga planten, kan ik mijn eigen show houden. --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:AGS - Spring show - KENT 16.03.2013
« Reactie #44 Gepost op: 20 maart 2013, 20:34:46 »
Nog meer fritjes...

1) Fritillaria aurea met gigantische "bellen"
2) Frit. crassifolia ssp crassifolia


Enkele opvallende einzelgängers :
3) Anemone calandrinoides - de vrij nieuwe dubbele vorm !  ((7
4) Colchicum kesselringii - een mooie, egale pot

Wordt vervolgd...

Prachtige planten krijgen we te zien Luc !   ((3
Mijn voorkeur gaat uit naar Fritillaria aurea en de Colchicum kesselringii die ik bijzonder mooi vind !
Ieper , West-Vlaanderen