Auteur Topic: Turkey and Iran - Travelogue  (gelezen 26598 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Turkey and Iran - Travelogue
« Reactie #90 Gepost op: 28 januari 2011, 18:15:40 »
Hierbij de bloeiende uitvoering van Gypsophila aretioides, gemaakt op 15-06-2003 in Noord-Iran.
Zal misschien verkooplustig overkomen, echter voor de mensen die naar Gent komen,,,,,, ik heb er nog een 12 tal van staan :P :P

Nog eentje voor mij ook Ger !!  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Turkey and Iran - Travelogue
« Reactie #91 Gepost op: 28 januari 2011, 18:22:09 »
mooie plant Ger,
die wil ik ook wel eens uitproberen , dus schrijf voor mij ook maar een plantje op ( speciale aandachtspunten nodig voor optimale groei ?)
groetjes
Lily-Anne
Alleen mogelijk op tufsteen in de volle zon Lily-Anne. Is dit bij jou mogelijk, zo niet dan kun je dit beter vergeten. Moet echt op tuf >:( >:(
Niet te hard van stapel lopen dames en heren, 12 is niet veel !!

Kees Jan van Zwienen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 316
  • Botanische foto's op http://keesjan.smugmug.com
Re:Turkey and Iran - Travelogue
« Reactie #92 Gepost op: 28 januari 2011, 21:17:49 »
Klaas, ik wist niet dat Gypsophila aretioides zo mooi bloeit!

Chris, thanks for the name of the tortoise!!!
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2011, 21:27:28 door Kees Jan van Zwienen »
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Turkey and Iran - Travelogue
« Reactie #93 Gepost op: 29 januari 2011, 17:30:53 »
ja Ger ,
 ik weet ik dat ik wat hebzuchtig aan het worden ben , maar het is hier in de vereniging dan ook zo'n openbaring voor mij, dat ik  er niet genoeg van kan krijgen .Het zit in de planning om dit voorjaar extra tufsteen aan te kopen bij Cathy - ik hoop dat de voorraad nog niet uitgeput is .Wel goed dat je er speciaal de aandacht op vestigt dat de plant in tufsteen moet staan .In de huidige rotstuin heb ik  zon tot ongeveer 13u maar in de rest van de tuin heb ik zon  genoeg ( als ze schijnt ) - ik zal de rotstuin wat moeten gaan uitbreiden denk ik  ;D ;) Ik denk ook nog aan een extra trog
groetjes
Lily-Anne

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Turkey and Iran - Travelogue
« Reactie #94 Gepost op: 29 januari 2011, 18:31:51 »
mooi zo Lily-Anne,
komt allemaal goed. Tot zaterdag.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Turkey and Iran - Travelogue
« Reactie #95 Gepost op: 3 februari 2011, 23:04:10 »

Alleen mogelijk op tufsteen in de volle zon Lily-Anne. Is dit bij jou mogelijk, zo niet dan kun je dit beter vergeten. Moet echt op tuf >:( >:(

[/quote]

Helaas ben ik alleen op dit forum nog nieuw, maar lichamelijk en de rest is niet meer zo piep ;)
Nadat ik dit las moet ik toch wat laten zien. Heb vandaag een paar plaatjes gemaakt hier in de tuin.Zo'n 5 jaar geleden had ik wat grotere potten met diverse alpine planten en wist niet waar te planten. In de pot laten maakte de planten ook niet beter dus besloot ik ze eenvoudig in de tuin (in het bloembollenzand  wat we hier hebben) te planten.Hier staan 2 verschillende Raoulia, 1 Minuartia en 1 Gypsophila aretoides Caucasica. Worden niet afgedekt in de winter!
Oordeelt U zelf maar.
Het eerste plaatje is van een driejarige plant op een verhoogd bed met split afgedekt, maar eronder alleen (bollen) zand.
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Turkey and Iran - Travelogue
« Reactie #96 Gepost op: 3 februari 2011, 23:06:02 »
nog de laatste foto
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Turkey and Iran - Travelogue
« Reactie #97 Gepost op: 3 februari 2011, 23:14:27 »
Hallo Luit, leuk dat je ook ons forum komt vervoegen.
Lees ik goed dat je buiten Raoulia's kweekt, zonder afdekken. Ik heb meerdere soorten geprobeerd, maar met matig succes. Te veel vocht in de winter kan funest zijn, maar kale vorst is iets wat ze nog minder verdragen. Hoe doe jij dit?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Turkey and Iran - Travelogue
« Reactie #98 Gepost op: 4 februari 2011, 09:22:19 »
Hele mooie kussentjes Luit !
Die zandige ondergrond bevalt hen blijkbaar ook uitstekend !  :)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Turkey and Iran - Travelogue
« Reactie #99 Gepost op: 4 februari 2011, 19:46:08 »
Hallo Luit, leuk dat je ook ons forum komt vervoegen.
Lees ik goed dat je buiten Raoulia's kweekt, zonder afdekken. Ik heb meerdere soorten geprobeerd, maar met matig succes. Te veel vocht in de winter kan funest zijn, maar kale vorst is iets wat ze nog minder verdragen. Hoe doe jij dit?
Frankie, Raoulia kan inderdaad lastig zijn, maar ik heb al heel lang geleden bij een kweker gezien dat hij in November de planten met dennetakken afdekte, zodat de zon er niet bij kwam. Ik kocht daar altijd mijn moederplanten voor de vermeerdering.
Ik denk dat nu met acryldoek ook dit resultaat bereikt wordt, maar heb het nooit geprobeerd.
De planten op de foto staan misschien wel iets beschut tegen felle zon instraling door wat hogere planten aan de zuidoost kant hiervan. Het valt eigenlijk niet eens op maar met de laagstaande zon in de winter blijkt het net genoeg.
Deze winter lagen ze tot in januari onder sneeuw en er was ook verder weinig zon, maar vorige winter zonder sneeuw en veel vorst was maar een klein stukje dood gegaan.
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Turkey and Iran - Travelogue
« Reactie #100 Gepost op: 4 februari 2011, 20:04:12 »
Frankie, Raoulia kan inderdaad lastig zijn, maar ik heb al heel lang geleden bij een kweker gezien dat hij in November de planten met dennetakken afdekte, zodat de zon er niet bij kwam. Ik kocht daar altijd mijn moederplanten voor de vermeerdering.
Ik denk dat nu met acryldoek ook dit resultaat bereikt wordt, maar heb het nooit geprobeerd.

Ik had andere jaren (in bepaalde jaren) ook uitval bij Nieuwzeelandse alpiene planten zoals Raoulia,Celmisia etc....
Ik heb een aantal van die planten nu dit jaar bij strenge (kale)vorst beschermd met dat speciale vlies.Ze zien er tot nu toe nog prima uit. Dus het verhaal van Luit kan ik op basis daarvan wel beamen...Dat soort planten heeft inderdaad misschien meer last van combinatie vorst/zon/vorst , uitdrogende koude winden of iets dergelijks...
Onder het vlies op de foto zitten een paar van die kleppers ...     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Turkey and Iran - Travelogue
« Reactie #101 Gepost op: 9 februari 2011, 18:47:41 »

Alleen mogelijk op tufsteen in de volle zon Lily-Anne. Is dit bij jou mogelijk, zo niet dan kun je dit beter vergeten. Moet echt op tuf >:( >:(


Helaas ben ik alleen op dit forum nog nieuw, maar lichamelijk en de rest is niet meer zo piep ;)
Nadat ik dit las moet ik toch wat laten zien. Heb vandaag een paar plaatjes gemaakt hier in de tuin.Zo'n 5 jaar geleden had ik wat grotere potten met diverse alpine planten en wist niet waar te planten. In de pot laten maakte de planten ook niet beter dus besloot ik ze eenvoudig in de tuin (in het bloembollenzand  wat we hier hebben) te planten.Hier staan 2 verschillende Raoulia, 1 Minuartia en 1 Gypsophila aretoides Caucasica. Worden niet afgedekt in de winter!
Oordeelt U zelf maar.
Het eerste plaatje is van een driejarige plant op een verhoogd bed met split afgedekt, maar eronder alleen (bollen) zand.


Luit, betreffende de caucasus vorm ben ik het met je eens,dit kan best in een pot, doch de cultuur van de Iran vorm vergt toch net iets meer aandacht en tuf.







Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Turkey and Iran - Travelogue
« Reactie #102 Gepost op: 9 februari 2011, 19:10:44 »
Frankie, Raoulia kan inderdaad lastig zijn, maar ik heb al heel lang geleden bij een kweker gezien dat hij in November de planten met dennetakken afdekte, zodat de zon er niet bij kwam. Ik kocht daar altijd mijn moederplanten voor de vermeerdering.
Ik denk dat nu met acryldoek ook dit resultaat bereikt wordt, maar heb het nooit geprobeerd.

Ik had andere jaren (in bepaalde jaren) ook uitval bij Nieuwzeelandse alpiene planten zoals Raoulia,Celmisia etc....
Ik heb een aantal van die planten nu dit jaar bij strenge (kale)vorst beschermd met dat speciale vlies.Ze zien er tot nu toe nog prima uit. Dus het verhaal van Luit kan ik op basis daarvan wel beamen...Dat soort planten heeft inderdaad misschien meer last van combinatie vorst/zon/vorst , uitdrogende koude winden of iets dergelijks...
Onder het vlies op de foto zitten een paar van die kleppers ...     

Misschien moet ik het nog maar eens proberen, met behulp van zo'n vlies of iets dergelijks. Raoulia's zijn immers beeldschone matvormende rotsplanten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen