Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 635224 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #330 Gepost op: 19 februari 2011, 22:17:29 »
Da's exact dezelfde plant,Pim, als de mijne. Vergelijk ook maar eens het blad. Geen enkele van mijn andere saxen heeft die typische bladvorm/kleur die ik ook bij jouw plant direct herkende. Wellicht heb je hetzelfde aankoopadres?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #331 Gepost op: 19 februari 2011, 22:23:03 »
Da's exact dezelfde plant,Pim, als de mijne. Vergelijk ook maar eens het blad. Geen enkele van mijn andere saxen heeft die typische bladvorm/kleur die ik ook bij jouw plant direct herkende. Wellicht heb je hetzelfde aankoopadres?

Ook bij Bart vandaan.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #332 Gepost op: 20 februari 2011, 13:17:40 »
Deze Saxifraga op de tufsteen toont al van voor nieuwjaar zijn mooie kleuren. Bij de Engleria's zijn het niet de bloemen die voor de kleuren zorgen, maar wel de bloemstengel zelf en de schutbladeren. Door het feit dat de ontwikkeling in een koud jaargetijde gebeurt (hartje winter) gaat dit bijzonder traag, maar kunnen wij des te langer genieten van de kleuren. Bij dit exemplaar zijn de bloemen zelfs nog niet geopend.
Dit is  S. federici-augusti ssp. federici-augusti.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #333 Gepost op: 20 februari 2011, 14:02:14 »
Sorry, Frankie, normaal zal ik niet snel kritiek geven op naamgeving maar dit is absoluut geen Sax. x anglica 'Winifred. De bloemen van Winifred zijn donker rose en is een van de beste ouders voor veel andere F2 hybriden.

Ger, wat zeg je van onderstaande fotootjes?

Deze heb ik ook als Saxifraga 'Winifred' x anglica op de kop getikt.
Deze tonen toch veel gelijkenis met die van Frankie. Wellicht iets donkerder.
De fotootjes zijn van vorig seizoen. Ze staat nu nog in de knop.
Zodra S. x anglica 'Winifred bloeit zal ik een foto posten, kunnen we met zijn allen het verschil zien. Het gaat om een van mijn oudste planten, vele jaren geleden verkregen van Maestro Karel Lang. Trouwens wat zijn bij Jullie in Belgie ver vooruit wat de bloei betreft.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #334 Gepost op: 21 februari 2011, 11:29:58 »
Deze Saxifraga op de tufsteen toont al van voor nieuwjaar zijn mooie kleuren. Bij de Engleria's zijn het niet de bloemen die voor de kleuren zorgen, maar wel de bloemstengel zelf en de schutbladeren. Door het feit dat de ontwikkeling in een koud jaargetijde gebeurt (hartje winter) gaat dit bijzonder traag, maar kunnen wij des te langer genieten van de kleuren. Bij dit exemplaar zijn de bloemen zelfs nog niet geopend.
Dit is  S. federici-augusti ssp. federici-augusti.
Zodra rijp,, zaden verzamelen Frankie, deze soort is al een hele tijd niet meer te zien in cultuur.
Fantastisch soort!!!!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #335 Gepost op: 21 februari 2011, 19:19:26 »
Het is inderdaad een hele mooie sax, ben ik volledig met je eens. Ik weet niet of zaden verzamelen zinvol is. In de buurt staan er nog een heel pak andere saxifraga's zodat kruisbestuiving bijna een feit is. Bovendien heb ik van porphyrions nog nooit zaad verzameld. Ik neem elk jaar wel wat stekjes. Beworteling gebeurt langzaam maar op deze manier heb je de plant soortecht terug.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #336 Gepost op: 22 februari 2011, 21:44:32 »
Proficiat Frankie , je Saxen doen het schitterend op de tufsteen.
Hier is Draba polytricha zich aan het voorbereiden voor zijn "moment " ...
We hebben ze vorige zomer gezien in No Turkije waar ze zich eveneens nestelen op stenen ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #337 Gepost op: 22 februari 2011, 22:00:04 »
Proficiat Frankie , je Saxen doen het schitterend op de tufsteen.
Hier is Draba polytricha zich aan het voorbereiden voor zijn "moment " ...
We hebben ze vorige zomer gezien in No Turkije waar ze zich eveneens nestelen op stenen ... 

Schitterende soort is dat. Een echte 'must have' voor op de tufsteen. Ook mijn exemplaar zit volop in de knop.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #338 Gepost op: 22 februari 2011, 22:04:36 »
Proficiat Frankie , je Saxen doen het schitterend op de tufsteen.
Hier is Draba polytricha zich aan het voorbereiden voor zijn "moment " ...
We hebben ze vorige zomer gezien in No Turkije waar ze zich eveneens nestelen op stenen ... 
Bijzonder fraai, Kris. Heb je er er 's winters een plexiglas plaatje boven, tegen teveel vocht?
Of staat ie in je kas?
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #339 Gepost op: 22 februari 2011, 22:15:08 »
Bijzonder fraai, Kris. Heb je er er 's winters een plexiglas plaatje boven, tegen teveel vocht?
Of staat ie in je kas?

Hij staat wel degelijk in de rotstuin Pim ,in de tufsteen . Ik heb ze zelf uit zaad opgekweekt. Ik had er 2 van op de tufsteen staan , waarvan nog 1 groter exemplaar.
Dat groter exemplaar is vorig najaar (eigenlijk in de nazomer)gesneuveld tijdens een erg natte periode. Het heeft toen enkele weken heel hard en regelmatig geregend hier en daar kunnen ze niet zo tegen. Het water blijft in de plant staan en de wollige rozetjes kunnen daar niet tegen. Als ik ze nu opnieuw zou uitplanten zou ik ze veel meer vertikaal planten (geleerd ginder in Turkije en door wat ik deze zomer heb ervaren in eigen tuin)Doordat het al een grotere plant betrof is het risico dat er meer water in blijft staan/zitten nog groter als bij jongere planten. Door het voorval van de nazomer , heb ik mijn tweede exemplaar toch maar beschermd met een stukje glas deze winter. Maar ik denk dat het ook kan opgelost worden met schuiner/vertikaler planten... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #340 Gepost op: 22 februari 2011, 22:19:50 »
Bijzonder fraai, Kris. Heb je er er 's winters een plexiglas plaatje boven, tegen teveel vocht?
Of staat ie in je kas?

Hij staat wel degelijk in de rotstuin Pim ,in de tufsteen . Ik heb ze zelf uit zaad opgekweekt. Ik had er 2 van op de tufsteen staan , waarvan nog 1 groter exemplaar.
Dat groter exemplaar is vorig najaar (eigenlijk in de nazomer)gesneuveld tijdens een erg natte periode. Het heeft toen enkele weken heel hard en regelmatig geregend hier en daar kunnen ze niet zo tegen. Het water blijft in de plant staan en de wollige rozetjes kunnen daar niet tegen. Als ik ze nu opnieuw zou uitplanten zou ik ze veel meer vertikaal planten (geleerd ginder in Turkije en door wat ik deze zomer heb ervaren in eigen tuin)Doordat het al een grotere plant betrof is het risico dat er meer water in blijft staan/zitten nog groter als bij jongere planten. Door het voorval van de nazomer , heb ik mijn tweede exemplaar toch maar beschermd met een stukje glas deze winter. Maar ik denk dat het ook kan opgelost worden met schuiner/vertikaler planten... 
Bedankt voor je respons Kris. Ik denk dat dat inderdaad de beste optie is, voldoende schuin positioneren en een tikje beschut.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #341 Gepost op: 22 februari 2011, 22:30:11 »
Klopt volledig, heren. Mijn exemplaar staat volledig verticaal uitgeplant op een tufsteen op een winderige plaats, en dit bevalt hem best van al.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #342 Gepost op: 27 februari 2011, 11:53:02 »
Saxifraga burseriana form ‘Seissera’ als jong plantje reeds twee jaar in de tuf en nu voor het eerst met één bloem.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #343 Gepost op: 27 februari 2011, 12:36:47 »
Frankie en Pim, belofte maak schuld. Ik zou nog een foto posten van de echte Saxifraga x anglica 'Winifred'.
Zien jullie ook de duidelijke verschillen? Winifred kenmerkt zich door zijn langzame compacte groei en de bloemen vertonen altijd mooie donker-roze petalen met een typisch donker ik zou bijna zeggen rood centrum. Een prachtige oude cultivar en een van de ouders van vele verdere F2 hybriden.

Tevens een mooie mogelijkheid om een van mijn meest spectaculaire cultivars te tonen:
Saxifraga 'Allendale Elite' een afstammeling van S.lilacina x S.lowndesi. Gekweekt door Ray Fairbairn.

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #344 Gepost op: 27 februari 2011, 20:12:50 »
Frankie en Pim, belofte maak schuld. Ik zou nog een foto posten van de echte Saxifraga x anglica 'Winifred'.
Zien jullie ook de duidelijke verschillen? Winifred kenmerkt zich door zijn langzame compacte groei en de bloemen vertonen altijd mooie donker-roze petalen met een typisch donker ik zou bijna zeggen rood centrum. Een prachtige oude cultivar en een van de ouders van vele verdere F2 hybriden.

Tevens een mooie mogelijkheid om een van mijn meest spectaculaire cultivars te tonen:
Saxifraga 'Allendale Elite' een afstammeling van S.lilacina x S.lowndesi. Gekweekt door Ray Fairbairn.
Dat is duidelijk nu Ger, bedankt voor je info. De kleur is intenser en 'roder'.
Ik zal mijn etiketje voorzien van vraagteken.
S. 'Allendale Elite' is zeker spectaculair.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2011, 20:16:35 door Pim Hols »
Heemskerk, Noord-Holland