Auteur Topic: Physoplexis comosa wil eindelijk bloeien!  (gelezen 3957 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Physoplexis comosa wil eindelijk bloeien!
« Gepost op: 24 april 2017, 21:04:57 »
Eindelijk heb ik een Physoplexis comosa  die bijna bloeit! Na verschillende pogingen waarbij de plant telkens kapot ging, ziet het er nu naar uit dat het deze keer zal lukken. Het plantje staat zijn 3 de jaar in of tussen de tufstenen. Heeft veel schaduw en was vorig jaar volledig op 1 nacht afgevreten door een slak. Tot mijn verbazing kwam het dit jaar schuchter terug tot leven en nu nog even wachten en  ((3 ((3

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Physoplexis comosa wil eindelijk bloeien!
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2017, 19:20:26 »
Eindelijk heb ik een Physoplexis comosa  die bijna bloeit! Na verschillende pogingen waarbij de plant telkens kapot ging, ziet het er nu naar uit dat het deze keer zal lukken. Het plantje staat zijn 3 de jaar in of tussen de tufstenen. Heeft veel schaduw en was vorig jaar volledig op 1 nacht afgevreten door een slak. Tot mijn verbazing kwam het dit jaar schuchter terug tot leven en nu nog even wachten en  ((3 ((3

Goed nieuws L-A, en nu de slakken in toom houden !  --2
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Physoplexis comosa wil eindelijk bloeien!
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2017, 10:54:23 »
Wel laat voor de physoplexis maar graag wil ik laten zien wat dit jaar heeft gebloeid.  Ook heb ik ieder jaar in augustus nog een nabloei.  Ze staan tussen de tuf en een in een tufgat.
Omgeving Roosendaal

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Physoplexis comosa wil eindelijk bloeien!
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2017, 19:40:42 »
Mooi resultaat Jan, fijn ook om je weer op het forum bezig te zien,altijd weer leerzaam! ((14
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Physoplexis comosa wil eindelijk bloeien!
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2017, 19:41:30 »
Heel mooi succes Jan !!  Een heel mooi schouwspel !  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Physoplexis comosa wil eindelijk bloeien!
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2017, 20:25:14 »
Mooi resultaat Jan, fijn ook om je weer op het forum bezig te zien,altijd weer leerzaam! ((14

 ((13
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Physoplexis comosa wil eindelijk bloeien!
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2017, 20:47:18 »
Wel laat voor de physoplexis maar graag wil ik laten zien wat dit jaar heeft gebloeid.  Ook heb ik ieder jaar in augustus nog een nabloei.  Ze staan tussen de tuf en een in een tufgat.

Prachtig resultaat, Jan.
Bij mij wilt dit ook niet lukken. Zelden heb ik eens een plant in bloei.
In Utrecht hoorde ik enkele weken geleden dat ze bij Harry Jans zichzelf uitzaaien op de tufsteen. Bijna niet te geloven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Physoplexis comosa wil eindelijk bloeien!
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2017, 20:59:39 »
Wel laat voor de physoplexis maar graag wil ik laten zien wat dit jaar heeft gebloeid.  Ook heb ik ieder jaar in augustus nog een nabloei.  Ze staan tussen de tuf en een in een tufgat.
Prachtig resultaat, Jan.
Bij mij wilt dit ook niet lukken. Zelden heb ik eens een plant in bloei.
In Utrecht hoorde ik enkele weken geleden dat ze bij Harry Jans zichzelf uitzaaien op de tufsteen. Bijna niet te geloven.
Nabloei heb ik er hier zelden op gehad dacht ik Jan ....maar voor de rest bloeien en groeien ze heel goed op de tufstenen ....Alhoewel ik ook al diverse keren zaden heb bemerkt op de planten heb ik nog geen spontane zaailingen gevonden op de tufstenen ... ))8
Hier nog 2 foto's van bloeiende planten in het voorjaar ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Physoplexis comosa wil eindelijk bloeien!
« Reactie #8 Gepost op: 13 september 2017, 21:02:36 »
Bij mij wilt dit ook niet lukken. Zelden heb ik eens een plant in bloei.

Komen ze niet te droog in het voorjaar Frankie ? (bijvoorbeeld door uitdrogende oostelijke  winden ....) Had ik vroeger wel is problemen mee en nu houd ik dat kort na nieuwjaar ook wat extra in de gaten ....Op de tuf kan het soms misschien wat droog worden .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Physoplexis comosa wil eindelijk bloeien!
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2017, 21:18:26 »
Deze hadden jullie nog te goed. Ik had wel dit topic gestart, maar het uiteindelijk resultaat vergeten posten . ( de plant is uiteindelijk eind juli door een slak volledig opgegeten!  :o --13. Hopelijk schiet ze terug uit in het voorjaar!


Verdorie! Foto ligt op haar zijde!     Luk help!
 bedankt Luc! Je bent een schat!
« Laatst bewerkt op: 13 september 2017, 22:06:07 door Lily-Anne Vereecken »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Physoplexis comosa wil eindelijk bloeien!
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2017, 21:29:14 »
Wel laat voor de physoplexis maar graag wil ik laten zien wat dit jaar heeft gebloeid.  Ook heb ik ieder jaar in augustus nog een nabloei.  Ze staan tussen de tuf en een in een tufgat.


Jan, Krijgen ze bij jou misschien speciale meststoffen? Welke? Wanneer? Hoe vaak!
Jouw jarenlange ervaring is heel leerzaam voor iedereen op het forum!
 Bedankt !

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Physoplexis comosa wil eindelijk bloeien!
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2017, 21:33:07 »
Bij mij wilt dit ook niet lukken. Zelden heb ik eens een plant in bloei.

Komen ze niet te droog in het voorjaar Frankie ? (bijvoorbeeld door uitdrogende oostelijke  winden ....) Had ik vroeger wel is problemen mee en nu houd ik dat kort na nieuwjaar ook wat extra in de gaten ....Op de tuf kan het soms misschien wat droog worden .

Ik probeerde al van alles, Kris. In de tuf, tussen de tuf, in een potje. Op tijd en stond water geven zoals je opmerkt.
Ik probeer het nu nog eens met een nieuw exemplaar...een zaailing uit de tuin van Harry. Hij had er toch te veel.  ???
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Physoplexis comosa wil eindelijk bloeien!
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2017, 21:53:01 »
Wel laat voor de physoplexis maar graag wil ik laten zien wat dit jaar heeft gebloeid.  Ook heb ik ieder jaar in augustus nog een nabloei.  Ze staan tussen de tuf en een in een tufgat.
Prachtig resultaat, Jan.
Bij mij wilt dit ook niet lukken. Zelden heb ik eens een plant in bloei.
In Utrecht hoorde ik enkele weken geleden dat ze bij Harry Jans zichzelf uitzaaien op de tufsteen. Bijna niet te geloven.
Nabloei heb ik er hier zelden op gehad dacht ik Jan ....maar voor de rest bloeien en groeien ze heel goed op de tufstenen ....Alhoewel ik ook al diverse keren zaden heb bemerkt op de planten heb ik nog geen spontane zaailingen gevonden op de tufstenen ... ))8
Hier nog 2 foto's van bloeiende planten in het voorjaar ...

Dit jaar had ik ook weer bij een, een nabloei met een bloem, genomen op 26-8-2017 om 2,50 uur. (Staat bij de eigenschappen van de foto). Hij is van de grootste groep. (eerste foto met 9 bloemen) De blaadjes verdwijnen voor een deel, komen een paar nieuwe en daar is hij.
Wel laat ik de bloemen voledig uitbloeien en ik denk dat zaad ernaast valt. Er staat er een in een tufgat, die gaat wat minder. De andere staan tussen de tufstenen, maar door het grond mengsel zit ongeveer 10% tufgruis en is afgestrooid met tuf grit. (kalk?)

LA, ik geef alle rotsplanten in het voorjaar een beetje algemene organische mest granulaat van DCM. Te koop bij ieder tuincentrum. Half theelepeltje strooi ik er gewoon naast. (Er is een rare prijspolitiek bij DCM, 1 kg kost ongeveer € 7-7,50, maar 10 kg  ongeveer € 20-22)
« Laatst bewerkt op: 13 september 2017, 21:57:44 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal