Auteur Topic: Spray werkt als antivriesmiddel voor planten  (gelezen 3750 keer)

Gerd Gheysens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
Spray werkt als antivriesmiddel voor planten
« Gepost op: 24 december 2011, 00:03:40 »

Onderzoekers van de Universiteit van Alabama en de Miami University van Ohio hebben een spray ontwikkeld die de natuurlijke antivrieseigenschappen van planten versterkt. Volgens de wetenschappers heeft hun formule hetzelfde effect als wanneer je de planten 300 kilometer zuidelijk zou verhuizen. De spray is gemaakt van ingrediënten die veilig zijn voor plant, mens en dier.

Als de nachten kouder worden, zou de plantenspray voor een natuurlijke bescherming tegen vorst kunnen zorgen. De spray maakt bloemen en vruchten immers beter bestand tegen vorstschade. De onderzoekers hebben hem getest op uiteenlopende bladeren, bloemen en vruchten. Zowel de laboratoriumformule als de commerciële versie van de spray verlaagt de temperatuur waarop planten beschadigd worden en de temperatuur waarop ze kapot vriezen.
 
De spray bevat uitsluitend bestanddelen die in de menselijke voeding voorkomen of in de productie van menselijk voedsel worden gebruikt, waardoor de planten en vruchten nadien nog bruikbaar zijn voor consumptie. Bovendien is de spray ook plant- en milieuvriendelijk. “In alle experimenten waarin hij werd gebruikt, hebben we niet één keer schade aan bladeren, bloemen of vruchten vastgesteld”, zeggen de wetenschappers.
 
Er is een octrooi aangevraagd voor de formule die onder de naam FreezePruf in de handel wordt gebracht. Wellicht kan dit middel zowel residentiële als commerciële gebruikers grote voordelen opleveren. In 2010 won het product in de Verenigde Staten al de MGA Green Thumb Award, een prijs die wordt uitgereikt aan het meest innovatieve en unieke tuinproduct.

Meer info : http://freezeproof.com/

Bron: De Morgen/Vilt 19/12/2011

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Spray werkt als antivriesmiddel voor planten
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2011, 17:49:07 »
Ik ben benieuwd of dit allemaal zo fantastisch is als het lijkt - Wanneer zou het  op de markt komen in Europa ?  wie probeert het uit ? laat je ervaringen hier zeker weten .
gr
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 27 december 2011, 17:56:06 door Lily-Anne Vereecken »

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re:Spray werkt als antivriesmiddel voor planten
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2011, 17:31:19 »
Mijn 1e gedachte is,laat de natuur toch gewoon z,n gang gaan.
Wie zijn wij om de technologie zover te laten komen dat er uiteindelijk geen plant meer dood gaat.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Spray werkt als antivriesmiddel voor planten
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2011, 18:21:06 »
Daar heb je een interessant punt Theo. Ik heb dit bericht ook met verbazing gelezen. Maar dan denk ik, we zullen nog wel gekkere dingen te horen krijgen. Ik las laatst, dat de machthebbers in China gaan beslissen of er ergens regen mag vallen. Of is dit een 1 april grap. Het moet toch niet gekker worden. Of heet dit vooruitgang.
Dan denk ik aan bestrijdingsmiddelen, die niet meer mogen, alle milieumaatregelen, die het ons moeilijk maken onze hobby uit te oefenen. Maar aan alles zit een tweede kant. Wiens belangen prevaleren. Onze leefomgeving is er zeker beter op geworden dank zij allerlei milieumaatregelen. De Rijn is weer tamelijk schoon. Hoe is het met de Schelde? De laatste keer dat ik hem zag in 1992 was ie zwart.
Maar er gaan miljoenen naar natuurbehoud en als er dan succes is, zoals bijv de terugkeer van de grauwe gans, dan moeten ze worden gedood omdat ze te veel schade berokkenen.
Denk aan het genetisch veranderde voedsel. Velen willen dat niet, maar er zijn ook voordelen.
Zo zullen er wellicht ook voordelen zitten aan het besprayen van voedsel tegen bevriezing, bijv. bananen die in koudere streken kunnen worden geteeld.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Spray werkt als antivriesmiddel voor planten
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2011, 22:12:46 »
Ik denk dat die anti-vries spray, als hij al doet wat hij belooft te doen vooral interessant kan worden en zijn voor b.v. de fruittelers.
In Belgisch Haspengouw (de Belgische fruitschuur) waar massa's appelen, peren, kersen en meer van dat lekkers worden geteeld is het elk voorjaar weer schietgebeden prevelen opdat een late nachtvorst de bloesems (en aldus de toekomstige oogst) niet zou beschadigen of zelfs vernietigen... wat regelmatig voorkomt.  Op die manier gebruikt kan het zeker een positieve zaak worden.
Ik zou mij maar geen zorgen maken dat wij er niet meer zullen in slagen om plantjes "dood" te krijgen Theo, dat zal ons ook in de toekomst nog wel lukken...  ;D

Wat de Schelde betreft, Gerrit, die maakt het ook stukken beter dan pakweg 10 of 20 jaar geleden.  De vele zuiveringsstations die inmiddels zijn aangelegd op al de wateren die erin worden geloosd hebben zeker een positieve invloed.  Het is nog bijlange niet perfect allemaal, maar de vis heeft ook heel ver stroomopwaarts én in de zijrivieren zijn weder intrede gedaan.  Er worden reeds talrijke soorten gespot (zelfs kleine zalm !!!  :o) en het gaat elk jaar vooruit.  Onvoorstelbaar welk een veerkracht de natuur hier ten toon spreidt, want de Schelde (en vele andere rivieren in Vlaanderen) was inderdaad niet alleen zwart Gerrit, maar biologisch ook steendood !
Alles is dus nog niet verloren !

Here's hoping...  ((8
« Laatst bewerkt op: 29 december 2011, 22:15:59 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Spray werkt als antivriesmiddel voor planten
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2011, 23:19:31 »
Bericht van Gerrit : Ik las laatst, dat de machthebbers in China gaan beslissen of er ergens regen mag vallen. Of is dit een 1 april grap. Het moet toch niet gekker worden. Of heet dit vooruitgang.

Nee Gerrit dit is geen 1april grap. dit heet vooruitgang.
Want volgens mij heb ik dit al eens eerder gehoord.
Het is zelfs al een keer gedaan volgens mij.
Maar het fijne weet ik er niet van :-X